Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan jäämässä eläkkeelle ja poika ja miniä lähettelevät meille linkkejä asunnosta heidän asuinkaupungistaan

Vierailija
28.09.2020 |

Etelä-Suomesta. Me katsellaan talviasuttavia mökkejä Tornio-Muoniojoen rannalta, emmekä nyt aio tästä etelämmäksi muuttaa, vaan pohjoisemmaksi, ettei matka olisi niin pitkä. Pitäisikö ilmoittaa heti vai sitten, kun asunto ja mökki on löydetty? Minä olen pienestä pitäen auttanut milloin ketäkin, vanhemmilleni olen aina ollut se antava osapuoli. Kyllä mä voin lapsia hoitaa ja ottaa kesäksi, mun en aio muuttaa jatkuvaksi hoitoavuksi. Ei kannata valistaa kuinka itse olen saanut apua, kun en ole, välimatkat ja yksi syy ja niitä on liuta lisää, mutta tämä ei ole se syy, vaan se, että aion kerrankin elämässäni olla itsekäs.

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa vastaajista on puolittain kiukkuisia. Mistähän se johtuu?

Lieneekö taustalla pelko ilmaisen avun menetyksestä?

Vanhukset soittelevat satojen kilometrien päästä miten pitäisi tulla leikkaamaan ruohikko, tekemään lumityöt, tyhjentämään autotalli rojuista jne...

Puuhaa riittää itselläkin ihan ruuhkaksi asti.

V^tuttaa.

Muuttivatko ne vanhukset sinne satojen kilometrien päähän eläkkeelle jäätyään vai muutitko itse opiskelemaan ja/tai töiden perässä? Kumpi lienee yleisempää?

Työttömäksikö olisi pitänyt jäädä? Vanhukset edellyttivät lapsiltaan niin pitkälle opiskelia kuin mahdollista, tosin lopputuloksena asumme 300 km päässä vanhemmista ja 600 km päässä sisaruksista.

Vanhusten vika taas kaikki? On se helppoa kun ei itsellä ole mitään vastuuta mistään.

Tiedustelit kuka oli muuttanut ja miksi. Töiden ja opiskeluiden perässä muutettiin. Arki pyörii töiden ja oman perheen ympärillä, ei siinä lähdetä 300 km päähän lumitöihin. Siksi myös vanhusten olisi syytä suunitella omat olosuhteet sellaisiksi, että siellä pärjätään itse.

Vierailija
242/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin perinteistä ajattelua, että vaan lastenhoitoapua kaipaisivat. Eiköhän siellä ajatella, että ette enää 10-20v päästä itse pärjää, niin hän ei ole sitten siellä auttamassa.

Niin siis pitää kärvistellä jopa 20 vuotta jossain, missä ei halua olla, koska 20 vuoden kuluttua ei itse enää pärjää? Oletko ihan tosissasi?

Ei kun muuttaa sellaiseen paikkaa minne haluaa, jossa pärjää myös myöhemmin kunnon rapistuessa.

Minkä ikäisenä sun mielestäsi pitää viimeistään ostaa sellainen asunto, jossa elää kuolemaansa asti? Eli ei saa enää sen jälkeen muuttaa minnekään muualle?

Eläkkeelle jäädessä 60+ vuotiaana.

Äiti sai muutaman vuoden sisään tuosta aivoinfarktin ja isältä löydettiin syöpä.

Aivoinfarktin voi saada jo 25v. Eikös eräs naisartisti saanut sen 35v joka kuoli muutama vuosi sitten. Ja syövän voi saada kuka tahansa, jopa vauvaikäinen.

Ja kyllä olisi tosi ikävää ja elämän tuhlausta, jos ihminen pitäisi lakata elämästä jo 60v ja odottaa kuolemaansa.

Ja suurin osa maailman päämiehistä on muuten yli 70v jotka käyttävät suurta valtaa.

Vai koskeeko tämä "lakkaa elämästä 60+" vain naisia? Ja vain miehet saavat unelmoida ja elää elämäänsä. Ja moni 60v mies on vielä pienen lapsen isä.

Mitä HEMMETTIÄ, ei kukaan käske mennä valmiiksi arkkuun, vaan myöntää ikänsä,rajoitteensa ja suunnitella elämää!

Eläkkeelle jääville iskee uudestaan villi ja vapaa teini-ikä. Luotto omiin kykyihin ja jaksamiseen on rajaton. Sä et mua määrää... sanotaan aikuisille lapsille 😂

Saattaa tulla eroa puolisosta, samaan aikaan lapset elävät omia ruuhkavuosiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas vähän näitä. Turha sitten valittaa siellä vanhustenkodissa muutaman vuoden päästä, kun poika ei perheineen pääse käymään kuin kerran kuukaudessa (jos silloinkaan.) Olen itse yrittänyt takoa järkeä yksinäisten, vanhojen sukulaisten kaaliin, että jos toivoo vanhuksena hoitoa läheisiltä, on muutettava sinne, missä nuori polvi elää. Töissä käyvät lapsiperheiden vanhemmat eivät voi ajaa viikottain 200 km suuntaansa – ja saattaa tulla yllätyksenä, ettei monilla nykyään ole edes autoa.

Ja lisäyksenä tähän kommenttiini, että meillä ainakin on jo riittävästi lastenhoitajia, joten siitä ei ole kysymys. Enempikin ärsyttää se, etteivät kaukana asuvat vanhenevat sukulaiset pysty ymmärtämään, että "nuorella polvella" on esimerkiksi työt ja lapset ym. muita elämän velvoitteita, eikä tosiaan ole mahdollista lähteä hoitamaan tai pitämään seuraa vanhalle tädille 200 km:n päähän kovin usein. 

Ja jos se täti vielä muuttaa kauemmas sivistyksestä sieltä nykyisestä kunnastaan, niin ei todellakaan voi mitään.

Ihan kuin valtaosa tänne kirjoittaneista vamhusten haukkujista kävisi niitä tätejään katsomassa, vaikka ne asuisivat naapurissa. Monella varmaan asuukin. Negatiivinen asenne paistaa kilometrien päähän.

Mistä sinä voit sen tietää?

No jos noin vihamielisesti heihin suhtautuvat kuin täällä antavat ymmärtää, niin vanhuksen kannalta varmasti parempi, että pysyttelisivät mahdollisimman kaukana.

Vierailija
244/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajallahan on selkeät pasmat.

Kaupunkiasunto ja talviasuttava mökki.

Heillä tulee olemaan lokoisat oltavat ja vireä vanhuus. Eivät tarvitse lapsien apua missään, kuten monet kirjoittajat ovat määkineet kateuspäissään.

Tehkööt saman kun aika koittaa.

Vierailija
245/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin perinteistä ajattelua, että vaan lastenhoitoapua kaipaisivat. Eiköhän siellä ajatella, että ette enää 10-20v päästä itse pärjää, niin hän ei ole sitten siellä auttamassa.

Niin siis pitää kärvistellä jopa 20 vuotta jossain, missä ei halua olla, koska 20 vuoden kuluttua ei itse enää pärjää? Oletko ihan tosissasi?

Ei kun muuttaa sellaiseen paikkaa minne haluaa, jossa pärjää myös myöhemmin kunnon rapistuessa.

Minkä ikäisenä sun mielestäsi pitää viimeistään ostaa sellainen asunto, jossa elää kuolemaansa asti? Eli ei saa enää sen jälkeen muuttaa minnekään muualle?

Äiti sai muutaman vuoden sisään tuosta aivoinfarktin ja isältä löydettiin syöpä.

Aivoinfarktin voi saada jo 25v. Eikös eräs naisartisti saanut sen 35v joka kuoli muutama vuosi sitten. Ja syövän voi saada kuka tahansa, jopa vauvaikäinen.

Ja kyllä olisi tosi ikävää ja elämän tuhlausta, jos ihminen pitäisi lakata elämästä jo 60v ja odottaa kuolemaansa.

Ja suurin osa maailman päämiehistä on muuten yli 70v jotka käyttävät suurta valtaa.

Vai koskeeko tämä "lakkaa elämästä 60+" vain naisia? Ja vain miehet saavat unelmoida ja elää elämäänsä. Ja moni 60v mies on vielä pienen lapsen isä.

Mitä HEMMETTIÄ, ei kukaan käske mennä valmiiksi arkkuun, vaan myöntää ikänsä,rajoitteensa ja suunnitella elämää!

Eläkkeelle jääville iskee uudestaan villi ja vapaa teini-ikä. Luotto omiin kykyihin ja jaksamiseen on rajaton. Sä et mua määrää... sanotaan aikuisille lapsille 😂

Ainakin aloittajan tapauksessa menevät kesäksi mökille, jossa on mukavuudet. Ja talveksi takaisin kaupunkiin.

Erittäin terveellistä ja pitkää ikää suovaa elämää tuollainen.

Ei ne kaikki mökit ole mitään työsiirtoloita, jos sopivan valitsee.

Vierailija
246/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aloittajan tapauksessa menevät kesäksi mökille, jossa on mukavuudet. Ja talveksi takaisin kaupunkiin.

Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että nimenomaan haettiin työsiirtolaa.

Vierailija
247/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan tuossa aloituksessa sitä ilmene.

Vierailija
248/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan tuossa aloituksessa sitä ilmene.

Jonkunverran pitää olla mielekästä tekemistä. Marjapensaat, kalastaminen, puiden pilkkominen voinnin mukaan jne.

Ja kaikki tuo vapaaehtoisesti tietenkin!

Vierailija
249/257 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan selkeä kuvio, jos molemmin päin toimitaan samalla tavalla. Aikuiset lapset hankkivat ruuhkavuosiksi arkea helpottavia ostopalveluita. Isovanhempia tavataan, kun on juhlapyhät tai lomia.

Kun isovanhemmat siitä ikääntyvät ja avuntarve lisääntyy, he ostavat vuorostaan arkea helpottavat palvelut. Lapsia ja lapsenlapsia tavataan edelleen juhlapyhinä, sekä lomina.

Vierailija
250/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas hei. 

Te ette yhtään tajua, mikä ero on joella, jossa saa soutaa lohta ja paikka missä on laajat marjametsät vs joku merenranta tai vastaava missä voi jonkun puskan istuttaa ulos.

Pieni mökki ja mielellään luonnonvarainen piha, sinne ei paljon nurmikkoa istutella, jokunen kukka terassilla on tarpeeksi. Ottakaa nyt google maps esiin ja katsokaa, miten korvessa nuo joet ovat. Asfalttitie kulkee vieressä koko matkan, no se Pellon ja Kolarin välinen väylänvarren tie on huonossa kunnossa juuri nyt, mutta on ajateltukin hylätä ettei ainakaan kovin pitkää matkaa sitä tietä. Kolaria ylemmäksi ei ole tarkoitus muuttaa, Kolari tai Pello on pääasiassa etsinnässä. Joella ei pärrää skootterit, purjeveneet ja huviveneet. Tällä hetkellä kun pistätte etuoven hakuun loma-asunnon noilla alueilla hakusanoilla oma ranta tai oikeus vesialueisiin, tulee loma-asuntoja 0 kpl ja taloja 3 kpl. 

Katsokaa vaikka tätä: https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/pello/15573473

87 neliön talo 249 000. Luuletteko, että hinta olisi tuollainen, ellei menisi kaupaksi? Tätä emme osta, koska meillä on ajateltu jo, että yhdessä tasossa saisi kaikki olla ja meille riittää vähempikin tila. 

Meillä ei ole mitään vanhaa taloa jossa on vuosikymmenien tavarat. Meillä on luhtitaloasunto, jonka ostimme muutama vuosi sitten ja tavaraa meni siinä yhteydessä kaatopaikalle tai kierrätykseen melkoisen paljon.

Sitäkin on mietitty, että koulutettu kielitaitoinen poika ja samanlainen miniä voivat päättää muuttaa vaikka ulkomaille, kuten miehen veljen tyttären perhekin teki ja lapsi oli silloin ihan pieni. Emme halua muuttaa ulkomaille. En halua, että he jättävät elämänsä elämättä itse, kun on jotain autettavia vanhuksia. Emmekä me aio virkeinä mennä kaupunkiin odottamaan kuolemaa. 

Mökistä on oikeastaan puhuttu ajatuksen tasolla jo vuosia sitten, mutta nyt on alettu miettiä sitä konkreettisesti, viime kesän loma oli niin nautinnollinen. 

Vierailija
251/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, että mökistä on puhuttu lapsillekin aina lomien jälkeen, että siellä olisi mukava kyllä viettää eläkepäiviä, mutta he eivät ole siihen oikeastaan reagoineet mitenkään. 

Vierailija
252/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun se hakuni olikin oikotiellä. No Etuovella tulee joku halpa huonokuntoinen mökki ja miljoonamökki, mutta nämä ovat järven, eivät joen rannalla, joten kumpikaan ei käy. No  1 700 000 hintaista ei ehkä ostettaisi mistään, eikä nyt ihan tuollaista keskeneräistä 22 neliönkään mökkiä. 

Vierailija
253/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas vähän näitä. Turha sitten valittaa siellä vanhustenkodissa muutaman vuoden päästä, kun poika ei perheineen pääse käymään kuin kerran kuukaudessa (jos silloinkaan.) Olen itse yrittänyt takoa järkeä yksinäisten, vanhojen sukulaisten kaaliin, että jos toivoo vanhuksena hoitoa läheisiltä, on muutettava sinne, missä nuori polvi elää. Töissä käyvät lapsiperheiden vanhemmat eivät voi ajaa viikottain 200 km suuntaansa – ja saattaa tulla yllätyksenä, ettei monilla nykyään ole edes autoa.

Ja lisäyksenä tähän kommenttiini, että meillä ainakin on jo riittävästi lastenhoitajia, joten siitä ei ole kysymys. Enempikin ärsyttää se, etteivät kaukana asuvat vanhenevat sukulaiset pysty ymmärtämään, että "nuorella polvella" on esimerkiksi työt ja lapset ym. muita elämän velvoitteita, eikä tosiaan ole mahdollista lähteä hoitamaan tai pitämään seuraa vanhalle tädille 200 km:n päähän kovin usein. 

Ja jos se täti vielä muuttaa kauemmas sivistyksestä sieltä nykyisestä kunnastaan, niin ei todellakaan voi mitään.

Ihan kuin valtaosa tänne kirjoittaneista vamhusten haukkujista kävisi niitä tätejään katsomassa, vaikka ne asuisivat naapurissa. Monella varmaan asuukin. Negatiivinen asenne paistaa kilometrien päähän.

Jos tädit kiinnostuvat suvustaan vasta siinä vaiheessa, kun itse ovat avuntarpeessa, niin ei pidä ihmetellä jos ei käydä katsomassa lähes vieraita ihmisiä.

Vierailija
254/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsinyt lukea kuin joitain kommentteja, mutta olen eläkkeellä, erittäin hyväkuntoinen vielä, koska olen ollut aktiiviliikkuja ikäni ja asun senioritalossa.

Talo sijaitsee erään kaupungin lähiössä, mutta kaikki tarpeelliset palvelut ovat vieressä ja jos mielii keskustaan asioille, sinnekin on lyhyt matka eli kaksi kilometriä. Bussiyhteyksiä on runsaasti, mutta itse yleensä kävelen tuon matkan ja kävelen päivittäin viidestä- viitentoista kilometriä, joten askeleita tulee paljon. Älykello mittaa kaiken.

Jokaisen on hyvä miettiä millaisessa ympäristössä asuu ikääntyneenä, sillä kaikenlaista kremppaa tahtoo tulla ajan myötä ja joutuu turvautumaan johonkin ulkopuoliseen apuun jossakin vaiheessa.Monenlaiseen apuun. Meidänkin uudehkossa talossa käyt kotiavustaja nykyään yli kymmenen ihmisen luona ja useita kertoja päivässä. Vielä monet ostaneet siivousavun, ruokapalvelun jne.. Jos asut jossain syrjäisellä seudulla, kuten maaseudulla niin elämä alkaa aika lailla hankaloitua, koska mitkään palvelut eivät olekaan lähellä.

Minun eläkeikä on 65 v. En taatusti vielä siinä iässä aio muuttaa mihinkään seniorikotiin odottamaan kremppoja.

Aion kyllä elää täyttä elämää vielä siinä vaiheessa. Omat vanhempanikin vielä lähempänä 80 v matkustivat talvella neljäksi kuukaudeksi ulkomaille nauttimaan leppoisammista keleistä.

Tulee pitkä vanhuus odottaa kuolemaa 30-40 vuotta

Luulen, että sinulla tietty mielikuva senioritalosta? Tuttuni muutti Helsingissä senioritaloon muutama vuosi sitten ja on edelleen työelämässä ( psykologi/ terapeutti) ja hiljattain oli uutinen Jyväskylästä jossa ikäraja senioritaloon on 55vuotta.

Useissa senioritaloissa on ikäraja 60-65v. Nykyajan senioritalot poikkeavat tavallista taloista/ kodeista vain siinä, että esim ulko-ovet aukeavat automaattisesti, yleisten tilojen ovet hipaisemalla ja käytävillä kuin kodeissakin on kaiteita siltä varalta, jos niitä tarvitsee.

Esim jos joutuu tekoniveloperatioon, kaiteesta/ kahvasta on apu sille ajalle, minkä toipuminen tarvitsee.

Taloissa on myös virkistystoimintoja, riippuen asukkaiden aktiivisuudesta. Jos ja kun kunto huononee saa alkaa ostamaan erilaisia palveluja. On pihatoimintoja, retkiä, teatteriin ym ja osallistuminen vain omasta halusta kiinni. Osa viihtyy toki yksin eikä kaipaa seuraa, mutta toiminnot ovat heille jotka haluavat seuraa. Sen jokainen tajunnee.

Löytyy monenlaista mm. Asoa, tavallisia vuokrataloja ja vielä erikseen palvelutaloja, joihin muuttaja tarvitsee heti palveluja jopa 24/7.

Asun itse talossa jossa ikäraja on 60v ja meillä asukkaiden ikähaitari on nyt 62- 95v. Ja moni 90v on ikäisekseen henkisesti vireä ja tasapainoinen vanhus, joiden seurassa omakin sielu lepää. Mm. Vanhin 95v nainen on täysin kunnossa henkisesti, eikä ole mitään vakavaa sairautta, eikä dementiaa. Moni on muuttanut mielensä senioritaloon maineesta kun on tutustunut jostain kautta oikeasti, mitä se senioritaloissa asuminen on nykyään.

Vierailija
255/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tädit kiinnostuvat suvustaan vasta siinä vaiheessa, kun itse ovat avuntarpeessa, niin ei pidä ihmetellä jos ei käydä katsomassa lähes vieraita ihmisiä.

Niin päin se on, että suku kiinnostuu tädeistään siinä vaiheessa kun perintö häämöttää silmissä. Käymään kutsutaan, mutta kukaan ei tule, eikä kukaan kutsu. Sitten kun varakas täti sairastuu syöpään, alkaa olla jo kilpailua, kuka saa hoitaa asiat.

Vierailija
256/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini asui loppuaikansa ns. senioritalossa. Se oli tosiaan ihan vain tavallinen vuokrayksiö, johon sai ostaa palveluja ja normiasuintaloista se erosi esteettömien kulkureittien lisäksi niin, että alakerrassa oli iso kerhotila, jossa sai järjestää juhlia ja jossa heille jotkut virkistystoimikunnat järjestivät ohjelmaa. En yhtään tiedä, mikä sinne oli vaatimus pääst, tai en muista. 

Vierailija
257/257 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan selkeä kuvio, jos molemmin päin toimitaan samalla tavalla. Aikuiset lapset hankkivat ruuhkavuosiksi arkea helpottavia ostopalveluita. Isovanhempia tavataan, kun on juhlapyhät tai lomia.

Kun isovanhemmat siitä ikääntyvät ja avuntarve lisääntyy, he ostavat vuorostaan arkea helpottavat palvelut. Lapsia ja lapsenlapsia tavataan edelleen juhlapyhinä, sekä lomina.

Näin mekin olemme suunnitelleet. Aikuiset lapsemme ovat muuttaneet kauas ja ei ole mitään tarkoitusta lähteä arpomaan, kuka olisi se lapsi, kenen uuteen kotikaupunkiin muutamme.

Ihan olemme ajatelleet asua itse rakentamassamme omakotitalossa siihen asti, että kunto heikkenee. Tämän jälkeen myymme pois ja muutamme kerrostaloon tms. Aika näyttää, miten vanhenemme ja miten kunto rapistuu. Se ratkaisee asumismuodon tulevaisuudessa.

Palvelut tietenkin ostamme. Ei ole tarkoitustakaan juoksuttaa lapsia passaamassa meitä satojen kilometrien päästä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän