Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään muodikasta pilkata Jumalaa?

Vierailija
12.12.2013 |

Kristinusko on tärkeä osa elämääni.Löysin Jeesuksen kesällä 1999.

Nykyään pistää vihaksi se, että vähänväliä tulee törmättyä teoksiin, joissa käsitellään uskontoa ja esimerkiksi Jeesusta pilkalla ja se loukkaa minua syvästi. Nykyään jopa amerikkalaisissa lastenpiirretyissä Jeesuksesta tehdään vitsi. Nyt tämä syöpä on levinnyt Suomeenkin. Ovatko muut kristityt törmänneet tähän ja miten?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:24"]

Mutta ihmisten pilkkaaminen typeriksi taikauskoisiksi hölmöiksi ei ole mitään verrattuna Swiftin ja Orwellin kirjoituksiin.

[/quote]

Swift nimenomaan plkkasi ihmisiä taikauskoisiksi hölmöiksi. Näin ovat tehneet myös sellaiset loistavat satiirikot kuin Ambrose Bierce, Mark Twain ja Moliere. He halusivat, että ihmiset nauraisivat uskonnollisille ihmisille, jotta uskonnollisuus vähenisi. Pilkka on juuri se sana, joita kirjallisuushitorioissa usein käytetään naurunalaiseksi saattamisesta.

[/quote]

Vau, olet todella lukenut uusateismin opinkappaleesi tarkoin! :)

Edelleen mielestäni ei tee moraalisesti oikeutetuksi pilkata ja nauraa toisten ihmisten vakaumusta. Ei sittenkään, vaikka siihen pilkkaan osallistuisi esimerkiksi sellainen älynjättiläinen kuin Mark Twain, joka oli myös tunnettu rasistisista mielipiteistään, joka puolusti orjuutta ja joka ilkkui kaikkia sellaisia kulttuureja, jotka eivät edusta valkoista amerikkalaista kulttuuria. Sellaista ihmistä kannattaakin pitää esikuvanaan.

[/quote]

Voit toki olla kanssani eri mieltä, mutta kantaasi ei mitenkään vahvista tuo puhe uusateismista ja opinkappaleista. Sanoinhan jo, etten ollut koko termistä kuullutkaan.

Vähän epäselväksi jäi, tuomitsetko nuo satiirikot yhtä vahvasti kuin minut. Hekin pilkkasivat toisten vakaumusta.

[/quote]

En halua tuomita ketään. Totean vain, että pilkkaaminen ja muiden ilkkuminen ei ole rakentavaa eikä kovin moraalista toimintaa. Satiiri ja ironia voi olla nokkelasti kirjoitettu, mutta en nyt pitäisi niitä sellaisena pilkkana kuin sinä esitit (että sanot uskovaisia tyhmiksi ja haluat saattaa heidät naurunalaisiksi.)

Riippuu ihan sen satiirin ja ironian perusteluista, miten se asia esitetään. Sanoinhan jo aiemmin, että kaikkea (myös omaa uskontoaan) on hyvä tarkastella myös toiselta kannalta. Mutta sellainen pilkka tyyliin: haahaa, olet typerä, jos uskot, ei auta ketään näkemään asioita toisin.

Toisaalta, se, että joku Swift tai Twain on pilkannut uskovaisia tai vaikkapa mustaihoisia ei tee sellaisesta pilkasta mitenkään hyväksyttävää tai oikeutettua. Vai onko niin, että jos auktoriteetti käyttäytyy moraalittomasti, niin itsekin voi käyttäytyä?

Ja toisaalta, on ollut myös lukuisia ajattaleijoita, jotka ovat joko uskoneet Jumalaan tai ainakin olleet avoimia sille, että maailmassa vaikuttaa yliluonnollinen voima. Kuten vaikka Kepler, Bacon, Descartes, Newrton, Einstein.

Jos aletaan perustella, että jokin asia on oikein tai totta, koska joku kuuluisuus joskus sanoi niin, päädytään vain tilanteeseen, jossa minä lyön sinua maapallolla ja sinä minua aurinkokunnalla ja minä taas sinua galaksilla, jne.

Riippumatta siitä, uskooko johonkin vai ei, onko pilkkaaminen ja naurunalaiseksi saattaminen moraalista? Vaikka kuinka esim. Swift teki niin?

Vierailija
2/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että luulisi ateistilla olevan muitakin keinoja käsitellä ajatuksiaan ja tunteitaan uskovia ja uskontoja kohtaan, kuin se, että pilkkaa ja tekee naurunalaiseksi. Se ei ole rakentavaa. Eikä johda toivottuun lopputulokseen. Se vain vahvistaa kummankin rintaman poteroita.

Et esittänyt mitään muita keinoja tuoda esille ateismin ylivertaisuutta uskontoihin nähden, kuin ilkkuminen ja naurunalaiseksi tekeminen. Mitä harrastettiin juurikin esim- Neuvostoliitossa. Minusta sellainen ei ole mitenkään henkisesti kypsän ihmisen toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:41"]

Mitä tarkoitat, että ihmiset ovat jättäneet kirkot? Viittaatko siis eroon kristinuskosta? Se ei vielä kerro, etteivätkö he uskoisi johonkin muuhun. Veikkaanpa, että esim. islaminuskoisten määrä kasvaa maailmassa nopeammin kuin vaikka maallistuneiden ateistien.

[/quote]

Veikkaanpa että veikkaat oikein. Veikkaan myös että mikä tahansa ideologia, jota pamputetaan pienen päähän vauvasta lähtien ja varmistetaan perille meno vielä silpomisella, on vahvoilla.

Vierailija
4/87 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelupalstalla näkee sen että uskovaiset pilkkaavat muita uskontoja ja heidän edustajia. Turha siis hernettä nenään vetää kun oman uskonnon edustajat näyttävät huonoa esimerkkiä. 

Vierailija
5/87 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia uskontoja pitäisi kunnioittaa kuin omaansa. Sitäpaitsi kristinuskokin on pohjimmiltaan vain yhdistelty muinaistarinoista ja laitettu nippuun, jonka tavallinen pulliainenkin ymmärtää.

Vierailija
6/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olematonta voi pilkata.

Vierailija
7/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka päivä tulee törmättyä pilkkaaviin kuviin ja tv-ohjelmiin. Näyttää olevan tän nykyajan trendi, että vedetään vitsiä mistä tahansa. Jopa Jeesuksesta ja kristitystä :/ Kyllähän tuo surettaa, mutta ei yllätä kun lukee Raamatusta lopunajoista..

Vierailija
8/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole jumalan oma asia ilmoittaa, jos on mielensä pahoittanut?

Vierailija
9/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että saatat kokea Jumalan pilkkana puheet, jotka ovat vain eri elämänkatsomuksen omaavan ihmisen ajatusmaailmaa. Saatat yhtä lailla itsekin "pilkata" ihmisiä pauhaamalla omaa näkökantaasi siitä, että Jumala on sinun mielestäsi olemassa.

Vierailija
10/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..pilkkaanko jumalaa vai jumalan kuvaa....

Laulettiin aikanaan laulussa

Vierailija
11/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällä palstalla ainakin suorastaan hyökätään uskovien kimppuun ja pilkataan kristinuskoa ihan urakalla. Minusta se on loukkaavaa toisen elämänkatsomuksen halveeraamista, vaikken itse kuulukaan kirkkoon. Minulle ei tulisi mieleenkään panetella uskonnon takia muslimeja, helluntailaisia, lestoja, hinduja, vironuskoisia tai minkään muunkaan uskonnon edustajia, paitsi ehkä niitä, jotka tekevät joukkoitsemurhan ja tappavat siinä ohessa viattomat lapsensakin. Minusta on ihan eri asia, jos joku tekee terroritekoja. Se ei liity uskontoon mitenkään vaan siinä politiikka ratsastaa uskonnolla.

Vierailija
12/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kristitytkin ovat osanneet ihan hienosti sortaa "vääräuskoisia" eli niitä, jotka uskovat toisenlaisiin kertomuksiin tai eivät ehkä kertomuksiin ollenkaan. Ei ole mikään muoti-ilmiö se, että makuasioista kiistellään.

Eikös se ole jokaisen oma asia, mitä tästä elämästä ajattelee ja haluaako tukeutua uskontoihin. Ja eikö kaikilla ole oikeus sanoa mielipiteensä. Ei kai se sinulta ole pois, jos joku on sitä mieltä, ettei Jumalaa ole olemassa. Saathan sinä uskoa ihan mihin huvittaa ja tuoda ilmi sen, että sinä uskot Jumalan olevan olemassa.

Vierailija
13/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte tietää mikä on muodikasta tällä hetkellä niin kannattaa seurata omanikäisten ihmisten viestintää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa - mutta ei kannata jos asutte susirajan tuolla puolen (vaikka on tähänkin ne poikkeuksensa). Lehdistä ei ole apua: painosta tullut tieto on jo kuukausia vanhaa.

Hel-looksin perusteella voisi vetää jotain graafinen-mustavalkoinen-ysäri-linjaa.

Henkisyyspuolella ajan hermolla oleva ihminen pitää huolta kehostaan (crossfit vissiin kova sana nyt, ja HIIT-harjoittelu - ja toisaalta ultrajuoksu) ja ruokavaliostaan (Jay-Z ja Beyoncé alkoivat vegaaneiksi!), ja ennen kaikkea, itsestään.

Jumalasta ei ole kauheasti ollut puhetta viime aikoina. Voi olla että tekee paluun jos pimeä keskiaika koskaan palaa takaisin muotiin, mutta epäilen: nilkkapituiset hameet vievät hirveästi materiaalia, ja onhan niitä jo kylliksi nähtykin tässä viime vuosina.

Vierailija
14/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, kirkostaeronneet ovat taas aktivoituneet vastaamaan. Olen ap:n kanssa samaa mieltä, että uskoa ja uskontoa pilkataan nykyään. Pilkkaajat kuvittelevat olevansa niin paljon parempia ihmisiä ja ennen kaikkea niin kauhean älykkäitä, etteivät he tarvitse mitään Suurempaa tai Korkeampaa. Heidänkin kannattaisi muistaa sanonta: Joka itsensä ylentää, se alennetaan. Taitaapa olla peräti Raamatusta.

Vierailija
15/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muumeista ja Joulupukistakin liikkuu rienaavia youtube-pätkiä, mutta ei se minua haittaa. Uskon niihin silti enkä koe muiden tekemisiä uhaksi omalle suhteelleni näihin minulle tärkeisiin asioihin. Sitä paitsi joulu on tulossa ja silloin hyvä saa palkkansa ja rienaajat pitkän nenän.

Vierailija
16/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:01"]

Kyllä ne kristitytkin ovat osanneet ihan hienosti sortaa "vääräuskoisia" eli niitä, jotka uskovat toisenlaisiin kertomuksiin tai eivät ehkä kertomuksiin ollenkaan. Ei ole mikään muoti-ilmiö se, että makuasioista kiistellään.

Eikös se ole jokaisen oma asia, mitä tästä elämästä ajattelee ja haluaako tukeutua uskontoihin. Ja eikö kaikilla ole oikeus sanoa mielipiteensä. Ei kai se sinulta ole pois, jos joku on sitä mieltä, ettei Jumalaa ole olemassa. Saathan sinä uskoa ihan mihin huvittaa ja tuoda ilmi sen, että sinä uskot Jumalan olevan olemassa.

[/quote]Aivan täyttä soopaa. Se on täysin eri asia olla itse uskomatta Jumalaan, kuin pilkata ja panetella sitä joka uskoo. Tarkoitan tätä hihhuliksi nimittelyä, Jumalan ja Jeesuksen nimen kirjoittamista pienellä alkuk. (silkkaa mielenosoitusta), vähä-älyiseksi tituleeraaminen jne.

Vierailija
17/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon Jeesukseen, mutten silti koe niin vakavana jos joku ei-uskova pilkkaa uskovia tai Jeesusta. Onhan hengelliset asiat todella ihmeellisiä, ja ateistista ne kuullostaa varmasti täysin pähkähulluilta.... Jos ei usko että henkivallat on olemassa, niin niitä voi huoletta pilkata.

Olen itsekin katsonut esim South Parkia ja jotkut uskontojaksot ovat olleet kyllä varsin hupaisia, esim. mormoneista kertova jakso..! (helppo naureskella, kun pilkka ei osunut omaan nilkkaan)

Mielestäni on turha mennä mukaan taisteluun ateisteja tai pilkkaajia vastaan. Siinä antaa vain turhaa painoarvoa kyseisille ihmisille ja heidän sanomisilleen. Kyllä ne pilkkaajat sitten viimeistään huomaavat minkä peruuttamattoman virheen ovat tehneet kun kuolevat ilman uskoa.

Vierailija
18/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin video oli niin typerä, etten voi kuvitella sen horjuttavan kenenkään uskoa!

Vierailija
19/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sellainen muoti-ilmiö kuin uusateismi. Rantautunut vasta nyt jenkkilästä Suomeen. Uusateisti eroaa perinteisestä ateistista siinä, että hän on fanaattinen kiihkoateisti. Perinteinen ateisti ei vain itse usko jumaluuksiin, mutta kunnioittaa kyllä muiden oikeutta ajatella ja uskoa toisin. Uusateisti käyttäytyy kuin pahin Raamatulla päähän lyövä kiihkouskova - hän vain lyö päähän Darwinilla.

Uusateistit kutsuu itseään "välkyiksi" (eng. brights). He pitää itseään muita parempina ja älyllisempinä, koska heidän uskontonsa on se, että he eivät usko mihinkään. Luepa hiukan noiden brightsien kirjoittamaa materiaalia verkosta, Osasta tulee ihan sellainen olo, kuin natsien ajatus jumalan valitsemasta herrakansasta olisi syntynyt uudelleen vain eri muodossa. Nyt se jumala on vain ÄLY ja herrakansa valitsee itse itsensä sen perusteella, kuka ajattelee mitenkin.

Eli he kokevat suurta ylimielisyyden tunnetta, kun nyt ovat niin älykkäitä, että ovat keksineet ateismin.

Minulla on tuttavapiirissä tällainen uusateisti. Löysi netistä noiden jenkkien uusateismisivustoja ja erosi kirkosta sen perusteella, kun luterilainen kirkko on kreationistinen ja evoluutioteoriaa vastaan [sic]. Olin ihan puulla päähän lyöty, sehän ei pidä paikkaansa. Hän paasaa mullekin tuosta uskovaisten kreationismista. Vaikka uudestaan ja uudestaan olen sanonut, että joo, USAssa on jotain kreationisteja, mutta hyvin harva uskova Suomessa ajattelee niin ja ev-lutkirkko ei varsinkaan.

Itse pelkään, että uusateismi on sielunvihollisen työtä maailmassa. Raamatussahan varotetaan ylpeyden synnistä. Ihmettelen, kun Suomen luterilainen kirkko ei ole herännyt tähän. Olen yrittänyt etsiä materiaalia, jossa ohjeistettaisiin, miten kohdata kiihkomielinen uusateisti. Olen kysynyt ihan Helsingin yliopiston teologian laitokseltakin. Eipä kuulemma ole.

Minulle on ihan sama, mitä joku uusateisti mielessään miettii. Ärsyttää vain, kun he hyökkäävät hyvin aggressiivisesti kimppuun mielipiteillään ja jos yrität esittää omaa näkemystäsi, niin reaktiona on vain, että olen TYHMÄ, kun en nyt tajua heidän suurta viisauttaan.

Vierailija
20/87 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

South Park käsittelee uskontoa hauskoin keinoin. Raamatussa on monia hyviä tarinoita ja ne toimivat lapsille opettavaisina kuten Muumit tai Rölli, kunhan kertomuksia ei aleta kertomaan totena taikka pelottelemaan helvetillä. Ensimmäisen viestin videossa käytiin läpi Jeesuksen tarinaa hyvinkin terveesti ja eritoten pirteällä näkökulmalla. On sitä pahempaakin nähty :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä