Miniä ei osaa tehdä ruokaa, eikä halua opetella
Miniä ei siis osaa tehdä ruokaa, eikä halua opetellakaan, koska se on kuulemma tylsää. Poikani tekee pitkää päivää ja tekee sen päälle vielä ruuat ja suuren osan muustakin ns. kotityöstä. Miniällä ei riitä kuulemma keskittymiskyky ruuan valmistumisen odotteluun. Kun poikani laittaa ruuan tulemaan, miniä haluaa syödä kesken kypsennyksen, tyyliin "kyllä tätä nyt voi jo ottaa, on se niin kypsää, että nälkä lähtee", vaikka esim. perunat olisivat vielä raakoja. Joskus hän kyllä siivoaa. He yhdessä tätä kertoivat ja naureskelivat asialle.
Minulla on neljä poikaa ja vain yhden tyttöystävä/avovaimo laittaa ruokaa. Poikani kaikki osaavat leipoa ja laittaa ruokaa, ovat itse halunneet opetella. Nämä nykyajan tytöt käyvät mieluummin ohjatuilla jumppatunneilla ja pelaavat tietokoneellaan. Tuntuu, että heille on itsestäänselvää, että mies hoitaa kodin.
Ovatko nämä nyt niitä tasa-arvonaisten kasvattamia tyttöjä? Millaisia työnjakoja teidän perheissänne on?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 20:56"]
Ap tässä,
tämän nimenomaisen poikani (jonka tilanne tämän aloituksen kirvoitti) mielestä ruoanlaitto ei ole mikään harrastus (joku tuossa sanoi miesten ruoanlaiton olevan muodikas harrastus), hänellä on niitä ihan riittämiin muutenkin. Mutta pakon edessä hän sen ruoan laittaa, kun avovaimo kieltäytyy. Ulkona syöminen tai einesten lämmittäminen ei onnistu kuin harvoin, koska avovaimo on allerginen melko laaja-alaisesti.
Ihan hyvää keskustelua aiheesta saatiin aikaan, fiksuja kommentteja, kiitos! :)
[/quote]
Niin, useinhan ne on naiset jotka kokkaa pakon edessä, onko jotenkin traagisempaa kun mies joutuu kokkaamaan vaikkei haluisi?
Ai niin 40 jatkaa, oon muuten mies, ja todella hieno ex ja edesmennyt anoppi. Ja laitoin ruokaa, jota ei läheskään aina arvostettu (haluttiin maustamatonta makaroni-jauhelihaa).
Itse käyn töissä, siivoan ja laitan ruoan aina pöytään. Mieheni sitten hieman auttaa silloin tällöin tiskeissä ettei omat ihottumani käsissä pahene. Mies vie myös roskat aina.
Olen itse myös kosmetologi, jumppaan ja pidän huolta itsestäni. Silti keittiö hommat hoituvat kiitettävästi.
Minulla on myös muutama kaveri jotka ovat muillakin elämänosa-aluiella heikkolahjaisia eivätkä osaa edes makaronia keittää. Sääliksi käy miehiä, jotka kyllä vaihtuvatkin jatkuvasti.... Mieheni työkaverilla on myös aina eväänä pelkkiä voileipiä koska hänen naisensa ei kuulemma muuta tee/syö kuin leipiä. Sitä tämä mies aina kiroilee töissä miten voi ollakkaan tuollainen nainen kun vertailee kehnoja eväitään mieheni pöperöihin. Miehelläni on mukana aina kunnon kotiruokaa salaatteja myöten hienosti pakattuna.
Koska mina hoidan keittiö asiat vastineeksi mies hoitaa auton ja muut remonttiin liittyvät asiat. Myöskin lampunvaihto kuuluu hänelle.
Meilla kotihommat menee aika lailla 50:50, se tekee kummalla on aikaa, molemmat osataan kyllä kaikki kodin työt.
Jos tasa-arvoa vaaditaan molempien pitää hoitaa pyykkikone, ruuanlaitto, tapetointi, renkaanvaihto, jne. Siitä on aivan turha kenenkään riuhtoa.
T: mies, jolta sujuu kaikki muu paitsi rappaus ja maksalaatikon syönti...
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:52"]
Minä en laita ruokaa, en tiedä osaisinko, ei ole tullut juuri kokeiltua mutta ei se nyt kovin vaikeaa mahda olla. Jotenkin vain niin turhaa ajanhukkaa, kun itse en edes pidä "oikeista" ruuista, syön mieluiten salaattia, leipää, hedelmiä yms. Mieheni ei ehdi eikä vamaan osaisikaan makaronia kummempaa tehdä.
Meillä kokkaa anoppi, ja kaikki ovat tyytyväisiä. :D Etenin anoppi, joka on lajiketta superemäntä, sekä minä, kun lapseni saavat monipuolista ruokaa eikä minun tarvitse haaskata aikaani.
[/quote]
Minusta olisi kamalaa olla noin avuton.
Anoppi! Sulla on kaikki vallan avaimet käsissäsi. Kyllä miniä lähtee, kun pistät asioihin vauhtia, kaikkihan on vain poikasi parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:05"]
Minä ja mies olemme nelikymppisiä ja molemmat laitamme ruokaa. Ruokaa pitää lapsiperheessä tehdä pajlon ja usein niin se on aika kovaa työtä tuo ruokahuolto, minusta on niin että jos perustaa perheen, nin on pakko osata tai opetella laittamaan ruokaa, koska muuten toinen kuormittuu liikaa.
[/quote]
No juu, viimeistään sitten, kun perustaa perheen. Mieluiten tietysti jo aikaisemmin. Ruuanlaittotaito kuuluu ihan normaaliin elämänhallintaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 20:56"]
Ap tässä,
tämän nimenomaisen poikani (jonka tilanne tämän aloituksen kirvoitti) mielestä ruoanlaitto ei ole mikään harrastus (joku tuossa sanoi miesten ruoanlaiton olevan muodikas harrastus), hänellä on niitä ihan riittämiin muutenkin. Mutta pakon edessä hän sen ruoan laittaa, kun avovaimo kieltäytyy. Ulkona syöminen tai einesten lämmittäminen ei onnistu kuin harvoin, koska avovaimo on allerginen melko laaja-alaisesti.
Ihan hyvää keskustelua aiheesta saatiin aikaan, fiksuja kommentteja, kiitos! :)
[/quote]
Niin, useinhan ne on naiset jotka kokkaa pakon edessä, onko jotenkin traagisempaa kun mies joutuu kokkaamaan vaikkei haluisi?
[/quote]
Good point!
Ei se ole mitään elämän hallintaa. Se on mielenkiintoisia matkoja makumaailmoihin. Jokainen pystyy mahansa täyttämään. (Tai jos ei muuta halua? Säälittävää??)...
En osaa minäkään tehdä kunnolla ruokaa. En ole koskaan piitannut ruuanlaitosta. Siksi meillä mies hoitaa sen puolen. Ylipäänsä keittiö on hänen aluettaan.
Erittäin hyvä kysymys, tätä en hokannut. Mies joka tekee (osittain pakosta, mutta kuitenkin mielenkiinnosta)!
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:16"]
Olen pesunkestävä feministi. Sekä poikani että tyttäreni osaavat tehdä kaikkia kotitöitä
[/quote]
Kumpi ne heille opetti?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:31"]
Itsehän poikasi ovat vaimonsa valinneet.,Erinomainen asia, että osaavat sitten itse laittaa ruokaa, että voi ottaa semmoinen vaimon, joka on oikein hyvä jossakin muussa ... Ehkä voit kuvitella, mitä ominaisuuksia nuoret miehet naisissa arvostavat. Voi hyvinkin olla, että juuri niitä ominaisuuksia kehitetään mm. jumpassa, kampaajalla, kosmetologilla ym.
[/quote]
Arvostan miniöitäni paljon, en kai muuta ole väittänytkään. Ei se, että ei osaa tai halua laittaa ruokaa, sulje pois niitä muita lahjoja. Tässä ei nyt ollut tarkoitus sohaista mihinkään miniä-anoppipesään tikulla. Kunhan hain asiallista keskustelua aiheesta. Pystyykö täällä sellaista käymään ilman, että tuo vastakkainasettelu kaivetaan vaikka mistä rivin välistä?
T. Ap
[/quote]
jos kotitöitä jakaa, niin usein menee niin että nainen mieluummin siivoaa ja mies kokkaa. Nainen nauttii siitä kodin puhtaudesta. Jos miniä siivoaa niin silloinhan miehen kuuluu kokata?
[/quote]
Ai meneekö? Minä inhoan siivoamista, vaikka pidän kyllä siististä kodista (kukapa ei?). Ruoanlaittoa ja varsinkin leipomista sen sijaan rakastan. Meillä mies ei siis kauheasti laita ruokaa tai leivo, vaikka osaa kyllä jotain laittaakin. Hän luultavasti siivoaa hieman enemmän kuin minä.
No, eikös se ole ihan o.k jos sekä poikasi että hänen vaimonsa ovat tilanteeseen tyytyväisiä. Monissa perheissä ollaan vastaavasti tyytyväisiä siihen että mies ei tee ruokaa lainkaan vaan se jää kokonaan vaimon vastuulle.
Itse arvostan kovasti sitä että mieheni tekee ruokaa - ja hän sitä että minä teen. Molemmat siis vallataan keittiö suunnilleen yhtä usein, toisinaan kokkaillaan yhdessä. Tämä kuvio toimii meillä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:16"]
Monissa perheissä ollaan vastaavasti tyytyväisiä siihen että mies ei tee ruokaa lainkaan vaan se jää kokonaan vaimon vastuulle.
[/quote]
Monissa perheissä myös riidellään tästä...
Parisuhde on kehnoilla kantimilla, jos näitä asioita ei pysty päättämään siellä ytimessä (ilman anoppia jopa, tai jos on hyvät välit niin sen kaa). Ei ole kiveen hakattu juttu kuka mitäkin tekee, vai onko? Relatkaa ja nauttikaa elämästä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:31"]
Itsehän poikasi ovat vaimonsa valinneet.,Erinomainen asia, että osaavat sitten itse laittaa ruokaa, että voi ottaa semmoinen vaimon, joka on oikein hyvä jossakin muussa ... Ehkä voit kuvitella, mitä ominaisuuksia nuoret miehet naisissa arvostavat. Voi hyvinkin olla, että juuri niitä ominaisuuksia kehitetään mm. jumpassa, kampaajalla, kosmetologilla ym.
[/quote]
Arvostan miniöitäni paljon, en kai muuta ole väittänytkään. Ei se, että ei osaa tai halua laittaa ruokaa, sulje pois niitä muita lahjoja. Tässä ei nyt ollut tarkoitus sohaista mihinkään miniä-anoppipesään tikulla. Kunhan hain asiallista keskustelua aiheesta. Pystyykö täällä sellaista käymään ilman, että tuo vastakkainasettelu kaivetaan vaikka mistä rivin välistä?
T. Ap
[/quote]
jos kotitöitä jakaa, niin usein menee niin että nainen mieluummin siivoaa ja mies kokkaa. Nainen nauttii siitä kodin puhtaudesta. Jos miniä siivoaa niin silloinhan miehen kuuluu kokata?