En osaa enää auttaa lasta läksyjen kanssa. Mitä nyt?
Koulussa ei opeteta, vaan laitetaan oppilat vaan tekemään. Läksyjä aivan jumalattoman paljon ja kaikki pitää kotona opettaa. Kotona ollaan nyt parhaamme mukaan opettaa kaikkia aineita, mutta nyt loppui taito varsinkin matikan kanssa. Ei kertakaikkiaan tajua mitään. Kirjan yksi ainoa esimerkki on aivan surkea. Sitä ei voi soveltaa vaikeampiin laskuihin enää.
Paskan marjat sanon minä. Kaikki kouluaineet aivan turha elämää ajatellen. Itse en ole kertaakaan tarvinnut mitään koulussa opetettuja juttuja. Laskimella lasketaan tai tietokoneohjelma hoitaa sen. Mihin esim yhtälöitä tarvitaan. Asiat voi opettaa aivan toisin.
Jumalauta mulla palaa käämi ton koulun kanssa. Ei mulle mitään palkkaa makseta siitä, että opetan lasta kotona 2-3 tuntia illassa. Koulu ei hoida omaa osuuttaan. Sairas tää nykyajan koulusysteemi
Kommentit (47)
Käske lapsesi härvätä tunnilla vähemmän ja keskittyä opetukseen.
Millä luokalla lapsesi on jos et osaa enää auttaa? Kai nyt peruskoulun matikasta jokainen aikuinen selviää?
Tukiopetukseen lapsi ja kysy reilusti opettajalta mistä voi johtua, että teillä menee läksyihin noin kauan. Ehkä teillä molemmilla on motivaatio hukassa.
Ei välttämättä, minä en ainakaan enää muista sitäkään vähää ja olen aina ollut huono matikassa. Mutta eihän tuollainen mistään ole kotoisin, että sinä opetat. Lapsi tarvitsee tukiopetusta tai erityisopetusta matematiikassa. Ota yhteyttä kouluun.
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Tuntuu todella ihmeelliseltä, jos lasta täytyy auttaa joka ilta läksyissä, puhumattakaan jos siihen menee tunteja.
Meillä on yläkoulussa olevat lapset ja todella harvoin tarvitsevat apua läksyissään. Aivan koulun opetuksella pärjäävät vähintään hyvin.
Onko lapsellasi oppimisvaikeuksia tai häslääkö tunneilla jotain muuta? Jos ei, niin kerro tilanne opettajille ja pyydä tukiopetusta. Ei mun mielestä ole vanhempien tehtävä käyttää iltojaan opettaen lapsia, kyllä se on koulun tehtävä. Toki jossain läksyissä voi auttaa, mutta ei se voi joka päiväistä olla.
Saa tukipetusta. Ilmeisesti kukaan ei ehdi opettaa lasta kunnolla, niin etä tajuaa asian. Kotona sitten paikkaillaan ja opetetaan.
Laspi on neljännellä ja jakolaskut nyt menossa. Olen itse todella huono matikassa (aina ollut), mutta olen kehitellyt itselleni omia tapoja laskee. Jakolaskua (porras) en ole ikinä peruskoulun jälkeen enää tarvinnut. Jos kirjassa olisi kunnon esimerkkejä, niin voisi itse pähkäillä, mutta ei niin ei.Nyt mun pähkäilyn menee noin tunti jonka jälkeen voin opettaa lapselle.
Tää on niin syvältä.
Eikö se ole koulun tehtävä opettaa lasta niin, että kaikki tajuaa asian?
ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:10"]
Ei omena kauas puusta putoa...
[/quote]
Haista sinä... jos olet niin samperin fiksu (mitä todella kommenttisi perusteella vahvasti epäilen), niin tervetuloa tänne OPETTAMAAN lapselle tätä niin settä se tajuaa sen.
ap
Lainaa kirjastosta toinen matikankirja, jossa on enemmän esimerkkejä.
Ota yhteyttä opeen. Miten lapsesi käyttäytyy tunnilla? Seuraako opetusta?
Voit myös mennä jollekin matikantunnille katsomaan, millaista opetus on. Valitettavasti osa opeista on leipääntynyt työhönsä eikä enää esim. teetä oppilailla läksynä olleita laskuja taululla vaan tarkastetaan vaan loppuratkaisut jostain ratkaisukirjasta - ja siitähän ei opi mitään.
Tai no, idea tuossa omatoimisessa tarkastamisessa on se, että KYSYY, jos ei jotain osannut/ymmärtänyt. Mutta monet oppilaat on tosi huonoja kysymään.
Toivottavasti saatte tukiopetusta. Meidän koulussa on tukiopetuksen antaminen loppuvuodelta kielletty. Ei ole rahaa maksaa opelle siitä palkkaa.
Lapseni lukion toisella ja en ole koskaan opettanut lasta. Koulussa on oppinut ja todistus erinomaista tasoa.
No, eihän koulussa koskaan kaikki opi asioita yhtä hyvin, mutta tottakai perusosaaminen täytyisi saavuttaa, että pystyy jatkamaan opiskelua. Mun mielestä otat opeen tai reksiin yhteyttä, koska ei ole vanhempien tehtävä iltoja opettaa, vaikka vanhemmat osaisivatkin asiat.
Eli lapsi on perinyt oppimisvaikeudet sinulta! Alakoulun matematiikka on oikeasti todella helppoa, paitsi niille joilla on matematiikan oppimisvaikeus (kuten minulla).
Koulu tekee voitavansa, mutta oppiminen tapahtuu lapsesi päässä. Oppimista ei tapahdu jos pää ei käsittele matematiikkaa normaalisti. Lisäksi teidän kotona on varmaankin vältelty kaikkea matemaattista ajattelua, jolloin lapsi ei ole saanut treeniä? Läksyt ovat lapsen vastuulla.
Toimi seuraavasti: Kutsu koolle palaveri jossa on paikalla myös erityisopettaja. Siellä teette paperit koulupsykologin käyntiä varten. Vaadit että lapsi pääsee koulupsykologin testaukseen. Testitulosten perusteella sitten jatkotoimet. Pyydät erityisopettajalta vinkkejä miten voisit treenauttaa lapsen matemaattista hahmottamista kotona. Se on sinun tehtäväsi!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:06"]
Saa tukipetusta. Ilmeisesti kukaan ei ehdi opettaa lasta kunnolla, niin etä tajuaa asian. Kotona sitten paikkaillaan ja opetetaan.
Laspi on neljännellä ja jakolaskut nyt menossa. Olen itse todella huono matikassa (aina ollut), mutta olen kehitellyt itselleni omia tapoja laskee. Jakolaskua (porras) en ole ikinä peruskoulun jälkeen enää tarvinnut. Jos kirjassa olisi kunnon esimerkkejä, niin voisi itse pähkäillä, mutta ei niin ei.Nyt mun pähkäilyn menee noin tunti jonka jälkeen voin opettaa lapselle.
Tää on niin syvältä.
Eikö se ole koulun tehtävä opettaa lasta niin, että kaikki tajuaa asian?
ap
[/quote]
Periaatteessa joo, käytännössä ei onnistu.
Jos oikeasti luokassa kerrattaisiin kaikkia asioita niin kauan, että hitaampikin ymmärtää ja osaa kaiken, niin ei päästäisi niiden asioiden käsittelyssä kuin maksimissaan puolet läpi siitä, mitä vuodessa pitäisi keritä.
Peruskoulu perustuu sille, että kaikille annetaan samanlaiset mahdollisuudet omaksua samat asiat. Se sopii niille keskiverto-oppilaille. Lahjakkaimmat ei pääse hyödyntämään koko potentiaaliaan. Ja hitaammat tippuu auttamatta kärryiltä. Näin se vaan on.
Jos olisi tasokurssit ja eri vaatimustasot eri tasoisille oppilaille, niin sitten voitaisiin tehdä jotain jo enemmän. Mutta nyt on pakko vaan mennä sen keskiarvo-oppilaan tahdissa. Muuten KUKAAN luokasta ei opi sitä vaadittua oppimäärää, kun jankattaisiin vaan samoja asioita ja oppilaat on liemessä yläkoulussa/lukiossa.
Eipä se jakokulma ole mitenkään ihmeellinen. Siinä vain kohta kohdalta käydään läpi, montako kertaa jakaja menee siihen jaettavan osaan. Siis jos jakokulman sisällä on vaikkapa luku 105,42 ja jakajana on 7, niin ensin katsotaan montako kertaa seiska menee ykköseen. No ei kertaakaan. Siispä montako kertaa se menee kymppiin (eli kahteen ekaan numeroon). Menee kerran, eli merkataan siihen kympin yläpuolelle ykkönen. Sitten lasketaan mitä on tuo 1 kertaa 7 ja laitetaan se siihen kympin alapuolelle ja tehdään miinuslasku. Miinuslaskun tulokseksi tulee 3, ja sitten tiputetaan seuraava luku mukaan...
Tässä animaatio:
http://www.opperi.fi/02_opetusvinkkeja/2210_jakokulma_animaatio3.html
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:13"]
Lapseni lukion toisella ja en ole koskaan opettanut lasta. Koulussa on oppinut ja todistus erinomaista tasoa.
[/quote]
Tämä hyödyttää varmasti ap:ta tosi paljon.
Kyllä jokaisen tulisi peruskoulumatematiikka handlata. Vaikkei tietenkään tuoreessa muistissa välttämättä ole, pikainen vilkaisu oppikirjoihin ja homman pitäisi olla hanskassa.
En minäkään tarvinnut apua peruskoulussa. Lukion pitkässä matematiikassa olisin muutaman kerran halunnut apua vanhemmiltani, mutta derivaatta- ja integraalisovellukset eivät olleet enään kovin hyvin muistissa heillä. Mikä on kyllä ihan ymmärrettävää, en minäkään niitä enää osaisi, kun alallani ei niitä tarvitse.
Tukiopetusta jos tuossa vaiheessa jo vaikeaa. Turha syyttää opea ja yhteiskuntaa.
Pelkkä tukiopetus ei välttämättä riitä vaan ehkä tarvitaan ongelmien syihin pureutuvaa erityisopetusta.
Vaadit lapsellesi tukiopetusta.