En vie enää lahjoja Joulupuu-keräykseen
Voi hemmetti,että sieppaa.
Joskus aiemmin täältä luin,kuinka paketteja olisi jaettu perhekerhossa,kun "oli jäänyt ylimääräisiä" ja joku valitti,kun oli niin aneemisia lahjoja jaossa. Siitä huolimatta vielä viime vuonna vein paketit aiempien vuosien tapaan, kun en oikein uskonut,että nuo kaikki jutut olis totta.
Ei ne isoja olleet,mutta yhteensä aina noin 200 eurolla.Petshopeja,puuhakirjoja,legoja ja 20 lahjakortteja Heseen ja h&m:lle.Pieniä summia kyllä,mutta kun olen hölmöyksissäni ajatellut,että on parempi viedä useita pieniä,jotta sitten on useampi lapsi,joka saa edes jotakin,jos tuo sattuu olemaan vaikka ainut lahja.
Tänäkin vuonna olin lahjat jo hankkinut,mutta viemättä jäi.Käytän ne paketit vaikka sitten omien lasten kaverisynttäreihin.Kuulin nimittäin tutun (sukua,en muuten varmaan olisi moisen lusmun kanssa tekemisissä) elämäntapa-sossupummi-yh-äidin valitukset siitä,kun ei ole rahaa taaskaan "laittaa kunnon joulua",hankkia lahjoja ja näistä keräyksistäkin tulee taas jotain pilipali piperrystä paketeista.Kun kysyin,että mitä sillä tarkoittaa,niin juurikin tuollaisia lahjoja kuin minä olin vienyt.Pitäisi kuulemma olla kunnon paketteja,siinä satasen luokkaa vähintään kappale,että tuntuisi jossakin.
Just Juu.Voi kissan viikset.Ja minä idiootti olen vuodesta toiseen pistänyt hyvää tarkoittaen senkin rahan ja vaivan sitten ihan kankkulan kaivoon.Ei ole Suomessa oikeaa vähöosaisuutta,jos tämä tosiaan on näin. Samalla rahalla ilahdutan jatkossa jotakuta,joka oikeasti rahojank tarvitsee - hankin juuri kummilapsen ulkomailta.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:09"]
Jokainen joka on ollut hyväntekeväisyystyössä tietää tämän. Mielestäni se että vetoaa siihen että joku käyttää systeemiä väärin on vain tekosyy sille miksi on näitä ap:n kaltaisia ihmisiä että kyllä minä auttaisin mutta kun en viitsi kun joku sanoi että saa turhaan jotain... oikea hyväntekijä tiedostaa ongelman mutta näkee suuremman kuvan!
[/quote]
En sanonut,etten auta. Yhä edelleen aion lahjoittaa jouluna ja muulloinkin.Mutta etsin sellaisen kanavan,jota kautta apu menee varmasti oikeaan osoitteeseen. Luulin,että Joulupuu vastaa tähän odotukseeni, mutta niin ei ilmeisesti ole. Suomessa tulonsiirrot pitäkööt siitä huolen,että tuetaan myös niitä,joita ei välttämättä tarvitsisi. Ylimääräisiä lahjoituksia en enää halua tehdä sellaisille,jotka eivät niitä tarvitse.
ap
[/quote]
Minusta on hurskastelua tämä jouluna pakettien osto.
Apua tarvitsevia on oikeasti olemassa, mutta ei välttämättä näillä tuhansilla paketeillä, joita ihmiset ostaa hiljentääkseen omantunnon.
Esim. tänään itse vien naiselle kaksi vaatekassia. Hänellä on monen sattumusten summana kaikki mennyt pieleen. Nyt epäonnistui leikkaus ja sairauslomapäiviä on jo liikaa. Mutta käsi on edelleen toimintakyvytön. Yrittää auttaa aikuista poikaansa, joka on kuitekin vasta 19, joten rahat ovat todella tiukilla. On sairauden aikana laihtunut yli 20kg ja ei ole varaa ostaa toppahousuja ja toppatakkia.
Vien hänelle pari vaatekassia ja piilotan kenkään muutaman kympin.
Naapuri on jäänyt leskeksi ja tarvitsee apua monessa asiassa. Käyn hänelle pilkkomassa puut ja kärräämässä ne liiteriin. Haluaa asua kodissaan vielä jonkin aikaa, joten autamme häntä siinä, koska omat lapset asuu kaukana.
Monta muutakin autettavaa on lähistöllä. Joten en osta yhtään ainoaa nukkea pehmolelua joululahjakeräyksiin. Autan mieluummin täsmäapuna niille, joiden tiedän juuri sellaista apua tarvitsevan, mitä tarjoan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:33"]
Onko IHAN VARMA että lahjat menevät oikeasti perheisiin ??
Ainakin pelastusarmejan keräyksistä tavarat menevät heidän kirpputoreille MYYNTIIN (=maksetaan palkkoja ja vuokria ko. kirppareista)
[/quote]
Minä olen ollut kerran polttamassa ainakin kymmenen roskasäkillistä todella hyviä vaatteita, jotka olivat homehtuneet. Oli seassa myös leluja yms. mitkä vietiin kaatopaikoille.
Erään järjestön kautta tuli tavaraa niin paljon, ettei sitä saatu mihinkään menemään. Työntekijät ja sukulaiset keräsi parhaat ensin päältä. Minäkin hain sieltä aina takit ja muut vaatteet aina kun lasti tuli. Osa meni sinne, minne piti. Loput, säkkitolkulla varastoitiin kylmillään olevaan lakkautettuun kouluun. Siellähän ne homehtui ja niitä sitten yksi kesä poltettiin.
En ole enää mukana toiminnassa, mutta viime kesänä ajelimme miehen kanssa kyseisellä koululla ja taas näkyi olevan vaatetta kasapäin siellä. Joku oli murtautunut koululle ja vaatteet ja lelut oli revitty säkeistä ja levitelty pitkin lattioita.
Näitä tavaroita ei ainakaan kukaan köyhä lapsi saanut.
Ainakin pelastusarmejan keräyksistä tavarat menevät heidän kirpputoreille MYYNTIIN (=maksetaan palkkoja ja vuokria ko. kirppareista)
[/quote]
Pelastusarmejan lahjoitukset menevät nimenomaan heidän kirpputorilleen EI köyhille perheille.
Siksi en todellaakaan lahjoita enää mitään sinne ylläpitämään organisaatiota
Onko ap kuullut aineettomista joululahjoista? Siis lahjoitetaan ulkomaanavulle rahaa siihen, että kehitysmaassa köyhälle perheelle voidaan lahjoittaa vuohi tmv.?
Varmasti hyvä idea, kun nämä kotimaan köyhät vain ärsyttävät ja yököttävät ap:ta liikaa, eivätkä täytä ryysykerjäläisen määritelmää sillä tavoin kuin ap haluaa asian ymmärtää.
Afrikkalainen perhe ei varmasti laita vuohta myyntiin huutonettiin ja on kuitenkin niin kaukana, ettei ap:ta ala harmittamaan "mukaköyhien" rehvastelu ja tavaranhaalinta ja kiittämättömyys.
Osallistuin itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja sain itse todennäköisesti paremman mielen kuin lahjojen saajat, mutta toivon kuitenkin, että paketit ilahduttavat niitä lapsia. Kysyin suoraan kirkon diakoniatyöntekijältä onko jotain tiettyä perhettä, jonne voisin ostaa lahjat, koska toivoin että lahjat menevät sinne missä niistä on eniten iloa eikä keskituloisen perheen lahjavuoren jatkoksi, kuten ap:kin kirjoitti. Diakonin avulla sopiva perhe löytyi ja sain tietooni lasten iät sekä sukupuolet ja ostin jokaiselle parinkympin lelut. Kieltämättä kävi mielessä, että kelpaako ne, mutta jos eivät kelpaa niin myyköön äitinsä vaikka huutonetissä, jos rahalle on tarvetta. En voi muuta kuin toivoa, että lahjat tuovat lapsille iloa jouluaattona (eikä niitä revitä paketeista etukäteen ja valiteta, kuten täällä joku kirjoitti).
Kuulin itse, että ko. kirkon "joulupuun" ylijääneet lahjat laitetaan jonnekin ns. europäivään. Onkohan jokin sellainen kirppis tai vastaava, josta voi käydä ostamassa eurolla tavaraa. Sekin tuntuisi vähän tyhmältä, koska jos itse maksan 20€ jostain upouudesta littlest pet shop -lelusta ja se myydään eurolla eteenpäin. Sen takia minulle oli kivempi, että oli joku tietty kohde jonne lahjat menee.
Tuo AP:n sukulainen, joka valitti hyväntekeväisyyden kautta saamistaan lahjoista, kuulostaa todella itsekkäältä ja ahneelta. Toisaalta eihän lahjat tule hänelle itselleen vaan hänen lapsilleen, mutta on surullista, jos tuo henkilö moittii lahjoja lasten kuullen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:21"]
[/quote]
Pelastusarmejan lahjoitukset menevät nimenomaan heidän kirpputorilleen EI köyhille perheille.
[/quote]
Pyhä yksinkertaisuus!
Miksiköhän pelastusarmeija pitää kirpputoreja? Niin, ei se organisaatio ihan vaan sen takia ole olemassa, että palkattaisiin työntekijöitä. Ja pelastusarmeijalle lahjoitetut kamat ovat vanhoja, käytettyjä usein nuhjaisia vaatteita ym. Kyllä siinä pääseekin melkoinen rosvo-organisaatio rikastumaan hullun lailla.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:19"]
Onko ap kuullut aineettomista joululahjoista? Siis lahjoitetaan ulkomaanavulle rahaa siihen, että kehitysmaassa köyhälle perheelle voidaan lahjoittaa vuohi tmv.?
Varmasti hyvä idea, kun nämä kotimaan köyhät vain ärsyttävät ja yököttävät ap:ta liikaa, eivätkä täytä ryysykerjäläisen määritelmää sillä tavoin kuin ap haluaa asian ymmärtää.
Afrikkalainen perhe ei varmasti laita vuohta myyntiin huutonettiin ja on kuitenkin niin kaukana, ettei ap:ta ala harmittamaan "mukaköyhien" rehvastelu ja tavaranhaalinta ja kiittämättömyys.
[/quote]
Hah, oikeastiko luulet, että afrikassa rahdataan 2000 vuohta perheisiin tai 10 000 kanaa? Millä resursseilla? Rahat menee melko varmasti yhteen pottiin ja sieltä sitten jaetaan tiettyihin kohteisiin, kunhan on ensin maksettu hallinointikulut ja palkat ja ties mitä kaikkea muuta. Toimii varmaan aika samalla tavalla kuin ne kummilapsi-jutut. Ei se yksi tietty lapsi mitään saa vaan kylään rakennetaan kaivo ja siten edistetään koko yhteisön hyvinvointia. Tuo vuohi-lahja on hyvä markkinointikeino, koska on määritelty tietty summa, joka kertoo lahjoittajalle mitä ko. summalla saisi kohde maassa.
Vähän kuin SPR:n toiminta. Niillä on satoja miljoonia pankeissa, josta vapauttavat rahaa jonkun kastrofin jälkeen ja sitten niitä rahoja keräillään takaisin vapaaehtoistyön voimin. Älkää nyt oikeasti kuvitelko, että se teidän kaksi euronen, jonka annatte keräykseen menee juuri siihen meneillään olevaan katastrofiapuun. En väheksy tuollaisten organisaatioiden apua ja niitä jotka menevät paikan päälle auttamaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon rahaa menee pelkkään organisaation hallinoimiseen ja "turhaan".
Vähän aikaa sitten oli se nenäpäivä-keräys. Siinä oli kolme afrikkalaista orpoa ja vanhimman lapsen suurin toive oli kuolla jonain päivänä (surkuhupaisaa, kun se juontanainen pesi niiden hiuksen pullovedellä. olisivat ehkä mieluummin juoneet sen raikkaan ja puhtaan veden...). Vaikka miten olisin soittanut lahjoituksia, en olisi saanut niille kolmelle euroakaan ellen menisi itse paikan päälle auttamaan. Varmasti rahaa menee ko. alueelle, mutta tuskin kovin paljon vaikuttaa suoraan heidän elämäänsä.
Minä en myöskään vie lahjoja joulupuu-keräykseen. Syy on se, että olen nähnyt paljonkin niitä perheitä, jotka noita paketteja saa. Eli minusta paketit eivät mene niille, jotka niitä oikeasti tarvitsisivat ja arvostaisivat. On varmaan juurikin niin, että ne jotka osaisivat antaa niille arvoa, sinnittelevät omillaan ja kitkuttelevat omilla pienillä tuloilla eivätkä ole kohderyhmää. Ne joille paketit menevät, ovat tottuneet saamaan kaikenmaailman tuet eivätkä ole ikinä tyytyväisiä mihinkään. Eivätkä myöskään noihin joulupuu-lahjoihin. Paketissa pitäisi olla juuri se viimeisintä huutoa oleva lelu, jota mainostetaan tv:ssä. Kun kaikki saadaan ilman mitään vaivan näköä, tavarat eivät saa mitään arvoa. Ne voidaan vaikka rikkoa ja sitten alkaa uusien lelujen mankuminen. Tiedän, että tää on aikamoista yleistämistä, mutta itse oon nähnyt liian monta tälläistä perhettä. Tämän vuoksi en itse halua kannattaa joulupuu-keräystä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:31"]
[/quote]
Hah, oikeastiko luulet, että afrikassa rahdataan 2000 vuohta perheisiin tai 10 000 kanaa? Millä resursseilla? Rahat menee melko varmasti yhteen pottiin ja sieltä sitten jaetaan tiettyihin kohteisiin, kunhan on ensin maksettu hallinointikulut ja palkat ja ties mitä kaikkea muuta. Toimii varmaan aika samalla tavalla kuin ne kummilapsi-jutut. Ei se yksi tietty lapsi mitään saa vaan kylään rakennetaan kaivo ja siten edistetään koko yhteisön hyvinvointia. Tuo vuohi-lahja on hyvä markkinointikeino, koska on määritelty tietty summa, joka kertoo lahjoittajalle mitä ko. summalla saisi kohde maassa.
Vähän kuin SPR:n toiminta. Niillä on satoja miljoonia pankeissa, josta vapauttavat rahaa jonkun kastrofin jälkeen ja sitten niitä rahoja keräillään takaisin vapaaehtoistyön voimin. Älkää nyt oikeasti kuvitelko, että se teidän kaksi euronen, jonka annatte keräykseen menee juuri siihen meneillään olevaan katastrofiapuun. En väheksy tuollaisten organisaatioiden apua ja niitä jotka menevät paikan päälle auttamaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon rahaa menee pelkkään organisaation hallinoimiseen ja "turhaan".
Vähän aikaa sitten oli se nenäpäivä-keräys. Siinä oli kolme afrikkalaista orpoa ja vanhimman lapsen suurin toive oli kuolla jonain päivänä (surkuhupaisaa, kun se juontanainen pesi niiden hiuksen pullovedellä. olisivat ehkä mieluummin juoneet sen raikkaan ja puhtaan veden...). Vaikka miten olisin soittanut lahjoituksia, en olisi saanut niille kolmelle euroakaan ellen menisi itse paikan päälle auttamaan. Varmasti rahaa menee ko. alueelle, mutta tuskin kovin paljon vaikuttaa suoraan heidän elämäänsä.
[/quote]
Kiitos kiitos. Aina löytyy joku epäilijä Tuomas, joka tietää, ettei mikään apu mene perille. No mitä sitten turhaan jahkaatte joulupatojen ja keräysten ympärillä? Se nyt on varmempaa kuin kuolema, ettei tällaiset ihmiset anna ikänä yhtään mitään eikä kenellekään. Mutta se on loppupeleissä teidän oma itseaiheutettu pahanolon tunne, mitä ette pääse pakoon. Varmasti harmittavaa kun tähän maailmaan mahtuu myös toisenlaisia, auttamishaluisia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]
Pelastusarmeja on tukenut vähävaraisia ihmisiä järjestämällä ruokajakelua, tukenut asunnottomia miehiä ja naisia, järjestänyt lapsille leirejä ym. Varat näihin kerätään osittain lahjoitusten ja osittain kirpputorien kautta. Mutta ilmeisesti esimerkiksi asunnottomissakin on jokin perustavaanlaatua oleva vika - eivät yritä tarpeeksi tmv. eli ei tosiaan taida löytyä sopivaa avustuskohdetta "vaativaan" makuun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos kiitos. Aina löytyy joku epäilijä Tuomas, joka tietää, ettei mikään apu mene perille. No mitä sitten turhaan jahkaatte joulupatojen ja keräysten ympärillä? Se nyt on varmempaa kuin kuolema, ettei tällaiset ihmiset anna ikänä yhtään mitään eikä kenellekään. Mutta se on loppupeleissä teidän oma itseaiheutettu pahanolon tunne, mitä ette pääse pakoon. Varmasti harmittavaa kun tähän maailmaan mahtuu myös toisenlaisia, auttamishaluisia ihmisiä.
[/quote]
En epäillyt avun perille menemistä, mutta tuskin afrikassa jaetaan niitä vuohia, kanoja ja lehmiä. "Tässä abdullahin perheeseen kaksi kanaa, terveisiä Riitalta suomesta". Lahjoituksen tekijästä tuntuu varmasti mukavammalta, että on antanut "vuohen" kuin tökännyt 30€ keräyskippoon. Olen itsekin ostanut joskus "ammatin" ja jotain muuta tuollaista. Ymmärrän myös hyvin ettei tuo lahjoitukseni kohdistu tiettyyn henkilöön, vaan summa menee varmaankin yhteiseen pottiin ja paikan päälle rakennetaan esim. koulu ja sinne sitten osa pääsee opiskelemaan sitä ammattia tai edes lukemista.
En ymmärrä miksi ihmeessä lahjojen pitää olla kalliita. En ymmärrä miksi niiden välttämättä pitää olla uusia. En ymmärrä miksi lahjojen määrällä mitataan joulua. Kaikkein vähiten ymmärrän ihmisarvon mittaamista sillä minkä hintaiseen ylellisyyteen kenelläkin on oikeus vrt. ei ole ihmiselämää jos en saa 250e hiustenleikkuuta.
Olen myös nähnyt huoneen täynnä näitä paketteja, kesäaikaan.
Minusta apua voisi ensisijaisesti kohdistaa ystävä-vertaistukitoiminnalla jossa elämänhallintakyky paranisi ja sitä kautta ei ehkä seuraavana vuonna olisi lahjajonossa, vaan voisi ylpeänä itse ostaa tai hankkia sen mitä hankkii.
Mielestäni olisi kiva, jos lahjoille määrättäisiin jokin "hintahaitari". Jotkut vie sinne 5e ja jotkut 150e tavaran. Näin muodostuu suuri EPÄTASA-ARVO siinä mitä lapset sitten sieltä saavat.
Jonkun lapsi saa sen 5e värikynät ja jonkun lapsi 150e kitaran. Ok, lahja on lahja, mutta miettikää itse olisitteko iloisia kun pomo jakaisi työpaikalla bonukset ja itse saisitte 50e ja kaveri saisikin 1000e, vois siinä naama hieman venähtää.
Siksi kannatan systeemiä jossa paketin sisällön arvo pitää olla esim väliltä 25-45e. Myös se on hankaluutena, että paketeista saa väärän ikäluokan tavaraa. Me olemme saaneet yhteensä2 kertaa tällaisen paketin. Toisella kerralla poika sai pikkuvauvojen tuotteen ja itse oli jo yli 10v ja toisella kerralla vajaa 10e legolelun joka hänellä jo ennestään oli. Molemmilla kerroilla kysyin voisiko nuo vaihtaa, mutta se ei onnistunut. Eli todellisuus on joskus karu! Kummastakaan lahjasta kun ei ollut pojalle mitään iloa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]
Ääliö. Se tuotto mitä niistä tulee, menee jakoon köyhille. Itse en lahjoita Joulupuuhun, en usko että saajat ovat kaikki köyhiä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:10"]
Mielestäni olisi kiva, jos lahjoille määrättäisiin jokin "hintahaitari". Jotkut vie sinne 5e ja jotkut 150e tavaran. Näin muodostuu suuri EPÄTASA-ARVO siinä mitä lapset sitten sieltä saavat.
Jonkun lapsi saa sen 5e värikynät ja jonkun lapsi 150e kitaran. Ok, lahja on lahja, mutta miettikää itse olisitteko iloisia kun pomo jakaisi työpaikalla bonukset ja itse saisitte 50e ja kaveri saisikin 1000e, vois siinä naama hieman venähtää.
Siksi kannatan systeemiä jossa paketin sisällön arvo pitää olla esim väliltä 25-45e. Myös se on hankaluutena, että paketeista saa väärän ikäluokan tavaraa. Me olemme saaneet yhteensä2 kertaa tällaisen paketin. Toisella kerralla poika sai pikkuvauvojen tuotteen ja itse oli jo yli 10v ja toisella kerralla vajaa 10e legolelun joka hänellä jo ennestään oli. Molemmilla kerroilla kysyin voisiko nuo vaihtaa, mutta se ei onnistunut. Eli todellisuus on joskus karu! Kummastakaan lahjasta kun ei ollut pojalle mitään iloa.
[/quote]
Joo, tavallaan ymmärrän. Mutta tää nyt menee vähän siihen kastiin, että kaikki pitäisi mennä aina kaikille tasan. Jos joku hyvässä tahdossaan lahjoittaakin, niin pieleen menee, kun aina jollain on joku huonommin. Hohhoijaa. Oikeastaan kaikki olis paremmin, jos joulun alla edellytettäis, että kaikki parempituloiset luovuttaa rahansa niille joilla on vähemmän. Sitten olis kaikilla saman verran ja kaikki onnellisia. Viis siitä, että se parempituloinen on ehkä tehnyt ympäripyöreää työpäivää ja se alempitulonen ollut esimerkiksi kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 14:31"]
täällä kirjoittaa yks vähävarainen äiti. Elintasoni sai aikamoisen kolauksen, kun mieheni jätti ja lähti nuoremman perään.
Itse olen ollut jo vuosia aika materialisti, tykkään kauniista asioista ja olen kauhulla katsonut kun joku on ostanut esim Lidlistä talvikenkiä. No, nyt olen tilanteessa jossa minulla ei ole varaa ostaa edes niitä Lidlin talvikenkiä vaan päinvastoin omani ovat niitä ikuisen vanhoja ja jos menee rikki, korkeintaan kirpparilta.
Eron jälkeen, kun ei ollut varaa bussilippuun, kävelin töihin ex-mieheni lenkkareilla jotka unohti ottaa mukaansa. Sisään villasukka ja sitten kenkä jalkaan ja kengän päälle villasukka. Oli lämmin eikä ollut liukasta.
Itse olen aina lasten lahjoissa kohdistanut laatuun sen sijaan että laatuun. Onneksi lasten kohdalla kävi näin että tuli muiltakin paketteja, esim isältään, mutta jos olisin ollut yksin, olisi lapsen aina saaneet vain sen 1 tai max 2 pakettia.
Jouluna lapset tykkäävät että on paketteja ja vaikka minä pidänkin lahjoja, joita he saavat valtaosana krääsää ja aina päässäni ajattelen joillakin summilla olis saanut yhden ison lahjan, mitä väliä. Ne eivät ole minulle vaan lapsille.
Jos haluat saada päätöstä mitä teen, kysy lapsilta, ovatko he tykänneet lahjoista ja sen mukaan tee päätökset.
Nyt, 3 v jälkeen on elintasoni parantunut ja jää jopa rahaa säästöönkin. Kaikki laskut olen saanut maksettua sekä ruokaa pöytään kaikki nämä vuodet.
Viime kesänä löysin aika monta lahjaa, jotka ovat jääneet avaamatta ja ovat meille turhaa. Joten hyvissä ajoin kävin katsomassa joulupuusta ja sieltä löytyi juuri sopivat hakijat meidän ylimääräisille lahjoille.
Älä mieti mitä joku aikuinen sanoo, anna hyvä mieli lapselle.
Minun työkaverini tyttö sai seurakunnan vst keräyksestä lapselleen nuken, joka oli sotattu tusseilla, hiukset kynitty ja nukessa oli reikiä. Huitasten laitettu joululahjapaperiin. Onneksi työkaverini oli kuullut etukäteen epäonnnistuneista lahjoista ja kehoitti tytärtä etukäteen avaamaan lapseltaan salassa, ettei aattona tule kovaa pettymystä. Nukke lensi roskiin, mitään osaa ei olisi voinut kierrättää eikä kukaan lapsi moista nukkea halua.
Eli niitäkin on, jotka eivät osaa antaa tarpeellista.
[/quote]Voi hyvänen aika sentään... Ei ole tainnut sullakaan kummoinen tulotaso olla - ja silti olet vääntänyt penskoja 'liikaa'. Sehän ei ole mikään salaisuus, että iso osa pareista eroaa. Mikä siinä on, ettei osata suhteuttaa sitä perhemuotoa tulojen mukaan, kun ilmeisesti sun tuloillas ei ois sitä ensimmäistäkään elätetty.
[/quote]
mun tuloilla elää, kiitos vaan, mutta oli hyvin vaikeaa tippua sieltä mihin on tottunut.
Itse tajusin aika pian eron jälkeen että vaihtoehdot ovat rahan käytön lopettaminen tai muuttaminen.
Koska lapsille oli aikamoinen kolaus koko ero, päätin että hinnalla millä hyvänsä en asunnosta luovu.
Menin äärimmäisyydestä äärimmäisyyteen, eli lopetin kokonaan rahankäytön ja tämä olikin loistava vaihtoehto, että opettelin elämään omilla tuloillani.
Nyt tilanne on ok. Koko ajan olen saanut kaikki laskut maksettua ja ruokaa on ollut pöydässä. Ollessani yksin olen syönyt liian usein puuroa, eli ruoka ei ole ollut hyvää mutta vatsa on ollut täynnä. Ja se että olen elintason tippumisen takia laihtunut n 20 kg ei varmaan sekään ole ollut huono asia.
Kyllä minä aikoinaan kun naimisiin menin kuvittelin että olemme yhdessä elämämme loppuun asti. Näin ei käynyt. Lapsiakaan ei ole kuin 2, eli mikään suurperheen äiti täällä ei kirjoittele.
Ero on opettanut minua paljon kaikilla tavoin ja nyt, muutamn vuoden jälkeen voin sanoa minulla on kaikki hyvin, lapsillahan on tietenkin koko ajan ollut.
Suomessa ei ole ketään sellaista lasta joka ei saisi edes yhtä joululahjaa. Nyt en tarkoita niitä jotka eivät jostain uskonnollisesta yms syystä vietä joulua samoin kuin valtaväestö.
Jos tällainen joku onneton lahjaton lapsi olisikin niin ei tällaisia tavoiteta millään keräyksellä. Nämä lapset eivät paista silmään eivätkä siten kuulu minkään avustuksen piiriin.
Olin itse tällainen lapsi. Vanhemmat eivät olleet köyhiä mutta heillä oli muita ongelmia kuten MT ongelmat.Alkoholia ei käytetty mutta kuri oli kova ja lapset laitettiin arvojärjestykseen. Satuin olemaan se vihoviimeinen surkimus. Mitään apua ei miltään organisaatiolta tullut. En saanut edes opintolainaa vanhempien tulojen takia. En anna mitään mihinkään keräykseen. Apu menee aina samoille valittajille jotka kahmivat kaiken avun itselleen ja ovat koppavia.
Käytän kaiken rahan itseeni ja omaan hyvään oloon.
Olemme nuori pari, tytär parivuotias. Itse lkotihoidon tuella ja mies sairaslomalla. Tyttömme sai vuosi sitten ensimmäisen kerran joulupuu-paketin. Kyllä siinä tuli itselle itku, kun oli niin iloinen yllätys. Meillä on todella tiukkaa ja voi sitä riemua, kun paketista löytyi nuppipalapeli ja uusi pipo! Kyllä ainakin osa menee ihan oikeasti niitä tarvitsiville!
Itse monta vuotta Joulupuu keräyksessä mukana olleena vastaan. Jokainen lahja tarkistetaan. (Ensimmäisenä vuotena ei tarkistettu, ja tuli muutama käytetty/epäsopiva lahja mukaan.)
Meidän kunnassa lahjat annetaan eteenpäin sosiaalitoimelle, kirkon diakonitoimelle sekä suoraan turva- ja lastenkotiin. Paikoista, joista saadaan lasten/nuortentoivelistat, ne toteutetaan.
Lahjojen jaossa sosiaalitoimi ja diakonitoimi jakaa omien kriteeriensä ja voimavarojensa mukaan.
Meillä lahja määrä on aika mukavasti osunut tarpeen mukaan. Joku vuosi olisi mennyt lahjoja vähän enemmän, joku vuosi on tullut reilummin. Jos on tullut oikein reilusti lahjoja, niin sitten on sinä vuonna jaettu reilummalla kädellä.
Palaute mitä ollaan saatu, on että lahjoihin ollaan oltu (pääsääntöisesti) erittäin tyytyväisiä. Ja niitä osataan jopa jo odottaa!
Sinänsä työ on myös ollut palkitsevaa sen tekijöille. Kiva on työntekijöiden mennä perheisiin toimittamaan (kerrankin) positiivista asiaa!
Rapatessa roiskuu, aina! Aina on joku joka ei ole tyytyväinen. Mutta niitä tyytyväisiä on paljon enemmän!
Hyvää joulumieltä kaikille!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 09:29"]
Olemme nuori pari, tytär parivuotias. Itse lkotihoidon tuella ja mies sairaslomalla. Tyttömme sai vuosi sitten ensimmäisen kerran joulupuu-paketin. Kyllä siinä tuli itselle itku, kun oli niin iloinen yllätys. Meillä on todella tiukkaa ja voi sitä riemua, kun paketista löytyi nuppipalapeli ja uusi pipo! Kyllä ainakin osa menee ihan oikeasti niitä tarvitsiville!
[/quote]
Tätä en ymmärrä. Ollaan vapaaehtoisesti kotihoidontuella, kun toinen on saikulla.
Anteeksi, voin kuulostaa ehkä katkeralta ja kateelliselta. Mutta normiperheissä tehdään niin, että mennään töihin, jos toinen ei kykene. Ei jäädä kumpikin makaamaan käsi ojossa kotiin, että nyt niitä ilmaisia lahjoja tänn, kun ollaan niin köyhiä.
Joskus oikeasti mietin, olisiko kannattanut jäädä sittenkin kotiin makaamaan mieluummin, kuin käydä se pätkätyöhelvetti lävitse, mitä teki vuosia, että sai perheen elätettyä, kun mies sairasti vakavaa sairautta. Oltais vain maattu, niin olis lapset saaneet kalliit legot ja muut. Nyt joutuivat tyytymään vähään, kun yritimme itse elättää itsemme.
Ei ole käyty kylpylöissä, eikä lapset saaneet viimeisen päälle legoja..
Hieman yritystä siihen elämään ja itsensä elättämiseen.