Miksi absolutistit hyökkää niin rajusti ruokajuomia vastaan
Eikö absolutistit ymmärrä, että kaikki eivät ole kuin he, etteivät hallitsisi alkoholinkäyttöä.
Jos otan jouluna hiukan valkoviiniä kalan kanssa ja punaviiniä lasin kinkun kanssa, se meinaa teistä, että ollaan kännissä ja lapsia hakataan ja juostaan turvakotiin.
Jos suhteenne alkoholiin on niin ongelmainen, ymmärtäkää, että jotkut osaa nauttia hyvistä ruokajuomista.
Täällä on kyllä ihmeen tuomitseva suhtautuminen viiniin ruokajuomana. Onko kaikki entisiä alkkiksia
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:02"]
Miten lapset oppivat näkemään normaalia alkoholinkäyttöä, ellei kotona opeteta sitä, että viiniä voi ottaa ruokajuomana.
Minusta pahimpia juoppoja tulee absolutistiperheiden lapsista, joille viina on mörkö ja sitä ei saa edes joulupöydässä kukaan ottaa ruokajuomana.
Meillä lapset näkee, että viiniä voi ottaa maltillisesti ja saunan jälkeen saunasidukan ja ei silti kännätä.
[/quote]
Minulla on eri käsitys. Näillä, joilla on juotu ns. normaalisti, lapset ovat ruvenneet kännäämään nuorena. Meidän perheessä vanhemmat taas eivät koskaan juoneet tippaakaan (olivat molemmat nähneet mitä on alkoholismi ja perheenjäseniä kuollut siihen), eikä meistä lapsistakaan (5 kpl) kukaan juo juuri koskaan. Ikinä ei humalaan silloinkaan.
Itse tosin en juo siksi, että alkoholin maku oksettaa. Oksennus lentää jo lähes hajustakin, olen tosi herkkä sille. En pysty juomaan edes siidereitä. Muiden juomisella minulle ei ole väliä, kunhan eivät juo minun nenäni edessä (se haju).
[/quote]
Voi höpöhöpö. En kännää, veljeni ei kännää eikä kukaan serkuistani kännää ja me kaikki olemme kuitenkin nähneet alkoholinkäyttöä ruokapöydässä, mutta emme ole koskaan nähneet isovanhempiamme, vanhempiamme tai tätejämme tai setiämme humalassa. En tunne suvustani yhtään alkoholistia tai humalahakuista juojaa ja minulla onkin käsitys että tietyissä suvuissa niitä ärhenteleviä juoppoja ja muuten vain alkoholisteja vain "sattuu" olemaan enemmän. (Eikä tietenkään MITÄÄN tekemistä sillä että alkoholi on iso hyihyi jos ei sitä vedä kertahuikalla ja piilossa.)
En tiedä, enkä välitä. Olen kotoisin viininviljelymaasta, ja minulle on aina ollut luonnollista juoda ruoan kanssa viiniä. Lapsesta asti laimennettuna, jostain 15-vuotiaasta laimentamattomana. Kännäämisestä en välitä, vaikka parikymppisenä sitäkin tuli muutama kerta sitäkin kokeiltua. Tajunnantilan laskeminen, hoipertelu, liiallinen avautuminen (ja sitä seuraava häpeä) ja seuraavana päivänä kamala päänsärky ja oksetus ei vaan minusta ole yhtään tavoiteltavia olotiloja.
Mutta niin, en jaksa siitä välittää, että Suomessa varsinkin joidenkin mielestä olen kammottava juoppo, koska juon lähes joka päivä lasin viiniä. Vain silloin en juo, jos ruoka on sellaista jonka kanssa viini ei sovi. Olenhan minä sitä anopilta ja joiltain sukulaisilta kuullut, että ei saa juoda kun lapset näkee ja ei saisi juoda niin usein, mutta totean vaan, että mielipiteitä on erilaisia, teillä omanne ja minulla omani, hymyillen ;)
En ole absolutisti mutten silti ymmärrä, että alkoa tarvitaan välttämättä esim jouluaterialla. Aterian ei pitäisi mennä pilalle vaikka joisi pelkkää vettä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:10"]
Kyllä absolutistikin ymmärtää, että jotkut osaavat ottaa sivistyneesti lasillisen valkkaria kalan kera ja lasillisen punkkua lihan kera. Mutta moni absolutisti on elämänsä varrelle nähnyt myös sen, että usein sivistys rakoilee ja lasillisesta tulee helposti pullollinen tai jopa kaksi. Ja muistaa, miten turvattomalta lapsesta tuntui, kun aikuiset illalla örvelsivät ja seuraavana päivänä makasivat krapulassa. Kylläpä oli lasten ilo jouluna "rajaton".
En ole ollut koko ikääni absolutisti, vaan joskus aikaisemmin saatoin ottaa lasillisen viiniä tai olutta ruuan kanssa. Minun sisuskaluni ovat kuitenkin siitä kummalliset, että lasillista enempää en pystynyt juomaan, vaikka joskus olisi ehkä mieli tehnytkin. Vähitellen se lasillinenkin sitten jäi pois. Viisitoista vuotta on mennyt ilman prosentteja enkä koe jääneeni paitsi mistään.
Olen myös nähnyt lähipiirissä, mitä alkoholi saa aikaan, useammassa polvessa peräti. Taipumus liialliseen alkoholin käyttöönhän on ihmisellä geeneissä ja monella se tuntuu myös aktivoituvan. Jo lapsena sukulaisten toilailut kännissä herättivät myötähäpeän tunteen. Kännissä porukat olivat, oli sitten joulu tai juhannus. Lapselle se oli hirvittävän ahdistavaa.
Vanha sanonta "Ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ei todellakaan pidä paikkaansa. Toivon hartaasti, että tänä vuonna isä ja äiti lahjoittavat lapsilleen raittiin joulun. Se on eittämättä paras lahja, jonka he voivat antaa. Ja raitis joulu on paras perinne, jonka he voivat välittää seuraaville polville. Hyvää Joulua!
[/quote]
Miten lasillisesta muka tulee pullollinen? Ovatko kaikki muut kuin absolutistit jotenkin niin erityisen tyhmää porukkaa etteivät he erota onko lasissa 12 cl vai vaikkapa 50 cl? Miten lasillisesta tai kahdesta tulee humalaan tai on seuraavan päivän krapulassa? Miten ihminen "toilailee" nautittuaan vaikkapa 24 cl mietoa viiniä? Jos saisi vastauksen eikä vittuilua niin keskustelua voisi jatkaa paremmin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 14:41"]
En ole absolutisti mutten silti ymmärrä, että alkoa tarvitaan välttämättä esim jouluaterialla. Aterian ei pitäisi mennä pilalle vaikka joisi pelkkää vettä.
[/quote]
No meneekö se ateria sitten pilalle jos ei juo vettä vaan viiniä? Miksi ei saisi ottaa viiniä jos huvittaa? Mitä moraalista arvoa rikotaan jos otetaan viiniä ruokajuomaksi?
Tuossa yksi sanoi ettei yhdestä pullosta niin paljon humallu. Mistä tiedät? Oletko videoinut pari tuntia juomisen jälkeen itseäsi? Entä lastesi käytöstä? En siis tarkoita yhden lasillisen ottamista jouluna vaan pullollisen. Ehkä ei sinusta tunnu mutta lapsesi kuitenkin näkevät muutoksen.
Minäkin jaksan aina ihmetellä näitä keskusteluja, ja olen kuitenkin kunnon alkoholistin tytär, joka itse juo joskus lasin viiniä ruoan kanssa tai lonkeron bupissa tai kotona illalla. Siis joskus, ei joka päivä, ei joka viikko edes. Pidän viinin mausta, siis sellaisen viinin joka on minun mielestäni hyvää, mutta en pidä humalassa olemisesta, joten en koskaan juo itseäni humalaan. 12cl viiniä ei vie minua humalaan, sillä meillä ainakin ateriat kotona ja ravintolassa kestää kauemmin kuin sen kymmenen minuuttia, ja viiniä juon veden ohella aina.
Itse ymmärrän hyvin, jos joku ei pidä vaikka oluen mausta ja ei siksi sitä juo. En minäkään pidä, enkä juo. Ymmärrän, jos joku ei halua olla humalassa eikä siksi juo ollenkaan. Ymmärrän, jos joku haluaa joskus juoda itsensä humalaan. Kaikki ok, kunhan ei vahingoiteta siinä muita. Alkoholismi saastuttaa lähipiiriä, mutta niin kyllä tekee totalitäärinen absolutismikin. Mikään ismi ei ole hyvä, jos yritetään puhua kultaisesta keskitiestä missä tahansa aiheessa.
Itse sanoisin, että te jotka ette ymmärrä ruokaviiniä, relatkaa. Alkoholi aiheuttaa Suomessa paljon pahaa ja siksi suhtautuminen varmaan on tällaista, mutta toivotaan että meidän nuorisomme korjaa asiaa entisestään. Nythän on siis jo huomattu että humalahakuinen juominen on vähentytnyt, eikä tupakoiminenkaan ole enää mitenkään "cool". Hyvä niin.
Minulla on eri käsitys. Omissa tutuissa (etenkin alaikäisenä) eniten kännejä vetivät ne joiden kotona oli alkoholisti ja ne joiden vanhemmat eivät juoneet lasten nähden. Omilla vanhemmillani on aika eurooppalaiset juomatavat, viini on usein ruokajuomana, joskus juhlissa juovat enemmänkin mutta hitaasti ja koskaan en ole heitä nähnyt humalassa. Samanlaisia ovat tuttunsa, ei minulla koskaan ollut turvaton olo missään vappujuhlissa yms. vaikka siellä alkoholia aikuiset joivatkin kun kukaan ei ollut kännissä.
Itse join ekan kerran alkoholia lomamatkalla vanhempien kanssa 17-vuotiaana (täytin 3 kk päästä 18), lasillisen viiniä ruuan kanssa ravintolassa. Humalahakuisesti en ole juonut koskana, en pidä humalan tunteesta.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:08"]
Minulla on eri käsitys. Näillä, joilla on juotu ns. normaalisti, lapset ovat ruvenneet kännäämään nuorena. Meidän perheessä vanhemmat taas eivät koskaan juoneet tippaakaan (olivat molemmat nähneet mitä on alkoholismi ja perheenjäseniä kuollut siihen), eikä meistä lapsistakaan (5 kpl) kukaan juo juuri koskaan. Ikinä ei humalaan silloinkaan.
Itse tosin en juo siksi, että alkoholin maku oksettaa. Oksennus lentää jo lähes hajustakin, olen tosi herkkä sille. En pysty juomaan edes siidereitä. Muiden juomisella minulle ei ole väliä, kunhan eivät juo minun nenäni edessä (se haju).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:15"]
Olen absolutisti, eikä minua kiinnosta ruokajuomisesi yhtään sen enempää kuin äitisi ulosteen koostumus. Enemmän minua ihmetyttää, miksi ruokajuojat hyökkäävät niin rajusti absolutisteja vastaan ja koettavat väkisin juottaa ruokajuomaksi viiniä, kun "eihän se ole mitään ryyppäämistä". Teillä viininlitkijöillä taitaa olla todella ongelmallinen suhde alkoholiin.
[/quote]
Tässä oli juuri oiva esimerkki näistä omituisesti alkoholiin suhtautuvista absolutisteista. Ensin huudellaan ettei kiinnosta p...kaakaan ja sitten perään jo luokitellaan ruokajuomanaan viiniä nauttivat "litkijöiksi" joilla on ongelmia alkoholin kanssa.
[/quote]
Miten "litkiminen" on ongelmallista? Enemmänkin ongelma olisi raivoisasti ryystäminen, hörppiminen tai kaataminen.
Jos menisin viettämään joulua paikkaan jossa tarjottaisiin viiniä niin olisi ok. Ok olisi myös jos tarjolla olisi vettä.
No eiköhän ole kyse sellaisista ihmisistä, jotka näkevät kaikki muut valinnat kuin omansä, väärinä. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon:
Kasvissyöjät<-->lihansyöjät
lapselliset<--->lapsettomat
absolutistit<--->ei-absolutistit
huuhteluaineen käyttäjät<--->ne jotka eivät käytä huuhteluainetta
Jnejnejne. Aina löytyy niitä, jotka pitävät omia valintojaan absoluuttisesti oikeina ja toisin valitsevien valintoja pidetään henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja arvosteluna.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:54"]
Absolutisti esittää nyt ihan kaikella ystävyydellä kysymyksen teille alkoholia ruokajuomana nauttiville:
Mitä tapahtuisi, jos jättäisitte ne alkoholit ostamatta ja sitä myöten myös juomatta silloin jouluna ja joisitte jouluaterialla esim vettä? Olisiko jouluateria pilalla, entä koko joulu?
[/quote]
No olisiko sinulla joulu ja jouluateria pilalla jos söisit vain kasvisruokia jouluna tai jättäisit kokonaan suklaat syömättä joulun aikana. Suklaa, viini tai liha ei ole tarpeellista mutta kuitenkin hyvää joten se on ihan sama asia.
Kukaan viininvastustaja ei ole vieläkään vastannut mikä on se määrä alkoholia(esim.viiniä) joka humalluttaa keskipainoisen ihmisen? Onko se todella se yksi lasillinen?
[/quote]
Hahhaa, liha ei ole minulle mitenkään pakollinen ruoka-aine, en edes syö kinkkua. Suklaata en syö, koska se on epäeettista ja epäekologista. Viinin määrästä en tiedä mitään, koska en juo sitäkään.
Minulle joulu on jotain ihan muuta, kuin ruokien tai etenkään juomien suunnittelu tai määrien suunnittelu.
Jos nyt vastaisit siihen kysymykseen, eli mitä tapahtuisi, jos et saisikaan alkoholia koko jouluna?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:13"]
Ei pullosta viiniä oikeasti humallu paljoa ollenkaan kun ei yhdessä viinipullossa loppujenlopuksi ole niin hirveästi alkoholia. Ei siitä kunnon känniä saa tai humallu kovasti vaikka joisi yksin. En itsekään huomannut juurikaan yhtään mitään eroa normaalitilaan, joten uskon että vanhempi voi ottaa ihan hyvin muutaman lasillisen viiniä vaikka lapset olisivatkin paikalla.
Teininä join pari kertaa viinipullon kerralla, joten on tullut kokeiltua. En näe miten yhden pullon juominen satunnaisesti aiheuttaisi mitään sosiaalisia ongelmia jos sitten joku henkilö ei ole jostain syystä todella herkkä alkoholille. Tietenkin se käy terveyden päälle jos nyt alkaa joka viikko vetämään muutaman kerran sen pullollisen.
Nykyään käytän alkoholia harvemmin kuin kerran vuodessa jo yli 10 vuoden ajan. Tosin en pidä alkoholiakaan mitenkään vaarallisena jos nyt ei ihan övereiksi ala vetämään.
[/quote]
Oletko kookaskin ihminen? Koska minäkin, pitkä ja normaalipainoinen, olen teininä ottanut noita yhden viinipullon kännejä. Hauskaa oli, mutta tuli myös kaatuiltua ja pissattua housuun.
Yhtään enempää jos olisi juonut niin olisi varmasti käynyt pahemminkin. (Tämä tuli myöhemmin kokeiltua terävillä.)
Saattaa tietysti olla että sinulla viinipullo ei tunnu missään, mutta siinä tapauksessa se ei johdu alkoholin vähäisestä määrästä pullossa, vaan omasta nousseesta sietokyvystäsi.
Ja sitä voi jo alkaa miettimään että kuinka ihmeessä olet ehtinyt sietokykysi nostattaa jos olet esimerkiksi perheellinen ihminen?
[/quote]
No voi jumalauta sentään, jos 1 viinipullo on hirveää kännäämistä. Mikä vitun raittiuspalsta tämä nyt on, kun kauhistellaan että "Matti se veti jopa 2 tuoppia illalla". Onko muka näin, että kun teidän Pertsa lähtee kavereiden kanssa kaljalle, että hän juo korkeintaan 2 tuoppia? En usko. Jaa, että 2 tuoppia saa ihmisen kusemaan housuihinsa ja ördäämään?
Minunkin vaimokkeeni voi hyvin vetää yksi sen yhden pullollisen leffaa katselelssaan, eihän se ole kuin 4 lasillista. Eikä hän ole erityisen humalassa alle 50 kiloisena naisena. Ja ei, hän ei juo erityisen usein.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:54"]
Absolutisti esittää nyt ihan kaikella ystävyydellä kysymyksen teille alkoholia ruokajuomana nauttiville:
Mitä tapahtuisi, jos jättäisitte ne alkoholit ostamatta ja sitä myöten myös juomatta silloin jouluna ja joisitte jouluaterialla esim vettä? Olisiko jouluateria pilalla, entä koko joulu?
[/quote]
No olisiko sinulla joulu ja jouluateria pilalla jos söisit vain kasvisruokia jouluna tai jättäisit kokonaan suklaat syömättä joulun aikana. Suklaa, viini tai liha ei ole tarpeellista mutta kuitenkin hyvää joten se on ihan sama asia.
Kukaan viininvastustaja ei ole vieläkään vastannut mikä on se määrä alkoholia(esim.viiniä) joka humalluttaa keskipainoisen ihmisen? Onko se todella se yksi lasillinen?
[/quote]
Hahhaa, liha ei ole minulle mitenkään pakollinen ruoka-aine, en edes syö kinkkua. Suklaata en syö, koska se on epäeettista ja epäekologista. Viinin määrästä en tiedä mitään, koska en juo sitäkään.
Minulle joulu on jotain ihan muuta, kuin ruokien tai etenkään juomien suunnittelu tai määrien suunnittelu.
Jos nyt vastaisit siihen kysymykseen, eli mitä tapahtuisi, jos et saisikaan alkoholia koko jouluna?
[/quote]
Minähän vastasin eli ihan sama kuin jos olisi lihaton tai suklaaton joulu. Ei sitä mihin olen tottunut eikä sitä mistä pidän mutta se olisi jonkun terveysintoilijan joulu. Onko tällä palstalla JOKAINEN absolutisti muka myös kasvissyöjä ja suklaastakieltäytyjä? Entä kahvi? Voisitteko absolutistit olla joulun kahvitta jos teeintoilija pyytäisi?
Mikä ihmeen naurettava pellemittari on "yksi lasi"? Tarkoittaako se sitä, että ollaan vitun sivistyneitä, kun pikkurilli pystyssä juodaan lasi punkkua kinkun kanssa, mutta ei vedetä räkäkännejä kaksi lasia nauttimalla? Ihan kuin kaksi lasillista tarkoittaisi hirveää dokaamista. Jos nyt oikein saivarrellaan, niin mihin sitä yhtäkään lasillista tarvitsee, jos kuvittelee sen olevan joku mystinen raja alkoholismiin? Alkoholismiksi voidaan määritellä vaikka se, että joka jouluna on saatava vaikka se yksi lasillinen, eikö vain?
Ihmettelen, että kun av-mammojen insinöörinörtti Pertti-Sakari mamman mukaan juo saunan jälkeen muumilimpparin ja jouluna puoli lasi vedellä lantrattua punkkua, että mitä jengiä tuolla pikkujouluissa vipeltää tälläkin hetkellä, jos ei heidän joukoissaan ole yhtään av-mammaa tai hänen miestään? Nimittäin hyvinkin perskännistä joukkoa siellä riehuu ja olisi lapsellista kategorioida heidät jonkun WT -nimikkeen alle. Iloisessa joukossa on nimittäin hyvinkin korkeasti koulutettua ja sivistynyttä porukkaa, eikä todellakaan rajoitu yhteen tuoppiin tai lasilliseen punkkua.
En minä vaan tuomitse. En näe edes siinä mitään pahaa, jos jouluna sattuu kännin puolelle menemään :D Jokainen juokoot niin paljon kuin haluaa, kunhan toiset eivät kärsi tästä. Miten musta muutenkin tuntuu, että moni meistä absolutisteista ei itse hallitse omaa alkoholin käyttöään ja siksi kieltäytyy kokonaan :)
Ap ja muut alkoholijuomisensa puolesta meuhkaajat: kuinka monelta teistä on juhlapöydässä, miksi juotte alkoholia.
Arvatkaapa sitten, kuinka monelta meistä, jotka emme juo alkoholia, on pyydetty selitystä sille, että emme halua alkoholia.
Kukahan siis hyökkää enemmän ja ketä vastaan? Nämä aloituksetkin ovat paria poikkeusta lukuunottamatta alkoholia juovien tekemiä.
En ole koskaan kysynyt keneltäkään miksi hän ei juo alkoholia. MIKSI pitäisi ja millaisissa piireissä tuollaisia jaksetaan kysellä?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 06:04"]
Suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on kyllä sairas. Ollaan niin mustavalkoisia ja äänekkäästi vaaditaan POMMAKKIA, jos tarjolla on jotain alkoholipitoista.
Eräs firmamme asiakas on uskontonsa vuoksi absolutisti, mutta seurasin, kuinka hienovaraisesti hän otti kuohuviinilasin ja kilisti ja jätti sen sitten pöydälle. Samoin otti viiniä ruoan kanssa, eikä huutanut, kuten suomalaiset juntit, että HALUAN JOTAKI POMMAKKIA TAI JOTAKI, MISÄ EI OO ALKOHOLIA. Kosketti huulillaan lasia, mutta jätti juomatta. Ei tehnyt itsestään mitään numeroa.
Suomalainen juntti kun tulee liikepäivällisille, ollaan jo alkumaljan kanssa vaatimassa ja huutamassa ja mainostamassa, että "MINÄ EN JUO ALKOHOLIA, KUN SE ON NIIN PAHAA JA MINÄ OON KUULKAAS APSOLUTISTI". Halutaan olla keskipiste ja osoittaa muille paheksuntaa, kun itse on muka paljon hienompi, kun ei voi ottaa lasillista viiniä ruokajuomana. Suomalaisille pitäisi olla aina jotkut erikoiset omat juomat järjestettynä
[/quote]
Pitääkö sen selvästi raskaana olevan naisenkin ottaa alkumalja ja olla juovinaan vai onko hän sitten tyhjin käsin?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 14:19"]
Suomessa alkoholi on jouluisin iso ongelma. Ja tulee aina olemaan.
[/quote]
Näin on. Se loppuu kesken jos ei osaa varautua. Monta surullista tapausta tänäkin jouluna varmasti.