Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vie enää lahjoja Joulupuu-keräykseen

Vierailija
11.12.2013 |

Voi hemmetti,että sieppaa.

Joskus aiemmin täältä luin,kuinka paketteja olisi jaettu perhekerhossa,kun "oli jäänyt ylimääräisiä" ja joku valitti,kun oli niin aneemisia lahjoja jaossa. Siitä huolimatta vielä viime vuonna vein paketit aiempien vuosien tapaan, kun en oikein uskonut,että nuo kaikki jutut olis totta.

Ei ne isoja olleet,mutta yhteensä aina noin 200 eurolla.Petshopeja,puuhakirjoja,legoja ja 20 lahjakortteja Heseen ja h&m:lle.Pieniä summia kyllä,mutta kun olen hölmöyksissäni ajatellut,että on parempi viedä useita pieniä,jotta sitten on useampi lapsi,joka saa edes jotakin,jos tuo sattuu olemaan vaikka ainut lahja.

Tänäkin vuonna olin lahjat jo hankkinut,mutta viemättä jäi.Käytän ne paketit vaikka sitten omien lasten kaverisynttäreihin.Kuulin nimittäin tutun (sukua,en muuten varmaan olisi moisen lusmun kanssa tekemisissä) elämäntapa-sossupummi-yh-äidin valitukset siitä,kun ei ole rahaa taaskaan "laittaa kunnon joulua",hankkia lahjoja ja näistä keräyksistäkin tulee taas jotain pilipali piperrystä paketeista.Kun kysyin,että mitä sillä tarkoittaa,niin juurikin tuollaisia lahjoja kuin minä olin vienyt.Pitäisi kuulemma olla kunnon paketteja,siinä satasen luokkaa vähintään kappale,että tuntuisi jossakin.

Just Juu.Voi kissan viikset.Ja minä idiootti olen vuodesta toiseen pistänyt hyvää tarkoittaen senkin rahan ja vaivan sitten ihan kankkulan kaivoon.Ei ole Suomessa oikeaa vähöosaisuutta,jos tämä tosiaan on näin. Samalla rahalla ilahdutan jatkossa jotakuta,joka oikeasti rahojank tarvitsee - hankin juuri kummilapsen ulkomailta.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oikeasti "vähävaraiset" ovat kiittämättömiä. Minulla on kokemusta laajalti asiasta. Joskus aikaa sitten otin selvää eri paikoista jonne lahjoja voi viedä. Parina joulunalusaikana sitten istuskelin siellä odotushuoneessa niiden perheiden kanssa kun odottivat vuoroaan. Kauheaa kitinää ja paketit avattiin heti eikä niitä säilytetty lapsille jouluun! Jotkut sanoivat suoraan että huutikseen menee.

Hyväntekeväisyyttä en ole unohtanut mutta nykyään kierrän kaikki laitokset kaukaa. Kohteen löytää helposti myös itse ja voi tehdä vaivihkaa hieman taustatyötä asian suhteen. Ihanaa antaa lahja itse ja saada siitä myös kiitos jälkeenpäin ja nähdä että lahja on oikeasti mennyt lapselle

Ensimmäisen lahjoituksen tein hieman yli kaksikymppisenä esikoisen kasvettua ulos vaunuista. Annoin vaunut kaikkine lisävarusteineen paikkaan jossa oli vanhempiensa hylkäämiä vauvoja, Suomessa, Henkilökunta oli todella otettu lahjoituksestani ja minulle tuli hyvä mieli.

Hakekaa lahjoitusten kohteet itse, suosittelen. Näkee kenelle lahja menee ja sen että tulee tarpeeseen. Hyväntekeväisyysjärjestöille en anna enää koskaan MITÄÄN!

Vierailija
62/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että Suomessa olisi todellista köyhyyttä ja puutetta. Olen itse perheestä jossa vanhemmat olivat koko lapsuuteni käymättä töissä (eivät olleen sossupummeja/juoppoja, vaan oli huonoa tuuria sairauden ja pitkäaik.työttömyyden kanssa) ja ei meillä varsinaista materiaalista puutetta ollut koskaan ja joululahjojakin sain aina.

Sen sijaan tuo vaikea tilanne (ja myös siihen kuulunut penninvenytys) veivät vanhempieni henkiset voimat ja he eivät jaksaneet olla niin paljon läsnä, äiti menetti hermonsa herkästi, eivätkä vanhemmat osanneet/jaksaneet puuttua jos minua kiusattiin tai jos itse käyttäydyin huonosti jotakuta kohtaan. Koen tuon köyhyyden henkiset vaikutukset paljon suurempina kuin minkään materiaalisen puutteen jättämät jäljet.

Ehkä tavaralahjan sijaan ihmiset voisivatkin muistaa vähävaraisia perheitä antamalla aikaansa ja seuraansa, juttelemalla lasten kanssa ja olemalla henkisesti läsnä, ehkä myös "kasvattamalla" hiukan jos tilanne tarjoutuu. Kokemus hyväksytyksi tulemisesta on paljon arvokkaampi kuin legopaketti - lapsi ei toki välttämättä sitä osaa välittömästi arvostaa, mutta loppujen lopuksi henkinen pääoma on arvokkaampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa kukaan ei ole niin köyhä, etteikö olisi varaa säästää lastensa lahjoihin muutama kymppi vuoden aikana. Jokainen saa ainakin toimeentulotukea (ja niitä lapsilisiä!) ja ruuasta voi säästää halutessaan myös, kummasti useilla tuilla elävillä rahat riittävät sipseihin ja alkoholiinkin ym. sellaiseen...

Juuri katsoin, miten eräässä kaupassa oli 2€:lla puhuvia leluhahmoja ja pojille 1,50€ paria erilaista settiä jossa oli lelu-ukkeli ja sille tarvikkeita teemoineen... Jos edes tuollaisia ei saa lapsilleen ostettua niin jo on kumma, ihmettelen kyllä että niitä leluja vielä oli jäljellä? Ilmeisesti ei ole tarpeeksi köyhiä, että tuollaiset lelut kelpaisivat vaikka ne minusta olivat ihan kivoja pikkulahjoja, varsinkin kun muutakin voisi ostaa lisäksi. Suurella osalla niistä ihmisistä jotka noiden lahjoitusten tarpeessa ovat, ei ole kyse siitä että heillä ei olisi varaa, heitä vaan kiinnostaa laittaa kaikki liikenevä raha muuhun kuin niihin lapsiin ja lapsethan siitä sitten kärsivät. Ennemmin minua surettaa lastenkodeissa asuvat lapset...

Toimeentulotuen on katsottu riittävän elämiseen, ruokaan ja välttämättömyyksiin ja jos se (ja mahdolliset muutkin tuet) ei riitä, voi vain katsoa peiliin ja miettiä mihin turhuuksiin ne rahat menee.

Vierailija
64/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käsittänyt, että Joulupuu keräsy toimii niin, että köyhän perheen lapsi antaa toivomuksen ja se toivomus ripustetaan puuhun ja joku voi sitten ostaa kyseisen lahjan. Onko siis näin, että sinne voi viedä mitä lahjoja tahansa?

Jos näin niin minusta tulisi antaa diakoniatyölle sillä aivan varmasti vuoden mittaan tarvetta löytyy näille lahjoille ( köyhän perheen synttärit).

Vierailija
65/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:01"]

Me emme lahjoja keräyksestä pyytäneet vaan meidät oli sossun kautta keräykseen laitettu taloudellisen tilaanteemme takia. Ja todella kiitollisia olemme, että kaikki kuusilasta saavat tänäkin jouluna keräyksen ansiosta ainakin sen kolme pakettia. Työpaikka mistä hoitovapaalla olen on 20 tuntinen, joten ei se meidän taloudessamme eroa olenko hoitovapaalla opiskelemassa ja lapset kotona vai töissä ja lapset päiväkodissa. Toki hattua nostan niille vanhemmille, jotka pystyvät ilman sossua elämään, mutta itse en ole keinoa siihen löytänyt ellei jätä laskuja maksamatta ja ruokaa hankkimatta

[/quote]

Juuri näin. sossutuet on niin hyvät, että on aivan sama, oletko kotona sossun tuella, vai töissä ja lapset hoidossa

[/quote]

Kuule...entäs jo hommattais ne työpaikat ensin kaikille tämän hetken työttömille? Käsittämätöntä kateutta, että joku saa tukia joilla pystyy elämään nykysuomessa, kun Suomi ei kykene tarjoamaan työpaikkaan läheskään kaikille! Kyllä näiden ihmisten olisi vähintään kuoltava rikoksensa tähden...

Vierailija
66/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 14:33"]

Sitä ihmettelen, miksei ylijäämälahjoja lahjoiteta vaikka kirkon diakoniaan, vaan tosiaanko jaetaa ylimääräiset perhekerhossa varakkaille ihmisille?? Sitä en kyllä suvaitsisi. Mieluummin sitten useampi lahja keräyskohteena olevilla perheille. En tosiaan haluaisi keskiluokkaisille okt-asuja-kerhomammoille syytää ostamiani joulupuu-lahjoja! :/ Toivottavasti tuo ei ole totta.

Sen sijaan on aivan yhdentekevää, mitä ap:n kelvoton sukulainen on suustaan päästänyt. Eiköhän hänen lapsensa kuitenkin ole ilahtunut lahjoista, vaikkei äiti olisikaan osannut arvostaa.

[/quote]

Minua ihmetyttää kun jostain luin, ettei kaikille voida jakaa lahjoja vaan valitaan aina ne kohteet joihin lahjoja jaetaan ja niitä sitten tasataan. Ihmettelen vain, että eikö olisi parempi jakaa jotain niillekin jotka eivät tuolle listalle pääse, tai sitten kaikki jakaa niille lapsille? On todellakin väärin jos jotkut hyvätuloiset saavat niitä mitkä on tarkoitettu hyväntekeväisyyteen, silloin ihmisten hyväntahtoisuutta käytetään hyväksi törkeästi, sillä moni pienituloinenkin lahjoittaa omista vähistään..

Vierailija
67/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla myös siitä, että vähävaraisen on vaikea ottaa vastaan apua. Oma äitini oli tällainen, hän tunsi katkeruutta omasta köyhyydestään ja mitätöi sanallisesti saamaansa apua. Me lapset olimme kuitenkin aina todella iloisia kun joku antoi jotakin, vaikka sitä ei uskaltanut ääneen ädin vuoksi sanoa.

Vierailija
68/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttää viestit, joissa moralisoidaan perheitä ja vanhempia huonoista valinnoista, työttömyydestä tai alkoholiongelmista. Juuri nämä perheet ovat heikoimmilla! Ja tehtyä ei saa tekemättömäksi - lapsia on- eli se siitä. Miksi pitää mätkiä näitä huonoissa olosuhteissa eläviä köyhiä lapsia? Juuri vanhempien virhevalintojen vuoksi, heidän on turha edes elätellä toiveita kivoista lahjoista. Koulukavereille annetaan älypuhelimia tai tabletteja - omat vanhemmat eivät hanki yhtään mitään.

Sitten toisekseen köyhissä perheissä eletään kädestä suuhun. Rahat menevät kalliisiin asumiskustannuksiin, ruokaan ym. välttämättömään. Ylimääräistä ei ole. Koittakaa hyvätuloiset kitkutella pari kuukautta 400 eurolla/kk maksaen siitä ruuat, matkaliput, lääkkeet, vaatehankinnat ym. Katsotaan kuinka paljon jää säästöön.

Kolmanneksi ihmetyttää tämä valtava pahanolon ja ilkeilyn maratoni juuri joulun alla. Katkerana kadehditaan jopa karkkia lapsen suusta. Ehkä ne todelliset köyhät ovatkin muita kuin aineellisesta hädästä kärsivät. Ilmeisesti monen hyvätuloisen ihmisen elämä on henkisesti hyvinkin ankeaa ja köyhää?

Vierailija
69/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan asuinkunnalla suurta merkitystä siinä kelle lahjoja jaetaan? Jos pienemmissä kunnissa on enemmän lahjoittajia suhteessa tarvitseviin? Tuli vain mieleen tätä ketjua lukiessa.

Vierailija
70/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pienissä kunnissa jaetaan niitä mll lahjakortteja monille neuvolan asiakkaille,vaikka ovat töissä ja muuta..tämän tiedän kokemuksesta.Joku kiintiö niille 70e koreteille on..isoissa kaupungeissa ne ei sitten riitä kaikille tarvitsijoille=/

Vierailija
71/108 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 21:57"]

Me saimme paketit viime vuonna. Siis kolme paketti lapsille, koska olimme ns. lastensuojelin asiakkaita. Eli meillä on oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi ja neuvolan kautta meille tarjottiin perhetyöntekijää avuksi, että pääsin käyttämään lasta tutkimuksissa.

Saimme yllätyksenä paketit, joissa oli kalliita legopaketteja ja näitä supermodel (vai mitä ne on) piirustuskirjoja ja kyniä.

Emme olisi kyllä tarvinneet, koska kuljemme kumpikin töissä. Mutta automaattisesti jaetaan kaikille kirjoilla oleville, koska paketteja on niin paljon.

Toki lapset niistä tykkäsi ja olihan ne kiva lisä muiden lahjojen lisäksi

[/quote]

Meillä samankaltainen tilanne, josta kirjoitinkin toiseen keskesteluun täällä. Tosin olen yh, mutta tullaan hyvin toimeen omillamme (lukuunottamatta asumistukea). Olemme tulleet rahoillani hyvin toimeen. Lapsille tulee suvulta paljon lahjoja, minkä takia en viitsi itsekään ostaa turhaa vain joulun takia. Yleensä ostan jonkin matkan, joka tehdään talven aikana kylpyläloma, aurinkomatka yms. Lisäksi tuntemattomien ostamien lahjojen vastaanottaminen tuntuu ahdistavalle. Kotona on opetettu, että pitäisi pyrkiä tulemaan omillaan toimeen mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
72/108 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kahden opiskelijan perhe johon kuuluu 3 lasta? Ei muuten ole kyllä muita tukia kuin lapsilisät. Tosin eipä kyllä mistään saatu "jouluavustusta" ei ruokaan eikä lahjoihin. Hopeltakaan ei tullut mitään vaikka olemme joutuneet sieltä joskus jitain hakemaan. No meidän joulu on meidän ja eiköhän tunnelma saada aikaan ja jotkut paketit odottaa muksujakin, aikuiset jäivät kyllä kokonaan ilman...

Vierailija
73/108 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:10"]

Entäs sitten kahden opiskelijan perhe johon kuuluu 3 lasta? Ei muuten ole kyllä muita tukia kuin lapsilisät. Tosin eipä kyllä mistään saatu "jouluavustusta" ei ruokaan eikä lahjoihin. Hopeltakaan ei tullut mitään vaikka olemme joutuneet sieltä joskus jitain hakemaan. No meidän joulu on meidän ja eiköhän tunnelma saada aikaan ja jotkut paketit odottaa muksujakin, aikuiset jäivät kyllä kokonaan ilman...

[/quote]

Pahoittelen tilannettanne. Tuli vain mieleeni, että kuinka kauan aiotte vielä opiskella? Lapsia on kolme ja kerroit, että olette aiempina jouluina joskus jotain saaneetkin. Tästä päättelin, että opintoihin on kulunut jo tovi. Kannattaisiko ihan miettiä työntekoa välillä?

Vierailija
74/108 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein teinipojalle dödö-hajustepakkauksen ja se oli sitte varmaa ihan huono:( Halusin ilahduttaa! Vien ehkä silti vielä lautapelin 10v pojalle.

En kyllä itse saanut pienenä mitään 50-100 euron lahjoja. Kivoja ne "pienet" oli silti:) Kun ei ne kaikki omillaan pärjäävät pysty myöskään ostamaan satasella lapsilleen lahjoja...

Vierailija
75/108 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 200-luvun vaihteen jälkeen, ehkä 2005? Oltiin noin 11-vuotiaita. 
Olin kaverilla kylässä joulukuun alussa ja kaverin äiti ilmoitti lapsille, että tänä vuonna jokainen saa vain yhden lahjan. (raha oli tiukilla, ruoalla niillä oli yleensä 2 kalapuikkoa/lapsi ja ruoka-aikaan vieraileville kavereille ei koskaan voitu tarjota oikeen mitään, ehkä leipää). 

No jouluna kaikki sai lapaset ja yhden lahjan, joka oli ehkä 20, max 30 euron juttu. Lelun taisi saada vaan pienin. Kiva joulu niillä silti oli:)

Vierailija
76/108 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi joulupuukeräys välttämättä tavoita kohderyhmäänsä. Olen köyhä yh, mutta eipä kukaan ole mulle noita tarjonnut. Pitääkö olla ls-asiakas, diakonian asiakas, jos noita haluaa?? Pitääkö niitä siis mennä itse jostain kinuamaan. Ajattelin kuitenkin pärjätä ilman. Sukulaisilta tulee lahjoja, ja kun ei mee tupakkaan ja alkoon rahaa, niin ehkä itsekin pystyn jotain ostaa. Törkeää, jos noita yleisesti jossain jaetaan.

Vierailija
77/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vähän asian vierestä, mutta on pakko kommentoida. Suututtaa ja surettaa minkälainen asenne ihmisillä on heikommassa tilassa olevia ihmisiä kohtaan. Olen työskennellyt yli kymmenen vuotta sosiaalityöntekijänä aikuissosiaalityössä, eli teen asiakkailleni toimeentulotukipäätösiä ja suunnitelmia tilanteen parantamiseksi tulevaisuudessa. Yleisesti ihmisillä on täysin käsittämättömiä kuvitelmia siitä, mitä sosiaalitoimi asiakkailleen maksaa. Summat ja mistä ne muodostuvat ovat usein täysin vääriä. Yleinen luulo on myös, että harkinnanvaraista toimeentulotukea saa mihin tahansa, kunhan vain kehtaa pyytää. 

Tämän kaiken lisäksi tuen saajat niputetaan kategorioihin ja kuvitellaan, että kaikki ko.ryhmään kuuluvat henkilöt ovat kaikki samanlaisia: yh:t, päihdeongelmaiset, työttömät.. Suurin osa toimeentulotuen saajista on asiakkainamme hetken aikaa ja poistuvat, kun esim.työllistyvät, tervehtyvät tai saavat muuten elämänsä raiteilleen. Monilla asiakkaillemme ainoa syy avun tarvitsemiseen on taloudellinen tilanne eli he eivät tarvitse varsinaista sosiaalityötä elämänhallintaansa. Elämässä voi tulla vastaa mitä tahansa, jolloin ihminen putoaa pois tavallisesta turvaverkosta. On tilanteita, joita ei pysty ennakoimaan ja elämään niin viisaasti, että välttäisi esim. taloudellisen ahdingon. Harva asiakkaamme elää sosiaalituella ns.ammattimaisesti suuren osan elämästään. Monille myös avun hakeminen sos.toimesta on hyvin nöyryyttävää ja sitä haetaan liian myöhään, vaikka olisi ollut oikeus tukeen jo aiemmin. Valitettavasti tällöin tilannetta on myös hankalampi korjata ja taloudellisen tilanteen lisäksi on tullut muitakin ongelmia. Älkää ihmiset tuomitko muita, kun ette ole heidän kengissään astelleet. Se aiheuttaa vain lisää ahdistusta niille, joilla sitä jo tarpeeksimon.

Vierailija
78/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 jatkaa. Ja itse kannattaisin noiden tavaralahjojen (lelujen) sijaan enemmän perhelahjoja. Esimerkiksi leffaliput koko perheelle +popcorn ym lahjakortit (lapset niitä kuitenkin haluaa ja on vähän tyhmää jos perhe joutuu siihen kuitenkin omia rahoja käyttää kymppien edestä). Voisin kuvitella, että vähävaraisemmissa perheissä juuri tuollaiset asiat jäävät tekemättä, ns. turhuudet joihin rahaa yllättävän paljon kuluu. Ei ole todellakaan tarkoitus tuoda omia kokemuksia tässä esiin, mutta esim. vasta pari viikkoa sitten juttelin kaverin kanssa leffateattereiden lastenkorokkeista, kaveri sanoi että "kyllä aina niitä käytettiin, vai etkö oo käyny lapsena ikinä leffassa?" Rupesin muistelemaan ja tosiaan yhden kerran vain muistin. Tällaset perusjutut jää usein köyhemmillä perheillä tekemättä. Ja tuollaset kokemukset muistaa paremmin kuin ne lelut. Ja mielestäni ihan hyvin vois tollasen lahjan käydä vaikka sille alakerran lapsiperheelle antamassa, ihan vaan koska "täti tykkää ostaa lahjoja eikä tutuilla oo lapsia".

Vierailija
79/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ikävää, että ap haukkui sukulaisensa niin rumasti.

Meni ihan pohja koko hyväntekeväisyystarinasta. Ei noin pienisieluinen ihminen mitään hyväntekeväisyyttä harrasta oikeasti.

Joten provoksi epäilen tätä avausta.

Vierailija
80/108 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko IHAN VARMA että lahjat menevät oikeasti perheisiin ??

Ainakin pelastusarmejan keräyksistä tavarat menevät heidän kirpputoreille MYYNTIIN (=maksetaan palkkoja ja vuokria ko. kirppareista)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän