Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ostanut tänä vuonna vaatteita 750 eurolla, onko se mielestäsi paljon vai vähän?

Vierailija
29.09.2020 |

Esim. viimeksi pikkareita 9 paria 24,00 eur.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä ostan vaatteita vuodessa noin 5 000 Eurolla, eikä se ole paljoa. MIten ihmeessä teillä voi olla noin alhainen elintaso vai oletteko työttömiä tai jotain?

- hollannikas

5000 euroa on aika paljon, mutta omaa noin 2500-3000 euron vuosibudjettiani vaateostoksissa pidän ihan normaalina. Ostan harvoin vaatteita, mutta haluan että ostamani vaatteet ovat laadukkaista luonnomateriaaleista valmistettuja, huolellisesti viimeisteltyjä sekä eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla valmistettuja. Näillä kriteereillä valmistetut vaatteet ovat lähes aina Euroopassa valmistettuja, joten hinta on sen mukainen. Ostin juuri italialaisesta villakankaasta Englannissa valmistetun talvitakin, se maksoi yli 1000 euroa. Seuraavaksi sitten ostankin talvitakin joskus 10 vuoden päästä.

On vaikea ymmärtää miten ihmiset selviävät vaateostoksistaan sillä suomalaisen keskimääräisellä 750 euron vuosittaisella summalla. Toisaalta itsekin opiskeluaikana kävin kirpputoreilla ja tein itse vaatteita. Pahoin pelkään, että suurimmalla osalla summa kuitenkin koostuu Kauko-Idässä lapsiorjien valmistamista keinokuituvaatteista.

On helppo selvitä keskimääräistä pienemmälläkin summalla kun ei yksinkertaisesti ole rahaa.

Juuri näin. Ostan lähes kaiken köyhänä eläkeläisenä kirpputorilta. Kallein käytössä oleva vaatekappale tai vastaava ovat minulle teetetyt kengät, jotka maksoivat 2500 e. Onneksi en joutunut kustantamaan niitä itse, ei olisi olkut koskaan niihin varaa.

Siis tämä on toki aivan ymmärrettävää että pienituloinen ostaa vaatteita tulotasonsa mukaan, mikään muu ei olisikaan järkevää. Niin tein itsekin aikasemmin ja kirppariostoksilla ja itse tekemällä vuosittainen vaatebudjetti oli hyvin maltillinen, varmaan 200-300 euroa vuodessa. Nyt ei enää ole aikaa käydä kirppareilla saati itse ommella vaatteita kun pitää käydä töissä päivät pitkät. No siellä sitten tienaa sitä rahaa, jota voi kuluttaa vaatteisiin, varsinainen noidankehä...

Lähinnä ihmettelyni 750 euron vaatebudjetista kohdistuukin keskituloisiin (jotka Suomessa ovat suurin väestöryhmä). En oikein usko, että tuo summa koostuu esimerkiksi laadukkaista kirppis- tai second hand -vaatteista, vaan enemmänkin pikamuotiketjujen eettisesti ja ekologisesti kyseenalaisella tavalla valmistetuista vaatteista. Kaikkea ei edes kirppareilta saa, kuten alusvaatteita, ja niissäkin laatu ja tuotanto-olosuhteet maksavat.

Vierailija
82/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni lapsi olisi jäänyt tänä vuonna maailmassa nääntymättä nälkään 750 eurolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni lapsi olisi jäänyt tänä vuonna maailmassa nääntymättä nälkään 750 eurolla?

Varmasti tosi moni, mutta se ei liity mitenkään vaatteiden ostamiseen.

Vierailija
84/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo tuntuu paljolta mutta pari isoa ostosta tietysti nostaa summan äkkiä. Vuoden aikana olen ostanut lenkkarit, kahdet sukkahousut ja kahdet alushousut. Yhteensä rahaa on mennyt ehkä satanen.

Vierailija
85/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin vähän. Uusi kaulahuivini maksoi itsessään jo reilusti yli tuon.

Vierailija
86/94 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut vaatteen, jonka hinta oli 800 euroa. Siis yksi ainoa vaatekappale. Ei paljon heilauta, jos KOKO vuoden vaateostokset ovat 750 euroa.

Vierailija
87/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siis saman verran kuin Trumppi maksoi vuodessa veroja. 

Jos jotain laadukasta ostaa uutena menee 750e pariin vaatekappaleeseen.

Vierailija
88/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on melkein satanen kuussa räteihin.

Kohtuu paljon, jos jo muuten perusjutut hankittuna.

Vaateostoksissa ratkaisee minusta miten usein summan kuluttaa. Itsellä esim. takkeja sillein, etten vuosittain osta uutta takkia. Ostovuotena kuitenkin tulee sitten piikki kulutukseen. 

Toinen huomioitava seikka on ostaako aina vain uutta kaapin täytteeksi vai korvaako olemassaollutta. Itse siivosin kesälomalla vaatekaapit kovalla kädellä ja nyt ostan jos jokin hajoaa tai tulee uusi käyttötarve esim. uuden harrastuksen vaatima asu millaista ei ennestään ole. Arkeen en osta uutta vain koska tulisi eteen joku tosi kiva.

Vierailija
89/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt tähän mennessä 2300e. (Sis. Alusvaatteet, sukat, asusteet yms)

Vierailija
90/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laskenut että paljonko rahaa kävin ostamassa vaateita viime vuonna. Mutta muistan että ostin 3 LV käsilaukkua, yksi LV lompakko, yksi pieni LV huivi viime vuonna. Hinta varmasti yli 5000 yhdessä, Olin vähän hullu. Nyt nielemään säästän ja ostan jotain arvo kasvaa tai säilyttää.

91/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vaateostoksilla harvoin, yleensä kaksi kertaa vuodessa. Mietin aina valmiiksi värin ja mallin, jotka sopivat entisiin vaatteisiin. Nyt syksyllä on ostoslistalla uudet saappaat, ruskeat housut, beige villainen neulesetti, pari paitapuseroa ja huivia. Maksavat ehkä yhteensä 800-900€. Andiatalta löydän yleensä mulle sopivat housut, hameet ja mekot. Neuleissa Repeat on suosikkini.

Vierailija
92/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta tuo nyt niin paha summa ole, itse olen kyllä huono ostamaan vaatteita ja käytän melkein risoiksi. Tänä vuonna olen käyttänyt vaatteisiin 130 euroa. Ostin satasen kengät ja kahdet sukkahousut juuri ennen koronaetätöitä, ei ole ollut juuri käyttöä millekään noista. Kun tämä nyt on niin hyvällä alulla, ajattelin jatkaa samantien vuoden pituisella vaateostoslakolla. Mukavia pikkuhousuja tarvitsisin lisää, mutta käytän nyt ei-niin mieleisiä loppuun.

Vierailija
93/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni täälläoikeasti pitää kirjaa vaateostoistaan. Tuo 750 tulee tosi nopeasti täyteen, jos ostaa mitään uutena ja edes suht laadukkaana. Kaikki sukat, alusvaatteet, uudet hanskat kadonneiden tilalle yms kerryttää summaa yllättävästi. Jos ostoksista ei pidä kirjaa, kaikkea ei muista ja arvio summasta jää alakanttiin. 750 on tietääkseni ihan suomalaisen keskiarvon mukainen tai jopa alakanttiin.

Vierailija
94/94 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon.

Itse ostin vaelluskengät, takin ja housut, melkein sama summa meni niihin.