Miksi isänmaalliset ihmiset ovat niin usein stereotyyppisia?
On toki poikkeuksiakin, mutta hyvin usein isänmaallisiksi julistautuvat ihmiset 1) ovat rasisteja tai piilorasisteja 2) ovat ajatusmaailmaltaan yleensä konservatiivisia, luutuneita ja jotenkin jähmeitä 3) omaavat surkean huumorintajun 4) äänestävät vaaleissa kokoomusta, keskustaa tai perussuomalaisia 5) ovat sovinisteja tai kannattavat ikivanhaa sukupuolityönjako-ajatusmaailmaa
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:04"]
Monissa maissa on paljon paremmat julkiset palvelut kuin suomessa. Ja voisihan alueellisia sopimuksia ja osajärjestelmiä olla ilman kansallisvaltiotakin. Kuten on Yhdysvaltojen osavaltioissa. Suomi voisi olla euroopan yksi osa. Tai jos päästäisiin eteenpäin, niin Suomi voisi olla Maailman Yhteisön Piirikunta tai jotain...
[/quote]
Juu, todella "monissa"... Juttelin tuossa yhden amerikkalaisen kanssa, jonka perheen vakuutukset maksavat melkein yhtä paljon kuussa kuin hän saa palkkaa. Toivottavasti en ymmärtänyt oikein, sillä kuulostaa hirveältä.
[/quote]Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä nyt onkin maailman paskin ja aepäoikeudenmukaisin. Terveydenhuolto toimii Suomea paremmin esim. Ranskassa, Englannissa, Kuubassa...
[/quote]
RANSKASSA!!!????? Sanot että terveydenhuolto toimii paremmin Ranskassa?? Herrajumala!! Kauan sä täällä oot asunu??? Ootko nyt sekottanu jonku toisen maan??
Tuntuu, että noi pahimmat huutelijat Suomen paskuudesta on aina niitä, jotka ei oo koskaan missään muaalla kuin Suomessa käyny. Ei oo todellista, en voi uskoa että joku pokkana väittää tollasta.
Tulin lukemaan vähän rakkaan isänmaan mammeleiden ajatuksia näin itsenäisyyspäivänä, mutta taidanpa jättää väliin.
[/quote]WHO:n mukaan ranskalainen terveydenhuoltojärjestelmä on maailman paras.
On yhteiskuntamalli mikä vain, niin taatusti on olemassa rikollisuutta ja pakko on olla veroja, koska muuten yhteiskunnan kuluja ei saada katettua. En lähde arvailemaan millinen se seuraava yhteiskuntamalli voisi olla.
Minun isänmaallisuuteni kumpuaa taustastani. Isä oli nuorinta sotaan joutunutta ikäluokkaa ja Kannaksen evakko ja äitini joutui tekemään nuoruutensa raskasta työtä sota-ajasta lähtien. Meille lapsille he korostivat opiskelun ja työnteon merkitystä, kun eivät itse saaneet liiemmin kouluja käydä. Arvostan ja kunnioitan sodan elänyttä ikäluokkaa, ajattelen oikeistolaisesti ja toivotan työhaluiset ja maan tapoihin sopeutuvat maahanmuuttajat tervetulleiksi. Itsekin olen ollut mamu ja paluumuuttaja, joten tiedän ettei se helppoa ole. Meidät toivotettiin tervetulleiksi uudessa asuinmaassa ja haluan tehdä saman niille, jotka tulevat tänne tarkoituksenaan tehdä parhaansa pärjätäkseen.
Monissa maissa on paljon paremmat julkiset palvelut kuin suomessa. Ja voisihan alueellisia sopimuksia ja osajärjestelmiä olla ilman kansallisvaltiotakin. Kuten on Yhdysvaltojen osavaltioissa. Suomi voisi olla euroopan yksi osa. Tai jos päästäisiin eteenpäin, niin Suomi voisi olla Maailman Yhteisön Piirikunta tai jotain...
[/quote]
Juu, todella "monissa"... Juttelin tuossa yhden amerikkalaisen kanssa, jonka perheen vakuutukset maksavat melkein yhtä paljon kuussa kuin hän saa palkkaa. Toivottavasti en ymmärtänyt oikein, sillä kuulostaa hirveältä.
[/quote]Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä nyt onkin maailman paskin ja aepäoikeudenmukaisin. Terveydenhuolto toimii Suomea paremmin esim. Ranskassa, Englannissa, Kuubassa...
[/quote]
RANSKASSA!!!????? Sanot että terveydenhuolto toimii paremmin Ranskassa?? Herrajumala!! Kauan sä täällä oot asunu??? Ootko nyt sekottanu jonku toisen maan??
Tuntuu, että noi pahimmat huutelijat Suomen paskuudesta on aina niitä, jotka ei oo koskaan missään muaalla kuin Suomessa käyny. Ei oo todellista, en voi uskoa että joku pokkana väittää tollasta.
Tulin lukemaan vähän rakkaan isänmaan mammeleiden ajatuksia näin itsenäisyyspäivänä, mutta taidanpa jättää väliin.
[/quote]
Kuuba:
Vuonna 2008 Kuubassa oli yli 33 000 perhelääkäriä. Jokaista 20–40 perhelääkäriä kohti on paikallinen klinikka. 2000-luvulla niihin on siirretty yhä enemmän erikoissairaanhoidon palveluita, jotka olivat aiemmin saatavana vain sairaaloissa.[80]
Maailman terveysjärjestön tilastojen mukaan Kuuballa on ollut lääkäri 170 asukasta kohti,[69], kun esimerkiksi Suomessa on lääkäri noin 300 asukasta kohti.[81] Kun terveydenhuollosta on tullut kannattava vientituote, kotimaan palveluihin on jäänyt vähemmän työntekijöitä ja potilaat ovat joutuneet jonottamaan hoitoa.[69]
Vete pa casa de la pinga, puta sucia
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Täällä toinen Ranskan mamma hei. Kyllä mä sanoisin, että sos.turvajärjestelmän puolesta nimenomaan terveydenhuoltojärjestelmä toimii Ranskassa. Kun sairastun, menen yksityiselle päivystykseen, jonoa ei ole ja maksut nimellisiä. Tämä pelkällä carte vitalella. Mutuellen kanssa saan jopa silmälasit täysin korvattua. Toki muuten Ranskassa sos.turvajärjestelmässä on puutteensakin. Ja veroja maksetaan vähintään saman verran kuin Suomessa.
t: 5 vuotta Ranskassa asunut
[/quote]
Joo, saman suuntaiset mielipiteet Ranskasta. Olen asunut 7 vuotta Saksassa ja kyllä Suomen terveydenhuolto häviää täkäläiselle 6-0.... hyvä jumala Suomen arvauskeskus/yksityismelskaa ja lääkkeiden hintoja!
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 11:32"]
Olen lääkäri ja äänestän perussuomalaisia. Tunnustan ihmisten olevan erilaisia. Kaikki eivät kykene rakentamaan toimivia yhteiskuntia. Konservatiivisuus on hyve. Yleensä vanhat ja vakiintuneet käytännöt ovat parempia kuin nippu uusia. Ainakin uuden konstin hyödyllisyys pitää tarkaan punnita. Esimerkkinä Ruotsin täyttääminen pakolaisilla on ollut katastrofi. Keskimäärin eri sukupuolilla on kiinnostusta erilaisiin asioihin, kuten naisilla meikkaamiseen ja liberalismiin ja miehillä tieteisiin ja konservatiivisuuteen ;)
[/quote]
Paskaa, et sä mikään lääkäri ole. Miksi joku julistaa ensimmäiseksi koulutustaan/ammattiaan, ollakseen vakkuuttavampi muiden silmissä., niin kuin opettaja vuosi kymmeniä sitten, on hän sentään opettaja.
Yksi asia mikä on mieltäni vaivannut vuosia ja nyt sen esitän teille rasistit! Miten te oikeutatte itsellenne matkailun ulkomailla? Joka vitun isänmaallinen nappanahkatukka käy ulkomailla, maissa josta eivät missään nimessä toivo kenenkään tulevan Suomeen. Mitä teidän päässänne liikku? Olen ollut yhden rasisti ystäväni kanssa Aasiassa ja tuollon paljastui koko asian ydin, ei teillä ole mitään missiota, se on pelkkää idioottien uhoa. Thaimaaseen päästyääme unohtui tuo ruskeampien ja alemman solisaaliluokan inhotus, nuoria tyttöjä jotka toimivat huorina, pakotettuina/omasta halusta, olivat niin saatanan hienoja ja hyviä. Täällä koti Suomessa kaikki poikkeava pelottaa, painukaa rasisitit vittuun!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:09"]
On toki poikkeuksiakin, mutta hyvin usein isänmaallisiksi julistautuvat ihmiset 1) ovat rasisteja tai piilorasisteja 2) ovat ajatusmaailmaltaan yleensä konservatiivisia, luutuneita ja jotenkin jähmeitä 3) omaavat surkean huumorintajun 4) äänestävät vaaleissa kokoomusta, keskustaa tai perussuomalaisia 5) ovat sovinisteja tai kannattavat ikivanhaa sukupuolityönjako-ajatusmaailmaa
[/quote]
Olen huomannut saman. Usein on nämä kiihkoisänmaalliset rasistisia, homofobisia ja konservatiivisia, ihannoivat armeijaa ja romantisoivat sotia. On se kumma miten monet vanhukset jotka oikeasti ovat nähneet sotaa tai kurjuutta, ovat usein paljon avoinmielisempiä kuin keski-ikäiset miehet, ehkä kun ovat nähneet paljon niin eivät ole niin kovia vihaamaan muita... Sitten nämä armeijaa ihannoivat usein suomileijona-tatuoinnilla koristetut haukkuvat sivareita kilvan, eli siis niitä jotka ovat rauhanomaisia ja eivät halua harjoitella tappamista vaan ratkoa ongelmat sivistyneemmin kuin luolamies-meiningillä. Sitten nämä samat isänmaalliset roskaavat luontoamme, rikkovat lakeja mm. ajamalla ylinopeutta (vaarantaen samalla toisten kansalaisten hengen), riehuvat nyrkkien kanssa baareissa ja kotona voi vaimot ja lapsetkin saada osansa, eivät koskaan tee mitään vapaaehtoistyötä saati käy luovuttamassa verta, auta eläimiä tms. vaan autollakin ajetaan surutta yli ja oikein nautitaan tappamisesta. Tämä on se tyypillisin "isänmaallinen" keski-ikäinen suomalainen ukkeli. Korostuu varsinkin Itä-Suomessa ja siitä pohjoisempaan...
Niin ja juurikin tuo aiemmin mainittu, kukaan ei saisi tulla Suomeen mutta itse kyllä voidaan matkailla tai halutessaan muuttaa toiseen maahan... Ristiriitaista:)
t: 97
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:11"]
Eli sun mielestä muut kuin tuollaiset eivät ole isänmaallisia? Minusta olisi järkevämpää kysyä, miksi 1) suvaitsevaiset 2) liberaalit 3) huumorintajuiset 4) vihervasemmisto 5) nykyaikaiset ihmiset halveksivat isänmaallisuutta. No vasemmistolaiset mä kyllä ymmärrän, he ovat aina kumartaneet toisia kansoja, mutta muita kyllä en.
[/quote]
Mikä on vihervasemmisto? Joku Halla-ahon luoma naurettava käsite?
Milloin vitussa se menee jakeluun vaikkapa persuille, että persujen kannatus on korkeampaa kuin vihreiden ja vasemmistoliiton yhteensä? Ei Suomessa päätöksiä tehdä vihreiden tai vasemmiston taholta vaan kokoomus-keskusta-sdpt-linjalla.
Äänekäs rasistijoukko on ominut isänmaallisuuden ja sen symbolit. Tuon takia muut eivät enää tahdo leimautua "isänmaallisiksi" , koska sanasta on tullut synonyymi öykkäröivälle, rasistiselle, kouluttamattomalle kansanosalle. Kuka sellaiseen porukkaan tahtoisi tulla liitetyksi?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:32"]
Äänekäs rasistijoukko on ominut isänmaallisuuden ja sen symbolit. Tuon takia muut eivät enää tahdo leimautua "isänmaallisiksi" , koska sanasta on tullut synonyymi öykkäröivälle, rasistiselle, kouluttamattomalle kansanosalle. Kuka sellaiseen porukkaan tahtoisi tulla liitetyksi?
[/quote]
Ja sitten on tällaisia AP:n ja muiden tähän ketjuun kaltaisia, jotka vielä haukkuvat ja halveksivat kaikkia isänmaalliseksi tunnustautuavia. Kovin ovat suvaitsevaisia. En tiennytkään, että isänmaallisuudessa on jotain hävettävää.
Suurin osa tänne kirjoittavista suomalaisista tuntuu olevan sellaista porukkaa, joden kanssa minulla ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, et ollaan satuttu syntymään samalle alueelle ja puhumme ainakin näennäesesti samaa kieltä. Mut samaistuminen heihin on melko mahdotonta. Äärioikeistolaisuus, persuilu, rasismi, tuputtava uskonnollisuus, homofobisuus, feminismin demonisointi, luokkajaon ylistäminen, eläinrääkkäys ja muu eläinten huono kohtelu, ahdistava sovinnaisuuden pakko (aja pillunkarvat, niin olet kunnon ihminen, esim.), sievistely, pinnallisuus, onttojen, sisällöttömien sloganeiden viljely, luonnonsuojelun vähättely, kovat arvot esim syrjäytyneitä kohtaan jne jne.
Ei minulla ole tällaisten ihmisten kanssa mitään tekemistä, en tunne kuuluvani samaan sakkiin, hengenheimolaisia löytyy kyllä ihan muualta. Sitten kun vielä em. ihmiset ovat omineet itselleen koko isänmaallisuus-sanan, niin eipä kauheasti innosta, leimautuisi itsekin pösilöksi. Joten jätän sen heidän pilttavakseen.
Rakasta suomen kieltä, mut aika monien mielestä se siis pn niinku niiiiiiin juntti kieli, tääl pitäs vaan puhuu broken inklishiä, ämerikkäläisittäin äännettynä. Eli ei siis mitään yhteistä.
Alkuperäiseen kysymykseen, joka oli siis "Miksi isänmaalliset ihmiset ovat niin usein stereotyyppisia?" ei ole nähdäkseni vastattu vielä kertaakaan.
Minä vastaan.
Mistä tahansa ihmisryhmästä tulee stereotyyppinen juuri sen ominaisuuden kautta, jolla sen rajaat ellei kyseessä ole jokin selkeästi kvantitatiivinen piirre.
Juuri se selkeä piirre, jolla pystyt rajauksen kvalitatiivisesti tekemään on nimittäin aina se stereotypia.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:44"]
Suurin osa tänne kirjoittavista suomalaisista tuntuu olevan sellaista porukkaa, joden kanssa minulla ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, et ollaan satuttu syntymään samalle alueelle ja puhumme ainakin näennäesesti samaa kieltä. Mut samaistuminen heihin on melko mahdotonta. Äärioikeistolaisuus, persuilu, rasismi, tuputtava uskonnollisuus, homofobisuus, feminismin demonisointi, luokkajaon ylistäminen, eläinrääkkäys ja muu eläinten huono kohtelu, ahdistava sovinnaisuuden pakko (aja pillunkarvat, niin olet kunnon ihminen, esim.), sievistely, pinnallisuus, onttojen, sisällöttömien sloganeiden viljely, luonnonsuojelun vähättely, kovat arvot esim syrjäytyneitä kohtaan jne jne.
[/quote]
AV-palsta onkin esimerkki suomalaisuudesta ja sen perusteella kannattaa tehdä yleistyksiä. Minä puolestani epäilen, että suurin osa on provoja, koska eihän niin typeriä ihmisiä voi olla. Ainakaan omassa elämässäni en heidän kaltaisiinsa törmää. Isänmaallinen minä kyllä olen, sen verran olen muitakin maita nähnyt, että ei Suomi nyt huonoimmasta päästä ole. Itse vain pyrin mieluummin vaikuttamaan asioihin kuin valittamaan turhasta.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:09"]
suurin osa on provoja, koska eihän niin typeriä ihmisiä voi olla.
[/quote]
Oho. Einstein on sanonut kuulemma kutakuinkin näin: "on kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys enkä ole ihan varma ensimmäisestä." Joten muutamia muitakin keskustelupalstoja seuranneena olen päätynyt siihen lopputulokseen ettei Einstein ehkä ollut ihan väärässä.
Ohis
Tämä palsta on kyllä tehokkaasti vienyt uskon ihmisen viisauteen ja hyvyyteen.
Eikä ole matala koulutus, vaan kyllä siellä jakomäessä ovat ne, jotka eivät kynttilöitä polttele.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 22:16"]
Miksi ihmeessä heidän pitäisi muuttaa vuosituhantisilta asuinsijoiltaan sen mukaan, että joku joskus on keinotekoisesti luonut kansallisvaltiorajat heidän itäpuolelleen?
Totta kai maailma on muuttunut vuosisatojen kuluessa, ja sitä myötä myös ihmisten lojaliteetit ja se, mitä he käsittävät oikeudekseen. Ja tulevat taatusti myös muuttumaan tulevaisuudessa. Se että maailma järjestyy nyt näin, ei tarkoita, etteikö se tulevaisuudessa järjestyisi jotenkin muutoin. Valtioiden rajat muuttuvat tulevaisuudessakin, ehkä koko valtiojärjestelmä poistetaan.
[/quote]
No olkoot sitten siellä, jos kerran viihtyvät. Ei se minulle ole ongelma. Eikö se jo kerro "kansallisvaltion" venyvyydestä, jos kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia? Voisit myös kysyä ruotsalaisilta, miksi he kokivat Suomen asian omakseen toisen maailmansodan aikana, jolloin osa taisteli vapaaehtoisena, tai miksi suomalaiset menivät auttamaan virolaisia tai virolaiset tulivat Suomeen. Siksi koska he kokivat meidät/heidät "omikseen" ja halusivat auttaa. Samasta syystä kansallisvaltiokin toimii jotain vaihtoehtoa paremmin.