Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä en ymmärrä miten te hankitte ne kivitalot, veneet ja katumaasturit.

Vierailija
25.09.2020 |

En ymmärrä, niitä näkee kaikenlaisilla idioottilekoilla saapastahvoillakin, joista ei uskoisi jos ei näkisi omin silmin. Kiroilevatkin niin kuin yläasteikäiset. Miksi minä sivistynyt, tasainen ja hyväkäytöksinen olen jäänyt työttömäksi oleilemaan pikku yksiöön elämään yhteiskunnan almuilla. Kyllä minäkin yritin, mutta kukaan ei vaan koskaan ymmärtänyt minua. Jotkut kyllä pitivät ihan potentiaalisena, mutta eivät halunneet vastaanottaa esim. antamalla työtä, vaan ajattelivat että "joku muu huolii", "urasi syntyy jossain muualla". Siis tavallaan minuun on uskottu, mutta ei sitten tosihetkellä missään päästetty eteenpäin. Miksi nuo kiroilevat saapastahvot ovat sitten menestyneet elämässä, vaikka voisi luulla että heitä nyt ei ainakaan kukaan halua lähelleen? Toki osa voi olla yrittäjiä, mutta kyllä jokaisella yrittäjälläkin on sidosryhmiä, joiden kanssa ollaan tekemisissä.

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjätaskun pitää aloittaa omaisuuden kerrytys jo 18-20 v., että on taloa ym. 30-40 v. Itse tein sen virheen, että panostin opiskeluun ja akateemiseen uraan kunnes tajusin, että se on pelkkää kädestä suuhun elämistä epävarmuudessa. Ei perhettä (naisen on edelleen valittava perhe tai akateeminen ura), taloudellista turvaa, harrastuksia, taloja, matkoja jne. Nykyisen hommani olisin saanut paljon pienemmällä vaivalla.

Vierailija
22/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella totta että köyhyys periytyy. Toinen vanhemmista ei perinyt kumpaakaan vanhempaansa, toinen hänen vanhemmista kavalsi ensin kuolleelta jääneen omaisuuden itselleen, ja kun aika jätti, oli tehnyt hänet perinnöttömäksi salaisilla omaisuudensiirroilla. Näin ollen myös minä en saanut mitään sieltä päin.

Suvussani on toinenkin tällainen pesänkavaltaja, sieltä suunnalta ei jäänyt mitään jälkipolville.

Keneltäkään isovanhemmilta ei jäänyt yhtään mitään mulle asti....aika jännää sinänsä, kun vertaan ystävääni, joillla isovanhemmilta jäänyt/jäämässä maita ja mantuja, useita kesämökkejä. Näin se menee.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä näkee kaikenlaisilla idioottilekoilla saapastahvoillakin

Aika reilusti ilmaistu. Meillä on rakentumassa kivitalo järvinäkymillä. Mies on töissä, minä en. Omaisuutta on kertynyt hyvin perinteisin keinoin: asuttu ensin pienessä, ja siitä pikku hiljaa siirrytty isompaan. Pienen perinnön avulla hankittu sijoitusasunto, joka on osin lainan vakuutena. Se on itse asiassa hyvin tavallista, että pankki rahoittaa niitä kivitaloja (ja muitakin), sillä niin on hyvä jälleenmyyntiarvo. 

Meillä on yksi velaton auto, eikä muuta velkaa kuin asunto- ja rakennuslainaa. Ja tämän kivitalonkin rakentamiseen osallistutaan itse, joten se maksaa paljon vähemmän kuin avaimet käteen - rakennutettuna. 

Itse luulen, että totuus on tarua ihmeellisempää ja monella on taitoa käyttää rahaa niin, että sitä riittää moneen asiaan. Toki tosi monella on myös velkaa, mutta se ei ole aina paha asia, saatikka tavaton asia. En tiedä sitten, olenko ainoa, ketä melkein ärsyttää ihmiset jotka uuden talon tai auton jollain nähdessään ensimmäisenä haluavat ajatella, että siinä menee korttialoa ylläpitelevä ylivelkaantunut idiootti. 

Vierailija
24/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ap lääkikseen ja opiskele lääkäriksi. Sen jälkeen sulla alkaa olla niin töitä kuin rahaakin.

Vierailija
25/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllä noita saa.

Eikä pankit anna lainaa ilman kunnollisia vakuuksia, on turha hokea että pankistahan sitä lainaa saa.

Tiedän yhden tuollaisen tavallisen tahvon, joka osaa myös kiroilla vaikka ei kiroile.

Ja ihan on tavallsisesta perheestä lähtöisin.

Mutta hänellä on vene, omakotitalo, maasturi, ja vaimolla tietenkin oma, upea kesämökkki sun muuta mukavaa.

On yrittäjäkaveri.  Tekee töitä 14 h/ vrk, ei se ehdi itse tuolla kesämökillään juurikaan olemaan.

Vaimo päivätöissä, mutta muutoin hänkin mukana yrityksessä.

Hän on on ainakin tehnyt duunia helvetisti sen eteen että pärjäisi ja pystyy työllistämään ne pari-kolme työntekijää ja tilapäisen työvoiman.

Hän toimiin kuljetusalan yrittäjänä, jossa kilpailu on kovaa.

Mitään perittyä rahaa eikä perintöjä tällä perheellä ei todellakaan ole.

Vierailija
26/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi niin pelkästään toinen (boomer) vanhempi yleensä työskenteli ja se riitti siihen, että sai ison omakotitalon ja auton ja veneen.

Nyt ei riitä vaikka molemmat vanhemmat työskentelisi kahta eri työtä.

Mielenkiintoista kuinka maailma on muuttunut. Boomerit saivat asiat vähemmällä, nykyiset milleniaalit ja zoomerit saavat tapattaa itsensä työhön eikä saa lähellekään yhtä paljoa.

Hieman on sinulla aika kullannut muistot. Toki moni sai silloin sen omakotitalon mutta sen eteen sitten kyllä säästettiinkin urakalla kaikessa muussa. Kun se vaimo oli kotona niin se tarkoitti että sitten säästettiin ruoassa keräämällä marjoja, hilloamalla ja säilömällä ja tehtiin halpoja kotiruokia. Lapsille tehtiin vaatteita itse tai kaupasta ostetut paikattiin ja parsittiin jotta kävivät sitten vielä pienemmille sisaruksille. Pakastin tai televisio ostettin kun siihen oli ensin säästetty vuosi. Lauantaisin saunan jälkeen lapset jakoivat yhteisen 0.3 litran Jaffapulloin. Eikä siis tarvinnut olla mikään käyhä vaan nämä olisvat ihan normaaleja asioita lähes kaikissa perheissä.

Juuri kukaan nykyihminen ei pitäisi sen ajan yleistä elintasoa hyvänä. Nykyään kulut ovat niin paljon suuremmat kun pitää olla laitetta ja härpäkettä, nettiliittymää ja irtokynsien huoltoa puhumattakaan matkustelusta kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
27/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Pikkupaikkakunnassa saa vaikka siivoojan palkalla omakotitalon.

Vierailija
28/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ap lääkikseen ja opiskele lääkäriksi. Sen jälkeen sulla alkaa olla niin töitä kuin rahaakin.

katoppa vaikka lukiokavereistasi, kuinka moni niistä köyhän duunariäidin kanssa ahtaassa kaksiossa asuneista luokkakavereistasi osasi, ymmärsi, hakeutua vaikka lääkikseen? Kun ei ollut KETÄÄN ohjaamassa, eikä auttamassa siihen suuntaan, ala-asteesta asti?

Voin kertoa: NOLLA.

No, teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta erittäin harvinaista se vaan olisi, että esim. siivooja yh:n lapsi menestyy niin että lääkiksen ovet avautuu...Kun ei esim. yläaseellakaan pärjää kouluaineissa jos kukaan ei patista tai valvo läksyjen lukuun. nimim. sivusta seurannut. 

Vierailija
29/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käynti ja luottotiedot lienevät tässä avainsanoja.

En tiedä. Minäkin tienaan ylimmässä kymmenyksessä eikä ole kivitaloa tai maasturia. Tosin olen sinkku eli toisen tulot puuttuvat, mutta toisaalta olen saanut perinnön. Onneksi elämä on ihan kivaa tiilitalossakin ja farmarillakin pääsee. 

Vierailija
30/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.n katkera kateus on jo sitä luokkaa että kannattas varmaan mennä nuppi lääkärille avautumaan. hyvässä lykyssä saat oman huoneen kivitalosta ja palvelukin pelaa

Vierailija
31/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

katoppa vaikka lukiokavereistasi, kuinka moni niistä köyhän duunariäidin kanssa ahtaassa kaksiossa asuneista luokkakavereistasi osasi, ymmärsi, hakeutua vaikka lääkikseen? Kun ei ollut KETÄÄN ohjaamassa, eikä auttamassa siihen suuntaan, ala-asteesta asti?

Voin kertoa: NOLLA.

No, teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta erittäin harvinaista se vaan olisi, että esim. siivooja yh:n lapsi menestyy niin että lääkiksen ovet avautuu...Kun ei esim. yläaseellakaan pärjää kouluaineissa jos kukaan ei patista tai valvo läksyjen lukuun. nimim. sivusta seurannut. 

Tällainen asenne on itseääntoteuttava. Pahimmassa tapauksessa siellä yläkoulussa on lapsella luokanvalvoja, joka jaksaa muistuttaa ettei yh:n lapsesta ole mihinkään. Taistele siinä sitten tietäsi yliopistoon. Osa totta kai taistelee, mutta toiset ei jaksa, kun energiaa menee vaikka siihen, että selviäisi joka päiväisestä kouluh*lvetistä ehjänä kotiin. 

Vierailija
32/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vakityö ja kykyä säästää, niin lainaa suorastaan tuputetaan. Mekin olisimme saaneet 16t säästöillä ja vajaan 5000e:n nettotuloilla 300t lainaa (vastavalmistuneina, toisella vakityö). Otettiin kyllä vain puolet tuosta, myöhemmin kun opintolainat oli maksettu otettiin lisäksi mökkilaina. Ja autokin on lainarahalla, silloin 4v vanha.

Nythän periaatteessa kannattaakin ottaa lainaa. Meilläkin oli auton hinnan verran säästössä, mutta kun lainan sai nollakorolla, otimme sen ja laitettiin säästöt rahastoon, joka viidessä vuodessa tuottanut paljon enemmän kuin mitä autolaina käsittelykulut ovat olleet.

Mun lapsi ja puolisonsa sai 15000€ säästöillä 200000€ lainaa ja nettotulot heillä hikisesti 3000€/kk. Toinen töissä ja toinen opiskelee, siinä sivussa tekee töitä pari päivää viikossa. Tuota asuntolainaa ennen he olivat ottaneet jo 40000€ autolainaa (ostivat uuden sähköauton). Ja ikää mahtavat 19 ja 20 tuossa kohtaa! Nyt pistivät veneen tilaukseen, kun hurahtivat venemessuilla. 23000€ siihen, mutta sen maksavat säästöistä, joita vanhemmat kartuttaneet pesämunaksi. 

Todellakin lainaa saa vähän liikaakin. Asuntolainaa voi pitää järkevänä, mutta ihan hullutusta että tuollaiset persaukiset ajaa päälle 40000€ autolla. Ja velkainen moottoripyöräkin on o_O

Vierailija
33/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi välttämättä periä rahaa. Ensin tarvii jaksaa tehdä duunia ja osata pistää raha poikimaan. Yks tuttu kaveri teki duunia jo alaikäisenä heti kun vaan töihin pääsi ja säästi pesämunan yksiöön. Siihen aikaan ei pikkukaupungissa paljoa yksiöt maksaneet. Siitä se lähti...

Vierailija
34/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan se taisi olla enimmäkseen sellaiset "kaikista halpamaisimmat kaksinaamaiset pyrkyrimäiset yrittäjät" jotka viettivät melkein koko elämänsä suurissa veloissa, ottivat suuria lainoja, mutta samaan aikaan esittivät mukamas pärjäävänsä hyvin ja tosiaan käyttivät olemattomat rahansa autoihin, taloihin jne. Pitäähän yrittäjän näyttää menestyvältä ja edustavalta!

Nykyään suuri osa kansasta elää samalla lailla. Jopa USA:n presidentti elää niin. Mutta siis Suomessakin "ihan tavalliset" keskiluokkaiset opettajat, sosiaalityöntekijät, insinöörit ja putkimiehet elävät niin.

"Ihan tavalliset" ihmiset ovat nykyään ihan sairaita. Ei enää ole normaaleita kypsiä aikuisia. Ihmiset jäävät loppuiäkseen juurikin sellaisiksi kiroileviksi teineiksi. Elävät ikiteineinä velaksi eläkkeelle asti. Kun he lopulta vanhoina kuolevat niin eipä heidän niitä velkoja sitten enää tarvitse maksaa.

---

Jos oikein käsitin niin USA:n edellinen lama, siis vuoden 2007 lama, johtui juurikin tuollaisesta. Kotitalouksilla oli niin paljon velkaa että ne eivät pystyneet enää mitenkään maksamaan velkojaan. Pankit lähtivät romahtamaan. Minun mielestäni kaiken olisi pitänyt antaa romahtaa. Jos elät aina velaksi niin oikeinhan se on että lopulta päädyt puille paljaille. Jos pankit ovat myöntäneet liikaa lainoja niin oikeinhan se on että lopulta pankin kaatuvat.

Mutta eihän USA:ssa George W Bush antanut pankkien kaatua, koska ikiteineillä on suurin poliittinen valta. Joten Bush pelasti teinipankit antamalla niille roppakaupalla verorahoja jotka oli otettu sellaisilta kansalaisilta jotka olivat hoitaneet raha-asiansa hyvin.

Eiköhän tasan sama tule pian tapahtumaan Suomessakin. "Hyvinvointivaltiomme" ei enää pelasta köyhiä, vaan se pelastaa ikiteinien pankit.

Tarinan opetus: älä maksa veroja, ikinä, yhtään. Jos maksat veroja niin ne rahat vain menevät kiroilevien ikiteinien leveään elämään.

Vierailija
35/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat auttaneet alkuun 90% tapauksista. Hyvin harva on alusta asti ansainnut jokaisen euron itse.

Iskän maineella ja rahoilla ratsastettu 99 prosenttia

Vierailija
36/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimällä ja naimalla, siinä yleisimmät. Myös se, että vanhemmat takaavat talolainasi. Jos eivät, niin kusessa olet. 

Vierailija
37/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka, joka on vaatinut jonkun koulutuksen. Ahkeruus siinä työpaikassa, Asunto-omaisuutta lähdetään rakentamaan pienestä kohti isompaa (ei siis sitä kivitaloa ekaksi asunnoksi). Malttia lastenhankinnassa ja muussakin elämisessä. Ja nyt on tosiaan se kivitalo Espoossa, pihassa kaksi autoa (vaan toinen on maasturi), kolme lasta, vakityöpaikat ja koirakin (ei tosin kultainen noutaja).

Vierailija
38/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivitalojen ja maastureiden hankinnassa ei ole mitään järkeä. Ootteko nähneet millaisia elämäänsä tyytymättömiä kulissiliittoja eläviä pissapäitä niissä asuu, jotka kulkee oravanpyörässä kuin japsihiiret eivätkä ymmärrä että miksi ihmeessä..

Vierailija
39/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ammatti on idioottien puuhaa, joila ei riitä mielikuvitus eikä polla omaehtoiseen ajatteluun. Pelkkiä rahalusmuja kemiantehtaiden ylipalkattuja myyjättäriä. No itsepä ovat alansa valinneet. Tai vanhempansa. :D

Vierailija
40/126 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia tarinoita. Itse sain kotoa aika paljon, kun avioliittoon menin nuorena, mutta se liitto kariutui pahasti muutaman vuoden jälkeen, ja jäin käytännössä puille paljaille.

Oliskelin, asuin jaetussa vuokrakämpässä ja kävin kolmivuorotöissä rahoittaakseni opintoni. Velkaa en halunnut ottaa. Valmistuin, tein töitä, asuin omassa vuokrakämpässä kaupungin laitamilla. Sitten jossakin vaiheessa ostin lainarahalla neliön keskustasta. Hankin käytetyn auton. Vaihdoin työpaikkaa ja etenin siellä kivasti pomoksi asti ja tienasin yli 5k/kk. Sitten tuli yt-neuvottelut ja sairastuin syöpään. Muutama vuosi kului saikulla syövän takia, mutta sitten taas töihin, mutta ei enää samaan paikkaan.

Tienaan nyt kuutisen tonnia kuussa bruttona, asuntolaina on pian maksettu jne. Ei ole kivitaloa, mutta kiva asunto ison kaupungin keskustasta, auto ei ole uusimmasta päästä, mutta matkatöissä olevana ei paljoa sillä tule ajeltua.

Elämä on näyttänyt erittäin huonolta vähintään pariin otteeseen tähän mennessä, mutta mitäpä sitä kotiin jäädä ruikuttamaan. kyllä tekijälle töitä aina jostakin löytyy.