Voisitteko antaa yhdenkin hyvän syyn miksi menisin paskaduuniin, josta tienaa saman verran kuin tuet ovat?
Kommentit (189)
Yksinasuvalla ei voi olla sellaista tilannetta. Itse saan osa-aikatyössä käydessäni soviteltua päivärahaa palkan lisäksi ja korona-aikaan sitäkin saa 200 e enemmän kuin yleensä.
400 päivää on kulutettu, siinä hyvä syy. Tai riippuu, mikä on mielestäsi paskaduuni. Onko se likaista työtä vai pienipalkkaista työtä? Anna esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
En kykene. Mutta jos voisin, niin poistaisin kaltaistesi loiseläjien kaikki tuet, niin alkaisi se paskatyö maistumaan.
Tai ihmisten ryöstely.
No perinteisesti on ajateltu, että itsensä elättäminen on ikään kuin ihmisen velvollisuus, jos työkykyä on. Ja tuet enemmänkin tukiverkko tilapäisiä työttömyysjaksoja ajatellen, sekä tilanteissa joissa ihminen on työkyvytön. Koko malli lähtee tästä olettamuksesta ja jos sosiaaliturva halutaan säilyttää, näin jokaisen pitäisi toimia.
Voisiko joku kertoa millaisessa tilanteessa tuo olisi mahdollista? Oma palkkani on surkea, mutta rahaa jää käteen huomattavasti enemmän kuin tuilla.
Mitä tukia sinä ap saat sillä omani ovat reilusti alle paskaduunina tason. Voitko luetella luvut ja summat jotta tarkista mikä on jäänyt hakematta. 2 lasta tulot 750e/kk.
Höpöhöpö! Pätkätöistä on kysymys todennäköisesti. Vaikka kuinka tekisit työsi kunnolla, seuraava otetaan puolen/vuoden päästä, kun palkkatukesi on käytetty.
Näitä kaunopuheita on kuultu, mutta yllättäen sitten ei pystytäkään palkkaamaan kun sen aika koettaa. Totta kai puhutaan seitsemän kaunista ja kymmenen hyvää, että olisit motivoitunut tekemään pätkätyösi kunnolla.
Missä ihmeen pilvilinnoissa osa teistä yhä elää?
Vierailija kirjoitti:
olen tehnyt 20 vuotta ns.paskaduunia ja täytyy kyl todeta että elämä mennyt täysin hukkaan.pienipalkkainen paskaduunarimies ei kelpaa edes parisuhteeseen nykymaailmassa.olen harkinnut työnteon lopettamista ihan vaan sen takia kun ei kiinnosta tä maailma ja yhteiskunta enään.pitäkööt tunkkinsa.
Kiinnostaa se varmaan sen verran, että yhteiskunnan tuet kelpaa. Pässi.
Hienoa, että tiedän taas miksi huomenna menen töihin ja maksan veroja. On mahtavaa, että saa ylläpitää tätä järjestelmää, jossa voi vapaasta tahdostaan maksattaa elämänsä muilla. Toki en kadehdi sinun elämääsi ja omasta mielestäsi ansaitsemaasi vapaata elämää, jossa rahaa tulee tekemättä mitään. Älä sinä myöskään puolestasi kritisoi itseäsi varakkaampien elämäntyyliä. Älä valita miksi sun pitää kenties ostaa sitä halvinta makaronia tai ostaa vaatteet kirpputorilta tai miten leipäjonokassin sisältö ei miellyttänyt. Älä myöskään kritisoi miten lasten harrastukset ovat niin kalliita, ettei ole varaa harrastaa tai miksi kunnallisiin hammashoitoihin tai lääkärille on niin pitkät jonot. Elämä on valintoja ja sinä teet omat valintasi.
Ei sellaista syytä oikeasti olekaan. Itse käyn töissä ja tienaan ihan hyvin, mutta jos yhtäkkiä palkka putoaisi niin paljon että saman verran saisin tukina, niin lopettaisin työt siihen paikkaan. Rahan takia töitä tehdään, ja kaikki se muu varsinainen sisältö elämään tulee työn ulkopuolelta. Työssä käyminen ainoastaan mahdollistaa sen muun elämän. Työyhteisö on ihan ok, mutta kyllä ne parhaat kaverit on toisaalla. Joku sanoi että työ tuo mielekästä tekemistä ja antaa sisältöä elämään. Mulla olisi kyllä mielekästä tekemistä ja elämän sisältöä ihan muutenkin. Surullista jos työ on se elämän paras anti! En ole valmis työstä luopumaan koska palkka on sen verran hyvä. Mutta tosiaan jos palkka olisi saman verran kuin tuet, en näkisi mitään järkeä käydä töissä. Oikeasti suurin osa toimisi samoin, mutta helppohan se on väittää toisin kun ei ole siinä tilanteessa että nämä olisi vaihtoehdot.
Tämä alun kysymys on liian syvällinen minulle. En keksi siihen mitään annettavaa. Jätän tähän vastaamisen minua viisaammille ja filosofeille.
Vierailija kirjoitti:
Paremmalta se cv:ssä näyttää kun yritän ettiä samalla koulutustani vastaavan työn.
Tää on kyllä todella hypoteettinen kysymys koska oon aina kaikista mun duuneista, vaikka ois kuinka paskaa ollu, saanu paljon enemmän rahaa käteen kuin tuilla ollessa.
Niinpä. Töissä saa lomarahat, virikesetelit, mahdollisia muita palkanlisiä. Tuilla ei koskaan saa muuta kuin sen saman summan ja on ikuisesti tilivelvollinen kelalle. Ja kokemusta on ansiosidonnaisella olemisesta. Ei käteen todellakaan jäänyt enemmän kuin töissä ollessa, vaikka työ olisi ollut miten perustasoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia sinä ap saat sillä omani ovat reilusti alle paskaduunina tason. Voitko luetella luvut ja summat jotta tarkista mikä on jäänyt hakematta. 2 lasta tulot 750e/kk.
En ole ap, mutta tuon perusteella sulla on puoliso jonka tulot kattavat loppuosan, tai sitten lapset eivät asu luonasi.
Ei nykyään mitään järkeä muuta kuin jos pysyy liitonrahalla. Olen ollut joskus kun seinät olisi päälle muuten kaatunut. Ja jaksoi tehdä raskasta työtä. Tosin oli enemmän työntekijöitä joskus eikä ihmisiä vedetty piippuun. Jos työmäärä on ylimitoitettua niin tällä järjellä en menisi.
Tunnen niitä joitakin koko ikänsä tehneitä ja joka paikka kuuskymppisenä kulunut aivan tohjoksi.
Vierailija kirjoitti:
Rankka tilanne, mutta pari ehdotusta tuli mieleen, kun nyt kerran kysyit:
- Taitaa kertyä työeläkettä?
- Osoittaa aktiivisuutta, että olet ollut jossain työssä, kun haet oman alasi töitä.
- Työsuhteessa olevan on tutkitusti helpompi saada uusi työpaikka kuin työttömänä.
- Joku voi kokea ulkopuolisuutta yhteiskunnasta, päivärytmi ym., ei kaikki.
- Joillakin voi kulua alkoholia ym. enemmän.
- Joskus työyhteisöt on mukavia, ei aina.Päätös on tietysti omasi. Tsemppiä syksyysi, mitä sitten päätätkin!
Mihin ap tarvitsee työeläkettä? Työmarkkinatuki vaihtuu aikanaan takuueläkkeeseen, kansaneläkkeeseen ja eläkeläisen asumistukeen ja käteen jäävä raha jopa kasvaa nykyisestä.
Ap:n ei tarvitse näytellä aktiivista eikä näyttää hyvältä työnantajan silmissä jos hän ei pyri töiin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelin, että kaikkien työttömien pitäisi ehdottomasti mennä vaikka niihin p*skaduuneihin koska muuten ovat kamalia nahjuksia. Kunnes jäin itse työttömäksi ja kokeilin itse siivoustyötä. Se oli ihan järkyttävän raskasta ja hirveää. Eikä tosiaan jäänyt käteen juuri mitään. Elämä oli pelkkää orjatyötä ja siitä palautumista. Ei jäänyt energiaa tai rahaa mihinkään muuhun. Ei sellainen ole mitään ihmisen arvoista elämää.
Siivoustyö raskasta? Olen itse tehnyt välillä siivoustyötä, eikä se kyllä mitenkään erikoisen raskasta ole jos ei nyt mitään räkälöitä tai rakennuksilla siivoa. Siivoustyössä kävellään paljon, saa arkiliikuntaa ja kohteiden suhteen on kuitenkin valinnanvaraa. Ehkä minua toki motivoi sekin, että tein töitä opiskelijana ja elin kädestä suuhun muutenkin. Mutta kyllä ovat ihmiset nykyään aika pullamössöjä, jos pitävät jotain kevyttä toimistosiivousta raskaana duunina. Huonosti palkattua se kyllä on ja ei sitä välttämättä koko elämänsä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista syytä oikeasti olekaan. Itse käyn töissä ja tienaan ihan hyvin, mutta jos yhtäkkiä palkka putoaisi niin paljon että saman verran saisin tukina, niin lopettaisin työt siihen paikkaan. Rahan takia töitä tehdään, ja kaikki se muu varsinainen sisältö elämään tulee työn ulkopuolelta. Työssä käyminen ainoastaan mahdollistaa sen muun elämän. Työyhteisö on ihan ok, mutta kyllä ne parhaat kaverit on toisaalla. Joku sanoi että työ tuo mielekästä tekemistä ja antaa sisältöä elämään. Mulla olisi kyllä mielekästä tekemistä ja elämän sisältöä ihan muutenkin. Surullista jos työ on se elämän paras anti! En ole valmis työstä luopumaan koska palkka on sen verran hyvä. Mutta tosiaan jos palkka olisi saman verran kuin tuet, en näkisi mitään järkeä käydä töissä. Oikeasti suurin osa toimisi samoin, mutta helppohan se on väittää toisin kun ei ole siinä tilanteessa että nämä olisi vaihtoehdot.
Tavallaan, mutta ei kuitenkaan. Tottahan itsekin jättäisin työni, jos 100% varmuudella saisin saman määrän rahaa lopun elämääni. Pidän työstäni ja saattaisin joskus omaksi ilokseni tehdä jonkun keikan edelleen, mutta kokonaisuutena mieluummin tekisin erilaisia vapaaehtoisia juttuja.
Mitään 100-varmuutta ei kuitenkaan ole. Ei edes nykyiselle tukitasolle. On ihan mahdollista, että jossain kohdassa tukia karsitaan kovalla kädellä, joko määrän tai kriteerien osalta. Ainoa oikeasti käypä pääoma on silloin se, että on yrittänyt pysytellä parhaansa mukaan työelämässä, hankkinut osaamista ja verkostoja jne.
Ja ainoa tapa kerryttää tätä on tehdä töitä, oli ne sitten parempia tai huonompia, ja pyrkiä kohti parempia töitä jos osaaminen ja henkinen kapasiteetti riittää.
No mitä ne paskaduunit sitten on? Oikean paskan ajoon ei taida teillä monellakaan pätevyydet / taidot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä.
Kuuden vuoden syöpähoitojen, aivoleikkauksen ja useamman aivoinfarktin jälkeen osallistun mielelläni myös sinun elättämiseesi.
N
Olen samaa mieltä. Minä työskentelen MS-taudistani huolimatta, vaikka tuskia riittää.
Tietenkin osalla on oikeus levätä kotona eikä rasittaa itseään töillä.
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Mikään ei estä sinua ja tuota toista jäämästä kotiin lepäämään.
Paljastuit provoksi nyt, kun alun 34 vaihtuikin 36:seksi.