n.1500€/kk palkkaa unelmaduunista?
Eli mua pyydettiin haastatteluun hyvin harvoin tarjolla olevaan työhön, johon hakijoita oli satoja. Unelmatyötä olisi.
Mutta mutta..
Alkupalkka oli lisineen (ilta- ja viikonlopputöitä myös) n. 1500€ ja puolen vuoden jälkeen n. 1700€. 1-2 vuoden päästä tsägällä 1800-1900€.
Työ on haasteellista, vaativaa, vastuullista ja ammattitaitoa vaativaa.
Kuka elää tollasella palkalla enää nykypäivänä.
Valitettavasti joudun varmaaan kieltäytymään kyseisestä duunista :-(
Nykypalkka on kuitenkin melkein tonnin korkeampi..
Kommentit (25)
Mä olin muutama vuosi sitten 8e tuntipalkalla todella kivassa työssä. Sillon ei ollut asuntolainaa joten sillä jotenkin eli vaikka kk-tulot oli n.1200e bruttona.
Nyt olen pph ja saan noin 1800e bruttona. Nyt on myös asuntolaina ja kaksi lasta, joten tiukkaa tekee, mutta työ on mieluista ja helpottaa meidän arkea kun olen kotona.
Asuntolaina, 2 lasta ja työtön mies, hyvin pärjättiin 1600 brutto/kk. Autokin pakko olla koska työssä sitä tarvitsee. En tiedä mihin uhmisillä yleensä rahat menee, mutta minä koen eläväni ihan ok elämää.
Jos maksaa vaikka yksin pääkaupungissa vuokraa, opintolainoja ja ihan tavallisia menoja kuten puhelin, netti ja julkisen liikenteen kulut niin 1500e kk EI kyllä minusta ole ihan riittävä houkutin. Myös ympäristön kunnissa vuokrat on pilvissä ja julkinen liikenne kauempaa tulee tosi kalliikdi, jo 30pv seutulippu on tosi hintava.
Tuosta on vaikea ostaa edes kunnon talvivaatteita, saati säästää. Jos kyseessä on alottajan sanoma unelmien ammatti, niin siinä unelmien ammatissa on ihan oikein haaveilla myös muista asioista, säästäminen, matkustaminen, asioiden ostaminen kotiin ja myös terveys- ja kauneus esim tukanleikkuuna ja hierontana/fysioterapiana.
UNELMA.
Unelmatyössäni minäkin, yrittäjänä...
Tämän kuun laskujen jälkeen (900 e) tilille jäi noin 10 euroa, jolla pitäisi pärjätä ensi kuun alkuun.
Unelma ei kauheasti lämmitä, jos joutuu kadulle eikä se myöskään ruoki.
Ei kun uudestaan koulunpenkille :/
Ei hyvää päivää, mistä unelmaduunista maksetaan tuon verran? Mulle tarjottiin vuosi sitten palkkaa 3000€ eräässä työhaastattelussa ja totesin heti että ei olla samoilla linjoilla. Toisesta paikasta sainkin 900€ korotuksen, eli palkkani on tällä hetkellä 4220€.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:22"]
Asuntolaina, 2 lasta ja työtön mies, hyvin pärjättiin 1600 brutto/kk. Autokin pakko olla koska työssä sitä tarvitsee. En tiedä mihin uhmisillä yleensä rahat menee, mutta minä koen eläväni ihan ok elämää.
[/quote]
Jos haluaa elämältään jotain muutakin kuin perhe-elämää niin rahaa menee aika paljon. Oma asunto on ihan kiva. Toimiva ja luotettava auto tai tarpeen vaatiessa pari. Vakuutuksen edellisiin. Harrastukset. Maailmaa on kiva nähdä muualtakin kuin tv:stä. Hyvä ruoka maksaa jos haluaa vielä ostaa luomua ja laadukkaita raaka-aineita. Tommonen elintaso on mahdollista, jos molemmat tienaa ehkä 2500 e, mutta silloinkin täytyy olla tosi tarkkana.
Palkalla 1600 yhteensä ei kyllä sellaisenaan kovin moni tule toimeen ollenkaan. Miten jos esim. tulee yllättäviä menoja, pesukone hajoaa tai täytyy hankkia uusi kannettava? Ja olisihan se kiva, että jälkipolvellekin jäisi hiukan jotain kun aika jättää.
Valintojahan nämä on ja toiset tyytyy elämässään toisia vähempään. Mutta nostan hattua jos joku tuollaisellakin liksalla saa elämänsä mukavasti hoidettua.
Kokopäivätyöstäkö? En kyllä aina tajua, mitä unelmaporukkaa työnantajat oikein kuvittelee tuommoisilla tarjouksilla saavansa. Oli unelmatyö mikä lystää, niin ei ainakaan meikäläinen tai luullakseni oikein kukaan pitkään 1500 brutolla pärjää, jos pitää elättää lapsia, maksaa vuokra/vastike+asuntolaina, vaatteet, ruoka, sähkö, kotivakuutus, puhelin, työmatkat etc. muut pakolliset menot ja jos sattuisi vielä tarvitsemaan autoa, että sinne töihin ylipäänsä pääsee. Kai siinä jo vähintään asumistukea joutuu hakemaan. Ja ruuan hinta se nousee aina vain, samoin kenkien, sähkön ja vaatteiden.
Mun neuvo. Haet paikkaa, käyt haastattelussa jne. Jos työnantaja soittaa että saisit paikan, sano siinä vaiheessa että edelleen kiinnostaa, mutta voisiko palkaa hieman miettiä ylöspäin, koska koulutuksesi/kokemuksesi/innostuksei työtä kohtaan on suuri? Selität, että olet todella motivoitunut työstä, mutta nyt olet miettinyt tarkemmin ja 1500e ei taloudellisesti tule sinulle riittämää. En ihmettelisi, vaikka työnantaja hetken mietittyään vähän korottaisisikin palkkaa. Mutta tosiaan, otat puheeksi vasta kun valinnut sinut - siinä vaiheessa työnantajalta menee vähän pasmat sekaisin kun on jo päättänyut että sinä tulet töihin ja kun et tulekaan innosta kirkuen, alkaakin miettiä että apua, nyt se menee kilpailijoille ;)
24 jatkaa. Jos työ todella unelmaduunisi, liity ko alan liittoon heti. Voit myös tehdä sen että menet työhän jos sen saat ja kun 4kk koeaika on ohi, otat yhteyttä liittoon ja pyydät apua palkkaneuvotteluihin. Jos työ vaativaa ja ammattitaitoa vaativaa 1500e / kk luultavamminen ei ole työehtosopimusten mukainen palkka!
Kannattaa myös miettiä tulevaisuutta ja mahdollisia ongelmatilanteita. Noilla palkoilla ei paljon säästöjä kerätä. Lisäksi kannattaa muistaa, että eläke on sitten myös samaa linjaa. Ja entäpä jos sattuu vaikka sairastumaan? Pahimmassa tapauksessa opiskelukin on Suomessakin jonkun vuoden päästä maksullista.
Tuollaisia työpaikkoja pitäisi kaikkien karttaa, niin palkkataso pysyisi edes jossain tasossa. Paras keino taistella alipalkkausta vastaan on kieltäytyä kaikista alipalkatuista töistä. Pitkällä aikavälillä palkat kyllä nousee jos ketään ei saada töihin. Ja onhan tuo typerää työnantajankin puolesta, koska ei kukaan pätevä ihminen tuolla palkalla työpaikassa kauaa pysy.
Kyllä tuolla palkalla voi olla vaatesuunnittelijana koska ammatti itsessään nostaa sosiaalista statusta.
Olemmekohan samalla alalla?
Minä olen yrittäjä alalla, jossa palkat ovat tuota luokkaa. Työntekijöitä ei vielä ole, mutta toivon mukaan joskus on mahdollisuus palkata. Itse en tule saamaan palkkaa vielä siinäkään vaiheessa. Kovaa on, mutta en silti vaihtaisi alaa mistään hinnasta, niin kauan kuin on toivoa saada yritys tällä alalla kannattavaksi ja palkka juoksemaan - vaikka ihan pienikin!
Jokainen kuitenkin harkitkoon itsenäisesti, onko sen alan homma niin suuri unelma, että sen vuoksi on valmis luopumaan monista kulutukseen liittyvistä unelmista.
Niin se sen kertoo että jos satoja hakijoita on niin mikei pitäisi maksaa kolmeatonnia? Tai edes kahtatonnia? Työnantaja ei koskaan ota parasta vaan kokonaispakettina sopivimman ja nykyisessä taloustilanteessa tulijoita on.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 09:31"]
Olemmekohan samalla alalla?
Minä olen yrittäjä alalla, jossa palkat ovat tuota luokkaa. Työntekijöitä ei vielä ole, mutta toivon mukaan joskus on mahdollisuus palkata. Itse en tule saamaan palkkaa vielä siinäkään vaiheessa. Kovaa on, mutta en silti vaihtaisi alaa mistään hinnasta, niin kauan kuin on toivoa saada yritys tällä alalla kannattavaksi ja palkka juoksemaan - vaikka ihan pienikin!
Jokainen kuitenkin harkitkoon itsenäisesti, onko sen alan homma niin suuri unelma, että sen vuoksi on valmis luopumaan monista kulutukseen liittyvistä unelmista.
[/quote]
Todella moni yrittäjä sanoo, että ei saa itse palkkaa ollenkaan.
Silti heillä on rahaa maksaa asuntolainansa, autonsa, ruokansa, vaatteensa, lastensa harrastukset ymv. eivätkä he mitenkään erityisen köyhiltä päällepäin vaikuta.
Mistä ihmeestä he oikein saavat rahansa elämiseen?
Sossusta?
Pankista lainaa joka kuukausi?
Tämä mysteeri on minua jo jonkin aikaa ihmetyttänyt, eikä siihen tunnu vastausta löytyvän.
Onko ap vielä linjoilla? Minua kiinnostaisi tietää, mistä työstä/alasta tässä puhutaan.