Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (570)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, meillä on erillinen keittiö. Ja tästäpä syystä olohuoneesta on muodostunut vain isäntäväen telkkarin katselupaikka. Vieraat istuu AINA vain keittiössä pitkän pirttipöydän ääressä odottamassa kielipitkällä tarjoilua. Tupakeittiö/tupa on maailman paras keksintö.

Mulla on ruoka valmis jos vieras tulee. Näin korona aikaan ei vieraita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.

Kyllä, samalla makuuhuoneeseen ei mahdu enää parisänkyä. Yleisiä pesu-/ sauna-/ kerhotiloja ei myöskään ole.

Ennen asuntolainan maksu (omat vanhemmat 70-luvulla) kesti viisi vuotta. Nykyään on pidempi kuin elinkautinen linnassa.

Lainanmaksu kesti 5-10 vuotta koska pidempiä lainoja ei saanut. Omatkin ensimmäiset lainat oli vain 10 vuodelle. Siinä sitten maksettiin 90 luvun lamassa pelkkiä korkoja eikä laina lyhentynyt ollenkaan, 16% on aika iso summa kuitenkin. Toisen palkka meni tähän ja toisella elettiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Minä  ostin tarkoituksella lähes pienimmän telkkarin, mitä kaupasta löytyi. En jotenkin itse tykkää siitä, että kotia alkaa hallita kaikki erilaiset laitteet ja kuvaruudut. Elokuvia katson eniten netistä tietokoneelta. Eli minä en siis halua kotiin 55 tuuman TV-ruutua. Jotkut siis tosiaan haluavat katsoa siltä pieneltä ruudulta, tai ainakaan eivät koe sitä ongelmaksi. Ei minuakaan tietysti haittaa jossain kaverin luona katsoa isolta ruudulta.

40 tai 55 tuuman televisio! Salli mun nauraa, tätä päivää on 75-82 tuuman ruutu, 4K vähintään. 

Ihan oikeasti, ostaako joku tuon kokoisia telkkareita johonkin perus 20 neliöiseen olkkariin? En ole koskaan ymmärtänyt mitä se töllön valtava koko antaa lisää siihen katseluun🤔

Ainakin Gigantin tarjonnan perusteella suositummat ruutukoot ovat juuri 40 ja 55 tuuman välillä.  Ei se iso televisio tarkoita sitä että sen pitäisi olla koko ajan taustalla päällä, vaan siitä voi katsoa harkitusti YLE TV1:n klo 20:30 uutiset, jonkun tietyn seuraamansa tv-sarjan jakson ja jonkun parin tunnin elokuvan.

Jos minä kutsun ihmisiä käymään, niin silloin on tarpeetonta pitää tv:tä taustalla auki vaan on parempi keskittyä keskusteluun. Aikuisten ihmistenkin kannattaa annostella omaa ruutuaikaansa olipa kyse tietokoneesta tai televisiosta, ja sopivasti annostelulta esimerkiksi hyvästä elokuvastakin nauttii enemmän.

En ajatellutkaan, että pitää olla koko ajan päällä, vaan ihmettelen sitä miksi sen ruudun pitää olla niin valtavan suuri.

Meillä katsotaan paljon elokuvia ja korona aikaan leffassa käyminen jäi kokonaan pois. Joten ostettiin 65 tuuman tv juurikin leffoja varten. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keittonurkkaus olohuoneessa on Suomessa hyvin perinteinen ratkaisu nimeltä tupa.

Joo, mutta vanhemmissa taloissa tupakeittiön ("arkiolohuoneen") lisäksi on AINA OLLUT MYÖS VARSINAINEN OLOHUONE. Se olohuone, jossa on sohva, pari nojatuolia, kirjahylly viinakaapilla ja pieni sohvapöytä (tai ennenvanhaan tupakkapöytä). Lisäksi siellä oli myös pidennettävä, ainakin 6 hengen ruokapöytä. Se paikka, jonne isäntä ohjaa vieraat ja tarjoaa pienet alkujuomat, kun vaimo viimeistelee päivällistä keittiössä. Päivällinen syödään olohuoneen ruokapöydässä, eikä missään tiskipöydän vieressä.

Joo, jos kyse on jostain kartanosta, pappilasta tai muuten ison tilan päärakennuksesta. Tavallinen rahvas on asunut siinä tupa+kamari mallissa, nykyisten kaksioiden kokoisissa taloissa koko perhe.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tupa on vanha keksintö.

Tupakeittiöksi niitä sanotaankin. Itse asun 80-luvulla rakennetussa omakotitalossa jossa on tupakeittiö eli keittiö ja olohuone on yhtä avointa tilaa ja keskellä on sydänmuuri. Olohuoneen puolella varaava takka ja tupakeittiön puolella puuhella. Yhdellä reunalla sähköhella ja laskutilaa molemmin puolin. Itse en pidä sellaisista keittiöistä joissa on hirveästi kaappeja, kattoon saakka. Jos muutan joskus kerrostaloon niin ihanneasunto olisi juuri sellainen jossa on olohuone ja yhdellä seinustalla keittiön kaikki kalusteet. Siihen eteen sitten ruokapöytä erottamaan keittiön olohuonetilasta. Tietenkin iso lasitettu parveke ja kaksi makuuhuonetta. Kaikkea turhaa tavaraa vain kerääntyy keittiön kaappeihin jos niitä on liikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, meillä on erillinen keittiö. Ja tästäpä syystä olohuoneesta on muodostunut vain isäntäväen telkkarin katselupaikka. Vieraat istuu AINA vain keittiössä pitkän pirttipöydän ääressä odottamassa kielipitkällä tarjoilua. Tupakeittiö/tupa on maailman paras keksintö.

Amen.

Meillä ei ole ikinä vieraat istuneet sohvilla (ainoa on joulu oman perheen kesken) vaan aina 3,5m ruokapöydän ääressä. Siinä vierähtää pitkällä illallisella jopa 8h mukavasti jutellen. 

Vierailija

Avokeittiö on eritttäin vanha tapa rakentaa. Meillä keittiön ja olohuoneen tilan katkaisee  tulisija. On tilan tuntua eikä suljettuja koppeja.

Vierailija

Tän päivän muotia. Mm. Esteettömyysmääräykset on helpompi saada toteutumaan avokeittiössä, ja tilajakauma tilaajan toivomuksen mukaiseksi. Nykyään pikkuasunnoissa ei käytännössä tehdäkään paljon muita ratkaisuja. Itse pidän enemmän kyllä siitä vanhanmallisesta yksiöratkaisusta mitä tehtiin vielä 1980-luvulla: olohuoneen takaosassa alkovi ja vieressä keittokomero L-muotoisella kalustuksella, sen ja eteisen välissä kylppäri johon käynti eteisestä. Voi sellaisia vieläkin tehdä, mutta syvään runkoon pyrkiminen tilaajan taholta ajaa putkimaisempiin plaaneihin, juuri tuollaisilla avokeittiöillä.

Vierailija

Meillä on erillinen, iso keittiö johon mahtuu pieni pöytä, siitä kulmittain olohuone johon mahtuu isompi ruokapöytä plus kunnon kokoinen sohva ja telkkari, piano ym. Ei ovia välissä, vaan iso leveä kulkuaukko, hellan äärestä näkee halutessaan telkkarin ja voi seurailla olohuoneen touhuja, mutta sohvalta ei nää keittiöön. Aika optimaalinen ratkaisu. Tilaahan tämä vie merkittävästi enemmän, jos keittiön kaapisto olisi olohuoneen seinällä niin saisi yhden makuuhuoneen lisää, mutta ei onneksi ole tarvetta.

Vierailija

Olen etsimässä uutta kotia ja ongelmaksi on muodostunut juurikin se, että harvassa asunnossa on enää keittiö erillään olohuoneesta. En halua koko kämpän tuoksuvan ruoalle ja muu koti myös likaantuu kun keittiön rasvat yms leijailevat ympäriinsä. Lisäksi se, että joskus saattaa käydä niin etten ehdi siivota keittiötä kun vieraat ovat jo paikalla, niin kuinkas kivan näköistä se onkaan sitten avokeittiössä?

Ei mulla nytkään ole ovea keittiössä ja oviaukko on suurennettu mutta työtasot, liesi ja allas ovat piilossa vierailta ja siten myös sotkut.

Monesti juurikin teen kaiken mahdollisen valmiiksi vieraille, joten kyllä siinä seurustella voi ilman sitä ruoanlaittoakin. Ja jos kimpassa tehdään, hyvin ollaan mahduttu myös puoliavonaiseen keittiöön.

Sivut