Sateenkaarinuorten terveydenhuollossa puutteita
Sateenkaarinuoret eli sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvat yläkouluikäiset eivät aina saa yhdenvertaisia terveyspalveluja.
Vääntäkääs nyt rautalangasta: mitä sukupuolta ovat sukupuolivähemmistöön kuuluvat? Entä mitkä yhdenvertaiset terveyspalvelut heiltä puuttuvat?
Kommentit (14)
Pitääkö heitä siis kohdella jotenkin eri tavalla kuin ei-saatenkaariväkeä?
Minusta tuntuisi reilulta se ajatus, että kaikkia ihmisiä kohdellaan samalla tavalla.
Miten joku terppa-aseman tai yths:n hoitaja / lääkäri edes tietää kuuluuko joku seksuaalivähemmistöön? Mistä ne sen päättelee. Mun tytär on kaunis pitkähiuksinen blondi ja bi-seksuaali. Ei ole koskaan kohdannut mitään ongelmia terveydenhuollossa.
Näissä ei ole muuta moninaista kuin mielenterveysongelmansa. Noo, joku päivä tämä sukupuolihullutus vielä loppuu. Seuraavalla sukupolvella on jo taas eri trendit.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku terppa-aseman tai yths:n hoitaja / lääkäri edes tietää kuuluuko joku seksuaalivähemmistöön? Mistä ne sen päättelee. Mun tytär on kaunis pitkähiuksinen blondi ja bi-seksuaali. Ei ole koskaan kohdannut mitään ongelmia terveydenhuollossa.
En ymmärrä kans että miten se edes tulee ilmi siellä terveydenhuollossa. Miksi siellä tarvitsisi kertoa onko hetero, homo tai bi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tytöille saa enää antaa kuukautisvalistusta jos he kokevat olevansa poikia jne?
Niin, voisko olla sellaisesta kyse. Kehollista valistustahan pitää antaa kehon mukaan eikä idenditeetin.
Kun mieheni kertoi kouluterkkarille kokevansa itsensä mieheksi, hänelle sanottiin että asian voi ottaa esille vasta kun on 18. Eikö olisi järkeä ohjata sukupuoltaan miettivää nuorta edes johonkin, ettei jää asian kanssa täysin yksin? Sama terkkari oli lamaannuttavan kovista kuukautiskivuista sitä mieltä, ettei kukaan sinua palkkaa jos olet joka kuussa työkyvytön, että ehkä kyseessä oli vaan harvinaisen kurja tapaus...
Niin, eli eivät saa yhteiskunnan piikkiin täysin turhia kosmeettisia suikalointeja/leikkauksia. Buuhuu! Joutuuhan kaikki suurempia tissejä/ kivempaa hiusrajaa haluavatkin maksamaan lystin itse.
Moi mä oon Jaakko.
No terve Jaakko. Nyt kun sulla nää kuukautiset on alkaneet niin niistä voitais puhua...
Ja sit Jaakolla rasahti rusinat, eihän nyt pojalle sellaisista voi puhua.
Intersektionaalisessa ideologiassa tasa-arvo tarkoittaa vähemmistöjen positiivista syrjintää, eli käänteisesti enemmistön syrjintää vähemmistöjen hyväksi, koska enemmistöt syrjivät vähemmistöjä. Siksi esim. Vasemmistoliiton pitäisi olla vallassa, koska ovat vähemmistössä.
jutussa taisi olla maininta ettei osata neuvoa tytöistä pitävälle tytölle että olemassa on suojia nuolentaa varten. Kyllähän sitä ihan heteropojatkin voivat niin halutessaan nuolla.
Psyykesairaat sateenkaarinuoret voivat itse maksaa sairaanhoitonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni kertoi kouluterkkarille kokevansa itsensä mieheksi, hänelle sanottiin että asian voi ottaa esille vasta kun on 18. Eikö olisi järkeä ohjata sukupuoltaan miettivää nuorta edes johonkin, ettei jää asian kanssa täysin yksin? Sama terkkari oli lamaannuttavan kovista kuukautiskivuista sitä mieltä, ettei kukaan sinua palkkaa jos olet joka kuussa työkyvytön, että ehkä kyseessä oli vaan harvinaisen kurja tapaus...
Miehesi on siis biologien nainen, joka on tullut siihen johtopäätökseen että on mies. Ei kai tuossa mitään ihmeellisempää.
Terveydenhoitaja: Eli ei mitään hätää, sun rintojen kehitys on ikään nähden ihan normaalia...
Nuori: Anteeksi, mut voitko lopettaa ton väärinsukupuolittamisen!
Terveydenhoitaja: Täh?
Nuori: Sä oletat, että mulla on rinnat. Mä oon genderfluid, en cistyttö. Mulla ei oo rintoja muuten ku niinä päivinä, ku mun sukupuoli sattuu oleen femme.
Terveydenhoitaja: Siis... täh?
Yle Uutiset: Terveydenhoitajien tiedoissa sukupuolesta on havaittu vakavia puutteita. Nuoret joutuvat käytännössä opettamaan aikuisille tieteellisiä faktoja ihmisen sukupuolen luonteesta.
Kommenttiosio: kiinni
Osa kyselytutkimukseen osallistuneista nuorista kertoi kohdanneensa myös kouluterveydenhoitajia, jotka eivät hyväksyneet nuoren identiteettiä.
Osa nuorista oli kohdannut jopa vähättelyä, tai että nuoren seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuoli-identiteetti olisi jotain mikä pitäisi korjata.
Sen sijaan Minna Laitin tutkimukseen osallistuneet terveydenhoitajat näkivät, että seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus on normaali osa ihmisyyttä.