Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun erityisluokalta lukioon?

Vierailija
25.09.2020 |

Meidän 9. luokkalainen haluaisi kovasti lukioon. On käynyt koko peruskoulun erityisellä tuella ja yläkoulun erityisluokalta. Ei ole kuitenkaan yksilöllistetty oppiaineita. On tosi tunnollinen, mutta hidas oppija. Ollut nuorempana kehityksen viivettä. Koulussa opettaja ja psykologi ovat tuoneet esiin, että lukio olisi todennäköisesti hyvin kuormittava ja vaativa, koska vaatii itsenäistä opiskelua ja nopeaa tiedon omaksumista. Haluaisimme lapsen menevän lukioon ja tuemme häntä. Tuntuu, että koulu on ajatusta täysin vastaan. Onko kukaan mennyt erityisluokalta lukioon?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Tunnette itse lapsenne parhaiten. Jos lukio on todella nuoren oma ykköstoive ja pisteet riittävät lukioon, niin antaisin hänen aloittaa lukion. Koulu ei juurikaan pysty tarjoamaan tukitoimia, joten jää kodin tuen ja nuoren sinnikkyyden varaan.

Kuten asiantuntijat peruskoulussa ovat epäilleet, voi kuormitus olla liian suuri - mutta sittenhän sen näkee. Varasuunnitelmia on hyvä olla, ammattikoulu ei ole huono vaihtoehto ja lukion voi suorittaa vielä aikuisenakin, vaikka työn ohessa.

Järjetön idea, jos on vaikeuksia oppimisessa. Aikuislukio työn ohessa on paljon vaativampaa ja hankalampaa kuin nuorisolukiossa opiskelu teininä ilman mitään muita velvollisuuksia.

Vierailija
42/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioon voi käyttää enemmän aikaa ja kirjoittaa vain minimimäärän aineita. Jos pääsee lukioon, niin miksei? Keskiarvorajahan karsii ne pois, jotka eivät sinne kuulu.

Kaikissa lukioissa ei ole keskiarvorajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee huonoilla lukiopapereilla? Käyttää sytykkeinä?

Pointtina varmaan se, että itse se lukion käyminen on tällä pojalla se haave ja samalla haaste.

Missä sanottiin nuoren olevan poika?

Vierailija
44/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mieli taitaa tulla kun ei saa montakaan kurssia suoritettua

Vierailija
45/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee huonoilla lukiopapereilla? Käyttää sytykkeinä?

Pointtina varmaan se, että itse se lukion käyminen on tällä pojalla se haave ja samalla haaste.

Missä sanottiin nuoren olevan poika?

Ei missään. Joku on tituleerannut täällä pojaksi, joku tytöksi. Jompi kumpi se toivottavasti on.

Vierailija
46/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, muistathan, että erityisluokalla saatu kasin arvosana ei vastaa peruskoulun arvosanoja. Erityispuolella on helpotettu materiaali ja läpipääsyraja alempana.

Olen itse lukion ope ja opettanut myös yläkoulussa erityispuolella. Lukioon pääsee nykyään heikommallakin keskiarvolla, mikä on osoittautunut melko huonoksi ratkaisuksi heikoille oppilaille. He tekevät kaikkensa ja saavat lisäopetusta, muttei se aina riitä. Vaikka kurssit vielä pääsisi jotenkuten läpi, iskee todellisuus viimeistään yo-kokeissa, joissa helpotusta ei tunneta.

Vierailija
47/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on oltava lain mukaan erityisopettajan tuki ja kuraattoripalvelut. Siellä huomioidaan myös erityiset lapset, ota selvää oman alueen lukioista mikä olisi juuri sinun lapselle paras.

Meillä myös erkkalapsi lähti lukioon ja kohtalaisen hyvin on mennyt, väsynyt on mutta toistaiseksi pärjännyt. Tykkää lukuaineista, matematiikka on vaikein ja äidinkieli. Kirjoittaminen vaikeaa, helpottaa vähän kun saa kirjoittaa koneella. Opiskeli peruskoulussa yleisopetuksessa, mikään aine ei ollut mukautettu. Kävi peruskoulun 10 vuodessa.

Soittele rehtoreille ja lukioiden kuraattoreille ja kysy heidän mielipidettään.

Vierailija
48/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, muistathan, että erityisluokalla saatu kasin arvosana ei vastaa peruskoulun arvosanoja. Erityispuolella on helpotettu materiaali ja läpipääsyraja alempana.

Olen itse lukion ope ja opettanut myös yläkoulussa erityispuolella. Lukioon pääsee nykyään heikommallakin keskiarvolla, mikä on osoittautunut melko huonoksi ratkaisuksi heikoille oppilaille. He tekevät kaikkensa ja saavat lisäopetusta, muttei se aina riitä. Vaikka kurssit vielä pääsisi jotenkuten läpi, iskee todellisuus viimeistään yo-kokeissa, joissa helpotusta ei tunneta.

Mun lapsi on erityisluokalla ja opiskelee samat kirjat ja kokeet kuin normiluokalla oleva oppilas. Älyssä ei vikaa vaan jaksamisessa. 

Vierailija
49/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla adhd ja oppimisvaikeuksia, olin peruskoulussa myös pienluokalla ja minulla oli matikka jopa yksilöllistetty. Silti olen päässyt lukion matikan kursseja arvosanalla 5 läpi. Lukio on tuottanut kyllä paljon vaikeuksia ja välillä tuntunut toivottomalta, mutta ei se täysi mahdottomuus ole. Kyllä tässä näyttää siltä että lakki tulee. Muistaakseni nyt 2021 tulee vielä pakolliseksi lukioihin erityisopetus. Mitään lapsesi ei menetä, vaikka yrittäisi.

Vierailija
50/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsesi kuuluu niihin oppilaisiin, jotka on niin "tyhmiä, ettei tajua edes olevansa tyhmä". Sori, näin se vaan on. Suurin osa erityisluokalla olevista ja muutenkin oppimisvaikeusista tietää ja tunnistaa rajoitteensa, löytää omat vahvuutensa ja suunnittelee elämäänsä realistiselle pohjalle. Sitten on nämä, jotka ei edes tajua omia rajoitteitaan ja nykyään ei voi sanoa tarpeeksi suoraan nuorelle, kun puhuu höpöjä.

Sanon nyt suoraan: Siitä lukiosta höpöttöminen kannattaa lopettaa. On aika huolestuttavaa, jos 15-vuotias ei itse jo tajua omia taipumuksiaan tuon vertaa. Mikä on mennyt mönkään?

Vierailija
51/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on haasteita. Toisaalta, jos lukio on lapsen haave ja sinne keskiarvon perusteella pääsee, niin miksi aikuisten pitää tämäkin heti torpata. Kyllä lapsi itse huomaa, jos lukio liian vaikeaa. Ei olisi ensimmäinen lukion keskeyttäjä. Minusta taas lasta pitää kannustaa ja tukea kohti omaa unelmaa. Ei yltiöoptimistisesti, mutta ei myöskään heti torjuen.

Samat ajatukset täällä. Ei kai lukioon nykyään edes pääse (ainakaan suuremmissa kaupungeissa), ellei ole keskiarvo kahdeksan kieppeillä? Ja kyllä se on pahempi lytätä nuori "ei sinusta ole" kuin että jättää sitten kesken, jos on liian hankalaa. Onpahan sitten ainakin yrittänyt, eikä sen jälkeen jää asia kaivelemaan.

Vierailija
52/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aineenopettajana opetan yläkoulussa sekä tavisluokkia että erkkaluokkia. Vaikka kirjat ja ops on samat, niin erkkojen kanssa ei pysty käymään kuin pääkohdat läpi, mitään syventävää ei ikinä. Kokeissa tavikset kirjoittaa esseitä ja erkat ympyröi monivalintatehtäviä. Oppilasaines on niin heikkoa, että kolmasosalla erkoista olisi rehellisesti 4 eikä mitään asiaa seuraavalle luokalle, mutta koska muuta vaihtoehtoa ei ole, niin läpihän he pääsevät. Erkkaluokan 8 olisi tavisluokalla max 6.

Meillä on kyllä useampikin mennyt erkkaluokalta lukioon, lähinnä asperger, sosiaalisten tilanteiden pelko yms. syistä erkkaluokalla olevia. Nämä ovat aina ensin siirtyneet 9.luokalla tavalliseen luokkaan kokeilemaan opiskelua isossa ryhmässä ja normisisällöillä. Lapsesi kannattaisi käydä nyt 9.luokalla kokeilemassa yleisopetuksen luokassa.

Vierailija
53/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on koko peruskoulun ollut pienluokassa. Nyt käy lukion ekaa luokka. Kyllä sunkin lapsi tulee pärjäämään jos vaan haluu.

Vierailija
54/98 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, aivan varmasti on opettaja ja vielä ihan erityispuolella ja lukiossa. ;DD

Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä jotkut viitsii suoltaa. Oppimäärä ei todellakaan ole automaattisesti kaikilla pienryhmässä opiskelevilla eriytetty.

Vierailija
55/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä jotkut viitsii suoltaa. Oppimäärä ei todellakaan ole automaattisesti kaikilla pienryhmässä opiskelevilla eriytetty.

Joillain on niin huono koulutus, että he viitsivät täällä epäillä muiden koulutusta.

Vierailija
56/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksamisesta on ongelmia jo peruskoulun oppimäärän kanssa, en valitettavasti voi suositella lukiota. Päivät ovat usein pidempiä ja yhden kokeen koealue käsittää koko kurssikirjan. Koeviikolla pitäisi sitten läpäistä kokeet, joita on joka päivä. Itsellä oli peruskoulussa lähes ysin keskiarvo ja lukio kyllä koetteli jaksamista kun oli myös 8-16 päiviä ja lukemista riitti noiden pitkienkin päivien päälle.

Vierailija
57/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskastahan lukio hänelle voi tulla olemaan, mutta ilman muuta kannustaisin kokeilemaan. Käsittämätöntä, että näin monet vanhemmat ovat valmiita lyttäämään lapsen unelman opiskella vaikuttaen hänen koko tulevaisuuteensa. Vanhemman tehtävä on tukea nuorta elämässä eteenpäin.

Lukio on myös yleissivistävä ja siksi sen käyminen on arvokasta, vaikka ei päätyisikään lopulta korkeakouluun.

Täysin käsittämätöntä, että joku vanhempi voi ajatella (kuten jossain aiemmassa viestissä tässäkin ketjussa), että hänellä on oikeus ”olla päästämättä” lastaan lukioon. Opiskelumahdollisuuden tulee olla perusoikeus kaikille kiinnostuneille!

Vierailija
58/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsesi kuuluu niihin oppilaisiin, jotka on niin "tyhmiä, ettei tajua edes olevansa tyhmä". Sori, näin se vaan on. Suurin osa erityisluokalla olevista ja muutenkin oppimisvaikeusista tietää ja tunnistaa rajoitteensa, löytää omat vahvuutensa ja suunnittelee elämäänsä realistiselle pohjalle. Sitten on nämä, jotka ei edes tajua omia rajoitteitaan ja nykyään ei voi sanoa tarpeeksi suoraan nuorelle, kun puhuu höpöjä.

Sanon nyt suoraan: Siitä lukiosta höpöttöminen kannattaa lopettaa. On aika huolestuttavaa, jos 15-vuotias ei itse jo tajua omia taipumuksiaan tuon vertaa. Mikä on mennyt mönkään?

Näitä kyllä löytyy, ja etenkin muista kulttuureista tulevilla, joilla ei ole mitään käsitystä Suomen koulujärjestelmästä saati yleisestä vaatimustasosta. Olen käynyt keskustelua erkkaluokalla säälivitosella läpipäässeiden kanssa siitä, että voiko peruskoulun jälkeen kahden (!) vuoden amiksella valmistua eläinlääkäriksi, lakimieheksi tai kirurgiksi. Eivätkä oikein usko, kun yritän kertoa, että se ei ole mahdollista. Myös jopa lukutaidottomat vanhemmat kotona odottavat lapsistaan lääkäreitä, vaikka oikeasti peruskoulun tavoitteista on 9.luokan päättyessä läpäisty ehkä 10%. Eivät voi ymmärtää, että 9 vuoden peruskoulun läpäiseminen ei ole Suomen kaltaisessa maassa suuri saavutus, jolla mennään yhteiskunnan huipulle. Ja he ovat omasta mielestään aina hyviä koulussa, vaikka todistuksessa korkein arvosana olisi se viisi.

Vierailija
59/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka oppimäärää ei ole virallisesti eriytetty, on se silti kaukana normiluokkien tasosta. Pienryhmissä on niin heikkoja ja ainakin pk-seudulla kielitaidottomia ja käytöshäiriöisiä lapsia, että ehkä 5 - 10 min oppitunnista voi käyttää opetukseen, muu aika menee välien selvittelyyn ja hyssyttelyyn. Moni ei oikeasti pysty virkettä kirjoittamaan eikä ymmärrä lukemastaan mitään, myös keskittymiskyky kuunteluun tai edes kuvien katseluun on heikko. Lisäksi näiden luokkien opettajat eivät ehkä opeta lainkaan tavallisia luokkia, joten vetävät rimaa pakosta koko ajan alemmas, koska on pakko. Parempi opettaa edes vähän kuin ei mitään.

t. Se tavisten lisäksi myös erkkoja opettava aineenope.

Vierailija
60/98 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren kanssa kannattaisi miettiä sitä, mitä hänellä on haaveissa toisen asteen (lukio / amis) opintojen jälkeen. Haluaako hän päästä pian käsiksi työelämään, vai onko valmis vielä opiskelemaan useita vuosia. Minkä tyyppisestä ammatista haaveilee - edellyttääkö haaveen toteutuminen lukiopolkua? Esim. ammattikorkeakouluun on ihan hyvä polku myös ammattikoulun kautta. Yliopisto on tietysti toinen asia, mutta mahtaako nuoresi oppimisen haasteilla olla mahdollista muutenkaan selviytyä yliopisto-opinnoista?

Itse koittaisin saada nuoren vaikka kokeilemaan talvella yhden lukiokurssin suorittamista aikuislukiossa. Monessa aikuislukiossa yhden kurssin aineopiskelijaksi on mahdollista päästä alaikäisenäkin. Tämän kokemuksen pohjalta voisi sitten arvioida miten lukio-opiskelu voisi sujua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi