Olen pettynyt jos tiistaina Perussuomalaiset saa kaadettua köyhien tuen
Tarkoitan Kelan väliaikaista epidemiatukea, jota maksettaisi syys-joulukuussa toimeentulotukiasiakkaille. Luin heidän vastaehdotuksen ja siellä perusteltiin, että suurin osa toimeentulotuen saajista on yksin asuvia miehiä. Heidän mielestä tuki pitäisi kohdistaa vain työttömäksi koronan vuoksi jääneille.
Mulla on kolme alakoululaista lasta, ja vaikka vain minä olen toimeentulotuen saaja, minun mukanani sillä toimeentulotuella elää koko perhe. Meille kuluva vuosi on ollut taloudellisesti todella hankala, vaikka olen sairaseläkkeellä, enkä työttömänä.
Etäkoulun ajalta kulut räjähtivät. Vaikka ruoan sai loppujen lopuksi hakea valmiina, ei se ollut kuin muutamalta viikolta se tuki. Koska lasten piti pitää taukoja, piti käyttää kuulokkeita ja piti keksiä kuinka mahdutaan tekemään kotiin tehtäviä. Ostin kuulokkeita, koska koululla ei ollut lainata. Läppärit onneksi saimme sieltä lainaan. Ostin hiljaista puuhattavaa, kuten värikyniä, värityskirjoja ja palapelejä, jotta työrauha säilyy kun odottaa apua tehtäviin. Ostin myös maskeja, joita ei muuten ole missään vaiheessa huomioitu kuluna perustoimeentulotuessa edes kuittia vastaan.
Ostin saippuaa, kertakäyttöpyyhkeitä vessaan käsienpesua varten. Sairastuimme nuhaan, ei otettu keväällä testejä. Olimme koko perhe terveydenhoitajan ohjeen mukaan kotona, tilasin kauppapalvelulla ruokaa kotiin. Koska saan rahani pitkin kuukautta pienissä erissä, jouduin maksamaan kuukauden aikana pahimmillaan yli 60€ pelkkiä kauppakuljetusmaksuja.
Saati sitten ne normaalit kulut sairastelusta, lääkkeet, hunaja, tee, nenäliinat, vicks, kuumemittarin paristot.
Tämän kaiken jälkeen itkin onnesta rästiintyneiden puhelinlaskujen, seurakunnan maksamien iltapäiväkerhomaksujen ja jatkuvan sämoylän leipomisen jälkeen, että nyt saamme tukea näihin kuluihin. Olin todella onnellinen, ajattelin että saan maksaa kaikki laskut ajan tasalle.
Tiistaina selviää, meneekö Perussuomalaisten esitys läpi. Olen todella yllättynyt ja pettynyt, että he lähtivät kaatamaan tätä esitystä. Eivätkö he ymmärräkään meitä tavallisia, köyhiä suomalaisia? Onko toimeentulotukiasiakkaiden vertailussa otettu huomioon toimeentulotukiasiakkaiden määrä vain sääjien perusteella, vai onko koko perhe laskettu asiakkaiksi? Silloin yksinasuvat miehet eivät voi olla suurin siivu. Toisaalta yksinasuvia miehiä ovat muutkin, kuin ulkomailta tulleet. Meillä on valtavasti vanhempia miehiä, jotka ovat hyvin köyhiä ja tarvitsisivat hekin tämän tuen.
Vaalit ovat lähellä, otteet kovenee. Ja pettyneet muistavat nämä argumentit kyllä!
Kommentit (107)
Olisi mielenkiintoista kuulla miten persut ja kristillisdemokraatit perustelette mammonan palvonnan, veronkierron estämisen vastustamisen ja köyhimmiltä leikkaamisen, mitä kannatatte. Miksi samastutte rikkaimman 1-5 % väestönosan etuun, jota kokoomus ajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois turha nillitys. Jos toimeentulotuki ei millään riitä elämiseen ja alat kuihtua ja kuolla pois, niin ei muuta kuin anomaan harkinnanvaraista. Kyllä se sossu sut elävien kirjoissa pitää. Ei siihen mitään koronatukea tarvita. Ai mutta niin... nehän sitten oikeasti syynää läpi, että mihin raha on mennyt. Tätä ei tapahtuisi automaattisessa koronatuessa. Ja sitä syynäämistähän sinä et tietenkään halua, ethän? Sieltä kun voisi paljastua säästökohteita.
Siis mitä ihmettä? Jokaikinen kuukausi sossu syynää toimeentulotukiasiakkaiden kaikki tilinauhat yms läpi. Joka IKINEN kuukausi. Koronakorotuskin tulisi ainoastaan niille jotka eivät saaneet esim veronpalautusta yms.
Ei mitään automaattista korotusta mihinkään. Menet anomaan sitä harkinnanvaraista. Jos sitä ei myönnetä, sille lienee perusteensa. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kokoomus on allekirjoittanut Perussuomalaisten vaateen.
Minä olen kyllä ollut sillä kannalla, että Perussuomalaiset ovat puolustaneet köyhien suomalaisten asiaa. Siksi varmaan järkytyinkin niin kovasti, kun luin heidän vaatimuksensa.
ap
Rakas ap, ehkä nyt viimeistään tajuat että perussuomalaiset EIVÄT ole köyhien asialla. Eivät ole koskaan olleetkaan. Heidän puheenjohtajakin vetää 10 000 euron kuukausipalkkaa ja on sitä mieltä että sosiaaliturva on turhaa "luksusta". PS on oikeistolainen puolue, jonka mukaan jokaisen pitää pärjätä omillaan ilman yhteiskunnan apuja.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaana ei pidä käydä kaupassa tartuttamassa muita. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei muka viitsisi käydä kaupassa.
Ai, siis että ms-tauti tarttuu? Enpä tiennytkään.
Ei tartu, mutta flunssapa tarttuu. Etkö lue viestejä ollenkaan? Toinen vaihtoehto on, ettet ymmärrä lukemaasi, mikä on vielä todennäköisempi vaihtoehto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä ollut sillä kannalla, että Perussuomalaiset ovat puolustaneet köyhien suomalaisten asiaa. Siksi varmaan järkytyinkin niin kovasti, kun luin heidän vaatimuksensa.
ap
Rakas ap, ehkä nyt viimeistään tajuat että perussuomalaiset EIVÄT ole köyhien asialla. Eivät ole koskaan olleetkaan. Heidän puheenjohtajakin vetää 10 000 euron kuukausipalkkaa ja on sitä mieltä että sosiaaliturva on turhaa "luksusta". PS on oikeistolainen puolue, jonka mukaan jokaisen pitää pärjätä omillaan ilman yhteiskunnan apuja.
Lähde sille että turhaa luksusta? Se on luksusta johon meillä on varaa, mutta ei jos se pitää tarjota koko maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lähde sille että turhaa luksusta? Se on luksusta johon meillä on varaa, mutta ei jos se pitää tarjota koko maailmalle.
Kehittyneessä sivistysvaltiossa sosiaaliturva ei ole mitään luksusta, vaan ihan perusasia, itsestäänselvyys ja jokaisen kansalaisen perusoikeus.
Jos sosiaaliturvaa ei ole, kyse on enemmän tai vähemmän kehitysmaasta (tai kehittyvästä maasta kai pitäisi nykyään sanoa).
Jos minua arvostetaan näin vähän, en aio käyttää ainoatakaan maskia ja lähden sairaana Stockalle ja kalliisiin kauppoihin yskimään. Kiitos oikeisto!
Alapeukuista huomaa kuinka persuhenkiset inhoavat ja halveksuvat suomalaisia, pitävät köyhiä epäonnistujina. Paksustivoivien minäkeskeisten a-miesten puolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen väliaikaiseksi tarkoitettu minimitoimeentulon turvaava etuus, eikä siihen tule missään tapauksessa sisältää minkäänlaisia kannustimia tai ylimääräisiä ”bonuksia”.
Minunko tilanteessani olisi kannustin tai ylimääräinen bonus, jos saisin rahatilanteeni takaisin sille tasolle, mitä se oli ennen koronan aiheuttamia lisäkuluja?
ap
Persut on ehdottaneet, että tuki kohdistettaisiin nimenomaan lapsiperheille ja vaikeasti riskiryhmiin kuuluville, kuten te, joilla etäkoulun vuoksi kulut kasvoivat ja/tai kaupassa käyminen oli .
Miten ne kasvoivat vaikka sinkkutaloudessa, joka saa toimeentulotukea? Jos on kuitenkin pystynyt käymään kaupassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kehittyneessä sivistysvaltiossa sosiaaliturva ei ole mitään luksusta, vaan ihan perusasia, itsestäänselvyys ja jokaisen kansalaisen perusoikeus.
Jos sosiaaliturvaa ei ole, kyse on enemmän tai vähemmän kehitysmaasta (tai kehittyvästä maasta kai pitäisi nykyään sanoa).
Ei se ole itsestäänselvyys. Suomikin on ollut ”kehitysmaa”, missä ei ole ollut sosiaaliturvaa. Vasta kun vaurastuimme sotien jälkeen, on meillä ollut sitä vara jakaa.
Miten kauan luulet kakun riittävän, kun sitä on entistä enemmän ihmisiä jakamassa, mutta sen rahoittajat vähenemässä?
Jo nyt huomaa, miten sosiaaliturvaa on paikattu ja otettu rahaa muualta. Esim. lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista, yleisesti julkisista palveluista, vanhuksista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen väliaikaiseksi tarkoitettu minimitoimeentulon turvaava etuus, eikä siihen tule missään tapauksessa sisältää minkäänlaisia kannustimia tai ylimääräisiä ”bonuksia”.
Minunko tilanteessani olisi kannustin tai ylimääräinen bonus, jos saisin rahatilanteeni takaisin sille tasolle, mitä se oli ennen koronan aiheuttamia lisäkuluja?
ap
Persut on ehdottaneet, että tuki kohdistettaisiin nimenomaan lapsiperheille ja vaikeasti riskiryhmiin kuuluville, kuten te, joilla etäkoulun vuoksi kulut kasvoivat ja/tai kaupassa käyminen oli .
Miten ne kasvoivat vaikka sinkkutaloudessa, joka saa toimeentulotukea? Jos on kuitenkin pystynyt käymään kaupassa jne.
Minulla meni ruokaostoihin enemmän rahaa, kun välttelin bussimatkoja.
Maksoin hierojakäynneistä enemmän, koska opiskelijahierontaa ei aina ollut saatavilla. (Juu, tiedän että hieronta ei ole välttämätöntä, mutta kroonisten sairauksien vuoksi helpottaa tuntuvasti oloa.) Tämän takia eräs lasku meni perintään, ja maksan nyt 45 euron laskusta yhteensä 123 euroa, kiitos perintäkulujen.
En myöskään normaalisti osta käsidesiä enkä desinfiointiaineita, mutta viime keväänä ostin. Tosin ne ovat aika halpoja, mutta kuitenkin ylimääräistä menoa.
Toivottavasti kaatuu. Ei tasan löydy yhtään syytä, miksi toimeentulotukiasiakkaat tarvisi velaksi lisärahaa, tulevien sukupolvien maksettavaksi. Aivan tajuton ajatuskin, että tässä tilanteessa jaeltaisiin vappusatasia toimeentulotukea saaville, jotta saadaan ostettua niiltä ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei se ole itsestäänselvyys. Suomikin on ollut ”kehitysmaa”, missä ei ole ollut sosiaaliturvaa. Vasta kun vaurastuimme sotien jälkeen, on meillä ollut sitä vara jakaa.
Miten kauan luulet kakun riittävän, kun sitä on entistä enemmän ihmisiä jakamassa, mutta sen rahoittajat vähenemässä?Jo nyt huomaa, miten sosiaaliturvaa on paikattu ja otettu rahaa muualta. Esim. lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista, yleisesti julkisista palveluista, vanhuksista puhumattakaan.
Kyllä minä nuo asiat tiedän. Siksi en ymmärräkään, miksi joillain on niin hemmetin kova hinku taannuttaa Suomi takaisin jonnekin 1900-luvun alkuun.
Ja kun rahoituksesta puhutaan, kysymys on myös ja ennen kaikkea arvovalinnoista. Tämä koronakriisi nyt on omanlaisensa ja vaikea sanoa, miten se tulee vaikuttamaan tulevaisuuteen. Mutta ennen sitä Suomessa oli rahaa enemmän kuin koskaan. Sitä ei ole kuitenkaan jaettu oikeudenmukaisesti eikä edes järkevästi.
Jatkossakin arvot ratkaisevat edelleen paljon riippumatta kakun suuruudesta.
Perussuomalaisten Tavio on näköjään ehdottanut, että epidemiakorvaus olisi pitänyt lisätä lapsilisiin.
Tämähän olisi tarkoittanut sitä, että kaikkein köyhimmät eli toimeentulotukea saavat perheelliset eivät olisi hyötyneet tuosta ollenkaan, koska tt-tuessa lapsilisät lasketaan tuloksi.
Mahtaakohan tuo Tavio olla tietoinen tästä asiasta? Ja kysyä voi tietysti sitäkin, että pitäisikö valtion maksaa tällaisessa tilanteessa koronalisää myös kaikkein hyvätuloisimmille.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villetavio/taman-takia-kritisoin-koron…
Katsoiko joku tämän päivän täysistuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
no mitä lisäkuluja sinulle on muka koronasta aiheutunut. Ahdistukseen pitänyt ostaa lisää kaljaa?
Et sitten lukenut aloitusta?
- Ei ap
Eduskunnan sivuilta voi lukea, että asian käsittely on tänään keskeytetty. Ilmeisesti siirretty käsittelyä huomiseen. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
no mitä lisäkuluja sinulle on muka koronasta aiheutunut. Ahdistukseen pitänyt ostaa lisää kaljaa?
Et sitten lukenut aloitusta?
- Ei ap
Ei siinä mitään aitoja lisäkuluja ollut.
-paperipyyhkeet -> tuhlausta ja typeryyttä, Tavalliset pyyhkeet olisi käynyt ihan hyvin. Ja 1600 arkkia maksaa alle 20 euroa...
-USEITA ostoksia kotiinkuljetuksella kuukauden aikana. Jälleen typeryyttä, ei KORONAN aiheuttama kulu. Pienellä suunnittelulla olisi voinut puottaa tuosta kulut puoleen tai jopa säästää kokonaan käymällä kaupassa ei ruuhka aikaan, esim yöllä.
jne.
MIKÄÄN kuluista ei ollut välttämättömyys EIKÄ koronan aiheuttama. Ainoastaan AP:n idioottimaisuuden aiheuttama kulu.
Täällä on ihan turha hakea myötätuntoa hyväosaisilta. Sama köyhienvihaaja trollaa ja kääntää vaikka mustan valkoiseksi vakuutellessaan, että pienituloisen tulot riittävät riippumatta tilanteesta. Tämä varmaankin johtuu trollin alitajuisesta pelosta, että elämässä voi tapahtua odottamattomia ja ikäviä asioita siitäkin riippumatta, että tekee kaiken "oikein".
Milloin mistäkin laskusta? Ei niitä laskuja nyt niin vain tule ellei jotain hanki. Pakollisia ovat vain asumiskulut/vesi/sähkö, sitten puhelin/netti. Asumiskulutkin saa Kelasta/toimeentulotukena.
Jos on toimeentulotuella, saa kuitata sairaskulut ja muutkin sossusta.
Laskujen määrään voi tosiaan itse vaikuttaa ja aivan varmasti saa sovittua eräpäivää ennen kun menee perintään. Vaatteitakaan ei liene pakko ostaa koronan aikana. Koulumatkoihin tai työmatkoihin ei tarvi bussilippujakaan etäkoulun aikana ja työttömänä.