Käly kiukuttelee, kun joutuu viettämään joulua meillä.
Anoppi ja appiukko ovat lähes seitsemänkymppisiä, eivätkä enää jaksa kestitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluna. Tilakin alkaa olla jo kortilla, vaikka niillä onkin iso talo. Me ehdotettiin, että vietetäänkin joulu meillä. Siis samat ihmiset, sama joulu, mutta meillä.
Kaikki muut ovat olleet innoissaan, paitsi käly. Meillä on lapsiperhe, joten lapsiperheilläkin on mahdollisuus vähän rennompaan jouluun, kun täällä on pelit ja vehkeet, lelut ja kaikki. Anoppilassa pitää aina varoa kaikkea, eikä leluja ole kuin joitain 70-luvun hyrriä.
Käly on ollut alusta alkaen ajatusta vastaan. Vetoaa perinteisiin. Meillä ei joulu varmasti tunnu joululta, kun on AINA viettänyt vanhemmillaan ja kotitalossaan joulua. Ei siis ole ollut miehensäkään joulua viettämässä, koska joulu menee siitä pilalle.
Nyt huokailee ja valittaa joka asiasta, kun keskustellaan joulusta. Meillä on varmaan liian iso kuusi, eikä *huoh* niitä perinteisiä joulukoristeita. "Mä olen joka joulu laittanut aina sen ensimmäisen koristeen, jonka tein ekaluokkalaisena mummulle". "Miltäköhän tuntuu syödä jouluruokaa eri lautasilta, kun aina on syöty niistä vanhoista.." "Se teidän lähikirkko on jotenkin niin kolkko, ei varmaan tule samanlaista joulukirkko-oloa kuin tavallisesti"
Siis koko ajan! Mä yritän niellä ja olla vain. Minä hyvää hyvyyttäni tarjouduin järjestämään koko joulun. Siivoan, teen ruoat, koristelen, valmistan, teen KAIKEN! Mielelläni, tätä halusinkin. Tykkään tehdä sen kaiken, en tee marttyyriyttäni. Mutta voi luoja nyt alkaa napsahtaa kohta päässä tuon kälyn takia.
Meitä on iso porukka, miehelläni on neljä siskoa ja kaksi veljeä. Näillä yhteensä jo 12 lasta, eli oikeasti meitä on paljon. Ja tuo yksi käly nyt tekee kaikkensa, että varmasti kaikki ymmärtävät, että nyt ei sitten ole JOULUA. On ihan erilainen joulu tulossa, jos siis sitä jouluksi voi sanoa. Väärät lautaset, väärä kuusi, väärät koristeet, väärä kirkko, kaikki on ihan väärin.
Ymmärrän, että kun on aina vietetty joulua jollain tavalla, pienikin muutos on iso muutos. Ja joulu on iso juhla. Silti, muut ovat jo tottuneet muutoksiin. On tullut lisää perheenjäseniä vävyistä ja miniöistä, on tullut lapsia, kaikki muut ovat välillä viettäneet jouluja puolisoiden perheiden luona. Tämä yksi nyt vain itsepintaisesti haluaa viettää kaikki joulunsa täsmälleen, minuutilleen, sentilleen samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Kiitos, että on anonyymi palsta, johon purkautua. Menee pian hermo ja oma joulufiilis.
Kommentit (171)
En tiedä miksi mutta kälysi joulusta tulee mieleen anoppini :-) Hän todistettavasti naukui ja kitisi kymmenen vuotta että kuinka hienoa olisi jos joku lapsista tekisi joulun ettei hänen tarttisi raataa jne. Sitten se joulu tuli kun yksi hänen lapsistaan pystyi joulun laittamaan (tarpeeksi iso asunto, lapset sen verran isoja ettei enää kintuissa ja töistä osui vapaata (kaikki lapset vuorotöissä)). Lapset olivat onnellisia kun ihan yhteisen joulun lisäksi saivat antaa äidilleen vihdoinkin sen kauankaivatun "vapaan" joulun. Ja eikus prle, anoppini teki sitten joulun joulupäiväksi ja kinuten pakotti kaikki siirtymään heille viettämään "rääppiäisjoulua". Nyt oli vielä kahta kauheammin väsynyt (ja antoi sen näkyä ja kuulua) koska oli joutunut tekemään viimeiset valmistelut joulupäivän aamuna kun jouluaatto oli kulunut sitä yhteistä joulua viettäessä.
Ja sen jälkeen kaikki ovat viettäneet joulun tahoillaan, omia perinteitään luoden... Anoppi saa valita kenen luo menee, ja hän on ihmeissään kuinka hänen joulunsa ei enää kelpaa...
No miksi käly ei voi viettää joulua vanhempiensaan luona? En ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:57"]
[/quote]
Siis ajattelin kälyä veljesi vaimona, mutta hän on siis miehesi sisko?
En kestäisi tuollasit ihmistä. Jos teille on tulossa jouluna riitaa tai piikittelyä, niin sinuna hoitaisin sen pois alta ennen joulua. En ymmärrä tällaisten ihmisten peesaajia, "kälyn joulu menee pilalla,kun ei saa laitta jotain helvetin koristetta kuuseen" voi kyynel. Kerrot hänelle, ettei kukaan estä häntä tekemästä just sellaista joulua omaan kotiinsa kuin haluaa ja syödä juuri sitä mitä haluaa ja millaisilta lautasilta ne haluaa vetää. Mua ainakin risoisi tuollainen tapaus. On todella epäkunnnioittavaa sua kohtaan tuollainen valitus. Sano sille suoraan niin saat jouluna olla rauhassa mokomalta marmattajalta.
Kälysi on vain tosi lapsellinen ihminen. Jokaisella on varmasti enemmän tai vähemmän perinteitä jotka tekee juuri itselle joulumielen, mutta asiat muuttuu enemmin tai myöhemmin. Korkein aika hänelläkin kasvaa aikuiseksi. Muuttuuhan se joulu teiltä muiltakin paikan suhteen, mistäpä sitä vielä tietää vaikka muuttuisi mukavampaan suuntaan. Käsittämätönsä narinaa kälyltä, vaikkei häntä kaikki miellyttäisi niin voisi ottaa edes toiset huomioon ja pitää mölyt mahassaan. Tsemppiä sulle joulujärjestelyihin!
Nyt en ymmärrä kuka kälyä pakottaa viettämään teillä joulua? Sanot kälylle että menee sitten sinne mihin haluaa.
Ihan ensimmäinen asia, joka sille kälylle pitäisi tehdä selväksi, että hän ei ole enää pikkutyttö, vaan kolmekymppinen aikuinen nainen, joka käyttäytyy kuin pahainen uhmaikäinen kakara. Jos hän ei tänä vuonna "ehtinyt" tarjoutua sukujoulun järjestäjäksi, niin joulujahan on tulossa yksi joka vuosi eli hänellä on mahdollisuus järjestää jouluja niin monta kuin haluaa. Nauttisi, kun saa tulla valmiille tai menisi ukkonsa matkassa toisen suvun joulua kokemaan.
Tuntuu suorastaan liikuttavalta, miten jotkut kirjoittajat yrittävät selittää kälyn kiukkuamisen parhain päin. Hänellähän on loistava mahdollisuus järjestää vanhempiensa kotiin myös tänä vuonna niin oman perinteensä mukaisen joulun kuin haluaa ja ripustaa sen nuhraantuneen neljännesvuosisadan ikäisen koristeen kuuseen. Eiväthän hänen vanhempansa ap:n luona vietä koko joulun aikaa. Kotonakin tarvitaan ruokaa ja koristeita.
Minulla on myös kokemusta monesta viettopaikasta. Niin kauan kuin isovanhemmat elivät, olimme joulun siellä. Sen jälkeen eno tuli meille monena vuonna sittenkin kun äiti oli jo kuollut. Vuosi vuodelta joulukoristelu ja -ruuat vähenivät, mutta ei se tunnelmaa mihinkään vienyt. Me kolme aikuista, isäpuoli, eno ja minä istuskelimme, juttelimme ja saatoimme katsoa telkkariakin, jos sieltä sattui tulemaan jotain katsottavaa. Veli oli avovaimonsa suvun luona. Sitten vain elonmatka tuli päähänsä yhdelle toisensa jälkeen ja minä jäin jäljelle. Sittenpä olenkin viettänyt joulun omassa hyvässä seurassani jo kuusi kertaa, neljästi kotonani, kahdesti kakkosasunnollani. Sinne suunnistan tänäkin vuonna. Paikka ei ole ollut minulle koskaan tärkeä, mutta joskus nuorena en olisi voinut kuvitellakaan viettäväni joulua yksin. Mutta kaikkeen tottuu.
Miksi sinä ap jauhat asiaa hänen kanssaan? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Sinä voit sanoa sille, että tervetuloa nähdään jouluna. Ja se siitä. Jos taas olette kavereita keskenänne ja soittelette jatkuvasti, niin silloin voinet sanoa suoraan että harmi että sinua harmittaa, mutta minä olen innoissani enkä halua kuunnella kitinää asiasta.
Joulu on ihmisille tosi arka paikka. Aikuisetkin taantuvat lapsiksi kun puhutaan joulusta. Tiedän peräti kaksi tapausta, jossa joulun muuttuneet perinteet on rikkoneet lopullisesti aikuisten sisarusten välit! Lapsellista ja typerää, mutta totta. Jouluperinteet on tabu johon ei saa koskea. Olkaa siis varuillanne! Älä ainakaan aloita riitaa sen lapsellisen kälyn kanssa vaan anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ole yläpuolella!
Voi hyvänen aika mikä ihminen tuo käly....ei ole paljon elämänkokemusta kyllä kertynyt, kun vielä kolmekymppisenä kiukuttelee kuin pikkulapsi tällaisesta asiasta! Jouluja on tosiaan tullut ja mennyt, minäkin eroperheestä joten moneen on pitänyt taipua. Olenpa yhden joulun viettänyt vastasyntyneiden tehollakin esikoisen kanssa, siinä ei paljon mietitty pitäisikö olla ripustamassa sitä ensimmäistä koristetta.
Nyt kissa pöydälle, et odota ap jouluaattoon asti minkälainen narina ja pään aukominen on tulossa! Ei yksi keskenkasvuinen aikuinen saa pilata parinkymmenen ihmisen, mukana myös lapsia, joulua! Minä kyllä varmaankin sanoisin seuraavan narinan tullen, että mitäpä jos tehdään niin, että järjestät omaan kotiisi ihan sellaisen joulun kuin haluat...enkä ymmärrä sitäkään, että jos tenttaa joulupöydän antimetkin, niin miksei tarjoudu tuomaan itse jotain itselleen tärkeää! Meillä ja varmasti sadoissa muissakin suvuissa tehdään niin, että sovitaan ennen joulua kuka tuo mitäkin ja kun mukaan tulee uusi sukulainen (vävy, miniä jne) hän voi tuoda itselleen tärkeän ruoan, jälkiruoan, viinin tms. mukanaan! Näin ollaan saatu monia ihania lisäyksiä joulupöytään ja jotain pudotettu vuosien saatossa pois, kaikkea kun ei voi eikä jaksa syödä. Monesta jutusta on tullut uusi perinne jouluun, jota tehdään vaikkei se oman perinneruokansa tuoja olisi mukanakaan juuri sinä jouluna.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:57"]
[/quote]
Siis ajattelin kälyä veljesi vaimona, mutta hän on siis miehesi sisko?
[/quote]
No anopin tytär.
Meillä appiukko on tuollainen ilonpilaaja. Valittaa kokoajan silloin kun ovat jouluna meillä. Tyyliin " ai nää on valmistaikinasta tehty nää joulutortut! " " Etkö sä ole porkkanoita kunnolla soseuttanut tähän laatikkoon ? " " kyllä meillä aina oli maksalaatikkokin joulupöydässä " " Miksi näitä kaloja pitää olla montaa sorttia" jne jne. Kun kaikki tunnemme tämän hapannaaman , on otettu sellainen linja , että ei sanota vastaan mutta vaihdetaan aina iloisesti puheenaihetta kun joku piikikäs kommantti lentää. Tosiasiassa inhoan sitä miestä , mutta perherauhan ja tossun alla olevan anopin takia kestän itse riitää haastamatta. Onneksi hän on suvun ainoa ilonpilaaja , joten me kaikki muut voimme pitää hauskaa. Appi kun oikein koittaa haastaa riitää , haluaa että muillakin on ikävä olo, niin paras vastine on estää hänen pahanmielenlietsomisensa.
Älä kuuntele sitä kälyä. Ei kälyn pakko ole teille tulla. Jos tulee ja piikittelee , älä kommentoi vaan jatka hauskanpitoa muiden kanssa.
mua käy sua ap sääliksi. Auttaisko jos sanoisit kälylle jos ei kelpaa, minä, siis mikä joka tätä viestiä kirjoitan, voi tulla tilalle.
Käly on lapsellinen ja asialle ei voi mitään.
Itse olisin niin onnellinen jos pääsisin valmiiseen jouluun. Ihan sama vaikka pitäis näkkileipää jyrsiä. jos tulis joulupukki, saisin pari pakettia ja lapsilla on hyvä olla, millään muulla ei ole väliä.
Halaus, iso sellainen
Ymmärrän teitä molempia. Olen itse tottunut monenlaiseen jouluun. Lapsena oltiin isän puolen isovanhemmilla ja äidin puolen isovanhemmilla vuorotellen. Ensin isän vanhemmat kuolivat ja kävimme enää äidin äidillä joulunvietossa. Sitten mummokin kuoli ja aloimme viettää jouluja tädeillä, sedillä. Kunhan oli paljon sukua ympärillä.
Sittemmin sain oman perheen ja on vuoroteltu minun vanhempien ja mieheni vanhempien luona. Minulle joulu tulee siitä, että on paljon läheisiä ihmisiä. Ei mistään astioista tai koristeista, edes perinteisistä ruoista.
Olen hirveän avoin kaikenlaiselle joulunvietolle, mutta huomasin omat rajani viime jouluna. Yhtäkkiä olikin edessä sellainen joulu, ettei miehen vanhemmille ollut menossa monikaan sisaruksista ja sama juttu oli minunkin vanhemmillani. Omat vanhempani lähtivät äitini tädin luokse ja miehen vanhempien luokse oli menossa vain yksi veli. Mies ehdotti, että jäätäisiin kotiin. Jäädyin ihan totaalisesti. Minulta olisi mennyt joulu pilalle, jos oltaisiin oltu vain oman perheen kesken.
Ihmisille joulu tulee eri asioista. Joillekin joulun sanoma on tärkein, joillekin lahjat, joillekin ne astiat, tuoksut, laulut. Jouluun liittyy hirveästi tunteita.
Toivottavasti löydätte sovun!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:40"]
Jotenkin on sellainen olo, että varmaan ne miniät ja vävyt ovat vain odottaneet, että appivanhemmat tulisivat niin vanhaksi, että eivät enää jaksa viettää sukujoulua. Varmaankin moni haluaisi oikeasti viettää joulua ihan siellä omassa kodissa kaikessa rauhassa ja luoda omia jouluperinteitä tai tehdä itse omia jouluruokia tai vierailla jouluna omien vanhempien luona, mutta kun täytyy kohteliaisuudesta raahautua sinne anoppilaan joulua viettämään... Säälin kovasti ap:n miehen sukuun naituja ihmisiä. Ja nyt ap haluaa anopin paikalle ainoan oikean sukujoulun järjestäjäksi. Voi tsiisus tuollaisia ihmisiä.
[/quote]
Et liene ihan tosissasi, mutta jos olisi näin niin eikö tämä olisi näkynyt jotenkin muuten kuin kälyn itkupotkuraivareina siitä, että anoppilaan on pakko päästä jouluksi?
[/quote]
No, meillähän on vain ap:n selostus siitä, miten ja miksi käly käyttäytyi niin kuin käyttäytyi. Jos käly saikin hermoromahduksen, kun tajusi, ettei hän pääse koskaan sukujouluista eroon, kun nyt pitäisi ruveta luuhaamaan ap:n luona jouluisin.
Minä ilmoitin aikoinani miehelleni, että minä en aio tulla ensimmäiseenkään sukujouluun anoppilaani vaan vietän joulun kotona. Mies tietysti oli vapaa menemään vanhemmilleen vaikka lapsemme kanssakin, mutta hän päätti olla menemättä. Kun me emme menneet, seuraavana jouluna myös langon perhe jätti menemättä. Käly sitten päätti aloittaa oman sukujouluperinteen, mutta kun me ja langon perhe emme menneet heille vaan vietimme omaa jouluamme omissa kodeissamme, siitä ei tullut mitään. Kuulin myöhemmin kälyn miehen sanovan, että luojan kiitos jotkut ymmärtävät viettää joulua ihan vain oman perheen kesken, hän kun on aina vihannut sukujouluja.
Jotenkin on sellainen olo, että varmaan ne miniät ja vävyt ovat vain odottaneet, että appivanhemmat tulisivat niin vanhaksi, että eivät enää jaksa viettää sukujoulua. Varmaankin moni haluaisi oikeasti viettää joulua ihan siellä omassa kodissa kaikessa rauhassa ja luoda omia jouluperinteitä tai tehdä itse omia jouluruokia tai vierailla jouluna omien vanhempien luona, mutta kun täytyy kohteliaisuudesta raahautua sinne anoppilaan joulua viettämään... Säälin kovasti ap:n miehen sukuun naituja ihmisiä. Ja nyt ap haluaa anopin paikalle ainoan oikean sukujoulun järjestäjäksi. Voi tsiisus tuollaisia ihmisiä.
Sinua ei voi syyttää, jos kälyn joulu menee "pilalle". Olet kaikkesi yrittänyt ja huomioinut lapsellisesti käyttäytyvää aikuista jopa yksityiskohtiin asti. Jos ei kelpaa, menköön kotiinsa murjottamaan.
Toisaalta sen ymmärtää, että jokaiselle omien vanhempien ikääntyminen on raskas ja vaikea asia hyväksyä, mutta käly purkaa pahaa oloaan sinuun ja joulun viettoon, ikävää myös kaikille muille sukuun kuuluville.