Love connection, osa 8
Mitä ajatuksia?
Kommentit (390)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:09"]
Mun mielestä olisi itse asiassa ihan aiheellista olla kateellinen siitä, että tietyllä äidinkielellä pääsee helpommin opiskelemaan mitä haluaa. Kyllä se kivasti tietä tasoittaa, kun ei tarvitse taistella paikasta auringossa :) Itse en tosin oikein tajunnut kadehtia tätä kilpailijaa, koska vaikutti kaikin tavoin niin miellyttävältä persoonalta! Mutta noin periaatteessa ymmärrän kyllä, että joku kokisi suomenruotsalaisten "etuaseman" epäreiluna.
[/quote]
Hyvin on persujen propanganda mennyt perille.
Tosiasioiden kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.
Opiskelupaikkoja yliopistoon on väkilukuun suhteutettuna nimittäin varattu suomenkielisille huomattavasti enemmän kuin ruotsinkielisille!
Joten suomenkielinen pääsee yliopistoon huomattavasti helpommin kuin ruotsinkielinen.
[/quote]
Nämä alat sisältävätkin kaikki folkloristiikat sun muut, esim kaupalliselle alalle ruotsinkielisillä on muistaakseni todella paljon paikkoja suhteessa väkilukuun. Ja helsingin oikikseen + lääkikseen pääsee ruotsinkielinen paljon huonommilla pointseilla. En kyllä jaksa alkaa kaivelemaan faktoja tai riitelemään, kun asia ei ole ns sydäntä lähellä. :D Mikäli todistat toisin, niin kelpaa minulle. :)
[/quote]
Ja Lapin suomenkieliseen oikeustieteelliseen tiedekuntaan pääsee todella alhaisilla pistemäärillä verrattuna Helsinkiin. Tai Itä-Suomen yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan. Ja niin edelleen.
Se, että ruotsinkielisiä opiskelupaikkoja on vähän ja vain muutamassa paikassa, johtaa näköharhaan, että ruotsinkieliset pääsisivät helpommin opiskelemaan. Vaikka asia on täysin päinvastoin.
Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan koko Suomessa vain Helsingin yliopistossa.
Suomenkielinen voi sen sijaan pyrkiä Helsingin, Turun, Tampereen, Oulun tai Itä-Suomen yliopistoon lukemaan lääkäriksi.
Kumpikohan pääsee helpommin opiskelemaan lääkäriksi ja alhaisemmilla pistemäärillä? Suomenkielinen, joka voi pyrkiä 5 eri yliopistoon ja jolla on väestömäärään verrattuna moninkertainen opiskelupaikkamäärä vai ruotsinkielinen, joka voi pyrkiä vain yhteen paikkaan ja jolle on varattu paljon vähemmän aloituspaikkoja/väestömäärä? Mitä arvelet? :o)
Sama koskee juristeja, joita niitäkin koulutetaan ruotsiksi vain Helsingin yliopistossa, kun suomenkielinen voi pyrkiä Helsingin, Turun, Lapin tai Itä-Suomen yliopistoihin opiskelemaan juristiksi.
Suomenkieliset pääsevät helpommin yliopistoon, heille on varattu enemmän paikkoja/väestömäärä, opetusta saa ympäri Suomea ja alemmilla pisteillä pääsee opiskelemaan alaa kuin alaa.
Ruotsinkielisiä opiskelupaikkoja on vähemmän/väestömäärä, opetusta annetaan vain muutamassa paikassa (eli opiskelijat saavat yleensä muuttaa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea, opiskelu kotoa käsin ei onnistu), eikä yhtä alhaisilla pisteillä pääse sisälle kuin suomenkieliselle puolelle johonkin päin Suomea.
Kannattaisi tutustua faktoihin ennen kommentointia.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/yliopistojen_ovet_aukeavat_helpommin_ruotsinkielisille/5432237
Onko ylekin valheellinen persumedia? :o
[/quote]
Ja Lapin suomenkieliseen oikeustieteelliseen tiedekuntaan pääsee todella alhaisilla pistemäärillä verrattuna Helsinkiin. Tai Itä-Suomen yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan. Ja niin edelleen.
Se, että ruotsinkielisiä opiskelupaikkoja on vähän ja vain muutamassa paikassa, johtaa näköharhaan, että ruotsinkieliset pääsisivät helpommin opiskelemaan. Vaikka asia on täysin päinvastoin.
Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan koko Suomessa vain Helsingin yliopistossa.
Suomenkielinen voi sen sijaan pyrkiä Helsingin, Turun, Tampereen, Oulun tai Itä-Suomen yliopistoon lukemaan lääkäriksi.
Kumpikohan pääsee helpommin opiskelemaan lääkäriksi ja alhaisemmilla pistemäärillä? Suomenkielinen, joka voi pyrkiä 5 eri yliopistoon ja jolla on väestömäärään verrattuna moninkertainen opiskelupaikkamäärä vai ruotsinkielinen, joka voi pyrkiä vain yhteen paikkaan ja jolle on varattu paljon vähemmän aloituspaikkoja/väestömäärä? Mitä arvelet? :o)
Sama koskee juristeja, joita niitäkin koulutetaan ruotsiksi vain Helsingin yliopistossa, kun suomenkielinen voi pyrkiä Helsingin, Turun, Lapin tai Itä-Suomen yliopistoihin opiskelemaan juristiksi.
Suomenkieliset pääsevät helpommin yliopistoon, heille on varattu enemmän paikkoja/väestömäärä, opetusta saa ympäri Suomea ja alemmilla pisteillä pääsee opiskelemaan alaa kuin alaa.
Ruotsinkielisiä opiskelupaikkoja on vähemmän/väestömäärä, opetusta annetaan vain muutamassa paikassa (eli opiskelijat saavat yleensä muuttaa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea, opiskelu kotoa käsin ei onnistu), eikä yhtä alhaisilla pisteillä pääse sisälle kuin suomenkieliselle puolelle johonkin päin Suomea.
Kannattaisi tutustua faktoihin ennen kommentointia.
[/quote]
Meinaat siis, että täydellisesti suomea puhuva ja ilmeisen kaksikielinen Ann-Mariekaan ei voisi pyrkiä muualle kuin ruotsinkielisiin opinahjoihin. Kyllä hänellä on varmasti ollut vaihtoehdot avoinna muuallekin. En tietenkään moiti häntä ruotsinkielisen opinahjon käymisestä, fiksu ja mukava likka, joka saa puolestani käydä koulunsa vaikka swahilinkielisessä yliopistossa.
Pianhan nämä kieliasiatkaan eivät enää merkitse mitään, kun kaikki opiskelevat englanniksi.
Mun mielestä olisi itse asiassa ihan aiheellista olla kateellinen siitä, että tietyllä äidinkielellä pääsee helpommin opiskelemaan mitä haluaa. Kyllä se kivasti tietä tasoittaa, kun ei tarvitse taistella paikasta auringossa :) Itse en tosin oikein tajunnut kadehtia tätä kilpailijaa, koska vaikutti kaikin tavoin niin miellyttävältä persoonalta! Mutta noin periaatteessa ymmärrän kyllä, että joku kokisi suomenruotsalaisten "etuaseman" epäreiluna.
[/quote]
Myös suomenkieliset ovat tervetulleita opiskelemaan Hankenille Turkuun, jos vain suorittaa (helpohkon) ruotsin kielen testin pääsykokeen yhteydessä. Hankenilla on suomenkielisiä opiskelijoita pilvin pimein, ja suurin osa opinnoista on Kauppakorkean tavoin englanniksi joka tapauksessa. Eli siitä vain kaikki Hankenille, ovet on auki ihan kaikille!
hei, nyt tää keskustelu on mennyt ihan typeräksi opiskeluasioiden jankkaamiseksi! keskustellaan mieluummin morsianehdokkaista persoonina ja näistä Amerikan ihmeistä - jookos???? Minä olin se joka aiemmin aamulla kirjoittelin ( ed. sivulla? ) Henrin ehdokkaista - koiranuittajan suomenkielestä ja Sari olemuksesta. Any comments?
Hyvä 252, muistathan että suomenruotsalaisia on suomalaisista reilu 5 %, joten on enemmän kuin normaalia, että suomenkielisiä yliopistopaikkoja on enemmän kuin ruotsinkielisiä. Suhtautuisin todella suurella varauksella väitteeseesi, että ruotsinkielisillä olisi vähemmän yliopistopaikkoja suhteessa väestömääräänsä. Ei vissiin ois tilastoja näytettävänä?
Pahoittelen tätä ohista, en enää kommentoi tätä asiaa, sillä tämä ketju on LC:lle!
"Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan koko Suomessa vain Helsingin yliopistossa."
Mikä väite :D Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan ympäri Suomea, mutta opetuskieli vaan ei ole suomi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:08"]
"Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan koko Suomessa vain Helsingin yliopistossa."
Mikä väite :D Ruotsinkielisiä lääkäreitä opetetaan ympäri Suomea, mutta opetuskieli vaan ei ole suomi.
[/quote]
...siis ruotsi, tarkoitin.
Joo, kyllä se suomen kielen taito on aika oleellinen lääkärille, oli äidinkieli sitten ruotsi tai suomi.
Kukaanhan ei ei kiellä ketään muutakaan hakemasta samoihin kouluihin tässä maassa, kaikille on Suomessa jopa ilmaiseksi tarjottu sen toisen virallisen kielen opetus.
Itse olen suomenkielinen äidinkieleltäni, opiskellut silti Åbo Akademissa (ruotsiksi, naturligtvis) joten mistä minulle pitäisi sitten olla kateellinen, miten olen päässyt liian helpolla?
[/quote]
Aikamoista keskustelua käydään... Miksei voida olla tyytyväisiä, että tarjokkaat edustavat näinkin monipuolisesti suomalaisia naisia? Vai onko joku oikeasti pahoillaan, ettei koiranuittaja ole pyrkinyt tai päässyt sisään Hankenille tai Turun kauppakorkeaan? Ihmisten erilaisuus on elämän suola ja näköjään myös pippurikin :)
Nyt ihan totta! Kuinka huonoa voi oma elämä olla että pitää toisia kadehtia sen takia että "on helpompi päästä kouluun"? Vai jankkaako nämä tietyt tyypit nyt vaan jankkaamisen ilosta? Eiköhän tässä maassa koulutuspaikkoja kuitenkin halukkaille yleensä riitä, työt on sitten eri asia. Ite oon kouluttautunut työtön suomenkielinen ihminen, enkä todellakaan kadehdi Ann-Marieta, joka on saamani kuvan perusteella kiva tyttö eikä ansaitse mitään "on pissis päässyt helpommalla" saivartelua!
Kaikenlisäksi, koulutetutkin ihmiset voivat ujostella puhua englantia, ainakin siinä ikäluokassa, jota esim. eläintenystävä-Nina edustaa. Nykynuoriso on tietysti Ihan toista maata...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:41"]
hei, nyt tää keskustelu on mennyt ihan typeräksi opiskeluasioiden jankkaamiseksi! keskustellaan mieluummin morsianehdokkaista persoonina ja näistä Amerikan ihmeistä - jookos???? Minä olin se joka aiemmin aamulla kirjoittelin ( ed. sivulla? ) Henrin ehdokkaista - koiranuittajan suomenkielestä ja Sari olemuksesta. Any comments?
[/quote]
Hmm, Henri ja Henrin naiset on kieltämättä kiehtova aihe (sellaisella valtavalla myötähäpeä-tavalla), joten täytyy kommentoida :) Luulisin, että koiranuittaja puhui suomea ihan vaan siksi, että ei osaa englantia niin kovin hyvin? Mutta epäkohteliasta se mun mielestä silti oli ja sitäkin ihmettelin, miksi lähteä tällaiseen ohjelmaan, jos tietää, että englannin puhuminen on noinkin vaikeaa. En tarkoita, että pitäisi olla äidinkielen tasoista, mutta ihan vaan sen verran sujuvaa, että pystyy kommunikoimaan suht vaivattomasti.
Sarista myös mulle on tullut sellainen kylmä ja tiukkis vaikutelma. Tenniskenttäepisodi ei kertonut kovin hyvää kummastakaan. Herrasmies valitsee itselleen paremman puolen ja toinen taas tahallaan kiusaa huonompikuntoista juoksuttamalla ympäri kenttää :)
Markuksen ja tyttöjensä treffit on olleet niin kivaa katsottavaa, juuri sellaista rentoa ja ystävällistä käytöstä, joka silti tuntuu tarpeeksi aidolta. Niihin verrattuna Henrin ja Matin deittailut on niin tuskaista seurattavaa. En mä nyt mitään bachelor-viihdettä odottanutkaan, enkä varsinkaan ohjelman tässä vaiheessa, mutta joku raja sentään myötähäpeälläkin :)
Ninan suomen puhumisesta:
Jossain aikaisemmassa ketjussa sitä jo kommentoin. En tiedä taustoja, mutta voi hyvinkin olla, että Henri ja Nina ovat sopineet, että molemmat voivat puhua omaa äidinkieltään. Henrihän ymmärtää suomea, hänen omat vanhempansa puhuvat hänelle suomea, niin miksei kumpikin käyttäisi sitä kieltä, millä saa ilmaistua itseään parhaiten. Kyllä Henri varmasti on Ninalle sanonut, jos ei jotain ole ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 22:08"]
Onneksi en pidä erityisemmin yhdestäkään sarjan hemmoista, on mukava seurata kuviota ulkopuolisena. Enkä kyllä fanita ketään naisistakaan erityisemmin eli kaikki valinnat kelpaavat mulle. Ehkä viihdearvon kannalta haluaisin kuitenkin, että hevos-koira-Nina pääsisi Kaliforniaan. Haluaisin nähdä Henrin kavereiden ilmeet.
[/quote]
Sama täällä, kukaan päähenkilöistä ei kiinnosta samalla lailla kuin Nuutti! Miksi häntä näytetään niin vähän..
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:39"]
Eikös se original Dracula asunu jossain Itä-Euroopassa? Onko Markuksenkin sukua sieltäpäin? Ehkä Markus on periny ne kulmahampaat sieltä?
[/quote]
Jep, Romaniassa asui. Ois kyllä mielenkiintosta kuulla enemmän tosta sukunimestä ja sen juurista. :)
[/quote]
Isänsä suku kotoisin Balkanin alueelta. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Suurin osa Amerikan väestöstä on eurooppalaisperäistä.
[/quote]
Niin toki onkin ja ei siinä mitään ihmeellistä ookaan, mutta mua kiinnostaa erilaiset sukujuuret ja niihin liittyvät tarinat.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 02:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 20:32"]
Joo joo, mutta hei MILLÄ työllä, ei varmasti ole tyttö mitään kunnon työtä tehnyt, kunhan istunut toimistossa ja hymyillyt nätisti. Ja mikä sillä se tutkintokin on, joku Hanken-pissis-tutkinto, noitahan nyt saa kuka vaan mistä vaan. Me muut sentään raadetaan palkkamme eteen ja ollaan vaatimattomia eikä pidetä siitä meteliä. Ja jos meille on mies ostanut häälahjaksi Mariskollin, niin pidetään sitä visusti vitriinissä, ettei mene rikki eikä tasan viedä johonkin parvekkeelle. Parvekekahveja varten on olemassa muovikipot ja piste!
[/quote]
Minä peukutin tätä tosissani, muista en tiedä. Itse opiskelen tällä hetkellä suomenkielisess yliopistossa pääainetta, johon ei niin vain pääsekään. Kovan luku-urakan takana oli pääsy. Siksi tosiaan Hankenin pissis-style tyypit huvittaa, koska helpommin pääsevät korkeakouluun. Ei varmasti ole pääsyvaatimukset niin korkeat kuin suomenkielisiin tutkinto-ohjelmiin. Oma sisäänpäinlämpeävä, pieni yhteisö.
[/quote]
Hah! Kateus on kamala tauti.
Onhan se nyt ihan kauheata, että joku on kaunis, fiksu, valmistunut nopeassa tahdissa kauppatieteiden maisteriksi ja jo nuorella iällä opiskelee akateemista jatkotutkintoa, on hyvässä työpaikassa, asuu omassa asunnossa ja on vielä suomenruotsalainen.
Kyllä sellaisen pitäisi olla lailla kiellettyä!
Jos nyt kuitenkin opiskelisit itsellesi edes sen akateemisen perustutkinnon ennen kuin tukehdut kateuteesi.
[/quote]
Eihän kommenttissa edes kirjoitettu Ann-Mariesta vaan siitä, kuinka helpommin suomenruotsalaiset pääsevät korkeakouluihin. Aina puhutaan kateudesta, mutta miksi olla kateellinen vihatulle ihmisryhmälle. Lisäksi monet kokevat, että Suomessa pitäisi pyrkiä oikeudenmukaisuuteen, vieras käsite sinulle?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 15:55"]
Nyt ihan totta! Kuinka huonoa voi oma elämä olla että pitää toisia kadehtia sen takia että "on helpompi päästä kouluun"? Vai jankkaako nämä tietyt tyypit nyt vaan jankkaamisen ilosta? Eiköhän tässä maassa koulutuspaikkoja kuitenkin halukkaille yleensä riitä, työt on sitten eri asia. Ite oon kouluttautunut työtön suomenkielinen ihminen, enkä todellakaan kadehdi Ann-Marieta, joka on saamani kuvan perusteella kiva tyttö eikä ansaitse mitään "on pissis päässyt helpommalla" saivartelua!
[/quote]
Kuka täällä on sanonut Ann-Marieta pissikseksi?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:41"]
[/quote]
Hmm, Henri ja Henrin naiset on kieltämättä kiehtova aihe (sellaisella valtavalla myötähäpeä-tavalla), joten täytyy kommentoida :) Luulisin, että koiranuittaja puhui suomea ihan vaan siksi, että ei osaa englantia niin kovin hyvin? Mutta epäkohteliasta se mun mielestä silti oli ja sitäkin ihmettelin, miksi lähteä tällaiseen ohjelmaan, jos tietää, että englannin puhuminen on noinkin vaikeaa. En tarkoita, että pitäisi olla äidinkielen tasoista, mutta ihan vaan sen verran sujuvaa, että pystyy kommunikoimaan suht vaivattomasti.
Sarista myös mulle on tullut sellainen kylmä ja tiukkis vaikutelma. Tenniskenttäepisodi ei kertonut kovin hyvää kummastakaan. Herrasmies valitsee itselleen paremman puolen ja toinen taas tahallaan kiusaa huonompikuntoista juoksuttamalla ympäri kenttää :)
Markuksen ja tyttöjensä treffit on olleet niin kivaa katsottavaa, juuri sellaista rentoa ja ystävällistä käytöstä, joka silti tuntuu tarpeeksi aidolta. Niihin verrattuna Henrin ja Matin deittailut on niin tuskaista seurattavaa. En mä nyt mitään bachelor-viihdettä odottanutkaan, enkä varsinkaan ohjelman tässä vaiheessa, mutta joku raja sentään myötähäpeälläkin :)
[/quote]
Myötähäpeä on turha sana, häpeä kuvaa asiaa ihan samalla tavalla. Harjoitellaanpa: "Ninan käytös nolottaa/hävettää/on noloa" . Kas noin, ei tarvittu sitä myötäämistä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 12:34"]
Matti: "define physical". Ei jumalauta!
[/quote]
Juu, ei se älyllinen kiinnostus tai huumorintaju riitä, jos Matti ei yksinkertaisesti syty kestään näistä tytöistä. Eivätpä he erityisiä kaunottaria ole, mutta ei se nyt siitä pitäisi olla kiinni, Matti ei vaan innostu heistä seksuaalisesti. Tiedä sitten, millainen naismaku hänellä oikeasti on. Eikös miesten läheiset valkannu nää tytöt alunperin niistä videokirjeistä, en kattonu niin tarkkaan niitä ekoja jaksoja?
[/quote]
Läheiset valkkas joo, mutta kun Matti ei kuulemma ole koskaan edes puhunut kenestäkään tyttöystävästä, saati sitten esitellyt sellaista. Ajattelin aluksi, että ehkä hän on vain sitä tyyppiä, joka ei halua jakaa elämänsä intiimejä yksityiskohtia kovin herkästi, ja mieluummin puhuu rakkauselämästään vasta kun se muuttuu vakavaksi, mutta nyt kyllä epäilyttää, että onkohan hänellä ollut koskaan minkään sortin naisystävää. Introverttinä ymmärrän kyllä, että se fyysisesti syttyminen voi viedä aikaa, varsinkin jos on ollut ilman fyysistä läheisyyttä noin kauan. Mutta toisaalta sitten täytyy olla sinnikäs ja jatkaa sitä tapailua ja tutustumista vähän kauemmin, eikä lyödä hanskoja tiskiin heti, jos viisari ei ekoilla treffeillä värähdä. Toivon mukaan hän sen tajuaa eikä odota jotain jalat alta hullaantumista, joka ei tietylle ihmistyypille ole edes mahdollista.
[/quote]
Liittyykö fyysisen syttymisen hitaus ja introverttiys jotenkin toisiinsa? Minusta ei.
[/quote]
No ei sinällään, mutta tuollainen pitkäaikainen yksinolo on usein seuraus introverttiydestä, ja kun on pitkään ilman fyysistä läheisyyttä, niin ei sitä oikein osaa kaivatakaan enää. Puhun kokemuksesta. Sitten on jotenkin vaikea suhtautua, kun sitä läheisyyttä olisi tarjolla. Se tuntuu vieraalta ja introvertillä kestää aikansa päästä siitä vierauden tunteesta eroon. Ei se tarkoita, että kyseinen henkilö olisi kylmä kala, joka ei syty kenestäkään. Se syttyminen vaan vaatii totuttautumista siihen läheisyyteen.
[/quote]
Ymmärrän että keski-ikäinen ihminen voi tottua yksinoloon, mutta en oikein niele tuota, että nuori ihminen voisi tottua läheisyyden puutteeseen.
[/quote]
Kuule kyllä voi, jos sitä läheisyyttä ei koskaan ole säännöllisesti ollut. Varmaan on hankala ymmärtää, jos on itse seurustellut pitkiä aikoja putkeen teini-iästä lähtien ja sitä kautta tottunut läheisyyteen, oppinut pitämään sitä itsestäänselvyytenä. Silloin sitä varmasti kaipaakin. Mutta on hankala kaivata jotain, mitä ei ole koskaan saanut varsinaisesti kokea. Jos nauttii yleisesti yksinolosta, eikä ole sellaista vahvaa tarvetta hakeutua toisen luo, niin noin siinä voi käydä.