Millaiseksi arvioit oman poikasi tulevan markkina-arvon naisten silmissä?
Onko hänellä jotain avuja, jotka ovat plussaa vai pelkäätkö että jää peräkammarin pojaksi?
Kommentit (155)
Äidin kannattaa nyt miettiä sotkeeko poikaansa tohon treffijuttuun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:42"]
Äidin kannattaa nyt miettiä sotkeeko poikaansa tohon treffijuttuun.
[/quote]
Mun puolesta äiti voi haastatella mua sähköpostilla lisää, en laita pahakseni. :D En halua minäkään pettymystä tälle pojalle, jos ollaan ihan vääränlaiset toisillemme. t. sinkku-tyttö :)
26 selasi keskusteluun tulleita puheenvuoroja.
Joku/ jotkut mainitsivat 1950-luvun miesihanteen positiivisena. Siis myöskö 50-luvun naiskäsityksen? Nainen oli tyttö kunnes hänestä tuli mummo, häntä kohdeltiin vähä-älyisenä tai lapsena; vaikka hän teki kuinka paljon töitä tahansa hänen piti aina muistaa olevansa vain objekti; hän ei päässyt ravintolaan ilman miesseuraa. Oli selkeästi miesten ja naisten opiskelualat (esim. miehistä tuli lääkäreitä, naisista sairaanhoitajia), paras tulevaisuus naiselle oli päätyä kotirouvaksi ja miehen elätiksi jne jne. 50-luvun mies ei pitänyt naista täysivaltaisena, itsensä veroisena ihmisenä.
Onko siis tällaisilla arvoilla varustetulla miehellä "korkea markkina-arvo"? Anna mun kaikki kestää - kohta me ollaan palattu kivikaudelle! :D
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:02"]
kyllä tytöille kelpaa ihan amispojat, ihme höpötystä taas!
[/quote]
No ehkä niille jotka luulee, että meikkaamisesta tulee heille ammatti tai niille jotka ei osaa laskea edes tavallisia yhteenlaskuja, mutta tuskinpa normaaleille, fiksuille tytöille, jotka haluavat elämältä jotakin muuta kuin kaljankittausta ja sossurahoilla elämistä.
[/quote]
Mua inhottaa tuallainen ammattikouluja käyneiden lyttääminen. Eiköhän siihenkin joukkoon mahdu monenlaista. Itse olen perheestä jossa kaikki ovat käyneet ylio-opiston, mutta jälkeenpäin ajatellen käytännönläisemmässä opiskelussa ja työssä olisi useamman meistä vahvat puolet päässeet paremmin oikeuksiinsa.
Itselläni on kaksi älykästä, koulussa hyvin pärjäävää poikaa. Vanhemmalla lukujärjestyksessään latinaa, kreikkaa, saksaa ja ranskaa, matikasta aina kymppejä ja luonnontieteet kiinnostavat. Toivon, että hänellä tarpeeksi itsetuntemusta sitten kun tulee opiskelujen vuoro ja valitsee itselleen parhaiten sopivamman muodon, ei välttämättä ulkopuolelta korkeimmalle arvottuvaa.
Toivon myös, että molemmat pojat saavat lapsuudenperheestään tarpeeksi eväitä kohdellakseen muita ihmisiä tasa-arvoisesti ja ennakkoluulottomasti. Eivätkä myöskään arvota itseään markkina-arvoteorioiden kautta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 09:06"]
--- tunnetusti äidin koulutustaso korreloi voimakkaasti lapsen koulutustasoon. Rohkaisen lukemaan pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa, jotka takaavat runsaasti lähtöpisteitä arvostetuille aloille, esim. lääketieteeseen tai oikeustieteeseen (pitkä matematiikka erityisesti). Korkeastikoulutettu kolmikymppinen mies arvostetulla alalla on erittäin haluttua seuraa. ---
Harrastamme koko perhe liikuntaa. Tämä on todettu tutkimuksissa lapsen liikkumisen kannalta tärkeämmäksi kuin ohjattu liikunta. Liikunnan pitää olla sellainen, että se muokkaa vartaloa ja pitää hoikkana. --- Tuetaan itsetuntoa ja itseluottamusta. Haluan, että poika oppii pitämään puolensa ja sanomaan oman mielipiteensä niin, että sitä kuunnellaan ja kunnioitetaan.
[/quote]
Kamalaa luettavaa on tämä. Jaa että miksi? Minut opetettiin juuri tuolla tavalla.
Lukiossa pitkät matikat luettiin hyvillä arvosanoilla ja siihen päälle biologiat ja historiat ynnä äidinkieli. Yliopistossa sitten maisteriksi luonnontieteelliseltä alalta ja sivuaineina biologiaa, fysiikkaa, matematiikkaa ja klassista sivistystä eli latinaa, kreikkaa ja antiikin kulttuuria ynnä puhetaitoa.
En koe minkään näistä lisänneen menestystäni naisten kanssa ja syitä lienee kaksi: 1) alan työttömyys on korkea ja alan koulutettuja on paljon, mikä on painanut palkkoja alas ja 2) ala on sen verran erikoistunut, ettei siitä voi keskustella muuta kuin kollegan kanssa eivätkä naiset usein edes tiedä, mitä tittelilläni voisi tehdä työkseen. Ei siis kovin seksikästä tai rahakasta verrattuna vaikka rokkitähteen tai jääkiekkoilijaan.
Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni ja urheilu näkyy vartalosta erottuvina lihaksina. En koe tämän lisänneen menestystäni naisten kanssa ja syitä lienee kaksi: 1) yleensä naiset ovat itse lösähtäneitä, joten he kokevat olonsa epämukavaksi miehen seurassa, jonka "rasvaprosentti on nolla", 2) olen vartalotyyppini vuoksi kevytrakenteinen, joten lösähtävä norminainen painaa yleensä saman verran tai jopa enemmän kuin minä. Nainen ei halua olla miestä painavampi, joten fyysinen olemukseni muodostuu kokonaisuutena isoksi turn-offiksi monelle. Jäljelle jäävät geneettisesti laihat naiset... jotka yleensä katselevat niitä leveyssuunnassa kookkaita ja menestyneitä sekä varakkaita miehiä.
Puolensa pitämisen ja mielipiteensä ilmaisun lisäksi tarvitaan myös diplomaatin taitoja eli pelisilmää tilanteille, joissa kannattaa vain tukkia suunsa. Olin lähelle 30 ennen kuin aloin tätä hiljalleen oppimaan, ja senkin yliopiston puheviestinnän kurssilla. Luonnontieteissä kun ratkaisee data ynnä muu todistusaineisto eikä suinkaan se retoriikka (näin siis ainakin yleensä).
Koen surua lapsesi puolesta jo tässä vaiheessa. Oikeasti pojalle tulee painottaa, että tärkeintä on saavuttaa seksikäs ammattinimike ja hankkia mahdollisimman paljon rahaa. Nämä kaksi asiaa nimittäin paikkaavat miltei kaikki muut puutteet miehessä. Ja kääntäen: mitä vähemmän miehellä on menestystä ja rahaa, sitä vähemmän nainen on valmis katsomaan läpi sormien esimerkiksi vaatimatonta ulkonäköä, lyhyyttä tai esteettisen lihaksiston puutetta.
Raha ja menestys on kaiken a ja o. Kaikki muu seuraa perässä. TÄTÄ olisi äidin pitänyt pojalleen teroittaa pienestä pitäen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:33"]
Mies ilman parisuhdetta on surkea luuseri jos hän on siinä tahdosta riippumatta. Miehet jotka eivät saa naisia ovat luusereita
[/quote]
Juuri tämähän se vallitseva käsitys on. Lisäksi Laasasen sanoin "naisettomuus laskee miehen elämänlaatua", mikä on täyttä totta.
Olen kyllä tietoinen naisten kaksinaismoralismista, mutta aina se jaksaa järkyttää ilmetessään. Täällä on ties kuinka kauan aina kuorossa väitetty, ettei mitään markkina-arvoa olekaan ja kuinka ystävämme Laasanen on joka tavalla NIIN väärässä kuin vain väärässä voi ihminen olla.
Kun sitten ketjussa ei arvostellakaan naisia vaan äidit arvioivat omien POIKIENSA tulevaa naismenestystä, voidaan aivan muitta mutkitta puhua markkina-arvosta ja arvioida omaa jälkikasvua juuri täsmälleen siten kuin mister Laasanenkin on sanonut naisten tekevän miehiä arvottaessaan (menestys, koulutus, varallisuus, sosiaaliset taidot, peniksen koko, pituus, lihakset jne.).
Ja seuraava vaihe on taas se, että painotetaan Laasasen olevan NIIN väärässä kuin vain olla voi. Ja sitten jatketaan omien poikien arvottamista kuin mitään ei olisi tapahtunut. Viereisessä ketjussa taas väitetään naama vakavana, että miehessä on tärkeintä "kemia" eikä suinkaan menestys, varallisuus, pituus, lihaksisto ja/tai iso muna. Onko tässä kyse 1) tietoisesta kaksinaismoralismista vai 2) totaalisesta sokeudesta omalle käytökselleen?
---
Minua ei harmita se, millaisia asioita naiset miehessä oikeasti arvostavat. Minua vain niin v*tuttaa se, että samaan aikaan naiset kuitenkin silmät sinisinä aina väittävät jotain aivan muuta. Tämä johtaa kasvavia nuoria miehiä harhaan pahimmillaan vuosien ajan ennen kuin he ymmärtävät olla kuuntelematta, mitä nainen sanoo ja kiinnittää huomiota vain siihen, mitä nainen tekee.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:11"]
Kyllä sitä yritetty on, mutta kun poika on joutunut elämässään vähän väliä kiusatuksi ja syrjityksi, ja yläasteella luokan tytöt avoimesti nauroivat tms niin eipä siinä äidin vakuuttelut paljoa auta valitettavasti. Nyt poika on jo pahasti katkeroitunut ja puhuu väilllä aika naisvihamielisiäkin puheita, ja hänen historiansa tuntien ymmärrän kyllä. Silti yritän aina vakuutella, ettei ne KAIKKI naiset ole semmoisia ja että varmasti on joku kiltti tyttö joka kiinnostuu hänestä hänen älynsä ja huumorintajunsa takia vaikkapa!
[/quote]
Kaivat pojallesi hautaa hänen jalkojensa alle. Naisista niin merkittävä osa on juuri sellaisia kuin poikasi on nyt kokenut. Siksi hänen on kovetettava itsensä ja opittava elämään asian kanssa. Käytännössä hänen tulee mahdollisimman pian päästä yli pakollisesta valittamisvaiheesta ja ryhtyä toimiin, kun on vielä mahdollista. Fokus kohti menestyksen ja rahan hankintaa ja sitten joskus kolmenkympin korvilla ulkomaille häntä 5-10 vuotta nuorempaa vaimoa hakemaan.
Pojastasi kasvaa mies, joten häntä kohdellaan maailmassa kuin miestä. Kun äiti kasvattaa poikaansa omasta mielestään oikein mennään vikaan, koska äitiä on maailma kohdellut naisena (tietysti).
Panostamme koulutukseen. Olen itse yliopistokoulutettu arvostetulla alalla, ja tunnetusti äidin koulutustaso korreloi voimakkaasti lapsen koulutustasoon. Rohkaisen lukemaan pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa, jotka takaavat runsaasti lähtöpisteitä arvostetuille aloille, esim. lääketieteeseen tai oikeustieteeseen (pitkä matematiikka erityisesti). Korkeastikoulutettu kolmikymppinen mies arvostetulla alalla on erittäin haluttua seuraa.
Harrastamme koko perhe liikuntaa. Tämä on todettu tutkimuksissa lapsen liikkumisen kannalta tärkeämmäksi kuin ohjattu liikunta. Liikunnan pitää olla sellainen, että se muokkaa vartaloa ja pitää hoikkana. Esim. mikään curling ei ole hyvä vaihtoehto. Meillä perheen yhteinen harrastus on uinti ja miesuimareiden vartalot ovat upeita.
Tuetaan itsetuntoa ja itseluottamusta. Haluan, että poika oppii pitämään puolensa ja sanomaan oman mielipiteensä niin, että sitä kuunnellaan ja kunnioitetaan.
Ja minkäs ikäinen tämän vastaajan poika olikaan...?
Panostamme koulutukseen. Olen itse yliopistokoulutettu arvostetulla alalla, ja tunnetusti äidin koulutustaso korreloi voimakkaasti lapsen koulutustasoon. Rohkaisen lukemaan pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa, jotka takaavat runsaasti lähtöpisteitä arvostetuille aloille, esim. lääketieteeseen tai oikeustieteeseen (pitkä matematiikka erityisesti). Korkeastikoulutettu kolmikymppinen mies arvostetulla alalla on erittäin haluttua seuraa.
Harrastamme koko perhe liikuntaa. Tämä on todettu tutkimuksissa lapsen liikkumisen kannalta tärkeämmäksi kuin ohjattu liikunta. Liikunnan pitää olla sellainen, että se muokkaa vartaloa ja pitää hoikkana. Esim. mikään curling ei ole hyvä vaihtoehto. Meillä perheen yhteinen harrastus on uinti ja miesuimareiden vartalot ovat upeita.
Tuetaan itsetuntoa ja itseluottamusta. Haluan, että poika oppii pitämään puolensa ja sanomaan oman mielipiteensä niin, että sitä kuunnellaan ja kunnioitetaan.
[/quote]
Ei noista kukaan peräkammarin pojaksi jää, mutta tuo keskimmäinen on todnäk iki-sinkku. On luonteelta sellainen, että ei osta koko lehmää jos tarvii vaan litran maitoa. Ja kuopus on jo nyt vähän sen luonteinen, että en yllättyisi vaikka elämänkumppani olisi samaa sukupuolta joku päivä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 09:58"]
Ja minkäs ikäinen tämän vastaajan poika olikaan...?
[/quote]
[/quote]
Mitä merkitystä sillä iällä on? Koulutuksen arvostaminen, liikunnallisuus ja oman itsensä kunnioitus sopivat ihan kaiken ikäisten kasvatukseen.
En arvosta tällaista "markkina-arvoa", vaan toivon, että jos ja kun aikanaan löytää kumppanin, vaa'assa kummallakin painaa eniten se, että kumpikin hyväksyy toisensa sellaisena kuin on.
Pyrin myös kasvattamaan lapseni siihen, että he ovat ihan kokonaisia ihmisiä omina itseinään eikä parisuhde ole sellainen asia, joka määrittäisi heidät ihmisinä. Viittaan tällä nyt aloitukseen, jossa annetaan ymmärtää, että mies ilman parisuhdetta olisi peräkammarin poika.
Laasasen markkina-arvoteoria perustuu siihen, kuinka paljon pillua mies oletettavasti saa, kun taas useimmat ovat onnellisimmillaan, kun heidän taloudessaan on vain se yksi. Jotkut ovat onnellisimmillaan täysin ilman. Baaripanokulttuuri on oma asiansa, mutta onneksi sillä valtaosa ihmisistä saa heittää vesilintua.
Kuvottavaa, että moni vanhempi näyttää haaveilevan siitä, että poika saa paljon naisia. Tekeekö se pojasta jotenkin paremman, jos arvelette hänen saavan runsaasti pillua?
Mitä vikaa on miehessä, joka saa vaikkapa vain yhden naisen eikä muita haluakaan?
Kaiken järjen mukaan pojallani on asiat hyvin tässä suhteessa. Kivan näköinen, älykäs, menestyy koulussa, urheilullinen, sosiaalinen, lempeä ja huumorintajuinen. Kaiken kruunaa tietysti se, että tuleva miniä saa ihan täyspäisen anopin, joka antaa nuorenparin elää omaa elämäänsä. ;)