Olen ostanut tänä vuonna vaatteita 750 eurolla, onko se mielestäsi paljon vai vähän?
Kommentit (94)
Mulla on tuon verran mennyt huomaamatta.
Paljolta kuulostaa, ellet ole ostanut jotain ulkoilukamppeita tai -kenkiä. Ne voi olla kalliita. Verrattuna siihen, että itse olen ostanut tänä vuonna kaksi t-paitaa n. 35 € yhteensä.
Riippuu tietysti mitä olet ostanut.
Mulla on jalan koko kasvanut ja jouduin uusimaan kenkiä.
Laadukkaita uimapukuja eri tarkoituksiin, hallipuku tukeva, järvipuku nopeasti puettava, vesijumppaan korkea yläosa.
Täytyy tunnustaa että korona-aika laittoi ostelemaan netistä. Kaupoissa en käynyt. Kaikki nettikaupat on ollut ok, paitsi Aliexpressin tilaus ei koskaan tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidätkö jotain päiväkirjaa ja Exceliä sun vaatehankinnoista vai mistä tiedät summan...
Joo pidän. Mielenkiintoiset pari viime vuotta olleet kun olen excelöinyt KAIKKI ostokset. Jatkan ehdottomasti ensi vuonnakin.
Minä kirjaan myös kaikki menot ja tulot Exceliin. Meitä on taloudessa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Juuri katselin miltä vuosi näyttää kun syyskuu alkaa olla lopussa (tiedän etten osta mitään huomenna). Tykkään aina kuukauden lopussa tarkastella missä mennään vuosi ja kuukausitasolla. Meidän talous on tällä hetkellä plussalla 9800 euron verran. Paljon tekee ettei missään voi matkustella. Lasten ja aikuisten vaatteita on tänä vuonna ostettu 1400 eurolla. Eikä me olla superrikkaita, vaan aika keskituloisia. Mutta seurataan omaa kulutusta ja mietitään etukäteen tarvitseeko jotain ostaa vai ei
Meillä sama juttu. Ollaan keskituloisia sama tilanne että kuun menot on jo mennyt, eikä menoja näy. Kolmen kvartaalin tulos näyttää meillä plussaa 31 306,31 €. Tuosta tosin puuttuu vielä osa tämän kuun tuloista, kuten palkat ja viimeiset osingot tältä kuulta.
ostin itse alennuksesta vaatteita ym. kun on varmaan kovat ajat tulos taloudellisesti. siis varaudun esim.työttömyyteen tms. lockdowniin .... järkevää mun mielestä
Faith kirjoitti:
Mielestäni paljon, paitsi tosiaan jos osa vaatteista on laadukkaita, pitkään kestäviä. On 750 silti iso summa.
Taitaa olla tilastojenkin mukaan keskiverto.
Ei ole mielestäni paljon, kun Suomessa on 4 vuodenaikaa ja hurjia sääolosuhteita. Tarvitsee monet kunnolliset kengät ja ulkotakit. Toki jos ostaa laatua, kestänee monta vuotta.
Paljon jos vertaan itseeni. Ostan tuolla summalla vaatteita ehkä kerran viidessä vuodessa. Tai siis jakautuu viiteen vuoteen.
Vähän jos verrataan moneen muuhun, varsinkin moneen hyvätuloiseen ihmiseen jolla muoti ja kyllästyminen painaa enemmän vaakakupissa kuin käytettävyys ja vaatteen kunnossapito.
Ryhdyimme parin kaverin kanssa vaatteiden ostolakkoon täksi vuodeksi. On pitänyt. Mutta täytyy sanoa, että jokunen alusvaate tekisi kyllä poikaa =). VArmaan heti vuodenvaihteen jälkeen ostan niitä pikkuhousuja. Pari kertaa kesällä oli heikko hetki, kun bongasin kivat kesäkengät, mutta pysyin vahvana!
Kaikki on suhteellista. Minulla tuo summa vaatteisiin menee ehkä 5 vuodessa.
Mulla menee paljon lenkki- ja ulkoiluvaatteisiin. Oon urheilukaupan unelma-asiakas. Tosin kyttään paljon alennuksia ja tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidätkö jotain päiväkirjaa ja Exceliä sun vaatehankinnoista vai mistä tiedät summan...
Amatöörit pitää exceliä. Minulla on kaikki tulot ja menot kirjanpito-ohjelmassa. Samaten siellä on kaikki sijoituksetkin, ja saan nappia painamalla realiaikaisen tiedon varallisuudestani. Ohjelmassa on myös vuosibudjetti, ja todelliseen dataan pohjautuva ennuste kassavirrasta 3 kk eteenpäin...
Mulla osuuspankki hoitaa tuon...
On tuo aika paljon. Itse tein uudenvuodenlupauksen, etten osta tänä vuonna yhtäkään vaatetta tai kenkäparia. Kaapit nimittäin tursuilevat vaatteita ja kenkiä. Muuten on päätös pitänyt, mutta kesällä piti ostaa parit kaarituettomat liivit rintasyöpäleikkauksen takia. Niihin meni yhteensä n. 50 euroa. No ei mulla juurikaan ole rahaa säästynyt, kun on mennyt sairaanhoitokuluihin ja lääkkeisiin melkoisia summia.
Hyvä, että osa edes voi kuluttaa ja luo välillisesti työpaikkoja. Itsellä on pienet tulot, joten en voi ostaa oikein mitään. Onneksi takavuosien ostokset ovat hyviä edelleen.
Ostin 5€ toppahousut kirpparilta alkuvuodesta. Muuta en ole tänä vuonna tainnut ostaa.
Kyllä 750 aika paljolta tuntuu, varsinkin kun moni on viettänyt kuukausikaupalla aikaa kotona kolitsihousuissa. Itse olen ostanut uusia n. 400 eurolla tänä vuonna ja olen aika kovasti kieriskellyt syyllisyydessä jo sen takia. Mutta tarpeetkin on eri ihmisillä ja eri vuosina erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun ostin pikkareita (tänä vuonna), niin ne erikseen halvaksi kokemani kaksi maksoivat jo yhteensä yli sen 24€.
Kaikki on kuitenkin suhteellista. Suhteuttaen tuloihin, tarpeeseen, mitä haluaa, mitä arvostaa jne.
En ole erikseen laskenut, mutta vaatteisiin olen tänä vuonna käyttänyt ehkä 300€. Jos en nyt jotain neuletta vielä heräteosta, siihen se tänä vuonna jääneekiin.
Viime ja edellisvuonna tuli otettua kattava päivityskierros kaikkien mahdollisten kenkien osalta, joten niitäkään ei lähivuosiin uusia tarvitse.
Uuden peruskäyttöklassikkoveskan kietämättä jopa tarvisin. Mutta lykkään sen ostoa jopa tahallaan. Se kun taitaa olla niitä yli tonnin ostoksia. Joita ei viitsi ilman tavallista tarkempaa vertailua ostaa. Mutta johon jo itsessään menee aikaa.
Joten ole hyvä! hope this helps :D
Sama täällä, noi alushousut. Vanhemmiten on pakko ostaa hyviä alushousuja, vähintään kympin hintaiset per kappale. Kunnon materiaaleja ja hyvin tehtyjä. Mitkään halpispikkarit ei enää pidä tätä ruhoa kasassa.
Vierailija kirjoitti:
MInä ostan vaatteita vuodessa noin 5 000 Eurolla, eikä se ole paljoa. MIten ihmeessä teillä voi olla noin alhainen elintaso vai oletteko työttömiä tai jotain?
- hollannikas
Täällä Suomessa vaatteet pestään eikä heitetä joka käytön jälkeen pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 750 aika paljolta tuntuu, varsinkin kun moni on viettänyt kuukausikaupalla aikaa kotona kolitsihousuissa. Itse olen ostanut uusia n. 400 eurolla tänä vuonna ja olen aika kovasti kieriskellyt syyllisyydessä jo sen takia. Mutta tarpeetkin on eri ihmisillä ja eri vuosina erilaiset.
Ja monet meistä, jotka ei oo saaneet etätöitä tehdä, ollaan duunareita työnantajan kustantamissa työvaatteissa. (Tosin housut ostan itse, kun työnantajan on niin epäistuvat.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä ostan vaatteita vuodessa noin 5 000 Eurolla, eikä se ole paljoa. MIten ihmeessä teillä voi olla noin alhainen elintaso vai oletteko työttömiä tai jotain?
- hollannikas
Täällä Suomessa vaatteet pestään eikä heitetä joka käytön jälkeen pois.
Ja huolletaan ja korjataan.
Ihan kohtuullinen summa.
Itse näen Pivosta vaatteisiin menneet summat ja aika monena kuukautena summa 100-200 e. Tosin tuossa myös lapsille tehdyt ostokset. En edes mielestäni osta erityisen paljon.
no teoriassa joo taulukkopohjainen. Paremminkin tietokantapohjainen. Mutta PALJON helpompi tehdä graafit, tuloslaskelmat, taseet, ennusteet budjetit jne, kuin leikkiä jollakin Excelillä. Tilikartassani on satakunta tiliä, joista 8 tulotiliä, pankkitilejä 14, joista 4 muussa kuin eurovaluutassa ja sijoituksia on yli 60 yhtiössä kahdeksassa eri valuutassa. Moisen nakuttelu ja ylläpito olisi yhtä helvettiä excelillä.