Miksi absolutistit hyökkää niin rajusti ruokajuomia vastaan
Eikö absolutistit ymmärrä, että kaikki eivät ole kuin he, etteivät hallitsisi alkoholinkäyttöä.
Jos otan jouluna hiukan valkoviiniä kalan kanssa ja punaviiniä lasin kinkun kanssa, se meinaa teistä, että ollaan kännissä ja lapsia hakataan ja juostaan turvakotiin.
Jos suhteenne alkoholiin on niin ongelmainen, ymmärtäkää, että jotkut osaa nauttia hyvistä ruokajuomista.
Täällä on kyllä ihmeen tuomitseva suhtautuminen viiniin ruokajuomana. Onko kaikki entisiä alkkiksia
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:02"]
Miten lapset oppivat näkemään normaalia alkoholinkäyttöä, ellei kotona opeteta sitä, että viiniä voi ottaa ruokajuomana.
Minusta pahimpia juoppoja tulee absolutistiperheiden lapsista, joille viina on mörkö ja sitä ei saa edes joulupöydässä kukaan ottaa ruokajuomana.
Meillä lapset näkee, että viiniä voi ottaa maltillisesti ja saunan jälkeen saunasidukan ja ei silti kännätä.
[/quote]
Joo, meilläkin on lapset oppineet normaalia alkoholin käyttöä kotona Suomessa ja varsinkin ulkomailla asuessamme, jossa umpihumalaisia ei näkynyt juuri koskaan toisin kuin Suomessa erilaisissa kesätapahtumissa näitä nurmikolla sukkahousut rikki makaajia ja kadulle kyykkykusijoita oli yllin kyllin.
Meillä lapset ovat myös oppineet, että hyvä ruoka ei vaadi ollenkaan mitään viiniä ruokajuomaksi. Ruoka on yhtä hyvää myös alkoholittoman juoman kanssa.
Se nyt on ihan turha kuvitella, että jo Rooman aikana ei muka oltaisi oltu kännissä vaikka olisi kuinka tahansa rikollista... Alkoholi on yksi ihmisen vanhimmista huvituksista.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:02"]
Miten lapset oppivat näkemään normaalia alkoholinkäyttöä, ellei kotona opeteta sitä, että viiniä voi ottaa ruokajuomana.
Minusta pahimpia juoppoja tulee absolutistiperheiden lapsista, joille viina on mörkö ja sitä ei saa edes joulupöydässä kukaan ottaa ruokajuomana.
Meillä lapset näkee, että viiniä voi ottaa maltillisesti ja saunan jälkeen saunasidukan ja ei silti kännätä.
[/quote]
Minulla on eri käsitys. Näillä, joilla on juotu ns. normaalisti, lapset ovat ruvenneet kännäämään nuorena. Meidän perheessä vanhemmat taas eivät koskaan juoneet tippaakaan (olivat molemmat nähneet mitä on alkoholismi ja perheenjäseniä kuollut siihen), eikä meistä lapsistakaan (5 kpl) kukaan juo juuri koskaan. Ikinä ei humalaan silloinkaan.
Itse tosin en juo siksi, että alkoholin maku oksettaa. Oksennus lentää jo lähes hajustakin, olen tosi herkkä sille. En pysty juomaan edes siidereitä. Muiden juomisella minulle ei ole väliä, kunhan eivät juo minun nenäni edessä (se haju).
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:07"]
Minä otan varmaan aattona klo 12 shampanjaa lasin
-14.00 jouluruoalla 3x 12cl viiniä
-illalla pisaran konjakkia
-2-3 12cl hehkuviiniä klo 20-22
Kertokaapa nyt, miten muka tällä määrällä pilaan lasten joulun ja olen muka humalassa. Syömme kunnolla ja illalla vielä napostellaan pähkinöitä ja suklaata
[/quote]
Miksi tunnet tarvetta puolustella juomisiasi?
[/quote]
Eihän tuo kirjoittelija puolustellut itseään vaan kysyi teiltä mikä hänen juomisissaan on muka vikana kun niistä pitää täällä päättömästi vauhkota.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:12"]
Kertokaapa nyt, miten muka tällä määrällä pilaan lasten joulun ja olen muka humalassa. Syömme kunnolla ja illalla vielä napostellaan pähkinöitä ja suklaata
[/quote]
[/quote]
Eihän tuo kirjoittelija puolustellut itseään vaan kysyi teiltä mikä hänen juomisissaan on muka vikana kun niistä pitää täällä päättömästi vauhkota.
[/quote]
No sehän on juuri sitä puolustelua ja selittelyä: "Kun minä juon vain näin vähän ja vielä syön ja napostelen samalla, niin mitä pahaa siinä muka on?"
Jos ei tarvitsisi selitellä, ei tarvitsisi välittää vauhkoajista. Meitä on erilaisia, jotkut ovat sinut oman valintansa kanssa, eivätkä vauhkoa täällä suuntaan tai toiseen, toiset taas tykkäävät osoitella muita sormella ja kuvitella olevansa parempia kuin muut, ja jotkut sitten näyttävät potevan jonkinasteista syyllisyyttä omasta valinnastaan ja selittelevät ja puolustelevat. Viimeksimainittuja tuntuu ainakin näiden ketjujen perusteella olevan kaikkein eniten.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sehän on juuri sitä puolustelua ja selittelyä: "Kun minä juon vain näin vähän ja vielä syön ja napostelen samalla, niin mitä pahaa siinä muka on?"
Jos ei tarvitsisi selitellä, ei tarvitsisi välittää vauhkoajista. Meitä on erilaisia, jotkut ovat sinut oman valintansa kanssa, eivätkä vauhkoa täällä suuntaan tai toiseen, toiset taas tykkäävät osoitella muita sormella ja kuvitella olevansa parempia kuin muut, ja jotkut sitten näyttävät potevan jonkinasteista syyllisyyttä omasta valinnastaan ja selittelevät ja puolustelevat. Viimeksimainittuja tuntuu ainakin näiden ketjujen perusteella olevan kaikkein eniten.
[/quote]
Tämä on keskustelupalsta... pointtina on keskustella eri ihmisten eri valinnoista. Sinun logiikallasi täällä kukaan ei voisi keskustella mitään kun omista tavoista kertominen tai niiden kommentoinnin pyytäminen olisi puolustelua. Eiköhän tuo kommentoija halua teiltä jotain rationaalista ja järkevää selitystä miksi aikuinen ihminen ei voisi ottaa alkoholia muutamaa lasillista, koska tällä palstalla alkoholi pienissäkin määrissä on hirveä mörkö. Järkevää selitystä miksi ei voisi ottaa varmaan näiltä haukkujilta ei löydy, koska noista määristä ei mihinkään kaatokänniin tule saati edes kunnon huppeliin.
[/quote]
Aika kuvaavaa selittelijöille on tällainen juomamäärän vähättely: pisara konjakkia :DDD
Se nyt on ihan turha kuvitella, että jo Rooman aikana ei muka oltaisi oltu kännissä vaikka olisi kuinka tahansa rikollista... Alkoholi on yksi ihmisen vanhimmista huvituksista.
[/quote]
Aivan kuten on turha kuvitella, ettei nykyaikana raiskattaisi lapsia ja sekaannuttaisi eläimiin...seksuaaliset fetissit ovat yksi ihmiskunnan vanhimmista huvituksista. Silti olisi omituista, jos tulevaisuudessa puolusteltaisiin lapsen raiskaamista sillä, että se oli vuonna 2013 ihan ok, vaikka olikin laissa kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:29"]
[/quote]
Aika kuvaavaa selittelijöille on tällainen juomamäärän vähättely: pisara konjakkia :DDD
[/quote]
Joo, katos kun jotkut annostelevat pipetillä pisaran konjakkia suuhunsa. Se on se makuelämys tärkein eikä humaltuminen.
Meillä juodaan kotikaljaa ja limpparia pääasiassa jouluna, mutta juokoot ne viiniä, kaljaa ja viinaa ketkä haluavat, kunhan edes yksi aikuinen on ajokunnossa ja tolkuissaan, jos jotain sattuu. Etenkin jos on lapsia talossa. Aikuisten joulussa ei niin väliä, aikuiset on itse vastuussa itsestään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:19"]
Miksi alkoholin kohtuukäyttäjäksi itseään tituleeraavat (kuten ap) ajattelevat, että absolutistit eivät hallitse juomistaan ja sen takia kieltäytyvät kokonaan?
Itse olen absolutisti. En ole tehnyt koskaan asiasta mitään tietoista päätöstä, mutta jossain vaiheessa havahduin, että olin ollut vuosia juomatta minkäänlaista alkoholia sisältävää juomaa. En vaan tykkää alkolijuomien mausta, enkä näe sen juomisessa mitään "järkeä". Mieluummin otan lasin vettä.
Alkoholi ei ole ollut koskaan minulle mikään ongelma. Nuorena sitä tuli baarissa jonkun verran otettua ja juhliessa, mutta ei mitenkään ylettömästi.
Älkää tekään leimatko kaikkia absolutisteja entisiksi juopoiksi.
Minulle on ihan yhden tekevää ottaako joku viiniä ruuan kanssa, tai saunajuomana oluen. Ei kiinnosta, eikä haittaa vaikka olisin itse lapsineni paikalla. Mutta se tyrkyttäminen ja tenttaaminen "Miksi et ota?" "Ota nyt lasillinen." jne... Miksi ei hyväksytä, että joku ei vaan tykkää siitä mausta, eikä sen juominen kiinnosta? Aletaan tehdä oletuksia ja tentata, mikä on kun ei voi ottaa yhtään...
[/quote]
Tää oli kun suoraan mun näppäimistöltä! Täysi peesi joka sanalle!
Vastauksena otsikon kysymykseen: koska on fakta, että alkoholi aiheuttaa jouluna paljon murhetta erityisesti lapsille. Vanhemmat - niin kuin tästäkin ketjusta näkee - vähättelevät alkoholin aiheuttamia haittoja, eivätkä edes halua tajuta sitä, että pienikin huppeli aiheuttaa lapsissa pelkoa ja turvattomuuden tunnetta, kun oma tuttu aikuinen käyttäytyy omituisesti.
Alkoholin juomatta jättämisestä ei tietääkseni ole mitään ongelmia. Miksi se alkoholi on niin hirvittävän tärkeätä, että sitä on pakko saada?
Oletko jotenkin sairas kun vertaat alkoholinkäyttöä lapsiin ja eläimiinsekaantumisiin. Kertoo kaiken sinun tapaisistasi ihmisistä kieltämättä.
No ei ole kyllä minun lapsuudessani koskaan aiheuttanut vaikka vanhempani ovat käyttäneet alkoholia. Taas alkoholistien ja mielenterveysongelmaisten lapset täällä yleistävät, että alkoholi muka kaikissa perheissä aiheuttaa pelkoa ja turvattomuuden tunnetta. Jos vanhempanne oli niin pipi päästään, että homma ei pysynyt hanskassa alkoholin kanssa niin aikuisen ihmisen olisi kyllä pitänyt ihan itse vähentää juomistaan tai olla juomatta. Sen nyt ymmärtää jo lapsikin.
Satavarmaa on se, että jos niistä "ruuan kruunaaja" -juomista ei tulisi hiprakkaan/känniin, niitä ei juotaisi. Kukaan ei juo viiniä, kaljaa, liköörejä, konjakkia tai kirkkaita ilman, että tarkoituksena on maun lisäksi myös juomien muu vaikutus. Miksi sitä on monien niin vaikea tunnustaa? Naurettavaa luetella tulevia juomiaan centtilitroittain täällä ja hokea perään, ettei niistä humallu. Joka ikinen humaltuu kun juo alkoholia, humaltumisen aste vaan riippuu ihmisestä, juoduista juomista ja niiden määristä sekä juomatahdista.
Palstammammat ostais varmaan innoissaan alkoholitonta kossua
Absolutisti esittää nyt ihan kaikella ystävyydellä kysymyksen teille alkoholia ruokajuomana nauttiville:
Mitä tapahtuisi, jos jättäisitte ne alkoholit ostamatta ja sitä myöten myös juomatta silloin jouluna ja joisitte jouluaterialla esim vettä? Olisiko jouluateria pilalla, entä koko joulu?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:54"]
Absolutisti esittää nyt ihan kaikella ystävyydellä kysymyksen teille alkoholia ruokajuomana nauttiville:
Mitä tapahtuisi, jos jättäisitte ne alkoholit ostamatta ja sitä myöten myös juomatta silloin jouluna ja joisitte jouluaterialla esim vettä? Olisiko jouluateria pilalla, entä koko joulu?
[/quote]
En itsekään juo alkoholia, mutta en ymmärrä miksi jonkun pitäisi olla juomatta sitä jouluna. Normaalissa perheessä, jossa vanhemmat hallitsevat alkoholinkäyttönsä sillä ei ole mitään merkitystä onko pöydässä vettä vai alkoholia. Sen alkoholin efekti juomisensa hallitsevalle ei ole juurikaan sen kummempi kuin veden. Olen viettänyt lukemattomia jouluja alkoholia juovan perheeni kanssa ja alkoholista ei ole ollut yhtään mitään haittaa saati sitten mitään kommelluksia.
[/quote]