Miksi nykyään köyhät ihmiset nähdään vihollisina?
Olemmeko palaamassa sisällissodan aikaisiin asetelmiin ajatusten tasolla? Tiedostatteko riskit, mitä tuonkaltaiseen ärhäkkääseen ajattelutapaan liittyy?
Kommentit (154)
On olemassa "pummeja", mutta suurinosa köyhistä on köyhiä koska on työtä josta saisi vakituisen palkan ei ole tarpeeksi. Osalla on syy jokin sairaus, osa asuu paikkakunnalla jossa ei ole töitä ja ilman rahaa muuttamainen mahdotonta. Osalla ihmisillä on töitä, mutta siitä saa niin pientä palkkaa, että sillä ei elä joko siksi,e ttä se on pätkätyötä taikka siksi, että asuminen vie palkasta kaiken.
Silti peräänkuulutan sitä edelleen, että kyllä ne ratkaisut tulevaisuuden varalle tehdään hyvin aikaisin, usein jo ihan alakoulussa - ei opiskella kunnolla, ei saada kunnon päästötodistusta, ei päästä jatko-opiskelupaikkaan. Valitaan työllistymisen kannalta toivoton tai matalapalkka-ala. Miksi köyhtymisen kuilun reunalle mennään kenenkään puuttumatta tai miksi ihminen ITSE ei puutu tiensä kulkuun ajoissa. Eikö ammattialaa valitessa voisi ottaa selvää työllisyystilanteesta ja palkkauksesta? Eikö kannattaisi hieman selvittää näitä asioita ennen opiskelua? Miksi mennä yhteen päihdeongelmaisen tai väkivaltaisen miehen kanssa, miksi hankkia tämän henkilön kanssa lapsia? En ole koskaan tajunnut sitä, että ihminen nykyään on ikäänkuin kaikesta omavastuusta vapautettu. Eikö ihmisen omavastuuta tule kehittää, eikö se olisi yksi koulujen tehtävä. Elämänsuunnittelu- ja hallinta oppiaineeksi. Parhaiten ihminen auttaa itse itseään, niitä taitoja kansalle lisää! Meidän tulisi oppia tunnistamaan loukot ja ansat, eikä vasta sitten, kun siellä kiipelissä jo olemme, odottaa apujoukkoja. Tietenkin elämässä tapahtuu odottamattomia asioita, jotka saattavat suistaa elämän raiteiltaan, mutta puhun nyt niistä tunnistettavissa olevista, niitäkin on paljon ja niille voisi todella tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:15"]
Sulle on jo tässä ketjussa selitetty aika moneen kertaan, että maailmantalous ja yhteiskunta ei pysy pystyssä pelkkiä vapaaehtois tai kutsumustöitä tekemällä. Suuri osa töistä on sellaisia, että niihin ei voi ketä tahansa vapaaehtoista laittaa sähläämään jolla aivokapasiteetti ei riitä sen homman tekemiseen. Olen ihan tyytyväinen "orjatyöhöni" ja elämääni tälläisenään.
[/quote]
Niin ja minä vastasin, että jos työlle ei löydy tekijää, niin se on turha työ. Luulen, että monetkin suostuisivat tekemään ällöttäviä töitä koska silloin he saisivat kanssaihmistensä arvostuksen. Jos he siis tekevät työnsä vapaaehtoisesti. Jos taas heidät pakotetaan, se nähdään rangaistuksena ja arvon alennuksena ja vastenmielisyys työtä kohtaan nousee. Ihmiset tekevätkin paljonkin vastenmielisiä ja vaarallisia asioita vapaaehtoisesti kuten esim. ultrajuoksevat tai naparetkeilevät tai uivat haiden seassa. Luultavasti vain ansaitakseen kanssaihmisten ihailun.
[/quote]
Kukaan ei tekisi työtä mistä toiset hyötyisivät jos siitä ei itse saisi rahaa. Kukaan ei rupea tekemään toisille ilmaista työtä
[/quote]
Niin. Olet ymmärtänyt siis pointtini tähän asti oikein. Jatkokysymykseni onkin, se mitä olen tässä koittanut saada perille, mikä oikeuttaa sinut pakottamaan muut tekemään ilmaista työtä sinulle? Mikä moraalinen oikeus sinulla on riistää muilta ihmisiltä heidän työpanoksensa alihintaan? Joskus muinoin pidettiin aivan tavallisena, että kuningas saattoi ottaa miehiä ja lähettää heidät kuolemaan sotiin. Kuninkaalla oli valta. Sitten joku keksi, että "Hei, me haluttais itse päättää kuollaanko vai ei". Miksi vallan tasajako on yleisesti hyväksyttyä mutta rahan ei?
Missähän maailmassa tehdään ilmaista työtä. Kiinassakin maksetaan työtä palkkaa. Samoin työssäkäyvät suomalaisetkin saavat palkkaa. Että missähän se ilmaiseen työhön pakottaminen ja orjuus oikein on? Ihmiset ovat vapaita etsimään itselleen parhaan mahdollisen työpaikan niin Suomessa kuin kehitysmaissakin. Se on sitten oma ongelma jos ei ole tullut kartutettua sellaisia taitoja tai tietotasoa, että niillä se unelmajobi irtoaisi.
Et ole varmaan koskaan lukenut inflaatiosta? Hyödykkeitä ei ole maailmassa rajattomasti, joten johan inflaatio söisi kaiken ostovoiman vaikka perseenpyyhkijöille ja kadunlakaisijoille maksettaisiin 20 000eur/kk koko maailmassa. Siinä sitten oltaisiin inflaation vuoksi lirissä koko talouden kanssa.
Ja sellaiset, joilla on erityistaitoja ja pystyvät vaativampaan työhön ovat kyllä ihan oikeutettuja kovempaan palkkaan. Ihmisille maksetaan heidän tuottavuudensa mukaan. Kouluttamattomalle tai alhaisella tasolla koulutetulle siivoojalle esim. se on hyvin alhainen, koska kuka tahansa osaisi tehdä saman homman 30min perehdytyksellä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:29"]
Miksi viha?
Miksi ei rakkaus?
Se oli alkuperäisen kysymykseni pointti. Nyt moni keskustelee lillukanvarsista.
ap
[/quote]
Miksi pitäisi rakastaa sosiaalipummeja? Ihan sama jos menisit naimisiin ja miehesi sanoisi että sinun pitää tehdä kaikki työt ja hän istuu vaan perseellään ja vetää kaljaa. Joutuisit elättämään hänet ja sen lisäksi siivoamaan, tekemään ruoat ja hoitamaan lapset. Hän ei tekisi mitään muuta kuin itseään hyödyttäviä asioita ja kulutaisi sinun ansaitsemat rahat. Miksi sellaista pitäisi rakastaa?
[/quote]
Sosiaalipummi on ruma sana. Jokaisella ihmisellä on ihmisarvo. Raamattu kehottaa rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään. Ihmiset ovat kuitenkin nykyään vieraantuneet Jumalasta ja pitävät jumalana omaa lompakkoaan tai hyvänolontunnetta. Siksi nykyihmisen on vaikeaa rakastaa ihmistä, joka ei ole taloudellisesti tai sosiaalisesti niin menestynyt kuin itse on.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:42"]
Silti peräänkuulutan sitä edelleen, että kyllä ne ratkaisut tulevaisuuden varalle tehdään hyvin aikaisin, usein jo ihan alakoulussa - ei opiskella kunnolla, ei saada kunnon päästötodistusta, ei päästä jatko-opiskelupaikkaan. Valitaan työllistymisen kannalta toivoton tai matalapalkka-ala. Miksi köyhtymisen kuilun reunalle mennään kenenkään puuttumatta tai miksi ihminen ITSE ei puutu tiensä kulkuun ajoissa. Eikö ammattialaa valitessa voisi ottaa selvää työllisyystilanteesta ja palkkauksesta? Eikö kannattaisi hieman selvittää näitä asioita ennen opiskelua? Miksi mennä yhteen päihdeongelmaisen tai väkivaltaisen miehen kanssa, miksi hankkia tämän henkilön kanssa lapsia? En ole koskaan tajunnut sitä, että ihminen nykyään on ikäänkuin kaikesta omavastuusta vapautettu. Eikö ihmisen omavastuuta tule kehittää, eikö se olisi yksi koulujen tehtävä. Elämänsuunnittelu- ja hallinta oppiaineeksi. Parhaiten ihminen auttaa itse itseään, niitä taitoja kansalle lisää! Meidän tulisi oppia tunnistamaan loukot ja ansat, eikä vasta sitten, kun siellä kiipelissä jo olemme, odottaa apujoukkoja. Tietenkin elämässä tapahtuu odottamattomia asioita, jotka saattavat suistaa elämän raiteiltaan, mutta puhun nyt niistä tunnistettavissa olevista, niitäkin on paljon ja niille voisi todella tehdä jotain.
[/quote]
precis näin
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:29"]
Miksi viha?
Miksi ei rakkaus?
Se oli alkuperäisen kysymykseni pointti. Nyt moni keskustelee lillukanvarsista.
ap
[/quote]
Mikä ihmeen viha?
Ihme keskustelua taas vaihteeksi: glorifioidaan köyhiä ja samalla deminisoidaan hyvintoimeentulevia työssäkäyviä, kapitalismia whatever.
Samat argumentit käyvät näihin sosialismin ihannoijiin: itsekkyys ja minäkeskeisyys, joka yritetään verhota solidaarisuuteen. Koska minulla on vähemmän, niin niiltä, joilla on (ansaitusti) enemmän, pitäisi myös olla vähemmän. Koska minä en halua tehdä jotakin, koska riistokapitalismi (=se ei ole kivaa hommaa), niin muiden pitäisi maksaa minun elämiseni.
Sehän ei ole itse asiassa edes totta: kenenkään ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään, mitä ei halua, mutta lähtökohtainen oletus on se, että jokainen elättää itsensä (ja alaikäiset huollettavansa) itse. Jos elättämiseen ei tarvitse työntekoa, niin mikäs siinä sitten. Köyhiä työssäkäyviä ei todellakaan halveksuta, sieltä kuitenkin löytyy sentään yritystä ja edes osittain elättävät itsensä.
Halveksun niitä ihmisiä, jotka ovat koko ajan käymässä toisten palkkapusseilla yrittämättä itse hoitaa omaa toimeentuloaan, koska haluavat käyttää omaa aikaansa "kivasti".
Henkilökohtainen hyöty on aina paras motivaattori, se on tässä huomattu. Se ei kuitenkaan estä sitä, että voidaan sosialisoida osa tästä henkilökohtaisesta hyödystä yhteiskunnan hyväksi (=verot). Sehän on näillä sosiaalipummeillakin ajatuksena: tukia ei saa alentaa, lisää tukia pitäisi saada, luukulla "nöyryyttäminen" pitäisi lopettaa ja niin edelleen. Ei sossupummit ole sen solidaarisempia, kuin itsensä elättävätkään. Korusanoihin verhotut oman edun tavoittelut ovat vain yleisempiä.
[/quote]
Olen samaa mieltä, kirjoitinkin samoin aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:26"]
Missähän maailmassa tehdään ilmaista työtä. Kiinassakin maksetaan työtä palkkaa. Samoin työssäkäyvät suomalaisetkin saavat palkkaa. Että missähän se ilmaiseen työhön pakottaminen ja orjuus oikein on? Ihmiset ovat vapaita etsimään itselleen parhaan mahdollisen työpaikan niin Suomessa kuin kehitysmaissakin. Se on sitten oma ongelma jos ei ole tullut kartutettua sellaisia taitoja tai tietotasoa, että niillä se unelmajobi irtoaisi.
[/quote]
Luuletko, että kiinalaiset ihan hyvää hyvyyttään tekevät työtä alemmalla palkalla kuin sinä?
Tuohon, että jokainen voi hankkia sellaisen tietotason kuin haluaa, voin sanoa, että jos joku iso ja vahva rosvo ryöstää sinulta lompakon, niin onhan se oikein koska mitäs et ottanut itsepuolustuskursseja tai hankkinut asetta. Oma vika. Ei kukaan ole sinua estänyt. Jokaisella on mahdollisuus. Jokaisella on oikeus ryöstää lompakko heikommalta. Se on sen heikomman oma vika.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 09:18"]
Sehän ei ole itse asiassa edes totta: kenenkään ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään, mitä ei halua, mutta lähtökohtainen oletus on se, että jokainen elättää itsensä (ja alaikäiset huollettavansa) itse. Jos elättämiseen ei tarvitse työntekoa, niin mikäs siinä sitten. Köyhiä työssäkäyviä ei todellakaan halveksuta, sieltä kuitenkin löytyy sentään yritystä ja edes osittain elättävät itsensä.
[/quote]
Miksi lapsia pitäisi elättää? Menkööt töihin. Silloin vanhoina hyvinä aikoina lapset olivat tehtaissa töissä. Sitten tuli Marx ja Engels ja säädettiin lapsityövoiman kieltävät lait. Miksi lapset olisivat jotenkin eri asia kuin työttömät?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:42"]
[/quote]
Eli ihminen on taustansa orja? Ei lapsi voi vaikuttaa mihin perheeseen syntyy vaiko peräti joutuu lastenkotiin. Lapsi tekee läksyt jos häntä siihen tuetaan.
Jos eläisimme tasa-arvoisessa yhteiskunnassa jokaisella olisi oikeasti mahdollisuus muuttaa elämänsä suuntaa.
On naurettavaa väittää, että olemme tasa-arvoisia.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:29"]
Ja sellaiset, joilla on erityistaitoja ja pystyvät vaativampaan työhön ovat kyllä ihan oikeutettuja kovempaan palkkaan. Ihmisille maksetaan heidän tuottavuudensa mukaan. Kouluttamattomalle tai alhaisella tasolla koulutetulle siivoojalle esim. se on hyvin alhainen, koska kuka tahansa osaisi tehdä saman homman 30min perehdytyksellä.
[/quote]
Mutta miksi puhua kovista palkoista, kun kyse on perustoimeentulosta?
Tuossa ylempänä puhuttiin resurssien oikeudenmukaisemmasta jaosta... en usko, että kukaan kannattaa nykymaailmassa mitään varsinaista kommunismia (en minä ainakaan, todellakaan), mutta jos nyt otettaisiin vaikka sellainen utopistinen esimerkki, että jokaisella maailman ihmisellä olisi sellainen oma pieni pläntti maata, että sillä voisi elättää itsensä. Jokaisen täytyisi tehdä edelleen työtä elantonsa eteen, mutta se perustoimeentulo tosiaan riippuisi omasta työpanoksesta eikä markkinavoimista ja riistävistä työnantajista jotka maksavat niin vähän kuin suinkin voivat maksaa.
Totta kai se on pelkkä utopistinen esimerkki, joka ei todellisuudessa vastaa mitään turvattua toimeentuloa, koska ilman kunnollista yhteiskuntajärjestystä ihmiset voisivat menettää elämässään ihan kaiken jo yhden huonon satovuoden takia - sairastumisesta nyt puhumattakaan. Tällainenhan tilanne on ollut suurimman osan ihmiskunnan historiasta.
Mutta siis käytännössä maailman köyhimmät ihmiset ovat sellaisessa tilanteessa, että heillä ei ole EDES sen oman pienen maapläntin ja oman työpanoksen suomaa turvaa, vaan toimeentulo on riippuvaista orjatyöstä, ja jos siitä saa potkut tai sairastuu, jäljellä ei ole MITÄÄN.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:04"]
[/quote]
Luuletko, että kiinalaiset ihan hyvää hyvyyttään tekevät työtä alemmalla palkalla kuin sinä?
Tuohon, että jokainen voi hankkia sellaisen tietotason kuin haluaa, voin sanoa, että jos joku iso ja vahva rosvo ryöstää sinulta lompakon, niin onhan se oikein koska mitäs et ottanut itsepuolustuskursseja tai hankkinut asetta. Oma vika. Ei kukaan ole sinua estänyt. Jokaisella on mahdollisuus. Jokaisella on oikeus ryöstää lompakko heikommalta. Se on sen heikomman oma vika.
[/quote]
Sulle on jo moneen kertaan selitetty, että kommunistisen kiinan työlaki ja palkkalainsäädäntö ei ole länsimaiden asia sillä kiinalaiset päättävät siitä Kiinassa ihan itse omien resurssiensa mukaan. Joten mitä vingut, että me täällä kiinalaisia riistetään. Heidän oma valtionsa tekee ne päätökset. Luuletko, että Suomi tai jokin muu valtio voi mennä sanelemaan miten Kiinassa tulee elää? Eivätköhän he järjestä siellä asiansa parhaalla näkemällään tavalla.
Tuo koulutususko on aika mielenkiintoinen, koska valitettavasti jokaisesta ei voi tulla lääkäriä tai sairaanhoitajaa. Ei koulutusmäärien takia, ei avointen työpaikkojen määrän takia, ei henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan. Lisäksi noissa ammateissa palkka tulee suoraan tai kiertäen julkiselta sektorilta, eli ne rahat pitäisi ensin muiden alojen yrityksissä kerätä kokoon.
Ei nykyisin ole enää helppo valita varmasti työllistävää alaa vaikka kouluttautuisikin. Helpompi on tietysti sanoa, että taidetta, kulttuuria tai humanistia tieteitä EI työllistymisen takia kannata opiskella, mutta lopuista koulutusaloista on todella vaikea ennustaa muutaman vuodenkaan päähän, että mille taidoille on tarvetta. Ja toisaalta Suomi on niin kallis maa, että harhavalinnan jälkeen voi köyhälle olla mahdotonta hankkia uutta tutkintoa, ellei pääse johonkin työvoimakoulutukseen.
Siitä olen samaa mieltä, että jos terve ihminen ei edes jonkinlaista peruskoulutusta itselleen hommaa, niin oma moka, mutta varsinkin nykyään hirveän monella köyhällä on koulutus, ehkä kaksikin. Jostain syystä tätä ei vain missään nosteta esille ja puhutaan vain siitä, että kyllä se kouluttautuminen auttaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:23"]
[/quote]
[/quote]
Sulle on jo moneen kertaan selitetty, että kommunistisen kiinan työlaki ja palkkalainsäädäntö ei ole länsimaiden asia sillä kiinalaiset päättävät siitä Kiinassa ihan itse omien resurssiensa mukaan. Joten mitä vingut, että me täällä kiinalaisia riistetään. Heidän oma valtionsa tekee ne päätökset. Luuletko, että Suomi tai jokin muu valtio voi mennä sanelemaan miten Kiinassa tulee elää? Eivätköhän he järjestä siellä asiansa parhaalla näkemällään tavalla.
[/quote]
Valitettavasti minun täytyy kertoa sinulle, että globaalisti toimivat yritykset sitoutuvat pääsääntöisesti noudattamaan mm. YK:n ihmisoikeussopimusta sekä pyrkivät noudattamaan pääkonttorimaansa (monesti EU-maa tai Yhdysvallat) lakeja läpi tuotantoketjun.
Tottakai tuota on vaikea seurata, mutta sitä vartenhan on kehitetty yritysvastuun asiantuntijat. :) Että siinä mielessä kyllä meillä ihan täällä Euroopassakin on sanavaltaa siihen miten Kiinassa tuotetaan hyödykkeitä.
Kuluttajalla on myös oikeus päättää ostopäätöksellään, että haluaako tukea mm. juuri noita ihmisoikeussopimuksia rikkovia yrityksiä.
Kannattaa muistaa, että markkinatalouskin on vain ihmisen kehittämä järjestelmä, mikä ei ole maailmankaikkeuden pysyvä laki. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tää keskustelu kiertää kehää. Jos Kiina nyt päättäisi nostaa minimipalkan länsimaiden tasolle, niin mitä länsimaat tekisivät? Vetäisit tehtaat pois Kiinasta tietenkin. Eli loppukädessä valta on meillä ja kuten sanoin jos käytämme sitä valtaa orjuuttaaksemme ihmisiä, niin emme ole parempia kuin rosvot jotka ryöstävät aseella uhaten. Koska voimme.
Miksi emme käyttäisi sitä valtaa joka meillä on johonkin hyvään? Johonkin ylevään? Miksi emme puhu siitä millainen olisi oikeudenmukainen ja hyvä maailma ja sitten tavoittelisi sitä? Silloin meillä olisi moraalinen perusta vallankäytölle. Hedonismi, muiden päihittäminen, itsensä viihdyttäminen...tyydyttävätkö tosiaan teitä? Ettekö kaipaa jotain suurempaa?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tää keskustelu kiertää kehää. Jos Kiina nyt päättäisi nostaa minimipalkan länsimaiden tasolle, niin mitä länsimaat tekisivät? Vetäisit tehtaat pois Kiinasta tietenkin. Eli loppukädessä valta on meillä ja kuten sanoin jos käytämme sitä valtaa orjuuttaaksemme ihmisiä, niin emme ole parempia kuin rosvot jotka ryöstävät aseella uhaten. Koska voimme.
Miksi emme käyttäisi sitä valtaa joka meillä on johonkin hyvään? Johonkin ylevään? Miksi emme puhu siitä millainen olisi oikeudenmukainen ja hyvä maailma ja sitten tavoittelisi sitä? Silloin meillä olisi moraalinen perusta vallankäytölle. Hedonismi, muiden päihittäminen, itsensä viihdyttäminen...tyydyttävätkö tosiaan teitä? Ettekö kaipaa jotain suurempaa?
[/quote]
aamen.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Valitettavasti minun täytyy kertoa sinulle, että globaalisti toimivat yritykset sitoutuvat pääsääntöisesti noudattamaan mm. YK:n ihmisoikeussopimusta sekä pyrkivät noudattamaan pääkonttorimaansa (monesti EU-maa tai Yhdysvallat) lakeja läpi tuotantoketjun.
Tottakai tuota on vaikea seurata, mutta sitä vartenhan on kehitetty yritysvastuun asiantuntijat. :) Että siinä mielessä kyllä meillä ihan täällä Euroopassakin on sanavaltaa siihen miten Kiinassa tuotetaan hyödykkeitä.
Kuluttajalla on myös oikeus päättää ostopäätöksellään, että haluaako tukea mm. juuri noita ihmisoikeussopimuksia rikkovia yrityksiä.
Kannattaa muistaa, että markkinatalouskin on vain ihmisen kehittämä järjestelmä, mikä ei ole maailmankaikkeuden pysyvä laki. :)
[/quote]
Luuletko, että olet oikeinkin fiksu kun kerrot että kv-firmojen pitää seurata globaaleja säädöksiä. Se tehdään sen vuoksi, että tuotteiden tuominen ei muuten olisi laillista kehittyneiden maiden markkinoille tai yritys pilaisi täällä julkisuuskuvansa jos saataisiin selville missä oloissa tuotteet tuotettaisiin Kiinassa.
Kiina kuitenkin tekee viimekädessä päätökset millä säännöillä se päästää tuottajat ja ostajafirmat markkinoilleen mukaanlukien kv-firmat. Tietenkin he voivat muuttaa lainsäädäntöään kansainvälisten markkinoiden tarvitsemaan suuntaan kuten ovat tehneetkin, mutta jos heitä ei sattuisi kiinnostamaan niin voisivat jopa päättää olla joustamatta firmoja varten joille ei heidän lainsäädäntönsä kelpaa sellaisenaan. Joustoa kuitenkin on puolin ja toisin, koska valtiota kiinnostaa aina tuotot valmistuksesta ja viennistä.
Joten Kiinan hallitus viimekädessä puntaroi millainen lainsäädäntö heillä kannattaa olla, jotta saisivat eniten tuottoa kv-firmojen investoinneista ja ostoista.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:33"]
Luuletko, että olet oikeinkin fiksu kun kerrot että kv-firmojen pitää seurata globaaleja säädöksiä. Se tehdään sen vuoksi, että tuotteiden tuominen ei muuten olisi laillista kehittyneiden maiden markkinoille tai yritys pilaisi täällä julkisuuskuvansa jos saataisiin selville missä oloissa tuotteet tuotettaisiin Kiinassa.
Kiina kuitenkin tekee viimekädessä päätökset millä säännöillä se päästää tuottajat ja ostajafirmat markkinoilleen mukaanlukien kv-firmat. Tietenkin he voivat muuttaa lainsäädäntöään kansainvälisten markkinoiden tarvitsemaan suuntaan kuten ovat tehneetkin, mutta jos heitä ei sattuisi kiinnostamaan niin voisivat jopa päättää olla joustamatta firmoja varten joille ei heidän lainsäädäntönsä kelpaa sellaisenaan. Joustoa kuitenkin on puolin ja toisin, koska valtiota kiinnostaa aina tuotot valmistuksesta ja viennistä.
Joten Kiinan hallitus viimekädessä puntaroi millainen lainsäädäntö heillä kannattaa olla, jotta saisivat eniten tuottoa kv-firmojen investoinneista ja ostoista.
[/quote]
Otsikko oli: Miksi nykyään köyhät ihmiset nähdään vihollisina...
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 03:07"]
Et tainnut ymmärtää, etten puhunut tästä nimenomaisesti kirjasta vaan yleisellä tasolla siitä, että (toistan) asioiden esittäminen - kuvin tai sanoin - todellakin riittää muokkaamaan mielipiteitä, ja ne saattavat muokkautua myös päinvastoin kuin kirjoittaja on tarkoittanut. Ihmiset lukevat tekstejä ja tulkitsevat kuvia omista lähtökohdistaan. Jollekin Nälkäpeli-kirjan sanoma on toinen kuin toiselle ihmiselle.
[/quote]
Okei, ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa. Olen itsekin sitä mieltä, ettei fiktio ole "vain" fiktiota, vaan merkittävä asennevaikuttaja.
Mutta... silti. Jos Nälkäpelin kaltaista trilogiaa arvostelee jonkin asenteen tai tilanteen normalisoimisesta, kyllä sitä minusta pitäisi tarkastella kokonaisuutena, eikä kritisoida pelkkää alkuasetelmaa tai parin lauseen juonikuvausta. Yksikään niistä kirjoista ei kokonaisuutena normalisoi raakaa kilpailuasetelmaa sen enempää kuin Tuntematon sotilas tai edellä mainittu Sota ja rauhakaan normalisoi sotaa kansakunnan hyväksyttävänä tilana. Raa'an selviytymiskamppailun hyväksyminen osana elämää on niiiiin kaukana noiden kirjojen sisällöstä ettei ole tosikaan. Siinä tarinassahan ruvetaan vallankumoukseen valtavaa sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta vastaan.
Totta kai löytyy ihmisiä, jotka lukevat mitä tahansa kirjaa kuin piru raamattua, mutta minä en ainakaan halua lukea kirjoja, jotka on kirjoitettu niin turvallisesti, ettei tyhminkään lukija vahingossakaan voi lukea niitä "väärin". Hyvillä kirjoilla ei yleensä ole mitään selkeää opetusta tai sanomaa, vaan ne toimivat monella tasolla, ja saavat lukijansa pohtimaan asioita uusista näkökulmista. Mielestäni Nälkäpeli on onnistunut tässä harvinaisen hyvin, sillä se on saanut täysin fiktiivisen skenaarion kautta nuoret lukijat pohtimaan isoja tosielämän ongelmia.