Olen pettynyt jos tiistaina Perussuomalaiset saa kaadettua köyhien tuen
Tarkoitan Kelan väliaikaista epidemiatukea, jota maksettaisi syys-joulukuussa toimeentulotukiasiakkaille. Luin heidän vastaehdotuksen ja siellä perusteltiin, että suurin osa toimeentulotuen saajista on yksin asuvia miehiä. Heidän mielestä tuki pitäisi kohdistaa vain työttömäksi koronan vuoksi jääneille.
Mulla on kolme alakoululaista lasta, ja vaikka vain minä olen toimeentulotuen saaja, minun mukanani sillä toimeentulotuella elää koko perhe. Meille kuluva vuosi on ollut taloudellisesti todella hankala, vaikka olen sairaseläkkeellä, enkä työttömänä.
Etäkoulun ajalta kulut räjähtivät. Vaikka ruoan sai loppujen lopuksi hakea valmiina, ei se ollut kuin muutamalta viikolta se tuki. Koska lasten piti pitää taukoja, piti käyttää kuulokkeita ja piti keksiä kuinka mahdutaan tekemään kotiin tehtäviä. Ostin kuulokkeita, koska koululla ei ollut lainata. Läppärit onneksi saimme sieltä lainaan. Ostin hiljaista puuhattavaa, kuten värikyniä, värityskirjoja ja palapelejä, jotta työrauha säilyy kun odottaa apua tehtäviin. Ostin myös maskeja, joita ei muuten ole missään vaiheessa huomioitu kuluna perustoimeentulotuessa edes kuittia vastaan.
Ostin saippuaa, kertakäyttöpyyhkeitä vessaan käsienpesua varten. Sairastuimme nuhaan, ei otettu keväällä testejä. Olimme koko perhe terveydenhoitajan ohjeen mukaan kotona, tilasin kauppapalvelulla ruokaa kotiin. Koska saan rahani pitkin kuukautta pienissä erissä, jouduin maksamaan kuukauden aikana pahimmillaan yli 60€ pelkkiä kauppakuljetusmaksuja.
Saati sitten ne normaalit kulut sairastelusta, lääkkeet, hunaja, tee, nenäliinat, vicks, kuumemittarin paristot.
Tämän kaiken jälkeen itkin onnesta rästiintyneiden puhelinlaskujen, seurakunnan maksamien iltapäiväkerhomaksujen ja jatkuvan sämoylän leipomisen jälkeen, että nyt saamme tukea näihin kuluihin. Olin todella onnellinen, ajattelin että saan maksaa kaikki laskut ajan tasalle.
Tiistaina selviää, meneekö Perussuomalaisten esitys läpi. Olen todella yllättynyt ja pettynyt, että he lähtivät kaatamaan tätä esitystä. Eivätkö he ymmärräkään meitä tavallisia, köyhiä suomalaisia? Onko toimeentulotukiasiakkaiden vertailussa otettu huomioon toimeentulotukiasiakkaiden määrä vain sääjien perusteella, vai onko koko perhe laskettu asiakkaiksi? Silloin yksinasuvat miehet eivät voi olla suurin siivu. Toisaalta yksinasuvia miehiä ovat muutkin, kuin ulkomailta tulleet. Meillä on valtavasti vanhempia miehiä, jotka ovat hyvin köyhiä ja tarvitsisivat hekin tämän tuen.
Vaalit ovat lähellä, otteet kovenee. Ja pettyneet muistavat nämä argumentit kyllä!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ap on 52-vuotias ja lapset värittää värityskirjoja, jepjep. Enpä taida uskoa tätä tarinaa.
Moni aikuinenkin värittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
{
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen väliaikaiseksi tarkoitettu minimitoimeentulon turvaava etuus, eikä siihen tule missään tapauksessa sisältää minkäänlaisia kannustimia tai ylimääräisiä ”bonuksia”.
Minunko tilanteessani olisi kannustin tai ylimääräinen bonus, jos saisin rahatilanteeni takaisin sille tasolle, mitä se oli ennen koronan aiheuttamia lisäkuluja?
ap
Halla-ahon mukaan yksinhuoltajat eivät ole yksinhuoltajia kuin paperilla.
Halla - aho on oikeassa. Aniharva on yksinhuoltaja. Suurin osa on yhteishuoltajia.
Muista en tiedä, mutta ainakin minä olen yksinhuoltaja, täysin.
Persut ovat oikeistolaisia. Ovat aina ajaneet isojen pääomien asiaa. Populismi ja syvien kansojen "ääni" on vain se keino millä äänet haetaan. Ja hyvin uppoo yksinkertaisiin.
Tänään siitä äänestetään klo 14.
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat oikeistolaisia. Ovat aina ajaneet isojen pääomien asiaa. Populismi ja syvien kansojen "ääni" on vain se keino millä äänet haetaan. Ja hyvin uppoo yksinkertaisiin.
Miten yksinkertaisia demarien äänestäjät oikein ovat? Kaikki vaalilupaukset syöty tai peruttu, silti uppoaa edelleen...
Halla - aho on oikeassa. Aniharva on yksinhuoltaja. Suurin osa on yhteishuoltajia.