Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistan osia vauva-ajastani, muita?

Vierailija
30.09.2020 |

Selkeitä muistoja, kaikkiin vauva-ajan muistoihin liittyy sellainen oppimisen tunne. Muistan kun ymmärsin ett' äiti tarkoitti sanalla äiti itseään. Aurinko paistoi. Olin ehkä kolmen kuukauden ikäinen liikkumistavoistani ja niiden muistoista päätellen. Muistan meidän asuntojen seinienvärejä ja sukulaisten vierailuja vauva-ajoilta. Siitä eteenpäin muistan kaiken ja nelivuotiaasta ja oikeasti paljon allekkin muistan eideettisesti. Psykologissa tutkimuksissa aikanaan selvitettiin asiaa aivan mielenkiinnosta oikeastaan vain, kai.
Muuten olen aika normaali, ehkä vähän älykkäämpi mutta tuo muistaminen auttaa paljon. Kykenen muistamaan varmaan kaikki tilanteet sillain palauttamaan mieleen, osasta niit tilainteista oppinutkin jotain.

Hyvämuistiset, kertokaa omista muistamisen kokemuksista

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista todella mitään ihan vauva-aikaa, mutta minulla on ollut vielä kangasvaipat kun muistan paikan, jossa olimme kesällä rannalla telttailemassa ja ne pestyt vaipat olivat kuivamassa teltan naruilla. Olen syntynyt elokuussa, joten olen ollut silloin hilkkua vaille 2-vuotias.

Siellä oli joku lasten leikkitäti, joka yritti houkutella minua isosiskoni mukaan johonkin leikkiin, mutten lähtenyt.

Muisto on ihan selkeä mutta lyhyt, sellainen ohikiitävä hetki. Kun olen kertonut tuosta, äitini on vahvistanut vaippojen kuivaneen teltannaruilla ja siskoni on vahvistanut että leirintäalueella tosiaan oli leikkitäti.

Pari muutakin hyvin varhaista muistoa minulla on, mutta tuo on varmaan varhaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muista. Kyse on valemuistoista. Tämä on tieteellinen fakta. Kukaan ei muista vauva-aikaansa.

Vierailija
44/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että poikani 6v on samanlainen kuin sinä, ap. Hän on useasti kertonut, että muistaa hetkiä omasta vauva- ajastaan. Olin pitkään vain huvittunut, mutta kun alkoi kertoa jotain yksityiskohtia, mitä ei valokuvista ole voinut nähdä, ei enää naurattanutkaan. Poika on muutenkin sellainen, että aivot raksuttaa ihan koko ajan. En ole koskaan kuullut hänen sanovan, että on tylsää, sillä aloittaa koko ajan jotain omia projekteja. Joko ryhtyy askartelemaan itselleen jotain, mitä kokee tarvitsevansa, rakentaa robotteja, tekee 1000 palan palapelejä yksin, 500 palan palapelin tekaisee tunnissa, tekee tarkkoja suunnitelmia ja piirroksia, voittaa minut shakissa jne. Kouluun kun menee niin taitaa olla psykologin testit edessä. Tuo huippu tarkka muisti hieman pelottaa, sillä jos asia on tosiaan niin, että muistaa lähes tulkoon kaiken niin muistaa myös ne päivät kun olen pms-oireissani juossut vessaan itkemään, raivosiivonnut jne. En välttämättä haluaisi, että muistaa sellaisia päiviä.

Vierailija
45/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että poikani 6v on samanlainen kuin sinä, ap. Hän on useasti kertonut, että muistaa hetkiä omasta vauva- ajastaan. Olin pitkään vain huvittunut, mutta kun alkoi kertoa jotain yksityiskohtia, mitä ei valokuvista ole voinut nähdä, ei enää naurattanutkaan. Poika on muutenkin sellainen, että aivot raksuttaa ihan koko ajan. En ole koskaan kuullut hänen sanovan, että on tylsää, sillä aloittaa koko ajan jotain omia projekteja. Joko ryhtyy askartelemaan itselleen jotain, mitä kokee tarvitsevansa, rakentaa robotteja, tekee 1000 palan palapelejä yksin, 500 palan palapelin tekaisee tunnissa, tekee tarkkoja suunnitelmia ja piirroksia, voittaa minut shakissa jne. Kouluun kun menee niin taitaa olla psykologin testit edessä. Tuo huippu tarkka muisti hieman pelottaa, sillä jos asia on tosiaan niin, että muistaa lähes tulkoon kaiken niin muistaa myös ne päivät kun olen pms-oireissani juossut vessaan itkemään, raivosiivonnut jne. En välttämättä haluaisi, että muistaa sellaisia päiviä.

Ei, poikasi ei muista vauva-aikaa. Kukaan ei muista omaa vauvaikäänsä. Tästä on tieteellinen yksimielisyys. Nämä vauvamuistot on valemuistoja, jotka on muistajalle yhtä todellisia kuin aidot muistot eikö niiden erottamiseen oikeista muistoista ole mitään keinoja.

Vierailija
46/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valemuistoja. Seinien väri selviää esim. valokuvista ja olet siitä sitten "muistanut" asian.

En ole tuo jolle vastasit, mutta ollessani pikkulapsi valokuvat olivat lähes aina mustavalkoisia 😄

Vierailija
47/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valemuistoja. Seinien väri selviää esim. valokuvista ja olet siitä sitten "muistanut" asian.

En ole tuo jolle vastasit, mutta ollessani pikkulapsi valokuvat olivat lähes aina mustavalkoisia 😄

Vaikka olisi, se ei estä luomasta näitä muistoja omassa päässään. Kaikki ns. vauvaiän muistot on ihan muuta kuin todellisia muistoja.

Vierailija
48/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan usko että voidaan sanoa varmuudella jotain tiettyä ikää, mitä ennen ei _voi_ muistaa asioita. Voidaan toki sanoa että ei yleensä.

Aivoista ja muistista vaan ei ymmärretä vielä tarpeeksi.

Ihmiset ovat erilaisia. Jo lapsena.

Vierailija
49/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi, se ei estä luomasta näitä muistoja omassa päässään. Kaikki ns. vauvaiän muistot on ihan muuta kuin todellisia muistoja.

Vauvaiästä en sano mitään, mutta tuo väite että alle kolmevuotiaana tapahtuneita asioita ei voi muistaa, on ainakin kukkua.

Vierailija
50/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvaiästä en sano mitään, mutta tuo väite että alle kolmevuotiaana tapahtuneita asioita ei voi muistaa, on ainakin kukkua.

Varhaisimmat tutkimuksissa todennetut muistot esim. sisaruksen syntymästä tai muutosta on 2-vuotiaasta eteenpäin. Useimmiten todellisia muistoja löytyy vasta 3-vuotiaasta eteenpäin, mutta joissain tapauksissa siis 2-vuotiaasta.

Vierailija
51/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yksityiskohtaisesti yksittäisiä tilanteita ja tapahtumia ajalta, jolloin olin kaksi vuotias. Varmistettu mm. vierailemalla talossa, josta muutimme 3 kuukautta 2 vuotis syntymäpäiväni jälkeen ja löytämällä pieniä muovieläimiä piilotettuna kertomastani paikasta.

Vierailija
52/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä logiikka se semmoinen on? Samat aivot ja sama ihminen se on 0-vuotiaana kuin 3-vuotiaanakin? Mikä muuttuu siinä välissä niin, ettei muistaminen olisikaan ollenkaan mahdollista?

Vierailija
53/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan paljon 4kk iästä eteenpäin. Erityisesti hoitopaikasta jonne menin 4kk iästä. Millaiset verhot, millaiset tapetit, millainen ääni kuului

perheen lapsen autoradasta.

Oma koti oli hirveä ja vanhemmat julmia. Hoitopaikka oli ihana. Siksi varmaan jäänyt kuvia mieleen.

Mulla on valokuvamuisti eli tallennan tiedon kuvina. Se on ihan paskapuhetta että muka ei voi muistaa vauvamuistoja ja muka vasta 3v eteenpäin alkaisi muistot.

Vierailija
54/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, poikasi ei muista vauva-aikaa. Kukaan ei muista omaa vauvaikäänsä. Tästä on tieteellinen yksimielisyys. Nämä vauvamuistot on valemuistoja, jotka on muistajalle yhtä todellisia kuin aidot muistot eikö niiden erottamiseen oikeista muistoista ole mitään keinoja.

Olet VÄÄRÄSSÄ. Tiedekin jo tunnistaa tämän.

Vierailija
55/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on valtavasti tutkimustietoa ja kaikki osoittaa, että varhaisimmat muistot ovat keksittyjä erittäin usein. Jopa 40 prosenttia ihmisistä uskoo, että valemuisto on heidän varhaisin todellinen muistikuva.

https://www.bbc.com/future/article/20190516-why-you-cannot-trust-your-e….

Vierailija
56/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan paljon 4kk iästä eteenpäin. Erityisesti hoitopaikasta jonne menin 4kk iästä. Millaiset verhot, millaiset tapetit, millainen ääni kuului

Oma koti oli hirveä ja vanhemmat julmia. Hoitopaikka oli ihana. Siksi varmaan jäänyt kuvia mieleen.

Mulla on valokuvamuisti eli tallennan tiedon kuvina. Se on ihan paskapuhetta että muka ei voi muistaa vauvamuistoja ja muka vasta 3v eteenpäin alkaisi muistot.

Ihmisellä ei ole valokuvamuistia ja toiseksi vauvaiästä ei jää muistikuvia.

Vierailija
57/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka muisto on kun olin jonkin verran alle 2,5-vuotias. Isä ja äiti päätyivät asumuseroon ja muistan, kuinka he yhdessä koittivat saada parisängyn toista puoliskoa asunnon ovesta ulos kantamalla. Suht ahtaassa porraskäytävässä, sen ylimmällä tasanteella.

Ja äiti tiuski isälle vihaisena ja isä ei sanonut oikein mitään. Muistan, miten mietin, että kummallista, että äiti valitsee olla toiselle vihainen, että millälailla se helpottaa nyt sängyn kantamista ulos? (kun se oli se tavoite).

Että kyllä aikuiset ovat tyhmiä. Ja ovathan he.

Vierailija
58/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tiede kehittyy, niin varmasti tulee tähänkin uutta tietoa. Aivot ovat vielä pitkälti mysteeri. Ei ole hirveän kauaa kun väitettiin, ettei vauvat tunne kipua. Ja ajatukselle eläinten tunteista naurettiin. Vähänpä tiedettiin. Eikä kaikkea tiedetä vieläkään vaikka jotkut aina luulevat niin.

Vierailija
59/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistustaakka on kyllä nyt tuollaisten väitteiden esittäjällä. Ja ei, mikään linkki ei sitä todista.

Vierailija
60/77 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistustaakka on kyllä nyt tuollaisten väitteiden esittäjällä. Ja ei, mikään linkki ei sitä todista.

Jos tutkimustieto ei kelpaa, niin minkäs voi.

Jostain syystä ihmisistä on hirveän loukkaavaa, että heidän muistikuvia kyseenalaistetaan. Kyse ei ole valehtelusta syyttämisestä. Valemuistot ovat muistajalle yhtä todellisia kuin mikä tahansa muisto. Ne ovat yksityiskohtaisia ja niihin liittyy ääniä, värejä ja tunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän