Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ihaillaan rahvaanomaisuutta, arkisuutta ja "rentoutta"?

Vierailija
05.12.2013 |

Miksi on niin suuri synti vaikkapa pukeutua kauniisti juhlavaatteisiin, kun on perhejuhlat? Itse ainakin olen kohdannut hymähtelyä, kun olen saapunut lasten synttäreille esim. siistissä mekossa ja hiukset laitettuna. Koulun joulu- ja kevätjuhlissa vanhemmat ovat farkuissa. Kaikenlaista etiketin noudattamista halveksitaan ja naureskellaan. Juhlapuvun vaativista tilaisuuksista (vaikkapa Linnan juhlat tai akateemiset iltajuhlat) puhutaan "vastenmielisenä pönöttämisenä". Jopa alkeellisimpia pöytätapoja pidetään hienosteluna. Eräs äiti piti minua "nipona snobina", kun kielsin 4-9 -vuotiaita poikia (osa omia) istumasta lippis päässä kahvipöydässä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannetajua pitää tietenkin olla! Suurimmassa osassa pippaloista ihmisillä on kai kuitenkin puhuttavaa toisilleen. Aika ankeata on, jos kaikki yhdessäolo on pelkästään mitäänsanomattoman smalltalkin varassa.

Paitsi jossain aspergerien pikkujouluissa...

Vierailija
22/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:28"]

Koska niitä pidetään jossain piireissä rehellisyytenä. Hienoa olla rehellinen eikä smooltoolkata ja olla lipevän ystävällinen - asiallinen käytös ja ystävällisyys kun on jotain epäilyttävää, joku takuulla yrittää silloin hyötyä itsestä.

[/quote]

Tässäkin on kyllä ihan miettimisen arvoinen asia. Miksi tarvitaan sitä smooltookkia, millä ei tarkoiteta mitään? Miksi pelkkä hiljaisuus on niin paha asia, jos kerran ei ole mitään oikeaa sanottavaa? Kun hyväksyttäisiin, että hiljaisuus on ihan ok, sen ei tarvitsisi olla ollenkaan vaivaannuttavaa.

[/quote]

Small talk on hyvä keino tutustua ihmisiin. Vai menetkö mukavan näköisen naisen luo ja tokaiset, että "susta tulee mun uus ystävä", ja sitten kerrot kaikki syvälliset ja tärkeät asiat hänelle?

Sitä paitsi on mukavaa jutella ihmisten kanssa, vaikka sillä ei olisi mitään "tarkoitusta". Ihminen on sosiaalinen eläin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:28"]

Koska niitä pidetään jossain piireissä rehellisyytenä. Hienoa olla rehellinen eikä smooltoolkata ja olla lipevän ystävällinen - asiallinen käytös ja ystävällisyys kun on jotain epäilyttävää, joku takuulla yrittää silloin hyötyä itsestä.

[/quote]

Tässäkin on kyllä ihan miettimisen arvoinen asia. Miksi tarvitaan sitä smooltookkia, millä ei tarkoiteta mitään? Miksi pelkkä hiljaisuus on niin paha asia, jos kerran ei ole mitään oikeaa sanottavaa? Kun hyväksyttäisiin, että hiljaisuus on ihan ok, sen ei tarvitsisi olla ollenkaan vaivaannuttavaa.

[/quote]

Small talk on hyvä keino tutustua ihmisiin. Vai menetkö mukavan näköisen naisen luo ja tokaiset, että "susta tulee mun uus ystävä", ja sitten kerrot kaikki syvälliset ja tärkeät asiat hänelle?

Sitä paitsi on mukavaa jutella ihmisten kanssa, vaikka sillä ei olisi mitään "tarkoitusta". Ihminen on sosiaalinen eläin.

[/quote]

Kaikelle on paikkansa. Tässä oli kuitenkin kyse siitä, että arvostellaan ihmistä, joka ei arvosta smalltalkia. Siitä, että suomalaisille naureskellaan, kun he eivät joka tilanteessa osaa suoltaa merkityksetäntä tuubaa suustaan.

Sinun esimerkissäsi ihminen tekee sitä mielellään, enkä ole sanonut, että siinä olisi jotain pahaa. Mielestäni siinäkään ei kuitenkaan ole mitään pahaa, ettei halua lätistä tyhjiä sanoja vain siksi, ettei vain tulisi hiljaista hetkeä.

Vierailija
24/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:24"]

Tietyissä piireissä Suomessa on vieläkin 'herravihaa'. Moukkamainen käytös nähdään siten jotenkin aitona ja alkuvoimaisena. Käytöstavat ja kohteliaisuus ovat vaivaannuttavia sellaisille, jotka eivät ole niihin tottuneet ja siksi pitää leimata normaalitkin käytöstavat hienoperseilyksi. Mutta taustalla on alemmuudentunnot ja inho yläluokkaista suomenruotsalaisuutta kohtaan.

[/quote]

Tämä toimii vähän kaksisuuntaisesti. On sellaisia ihmisiä, joilla on käytöstavat kyllä hallussa, mutta jotka eivät silti osaa käyttäytyä hyvin, vaan kohtelevat ylemmyydentuntoisesti niitä, jotka eivät osaa kaikkia hienouksia. Kohtelias ja oikeasti hyväkäytöksinen ihminen saa toisenkin olon mukavaksi, vaikka tämä toinen ei kaikkia käytössäännöksiä tuntisikaan.

[/quote]

Vaikea kohdella toisia ystävällisesti, jos nämä näyttävät halveksuvan kaikkia normaaleja käyttäytymissääntöjä ja samalla kaikkia muita, jotka niitä noudattavat. Ei minua ainakaan huvita tehdä heidän oloaan mukavaksi, mieluummin välttelen.

Vierailija
25/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:20"]

Tietyissä piireissä Suomessa on vieläkin 'herravihaa'. Moukkamainen käytös nähdään siten jotenkin aitona ja alkuvoimaisena. Käytöstavat ja kohteliaisuus ovat vaivaannuttavia sellaisille, jotka eivät ole niihin tottuneet ja siksi pitää leimata normaalitkin käytöstavat hienoperseilyksi. Mutta taustalla on alemmuudentunnot ja inho yläluokkaista suomenruotsalaisuutta kohtaan.

[/quote]

Tämä toimii vähän kaksisuuntaisesti. On sellaisia ihmisiä, joilla on käytöstavat kyllä hallussa, mutta jotka eivät silti osaa käyttäytyä hyvin, vaan kohtelevat ylemmyydentuntoisesti niitä, jotka eivät osaa kaikkia hienouksia. Kohtelias ja oikeasti hyväkäytöksinen ihminen saa toisenkin olon mukavaksi, vaikka tämä toinen ei kaikkia käytössäännöksiä tuntisikaan.

[/quote]

Vaikea kohdella toisia ystävällisesti, jos nämä näyttävät halveksuvan kaikkia normaaleja käyttäytymissääntöjä ja samalla kaikkia muita, jotka niitä noudattavat. Ei minua ainakaan huvita tehdä heidän oloaan mukavaksi, mieluummin välttelen.

[/quote]

Jaa, minusta ei ole ollenkaan vaikeata kohdella kaikkia ihmisiä ystävällisesti. Jonkun huono käytös on hänen oma häpeänsä, ei se ole minulle syy käyttätyä huonosti häntä kohtaan.

Vierailija
26/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:25"]Sen verran nipo saa olla, että kieltää lippiksen käytön ruoka- ja kahvipöydässä. Toisten pukeutuminen ei minua kiinnosta, pukeudu ihan vapaasti tilanteeseen sopivalla tavalla.

[/quote]

"Nipo". Tässä tää ap:n esittämä asenne hyvin nähtiin. Tuossa ei todellakaan ole mitään "nipo".

Vierailija
27/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipoa*

Vierailija
28/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jaa, minusta ei ole ollenkaan vaikeata kohdella kaikkia ihmisiä ystävällisesti. Jonkun huono käytös on hänen oma häpeänsä, ei se ole minulle syy käyttätyä huonosti häntä kohtaan.

[/quote]

Kohtelias tietenkin voi olla, mutta ei kukaan pakota panostamaan heidän viihtyvyyteensä.

Vierailija
29/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kohtelias tietenkin voi olla, mutta ei kukaan pakota panostamaan heidän viihtyvyyteensä.

[/quote]

No, viihtyvyyshän syntyy molemminpuolisesta ystävällisyydestä, en minäkään niin ajattele, että on jotenkin minun yksipuolinen velvollisuuteni saada heidät viihtymään.

Kun aikaisemmin puhuin viihtymisestä, tarkoitin sitä, että jollakin on kaikki tieto hyvistä käytöstavoista ja hän käyttää sitä tietoa omaan ylemmyydentuntoiseen asenteeseen sellaista ihmistä kohtaan, joka ei kaikkia käytöstapojen hienouksia tunne. Sellaisella ei ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa.

Vierailija
30/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa, vaikka omassa perheessäni ja suvussani ei tuota esiinnykään vaan tykätään pukeutua tarvitessa juhlavasti ja laittautua kunnolla (ja olemme aivan suomenkielisiä, keskiöuokkaisia, isovanhemmilla punatausta). Nuorempi sukupolvi on kyllä päässyt tuosta ainakin pk-seudulla - korkkarit on arkipäivää ja juhliin ehdottomasti viimeisen päälle kiharretut hiukset ja paljettimekot. Eipä tule mieleen montaa muuta kulttuuria, jossa arkipäiväinen ja konstailematon on hienompaa kuin korut ja kimalle.

Vierailija
31/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:35"]

[/quote]

No, viihtyvyyshän syntyy molemminpuolisesta ystävällisyydestä, en minäkään niin ajattele, että on jotenkin minun yksipuolinen velvollisuuteni saada heidät viihtymään.

Kun aikaisemmin puhuin viihtymisestä, tarkoitin sitä, että jollakin on kaikki tieto hyvistä käytöstavoista ja hän käyttää sitä tietoa omaan ylemmyydentuntoiseen asenteeseen sellaista ihmistä kohtaan, joka ei kaikkia käytöstapojen hienouksia tunne. Sellaisella ei ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa.

[/quote]

En ole koskaan tavannut tuollaista henkilöä, mutta jos toinen haluaa välttämättä osoittaa "aitoutensa" halveksumalla vaikkapa minun juhlavaa pukeutumista, niin en viitsi tuhlata häneen ystävällisyyttäni.

Vierailija
32/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskasn törmännyt tuollaiseen tilanteeseen. En edes ymmärrä mistä on kyse. 

Vierailija
33/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt kuin ap... Meillä suvussa pukeudutaan kaikki juhliin ns. parempiin vaatteisiin ja ollaan kohteliaita ja ystävällisiä. Miehen suvussa kaikki tämmöinen on "hienostelua". Anoppi tulee juhliin tuulipuvussa ja suvun miesten käytös on no... karseaa. Heillä mitä surkeammat vaatteet ja törkeämmät puheet sitä parempi. Onneksi mieheni on toista maata.

Vierailija
34/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa voisin ihmetellä. Toisaalta luulen, että monilla sen vihamielisyyden ja herroille nauramisen takana on iso annos epävarmuutta omasta kelpaamisesta, ja ei sitten haluta yrittääkään, vaan lyödään läskiksi. Minua on aina vaivannut se, että lapsena (harvoissa) sukujuhlissa olisi pitänyt osata käyttäytyä ja olla silti luonteva, mutta miten ihmeessä sellaista voi oppia, jos on juhlat kerran viidessä vuodessa ja se on sitten se koetilanne samalla, ei mikään harjoittelupaikka. Olimme todella aina kotona, mökillä, "arkisesti" sukulaisissa tai ruokakaupassa. En ole ikinä lapsena käynyt esim. ravintolassa. Ymmärrän sen hirveän epävarmuuden ja pelon, mikä tulee, kun pitäisi olla jotain ihan muuta kuin osaa. Mutta sen verran pitäisi olla sitä sydämen sivistystä, ettei sitä vihamielisyydeksi muuta.

Vierailija
35/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan kyllä käyttäytyä ja pukeutua, mutta kyllä minä ymmärrän senkin, että ihmiset voivat ajatella tästäkin asiasta eri tavalla, enkä harrasta tuollaista ihmettelyä. Onko se muka jotenkin sivistyneempää halveksia niitä, jotka pukeutuvat tuulipukuun, kuin se, että nämä halveksuvat meitä, jotka pukeutuvat juhlavasti? Koska kyllä täällä sellainen halveksuva ilmapiiri haiskahtaa, vaikka ollaan olevinaan niin sivistyneitä.

Meitä nyt vain on erilaisia, eikä minun ainkaan tarvitsekaan ymmärtää kaikkien motiiveja. Ei se tee minusta sen parempaa tai huonompaa ihmistä.

Vierailija
36/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lippispäässä olla sisällä.

Vierailija
37/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin viimeksi nk eliittilukion vanhempain iltaan toppatakki päällä ja farkut jalassa. So what....

Vierailija
38/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:02"]Osallistuin viimeksi nk eliittilukion vanhempain iltaan toppatakki päällä ja farkut jalassa. So what....

[/quote]

No ei kai lukion vanhempainilta nyt ole mikään erikoinen juhlatilaisuus, jossa pitäisi pukeutua etiketin mukaan? Oli se sitten nk eliittilukio tai ei.

Vierailija
39/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se että pukeudun hyvin toisten juhliin ja olen ystävällinen toisille, on kohteliaisuutta ja sitä että arvostan heidän juhliaan. En oikeasti voi ymmärtää että anoppini tulee ylioppilasjuhliin, rippijuhliin tai kotona pidettäviin häihin tuulipuvussa ja osa suvun miehissä metsästysvaatteissa / verkkareissa... Ja tarjoilujen ääressä keskustellaan yksityiskohtaisesti hirven nylkemisestä kovaäänisesti räkänaurulla höystettynä koska tiedetään että joillakin voi kyseiset jutut tehdä pahaa...

En ole itse koskaan halveksuva tai arvosteleva heitä kohtaan (koska se on huonoa käytöstä), mutta ihmettelenpä vaan.... Te joiden mielestä pukeutuminen yms. on jotenkin hienostelua ja sitä ei saisi edes omassa mielessään ihmetellä... Niin olisiko teistä täysin ok jos joku sukulainen tulee teidän häihin tuulipuvussa / metsästyspuvussa (edelliset jahtiveret vielä lahkeessa). Ettekö oikeasti kiinnittäisi asiaan huomiota...?

Vierailija
40/42 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma perheeni moittii minua hienostelusta. Kovaääninen nauru, vähän ruokottomat jutut, baarissa istuskelu, tv:n katsominen on sopivan rentoa ja ei- hienostua. Minä sitten vähän pidättyväisenä ja muunlaisesta ajanvietteestä pitävänä hienostelen ja "yritän olla jotakin". Emme ole juuri tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan