Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vie enää lahjoja Joulupuu-keräykseen

Vierailija
11.12.2013 |

Voi hemmetti,että sieppaa.

Joskus aiemmin täältä luin,kuinka paketteja olisi jaettu perhekerhossa,kun "oli jäänyt ylimääräisiä" ja joku valitti,kun oli niin aneemisia lahjoja jaossa. Siitä huolimatta vielä viime vuonna vein paketit aiempien vuosien tapaan, kun en oikein uskonut,että nuo kaikki jutut olis totta.

Ei ne isoja olleet,mutta yhteensä aina noin 200 eurolla.Petshopeja,puuhakirjoja,legoja ja 20 lahjakortteja Heseen ja h&m:lle.Pieniä summia kyllä,mutta kun olen hölmöyksissäni ajatellut,että on parempi viedä useita pieniä,jotta sitten on useampi lapsi,joka saa edes jotakin,jos tuo sattuu olemaan vaikka ainut lahja.

Tänäkin vuonna olin lahjat jo hankkinut,mutta viemättä jäi.Käytän ne paketit vaikka sitten omien lasten kaverisynttäreihin.Kuulin nimittäin tutun (sukua,en muuten varmaan olisi moisen lusmun kanssa tekemisissä) elämäntapa-sossupummi-yh-äidin valitukset siitä,kun ei ole rahaa taaskaan "laittaa kunnon joulua",hankkia lahjoja ja näistä keräyksistäkin tulee taas jotain pilipali piperrystä paketeista.Kun kysyin,että mitä sillä tarkoittaa,niin juurikin tuollaisia lahjoja kuin minä olin vienyt.Pitäisi kuulemma olla kunnon paketteja,siinä satasen luokkaa vähintään kappale,että tuntuisi jossakin.

Just Juu.Voi kissan viikset.Ja minä idiootti olen vuodesta toiseen pistänyt hyvää tarkoittaen senkin rahan ja vaivan sitten ihan kankkulan kaivoon.Ei ole Suomessa oikeaa vähöosaisuutta,jos tämä tosiaan on näin. Samalla rahalla ilahdutan jatkossa jotakuta,joka oikeasti rahojank tarvitsee - hankin juuri kummilapsen ulkomailta.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi perustaa oman "joulun pahamieli" kampanjansa, tai sitähän tämä ketju kokonaisuudessaan on.  Kukin voi miettiä, miten tällaisen negatiivisen myrkkylingon sanomisilla autetaan yhtään ketään?

Vierailija
42/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo homma on 50 prosenttisesti kuin lottoarvontaa.

Tosin kaikki eivät pääse arvontaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:04"]

MInä ostin kaksi lahjaa, yhden pojalle ja yhden tytölle. Molemmat maksoivat 35 euroa eli yhteensä 70 euroa. Pojalle Lego mönkijä ja tytölle värityskirja ja värikynät ja tussit. Minusta kivoja lahjoja molemmat. Olisko pitänyt laittaa enemmän per lahja kuitenkin, sitä jäin miettimään. Olisin kyllä voinut sen tehdä, mutta jotenkin tuntui hassulta ajatus ostaa vaikkapa älypuhelimet, kun ei tiedä onko vanhemmilla mahdollisuutta hankkia liittymät ja nettiliittymät ..

[/quote]

Kuriositeettina kysyn, miten on mahdollista, että tussit,värikynät ja värityskirja maksavat 35 euroa? Tarkoittaa siis, että jokainen osa maksaa vähintään kympin? Halvemmallakin saa...

Vierailija
44/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä katkeruutta herättää se, että jos olet pienipalkkainen ja käyt töissä, et saa mistään apua.

Mutta kun teet lapsia liukuhihnalta ja makaat kotona sossun tuella, jokainen haluaa auttaa lapsiasi ja lahjoja virtaa joka suunnasta. Samat perheet saa lahjoja monen järjestön kautta. 

Samoin kesällä nämä samat perheet on kylpylöissä tuetuilla lomilla, kun työssäkäyvä pienituloinen perhe ei pääse.

Joskus miettii, että miksi kannatti edes lukea ammattiin ja toimia koulun keittäjänä ja mies autonasentajana ja olla köyhempi, kuin joku sosiaalipummi, kenelle kannetaan lahjoja kaksin kourin.

Vierailija
45/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kyllä joulumieli kaukana.

Jos olet töissä/opiskelet eli yrität pärjätä, mutta otat lahjoja vastaan teet väärin.

Jos olet työtön ja elät sossun tuilla ja otat lahjoja vastaan teet väärin.

Ja jos olet sossun asiakas olet narkkari tai alkoholisti ja otat lahjoja vastaan teet väärin.

Jos olet ulkomaalaistaustainen ja elät sossun tuilla ja otat lahjoja vastaan teet väärin.

Eli kenellekkä tämä keräys on tarkoitettu?

Vierailija
46/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kyllä joulumieli kaukana.

Jos olet töissä/opiskelet eli yrität pärjätä, mutta otat lahjoja vastaan teet väärin.

Ja jos olet sossun asiakas olet narkkari tai alkoholisti ja otat lahjoja vastaan teet väärin.

Jos olet ulkomaalaistaustainen ja elät sossun tuilla ja otat lahjoja vastaan teet väärin.

Vierailija
47/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:04"]

MInä ostin kaksi lahjaa, yhden pojalle ja yhden tytölle. Molemmat maksoivat 35 euroa eli yhteensä 70 euroa. Pojalle Lego mönkijä ja tytölle värityskirja ja värikynät ja tussit. Minusta kivoja lahjoja molemmat. Olisko pitänyt laittaa enemmän per lahja kuitenkin, sitä jäin miettimään. Olisin kyllä voinut sen tehdä, mutta jotenkin tuntui hassulta ajatus ostaa vaikkapa älypuhelimet, kun ei tiedä onko vanhemmilla mahdollisuutta hankkia liittymät ja nettiliittymät ..

[/quote]

Kuriositeettina kysyn, miten on mahdollista, että tussit,värikynät ja värityskirja maksavat 35 euroa? Tarkoittaa siis, että jokainen osa maksaa vähintään kympin? Halvemmallakin saa...

[/quote]

TopModel-värityskirja, TopModel-tussit, isot Crayola-puuvärikynät ja niihin sopiva teroitin olivat yhteensä n 35 euroa. En siis ostanut halvimpia vaan halusin ostaa laadukkaita lahjoja. Toivon, että ne tuottavat saajalleen iloa.

Vierailija
48/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 14:58"]On sellaisia jotka kerää kaiken mitä ilmaiseksi saa.

Ja tää on tosi.

[/quote]

Näitä on. En nyt tätä joulupuu -keräystä lyttää, kun siinä kuitenkin yritetään vähän selvittää kuka sitä apua tarvitsee. Täällä sen sijaan jaetaan EU:n ruoka-avustuksia lapsiperheille. Kriteeri on tuo, että on lapsia. Molemmat vanhemmat saa olla töissä ja rahatilannetta ei kysellä kunhan on lapsia. Itsestäni tuo on hullua. Täällä on paljon työttömiä, lapsettomia ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsisivat apua. En itse kehtaisi hakea kuin todelliseen tarpeeseen, mutta kyllä monet hakee kun ilmaseksi saa.

Vierailija
49/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:17"]Tässä ketjussa on kyllä joulumieli kaukana.

[/quote]

Ei ole kyse avun pyytämisestä tai siitä että sen saamisessa olisi jotain väärää. Ap oli harmissaan kiittämättömyydestä ja siitä että mikään ei kelpaa. Onko se sitten oikeaa vähäosaisuutta?

Vierailija
50/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloituksesi oli hyvä, mutta opettele hyvä ihminen laittamaan välilyönnin pisteen ja pilkun perään. Nyt teksti on yhtä pötköä ja hankalaa lukea.

Vierailija
51/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:17"]Tässä ketjussa on kyllä joulumieli kaukana.

[/quote]

Ei ole kyse avun pyytämisestä tai siitä että sen saamisessa olisi jotain väärää. Ap oli harmissaan kiittämättömyydestä ja siitä että mikään ei kelpaa. Onko se sitten oikeaa vähäosaisuutta?

[/quote]

Ap:lla on varsin selektiivinen otanta siitä kiitämättömyydestä. Sitä paitsi ne, jotka keräyksiin todellisuudessa osallistuvat eivät taatusti odota yhtään mitään, koska lahjananto on hyvin anonyymi prosessi. Jos haluaa jotain extra halleluja hymistelyä osakseen, joulukeräys ei ole oikea osoite.

Vierailija
52/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole parempi olla moralisoimatta ketään kenenkä todellista tilannetta emme tiedä. Joskus asiat eivät vain mene halutulla tavalla ja suunnitelmien mukaan. Elämä antaa elämä ottaa. Eikö tällä kamppanjalla ole tarkoitus tuoda hyvää mieltä lahjan saajalle, että antajalle. Itse olen keräyksestä saanut ja keräykseen ostanut ja molemmista on tullut hyvä mieli. Sama se on mitä muut siitä ajattelevat kunhan itselle tulee antamisesta hyvä mieli. Joten hyvää joulua kaikille ja ajattellaan myös omaa napaa pidemmälle ja hankitaan edes itsellemme se hyvä joulumieli :-D

Vierailija
53/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap! Tein uuden s.posti osoitteen, johon voit halutessasi ottaa yhteyttä :)

jouluapuinen89@luukku.com

Vierailija
54/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ihan kaikkia lukea.

MIetin tässä, kannattaisiko sitten ottaa yhteys suoraan diakoniin ja tarjoutua lahjoittamaan srk:n kautta jotain, lasten lelupaketteja tai jotain teineille sopivaa, esim. lahjakortteja. Jotta diakoni antaisi sopiville asiakkaille. Kun sieltä haetaan avustusta, pitää asiakkaan esittää tiliotteita ja muita selvityksiä, esim. toimeentulotukipäätös tjs. Eli löytyisikö sieltä ihan oikeita avun tarvitsijoita. Äskettäin mainostivat srk:n joulupuukeräystä vanhuksille. Tosin sossussakin katsotaan tili- ym. tiedot ja joskus kuulee vähän huonoja juttuja siitä, miten sossun kautta jaetaan joulutukea joskus perheille, jotka eivät ehkä niin tarvitsisikaan. En tiedä sit.

Vierailija
55/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osallistunut joulupuu keräykseen ja aion tulevinakin vuosina osallistua. En enää lähetä joulukortteja vaan ostan niillä rahoilla lahjan joulupuuhun. Olen ostanut leffalippuja tai lahjakortin esim. Heselle. Kohteena ollut teinipoika kun nämä yleensä jäävät lahjoitta. Eli onko tässäkin palstalaisten mielestä jotain vikaa? Niin enkä osta itselleni hyvää omaatuntoa.

Vierailija
56/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko, että läheskään kaikki ovat kertomasi naisen kaltaisia. Olet varmasti tehnyt monet lapset onnelliseksi ja kiitos sulle siitä. Ikävä, että annat yhden idiootin pilata sen monelta muulta lapselta.

Vierailija
57/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että Suomessa ei ole todellista köyhyyttä. Täällä KAIKILLE hankitaan asunto, puhtaat ehjät vaatteet, ruokaa napa täyteen, lääkkeet ja tarvittavat apuvälineet hankitaan, samoin huonekalut, kodinkoneet ja todella JOPA sponssataan näitä kylpylälomia ym luksusta, joihin en katso itselläni (vuoden bruttotulot 70.000eur)  olevan varaa. Ja siitäkin huolehditaan, että taskurahaa jää reippaasti tuhlailtavaksi vaikka kanavapaketteihin, viinaan, röökiin, akkainlehtiin ja seiskaan, pelikonsoleihin, älypuhelimiin ym.

Mielelläni auttaisin oikeasti köyhiä. Eli jos jollakulla ei olisi vaikka kenkiä tai lapsella ei olisi yhtäkään lelua tai perheeltä puuttuisi vaikka se pyykinpesukone, jonka katson kyllä kuuluvan kodin peruskalustukseen, vaikka peseytyyhän se pyykki käsinkin pienellä vaivalla. Mutta kun uudet kengät ja kaiken tuon muun saa sossusta. Oma asia tietty jos hassaa rahat johonkin älypuhelinkytkyihin tai mäkkärissä syömiseen tai ellostilin korkoihin tai vaikka hankkii tatuoinnin ennen kuin pyykinpesukoneen. Ja pyykinpesukoneitakin saa kahdellakympillä käytettynä, alle 5v vanhojakin. Mun mielestä sossun pitäisi ostella tuollaisia vaikka huutonetistä ja sitten lahjoittaa eteenpäin tarvitseville , sen sijaan että hankitaan uusi kallis kone.

Miksi muuten sossutapaukset lähes poikkeuksetta dokaavat, polttavat tupakkaa, hiukset on lyhyeen paljon ylläpitoa vaativaan malliin leikattu ja monisävyvärjätty, on lävistyksiä, tatskoja, laitetut kynnet ja kämppä täynnä krääsää, miehillä metriset suomileijonat kaulassa killumassa ja pikkupojilla korvissa jotkut blingblingtimantit..? Miksei sitä rahaa käytetä olennaiseen? Ja miksi niitä kakaroita tehtaillaan, jos ja kun ei niille olemassaolevillekaan pystytä tarjoamaan mitään muuta kuin  "vanhempien läsnäoloa" = molemmat löhöävät sohvalla kaljaa tissuttaen kersojen ollessa täysin hunningolla.

Vierailija
58/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme paketit viime vuonna. Siis kolme paketti lapsille, koska olimme ns. lastensuojelin asiakkaita. Eli meillä on oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi ja neuvolan kautta meille tarjottiin perhetyöntekijää avuksi, että pääsin käyttämään lasta tutkimuksissa.

Saimme yllätyksenä paketit, joissa oli kalliita legopaketteja ja näitä supermodel (vai mitä ne on) piirustuskirjoja ja kyniä.

Emme olisi kyllä tarvinneet, koska kuljemme kumpikin töissä. Mutta automaattisesti jaetaan kaikille kirjoilla oleville, koska paketteja on niin paljon.

Toki lapset niistä tykkäsi ja olihan ne kiva lisä muiden lahjojen lisäksi

Vierailija
59/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni sai viime jouluna paketin. Toimimme vastaanottoperheenä ja olimme joulujuhlassa jonne oli sijoitettujen lasten lisäksi kutsuttu perheiden omatkin lapset. Tyttömme sai kalliin ja hienon lego paketin.

Minua itketti oikeasti kun ajattelen että meidän yltäkylläisyydessä elävä lapsemme joka saa ihan liikkaa lahjoja ja runsaasti rakkautta sai tämän lahjan joka olisi voinut ilahduttaa jotain lastenkotilasta vaikka. Sellaista joka ei ehkä saisi  muuten mitään.

Päätin silloin että seuraavana jouluna vien samanlaisen paketin keräykseen ja sen olen nyt tehnyt , vein lisäksi toisenkin.

Toivon että niistä on iloa jollekin jolla oikeasti on vähän.

Ja keräys on hieno asia oikeasti, vaikka välillä menee pieleen niin varmasti suurin osa lahjoista menee niitä tarvitseville ja arvostaville lapsille ja perheille.

Vierailija
60/108 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 14:31"]

täällä kirjoittaa yks vähävarainen äiti. Elintasoni sai aikamoisen kolauksen, kun mieheni jätti ja lähti nuoremman perään.

Itse olen ollut jo vuosia aika materialisti, tykkään kauniista asioista ja olen kauhulla katsonut kun joku on ostanut esim Lidlistä talvikenkiä. No, nyt olen tilanteessa jossa minulla ei ole varaa ostaa edes niitä Lidlin talvikenkiä vaan päinvastoin omani ovat niitä ikuisen vanhoja ja jos menee rikki, korkeintaan kirpparilta.

Eron jälkeen, kun ei ollut varaa bussilippuun, kävelin töihin ex-mieheni lenkkareilla jotka unohti ottaa mukaansa. Sisään villasukka ja sitten kenkä jalkaan ja kengän päälle villasukka. Oli lämmin eikä ollut liukasta.

Itse olen aina lasten lahjoissa kohdistanut laatuun sen sijaan että laatuun. Onneksi lasten kohdalla kävi näin että tuli muiltakin paketteja, esim isältään, mutta jos olisin ollut yksin, olisi lapsen aina saaneet vain sen 1 tai max 2 pakettia.

Jouluna lapset tykkäävät että on paketteja ja vaikka minä pidänkin lahjoja, joita he saavat valtaosana krääsää ja aina päässäni ajattelen joillakin summilla olis saanut yhden ison lahjan, mitä väliä. Ne eivät ole minulle vaan lapsille.

Jos haluat saada päätöstä mitä teen, kysy lapsilta, ovatko he tykänneet lahjoista ja sen mukaan tee päätökset.

Nyt, 3 v jälkeen on elintasoni parantunut ja jää jopa rahaa säästöönkin. Kaikki laskut olen saanut maksettua sekä ruokaa pöytään kaikki nämä vuodet.

Viime kesänä löysin aika monta lahjaa, jotka ovat jääneet avaamatta ja ovat meille turhaa. Joten hyvissä ajoin kävin katsomassa joulupuusta ja sieltä löytyi juuri sopivat hakijat meidän ylimääräisille lahjoille.

Älä mieti mitä joku aikuinen sanoo, anna hyvä mieli lapselle.

Minun työkaverini tyttö sai seurakunnan vst keräyksestä lapselleen nuken, joka oli sotattu tusseilla, hiukset kynitty ja nukessa oli reikiä. Huitasten laitettu joululahjapaperiin. Onneksi työkaverini oli kuullut etukäteen epäonnnistuneista lahjoista ja kehoitti tytärtä etukäteen avaamaan lapseltaan salassa, ettei aattona tule kovaa pettymystä. Nukke lensi roskiin, mitään osaa ei olisi voinut kierrättää eikä kukaan lapsi moista nukkea halua.

Eli niitäkin on, jotka eivät osaa antaa tarpeellista.

[/quote]Voi hyvänen aika sentään... Ei ole tainnut sullakaan kummoinen tulotaso olla - ja silti olet vääntänyt penskoja 'liikaa'.  Sehän ei ole mikään salaisuus, että iso osa pareista eroaa. Mikä siinä on, ettei osata suhteuttaa sitä perhemuotoa tulojen mukaan, kun ilmeisesti sun tuloillas ei ois sitä ensimmäistäkään elätetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi