Olen pettynyt jos tiistaina Perussuomalaiset saa kaadettua köyhien tuen
Tarkoitan Kelan väliaikaista epidemiatukea, jota maksettaisi syys-joulukuussa toimeentulotukiasiakkaille. Luin heidän vastaehdotuksen ja siellä perusteltiin, että suurin osa toimeentulotuen saajista on yksin asuvia miehiä. Heidän mielestä tuki pitäisi kohdistaa vain työttömäksi koronan vuoksi jääneille.
Mulla on kolme alakoululaista lasta, ja vaikka vain minä olen toimeentulotuen saaja, minun mukanani sillä toimeentulotuella elää koko perhe. Meille kuluva vuosi on ollut taloudellisesti todella hankala, vaikka olen sairaseläkkeellä, enkä työttömänä.
Etäkoulun ajalta kulut räjähtivät. Vaikka ruoan sai loppujen lopuksi hakea valmiina, ei se ollut kuin muutamalta viikolta se tuki. Koska lasten piti pitää taukoja, piti käyttää kuulokkeita ja piti keksiä kuinka mahdutaan tekemään kotiin tehtäviä. Ostin kuulokkeita, koska koululla ei ollut lainata. Läppärit onneksi saimme sieltä lainaan. Ostin hiljaista puuhattavaa, kuten värikyniä, värityskirjoja ja palapelejä, jotta työrauha säilyy kun odottaa apua tehtäviin. Ostin myös maskeja, joita ei muuten ole missään vaiheessa huomioitu kuluna perustoimeentulotuessa edes kuittia vastaan.
Ostin saippuaa, kertakäyttöpyyhkeitä vessaan käsienpesua varten. Sairastuimme nuhaan, ei otettu keväällä testejä. Olimme koko perhe terveydenhoitajan ohjeen mukaan kotona, tilasin kauppapalvelulla ruokaa kotiin. Koska saan rahani pitkin kuukautta pienissä erissä, jouduin maksamaan kuukauden aikana pahimmillaan yli 60€ pelkkiä kauppakuljetusmaksuja.
Saati sitten ne normaalit kulut sairastelusta, lääkkeet, hunaja, tee, nenäliinat, vicks, kuumemittarin paristot.
Tämän kaiken jälkeen itkin onnesta rästiintyneiden puhelinlaskujen, seurakunnan maksamien iltapäiväkerhomaksujen ja jatkuvan sämoylän leipomisen jälkeen, että nyt saamme tukea näihin kuluihin. Olin todella onnellinen, ajattelin että saan maksaa kaikki laskut ajan tasalle.
Tiistaina selviää, meneekö Perussuomalaisten esitys läpi. Olen todella yllättynyt ja pettynyt, että he lähtivät kaatamaan tätä esitystä. Eivätkö he ymmärräkään meitä tavallisia, köyhiä suomalaisia? Onko toimeentulotukiasiakkaiden vertailussa otettu huomioon toimeentulotukiasiakkaiden määrä vain sääjien perusteella, vai onko koko perhe laskettu asiakkaiksi? Silloin yksinasuvat miehet eivät voi olla suurin siivu. Toisaalta yksinasuvia miehiä ovat muutkin, kuin ulkomailta tulleet. Meillä on valtavasti vanhempia miehiä, jotka ovat hyvin köyhiä ja tarvitsisivat hekin tämän tuen.
Vaalit ovat lähellä, otteet kovenee. Ja pettyneet muistavat nämä argumentit kyllä!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on 52-vuotias ja lapset värittää värityskirjoja, jepjep. Enpä taida uskoa tätä tarinaa.
Niin, lapset ovat alakoululaisia. 8v, 10v ja 11v. Mitä sinun lapsesi tekevät sitten, vai ovatko vielä tuon ikäisiä? Enempää tarkkoja tunnistetietoja en halua antaa, sillä kohta näistä palapelin osista meidän perheen jo tunnistaa.
ap
44 vuotiaana saatu viimeinen lapsi?? 😱
Persuloiset haluaa varastaa köyhiltä ja antaa rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo ostot, saippuat, paperi jne liity koronaan tai persuihin mitenkään. Tulee mieleen, että onko aloitus jonkun imagonrakennuskonsultin tekele.
Inhoan persujen ääriaineksia.
Silti, ilman heitä Suomelta olisi pumpattu vielä enemmän rahaa muualle.
Joo, rakennan mielelläni tällaista köyhän imagoa, koska olen sellainen konsultti vain! Kyllä kyllä.
Koronaan liittyviä kuluja luettelin, eli minä jouduin ostamaan pienistä rahoistani enemmän juttuja, kuin mihin mulla olisi ollut varaa. Saippuakulutus, käsipaperikulutus, jne.
Joka tapauksessa, nuo kauppakuljetuskulut suurimpana kulueränäni, en ole saanut niihin mitään tukea. Minä en voi mennä töihin, vaikka haluaisin. Enkä vielä tässä vaiheessa sairauttani saa edes henkilökohtaista avustajaa, joka voisi käydä kaupassa puolestani. Sen saamiseen menee vielä oletettavasti vuosia. Sitä ennen, minun on kärvisteltävä näillä roposillani mitä minulla on. Ja tukeuduttava päättäjien hyvään tahtoon. Mihin lie se kadonnut.
ap
Se, että olit laiska ja mukavuudenhaluinen ei ole perustelu sille, että sinulle pitäisi maksaa yhteiskunnan varoista vielä se, että olet laiska ja mukavuudenhaluinen.
Itse olen käynyt töissä onneksi koko korona ajankin ja töissäkäynnin lisäksi aikaa riitti kyllä kaupassa käymiseen. Sitten toimeentulotuella (vihoviimeinen tukimuoto, eli asiansa täydellisesti sössinyt) ei saa itseään edes sinne kauppaan ja narisee, että veronmaksajien on maksettava jopa hänen tavaroiden kotiinkuljetus.
Kyllä, sen verran enemmän kiinnosti kotona löhöily, että päätin hommata itselleni MS-taudin, että voisin jäädä pois hyvästä työstäni, johon olin vasta 4v aiemmin valmistunut. Näin opettajana, melko tuoreena sellaisena, ei sairaseläke kovin kummoinen ole. Mutta sentään saa maata kotona MS-taudin varjolla ja maksattaa elämänsä muilla. Harmi, että oletettavasti se loiselämä jää lyhyeksi, sillä olisin kovin mielelläni kupannut oikein kunnolla teitä veronmaksajia. Onneksi sentään työskentelin koko opiskelujeni ajan, joten en varmaan vielä ole hirveästi velkaa valtiolle.
Josko meitä sairastuneita joskus ryhdyttäisiin saunan taaksen kuljettamaan, niin säästyy teidän veronmaksajien rahat. Nimittäin kulurakenne minun sairauteni kanssa on vasta käytän alussa, ja tulee nousemaan huomattavasti.
ap
Toivotan voimia ja jaksamista tilanteeseen. Toivottavasti saat avustajan pian. Joillekin ihmisille on hankalaa ymmärtää, että nuorikin ihminen voi sairastua vakavasti ja joutua esim. eläkkeelle. Itse "pääsin" eläkkeelle 23-vuotiaana aivo- ja niskavamman vuoksi.
Ja jotkut eivät pääse eläkkeelle millään! Miksei sua yritetty kuntouttaa?
Osaatko sinä kuntouttaa aivovamman??
PS hyökkää naisia vastaan, vastustaa ehkäisyvalistusta ja -välineiden saatavuutta, aborttia ja tasa-arvoa. Puolueen mukaan elämme naisten tyranniassa, jossa seksuaaliset väkivallanteot johtuvat naisten pihtauskartellista (Hankamäki 2020). PS dekriminalisoisi avioliitossa tapahtuvat ra is kaukset ja sen edustajissa on seksuaalirikoksista tuomittuja (r a i sk aajia ja kourijoita). Perussivistymättömien ja sovinististen putkimiesten puolue, joka havittelee possunväristen miesten ylivaltaa naisten ja iholtaan vähemmän vaaleanpunaisten yli.
missä persu, siellä valhe ja vilppi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen väliaikaiseksi tarkoitettu minimitoimeentulon turvaava etuus, eikä siihen tule missään tapauksessa sisältää minkäänlaisia kannustimia tai ylimääräisiä ”bonuksia”.
Toimeentulotukea eli viimesijaista ja väliaikaiseksi tarkoitettua sosiaalietuutta maksetaan Suomessa vuosittain yli 100 000 kotitaloudelle.
Se tarkoittaa, että sosiaaliturva on rikki. Ne tuet, joita suomalaiset muuten saavat, ovat tasoltaan niin pieniä, ettei niillä pysty kattamaan välttämättömiä kuluja. Tai sitten niiden hakeminen ja maksatus on niin byrokraattista, että ihminen jää kannustinloukkuun tai ei ole aina edes oikeutettu tukeen, jota tarvitsisi. Sosiaaliturvajärjestelmä ei osaa reagoida kaikkien yksilöiden tuentarpeisiin tarpeeksi notkeasti.
Sosiaaliturvan varassa elävät kaikki lapsiperheet (lapsilisä), monet opiskelijat (opintotuki), monet matalapalkkaiset, pätkätyöläiset ja työttömät (esim. yleinen asumistuki), pitkäaikaissairaat, eläkeläiset jne.
Sosiaaliturva on meille kaikille suomalaisille, ja meidän yhteiskuntamme toimii siten, että sen on tarkoitus pitää huolta jokaisesta, joka Suomessa laillisesti oleskelee.
Toistan: sosiaaliturva on rikki. Siihen pitäisi löytää kokonaan uusi järjestelmä, josta byrokratia olisi karsittu. Perustulokokeilusta saatiin niin lupaavia tuloksia, että se pitäisi ottaa käyttöön.
Ja totta kai toimeentulotukiasiakkaita täytyy tukea. He ovat ihmisiä, joita elämä on potkinut lujaa. Ei kukaan tipahda pitkäaikaisesti toimeentulotuelle ihan vahingossa. Siihen kuuluu ylisukupolvista syrjäytymistä ja/tai suuria vastoinkäymisiä (kouluttamattomuus ja/tai työttömyys ja/tai avioero ja/tai vakava sairastuminen ja/tai leskeksi jääminen).
Ei pidä lyödä lyötyä. Ei eduskunnassa tai av:llakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on 52-vuotias ja lapset värittää värityskirjoja, jepjep. Enpä taida uskoa tätä tarinaa.
Niin, lapset ovat alakoululaisia. 8v, 10v ja 11v. Mitä sinun lapsesi tekevät sitten, vai ovatko vielä tuon ikäisiä? Enempää tarkkoja tunnistetietoja en halua antaa, sillä kohta näistä palapelin osista meidän perheen jo tunnistaa.
ap
44 vuotiaana saatu viimeinen lapsi?? 😱
Mitä sitten? Samalla kun olin äitiyslomalla, tein graduni ja valmistuin. Todella kätevää mielestäni.
Eikö tuo nyt ole nyky-Suomessa melko tavallinen ikä saada lapsia vielä. Minäkin olin sitä ennen tehnyt uran jo toisella alalla, mutta päätin kuitenkin pyrkiä toiveammattiini. Sen ehdin tehdä, vaikka sitten sairastuinkin pian.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oli muutenkin sellainen itkusilmätarina muutenkin, että oksat pois. Kaikki koronakliseet yhdessä koossa. Itse taas toivon, että koronarahaa jaetaan köyhille lapiolla, koska kyllä rahaa lopataan kaikkeen muuhunkin täysin turhaan kuten 50 000 ääntä kerännyt EU-elvytyspaketin vastainen kansalaisaloite osoitti. Sehän tuskin tekee muuta kuin pari lööppiä ja unohdetaan. Ne vasemmistopuolueet joita kiitellään ovat demarit etu nenässä rahoja jakamassa.
Ei siinä, en ole persujenkaan oikeistolaisuuteenkaan mitenkään tyytyväinen. Köyhänä kansallismielisenä naisena on äänestämiskohteet vähissä. Käytän sen varmaan johonkin marginaaliporukkaan ensi vaaleissa. PS nuorisojärjestö vaikuttaa nyt asialliselta, liekö sieltä nousee joku äänestyskelpoisempi tapaus tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voit hakea perus ttt:n lisäksi myös harkinnanvaraista tt-tukea. Meidän kunnassa. noilla perustein sen saisit.
Vierailija kirjoitti:
Pois turha nillitys. Jos toimeentulotuki ei millään riitä elämiseen ja alat kuihtua ja kuolla pois, niin ei muuta kuin anomaan harkinnanvaraista. Kyllä se sossu sut elävien kirjoissa pitää. Ei siihen mitään koronatukea tarvita. Ai mutta niin... nehän sitten oikeasti syynää läpi, että mihin raha on mennyt. Tätä ei tapahtuisi automaattisessa koronatuessa. Ja sitä syynäämistähän sinä et tietenkään halua, ethän? Sieltä kun voisi paljastua säästökohteita.
Siis mitä ihmettä? Jokaikinen kuukausi sossu syynää toimeentulotukiasiakkaiden kaikki tilinauhat yms läpi. Joka IKINEN kuukausi. Koronakorotuskin tulisi ainoastaan niille jotka eivät saaneet esim veronpalautusta yms.
Vierailija kirjoitti:
PS hyökkää naisia vastaan, vastustaa ehkäisyvalistusta ja -välineiden saatavuutta, aborttia ja tasa-arvoa. Puolueen mukaan elämme naisten tyranniassa, jossa seksuaaliset väkivallanteot johtuvat naisten pihtauskartellista (Hankamäki 2020). PS dekriminalisoisi avioliitossa tapahtuvat ra is kaukset ja sen edustajissa on seksuaalirikoksista tuomittuja (r a i sk aajia ja kourijoita). Perussivistymättömien ja sovinististen putkimiesten puolue, joka havittelee possunväristen miesten ylivaltaa naisten ja iholtaan vähemmän vaaleanpunaisten yli.
Miksi spämmäät tällä samalla vajaamielisellä öyhötysviestilläsi tätä ketjua? Ei tuo sekava örvellys nyt niin hienosti ole kirjoitettu, että sitä moneen kertaan kannattaisi toistaa. Toki ymmärrän, että sinulle se on huima saavutus ja siksi olet tuotokseesi kovinkin tyytyväinen.
En tiedä persujen esityksestä mitään, mutta parlamentarismin perusasiat on kyllä hanskassa ja sikäli aloittajan huoli on täysin turha. Eihän oppositiopuolueilla ole mitään valtaa. Toki voivat aina välikysymyksiä rustailla, mutta niillä ei ole mitään käytännön väliä, koska hallituspuolueilla on enemmistö eduskunnassa. Voit siis aloittaja olla aivan huoletta. Mikään persujen esitys ei tule menemään läpi, niin kauan kuin ovat oppositiossa. Millään kelatukien välikysymyksellä ei todellakaan hallitusta kaadeta ja sehän siitä seuraisi, jos opposition välikysymys menisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen väliaikaiseksi tarkoitettu minimitoimeentulon turvaava etuus, eikä siihen tule missään tapauksessa sisältää minkäänlaisia kannustimia tai ylimääräisiä ”bonuksia”.
Toimeentulotukea eli viimesijaista ja väliaikaiseksi tarkoitettua sosiaalietuutta maksetaan Suomessa vuosittain yli 100 000 kotitaloudelle.
Se tarkoittaa, että sosiaaliturva on rikki. Ne tuet, joita suomalaiset muuten saavat, ovat tasoltaan niin pieniä, ettei niillä pysty kattamaan välttämättömiä kuluja. Tai sitten niiden hakeminen ja maksatus on niin byrokraattista, että ihminen jää kannustinloukkuun tai ei ole aina edes oikeutettu tukeen, jota tarvitsisi. Sosiaaliturvajärjestelmä ei osaa reagoida kaikkien yksilöiden tuentarpeisiin tarpeeksi notkeasti.
Sosiaaliturvan varassa elävät kaikki lapsiperheet (lapsilisä), monet opiskelijat (opintotuki), monet matalapalkkaiset, pätkätyöläiset ja työttömät (esim. yleinen asumistuki), pitkäaikaissairaat, eläkeläiset jne.
Sosiaaliturva on meille kaikille suomalaisille, ja meidän yhteiskuntamme toimii siten, että sen on tarkoitus pitää huolta jokaisesta, joka Suomessa laillisesti oleskelee.
Toistan: sosiaaliturva on rikki. Siihen pitäisi löytää kokonaan uusi järjestelmä, josta byrokratia olisi karsittu. Perustulokokeilusta saatiin niin lupaavia tuloksia, että se pitäisi ottaa käyttöön.
Ja totta kai toimeentulotukiasiakkaita täytyy tukea. He ovat ihmisiä, joita elämä on potkinut lujaa. Ei kukaan tipahda pitkäaikaisesti toimeentulotuelle ihan vahingossa. Siihen kuuluu ylisukupolvista syrjäytymistä ja/tai suuria vastoinkäymisiä (kouluttamattomuus ja/tai työttömyys ja/tai avioero ja/tai vakava sairastuminen ja/tai leskeksi jääminen).
Ei pidä lyödä lyötyä. Ei eduskunnassa tai av:llakaan.
Mikään pitkästä vuodatuksestasi ei vakuuttanut minua siitä, että toimeentulotukeen pitäisi tehdä jotain väliaikaisia bonuskorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
missä persu, siellä valhe ja vilppi.
Kappas, silakka pinnisti kaksi aivosoluaan äärimmilleen ja pusersi parhaan argumentin mihin on koskaan pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana ei pidä käydä kaupassa tartuttamassa muita. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei muka viitsisi käydä kaupassa.
Ai, siis että ms-tauti tarttuu? Enpä tiennytkään.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Ihan kiva satu oli tämä Ap:n hengentuote. Harmi, että oli keksitty juttu.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Perussuomalaiset ei ole koskaan puolustanut suomalaisia syrjäytyneitä ja vähävaraisia.
Yksikään perussuomalainen kansanedustaja ei ole koskaan ollut köyhä. Ei edes Kike ja Kimmo Elomaa
Olen yksinasuva työtön mies toimeetulotuen varassa.
Ollakseni rehellinen korona ei lisännyt mun kuluja mitenkään. En ostellut maskeja tai käsidesejä ja ruokaan meni yhtä vähän rahaa kuin aikana ennen koronaa. Kaikki raha toki on tervetullutta ja olen joka sentistä kiitollinen, mutta en mä stana mitään koronakorotusta halua vaan töitä jolla tulee toimeen ilman tuen tukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva työtön mies toimeetulotuen varassa.
Ollakseni rehellinen korona ei lisännyt mun kuluja mitenkään. En ostellut maskeja tai käsidesejä ja ruokaan meni yhtä vähän rahaa kuin aikana ennen koronaa. Kaikki raha toki on tervetullutta ja olen joka sentistä kiitollinen, mutta en mä stana mitään koronakorotusta halua vaan töitä jolla tulee toimeen ilman tuen tukea.
Olen myös yksinasuva työtön mies. Yleensä singahtelen pätkätöistä toiseen ja työttömyysjakso kestää siinä välissä puoli vuotta tai ehkä vuoden. Nyt on työpaikkailmoituslista aika kuivaa aavikkoa.
Onko jälkikäteen maksettava korvaus kannustin? Voitko selittää, että millähän logiikalla?