Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa enää auttaa lasta läksyjen kanssa. Mitä nyt?

Vierailija
27.11.2013 |

Koulussa ei opeteta, vaan laitetaan oppilat vaan tekemään. Läksyjä aivan jumalattoman paljon ja kaikki pitää kotona opettaa. Kotona ollaan nyt parhaamme mukaan opettaa kaikkia aineita, mutta nyt loppui taito varsinkin matikan kanssa. Ei kertakaikkiaan tajua mitään. Kirjan yksi ainoa esimerkki on aivan surkea. Sitä ei voi soveltaa vaikeampiin laskuihin enää.

Paskan marjat sanon minä. Kaikki kouluaineet aivan turha elämää ajatellen. Itse en ole kertaakaan tarvinnut mitään koulussa opetettuja juttuja. Laskimella lasketaan tai tietokoneohjelma hoitaa sen. Mihin esim yhtälöitä tarvitaan. Asiat voi opettaa aivan toisin.

Jumalauta mulla palaa käämi ton koulun kanssa. Ei mulle mitään palkkaa makseta siitä, että opetan lasta kotona 2-3 tuntia illassa. Koulu ei hoida omaa osuuttaan. Sairas tää nykyajan koulusysteemi

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi tehtäviä ei enää tarkasteta koulussa eikä kokeita käydä läpi ja katsota, jos on vastaus väärin, että mikä se oikea vastaus on. Lapsella menee välillä kokeet pieleen ja sitten niitä käyn kotona läpi lapsen kanssa, koska opettaja ei kerro mikä on oikea vastaus. "ei se ole vakavaa jos et osannut, tämä oli liian haastava eli ei haittaa vaikka et osannut" tuon tason kommenteja tulee opelta lapselle, mutta ei niitä oikeita vastauksia. Olen laittanut kokeen allekirjoituksineen opettajalle ja siihen viestin, että antaa tehtäviin myös oikeat ratkaisut..

Vierailija
22/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:20"]

Eipä se jakokulma ole mitenkään ihmeellinen. Siinä vain kohta kohdalta käydään läpi, montako kertaa jakaja menee siihen jaettavan osaan. Siis jos jakokulman sisällä on vaikkapa luku 105,42 ja jakajana on 7, niin ensin katsotaan montako kertaa seiska menee ykköseen. No ei kertaakaan. Siispä montako kertaa se menee kymppiin (eli kahteen ekaan numeroon). Menee kerran, eli merkataan siihen kympin yläpuolelle ykkönen. Sitten lasketaan mitä on tuo 1 kertaa 7 ja laitetaan se siihen kympin alapuolelle ja tehdään miinuslasku. Miinuslaskun tulokseksi tulee 3, ja sitten tiputetaan seuraava luku mukaan...

Tässä animaatio:

http://www.opperi.fi/02_opetusvinkkeja/2210_jakokulma_animaatio3.html

[/quote]

Niin, jakokulmalla. Meillä ei nelosluokkalaisilla ole jakokulmaa käytössä vaan jaetaan allekkain. Meni itseltänikin hetki ennenkun hiffasin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:13"]

Lapseni lukion toisella ja en ole koskaan opettanut lasta. Koulussa on oppinut ja todistus erinomaista tasoa.

[/quote]

Ja - mitä sitten ? Kivat sulle ja lapsellesi, mutta kaikilla ei todellakaan ole näin. Oma lapseni käy kaikki tukiopetukset, erityisopet ja siitä huolimatta yhdessä tehdään matikat ja äikät ja englannit.  Kaikki ei ole noin onnekkaita kuin sinä ja monilla oppimisvaikeuksia - sun ei kannattais olla noin täynnä mainiota itseäsi. Yök !

Vierailija
24/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. 

Meillä lapset tekevät läksynsä ja korkeintaan kuulustelen kokeisiin. Eka luokalla kuuntelin lukuläksyn koska se oli opettajan toive.

Eihän tuon kyllä noin kuulu mennä että sinä opetat kotona. Oletko varma että lapsesi kuuntelee tunnilla?

Vierailija
25/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä animaatiossa ole jakokulma, vaan kyllä siinä opetetaan ihan nykytavalla "rappusen" käyttö.

Olin joskus resurssiopettajana alakoulussa ja rappunen jakolaskussa oli minulle outo. Oppilaat halusivat innokkaasti opettaa minulle rappusen käytön ja kas kummaa, huomaamattaan he oppivat itse sujuvasti jakolaskun, kun selostivat koko ajan mitä tekivät. Vaikka hallitsenkin rappusen, niin täytyy myöntää, että käytän vanhanaikaista jakokulmaa, ellei laskuria ole saatavilla.

Vierailija
26/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään ollut apua sellaisesta kirjasta kuin "Auta lastasi matematiikassa läpi koko peruskoulun ja lukion"? Oma lapsi vasta ekalla ja matematiikka menee hyvin, mutta olen ajatellut, että tilaan tuon kirjan siltä varalta, että joskus tarvitsee apuani. 

Vierailija
27/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa jo sanottiin, niin vaadi palaveria lapsen opettajan ja erityisopen kanssa. Lapsen oppimisvaikeudet pitää testata. Jotta lapsi selviäisi peruskoulun matematiikasta edes jotenkin, teidän täytyy saada ajoissa tukea lapselle, varsinkin kun et itsekään omien oppimisvaikeuksiesi takia pysty lasta auttamaan yhtä hyvin kuin joku toinen matemaattisesti vahvempi vanhempi. Peruslaskutoimitukset pitäisi saada lapselle mahdollisimman vahvoiksi, jotta selviää edes joten kuten yläkoulun matematiikasta.

Siinä olen samaa mieltä tuon jonkun ylemmän vastaajan kanssa, että heikon oppilaan ei nykysysteemissä ole edes tarkoitus osata tehdä kaikkia tehtäviä. Heikoilla on tavoitteena selvitä helpoista tehtävistä, vaativampia ei usein edes pyritä heikoille opettamaan. Jos läksytehtävät ovat koko luokalle/ryhmälle samat, on hyvin todennäköistä, että lapsesi saa aika usein "liian vaikeita" läksyjä. Jatkoa varten kannattaa pohtia opettajan kanssa myös läksytehtävien eriyttämistä, jotta lapsesikin saisi onnistumisen kokemuksia. Monissa kirjasarjoissa on ns. e-kirjoja, joita voitaisiin kenties käyttää lapsesi tapauksessa ainakin osittain. Usein e-kirjojen helpompien tehtävien tekeminen auttaa lasta oivaltamaan ja oppimaan, sillä e-kirjojen tehtävät useimmiten ohjaavat lasta oikeaan ratkaisuun "normaalikirjoja" enemmän. Tai voisitte pyytää koulusta kirjasarjaan kuuluvan e-kirjan kotiharjoittelua varten. Tärkeintä on kuitenkin, että puhutte asiasta lapsen opettajan kanssa. Opettaja ei välttämättä tajua, että läksyjen teko vaatii lapselta noin paljon aikaa ja siihen täytyy puuttua ja tarjota lapselle lisätukea.

-yläkoulun matikanope

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:06"]

Saa tukipetusta. Ilmeisesti kukaan ei ehdi opettaa lasta kunnolla, niin etä tajuaa asian. Kotona sitten paikkaillaan ja opetetaan.

Laspi on neljännellä ja jakolaskut nyt menossa. Olen itse todella huono matikassa (aina ollut), mutta olen kehitellyt itselleni omia tapoja laskee. Jakolaskua (porras) en ole ikinä peruskoulun jälkeen enää tarvinnut. Jos kirjassa olisi kunnon esimerkkejä, niin voisi itse pähkäillä, mutta ei niin ei.Nyt mun pähkäilyn menee noin tunti jonka jälkeen voin opettaa lapselle.

Tää on niin syvältä.

Eikö se ole koulun tehtävä opettaa lasta niin, että kaikki tajuaa asian?

ap

[/quote]

Vierailija
28/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä piti kommentoida noihin "omiin tapoihisi" laskea. Yleensä heikoille oppilaille pyritään ensin opettamaan vain yksi tapa laskea joku tietty laskutyyppi. Liian monta tapaa helposti aiheuttaa vain sekaannusta ja hidastaa oppimista. Kannattaisi olla tiiviissä yhteistyössä koulun suuntaan ja selvittää, miten asioita koulussa opetetaan. Jos koulussa ja kotona opetetaan asioita eri tavalla, voi se hidastaa lapsen oppimista. Toki eri tavalla selittämällä lapsi joskus oivaltaa asian paremmin, mutta merkinnät, termit ym. pitäisi kuitenkin aina pitää samanlaisina heikoille oppilaille.

28

Vierailija
29/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:50"]

Ei siinä animaatiossa ole jakokulma, vaan kyllä siinä opetetaan ihan nykytavalla "rappusen" käyttö.

Olin joskus resurssiopettajana alakoulussa ja rappunen jakolaskussa oli minulle outo. Oppilaat halusivat innokkaasti opettaa minulle rappusen käytön ja kas kummaa, huomaamattaan he oppivat itse sujuvasti jakolaskun, kun selostivat koko ajan mitä tekivät. Vaikka hallitsenkin rappusen, niin täytyy myöntää, että käytän vanhanaikaista jakokulmaa, ellei laskuria ole saatavilla.

[/quote]Jaa, meillä tuota kyllä sanottiin jakokulmaksi eikä rappuseksi. Sama asia siis.

Vierailija
30/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perinteinen kysymys: onko lapsella isä??

Vierailija
31/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:20"]

Eipä se jakokulma ole mitenkään ihmeellinen. Siinä vain kohta kohdalta käydään läpi, montako kertaa jakaja menee siihen jaettavan osaan. Siis jos jakokulman sisällä on vaikkapa luku 105,42 ja jakajana on 7, niin ensin katsotaan montako kertaa seiska menee ykköseen. No ei kertaakaan. Siispä montako kertaa se menee kymppiin (eli kahteen ekaan numeroon). Menee kerran, eli merkataan siihen kympin yläpuolelle ykkönen. Sitten lasketaan mitä on tuo 1 kertaa 7 ja laitetaan se siihen kympin alapuolelle ja tehdään miinuslasku. Miinuslaskun tulokseksi tulee 3, ja sitten tiputetaan seuraava luku mukaan...

Tässä animaatio:

http://www.opperi.fi/02_opetusvinkkeja/2210_jakokulma_animaatio3.html

[/quote]

Niin, jakokulmalla. Meillä ei nelosluokkalaisilla ole jakokulmaa käytössä vaan jaetaan allekkain. Meni itseltänikin hetki ennenkun hiffasin. 

[/quote]

Siis onko nyt joku uusi jakolaskutapa käytössä vai ei? Onko tuo "rappunen" se ihan tavallinen jakokulma, vai joku uutuus?

Vierailija
33/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakokulma (vastava kuin rappunen) ei ole se paras tapa jakaa, paljon loogisempi on allekkain jakaminen, se on helpompi hahmottaa ja ennen kaikkea loogisempi varsinkin niille heikommille oppilaille hahmottaa.

Vierailija
34/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää olis sun korjata asennettasi ja keksiä joku tapa auttaa lastasi jos et itse pysty auttamaan. Jos lapsella ei ole isää niin mitä

Jos pyytäisit kummia tai mummia tai serkkutyttöä tms auttamaan vaikka kerran viikossa. Tai etsi itse tietoa/kirjallisuutta mitkä oppimistavat olisi hyviä sellaiselle jolla on matikan oppimisvaikeus.

Vierailija
35/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:13"]

Lapseni lukion toisella ja en ole koskaan opettanut lasta. Koulussa on oppinut ja todistus erinomaista tasoa.

[/quote]

Tämä hyödyttää varmasti ap:ta tosi paljon.

[/quote]

Kyllä tuo on musta ihan oleellinen juttu, jotta ap saa suhteellisuudentajua. Ap syyttää nykyaikaista koulusysteemiä, mutta kyllä siellä nykysysteemissä ihan normaalisti opetaan lapsille asiat ja lapset oppivat. Eli tuollaisen viestin tarkoitus on herättää ap tajuamaan, että vika ei ole systeemissä, vaan siinä, että lapsi ei saa opetuksesta irti normaalia määrää, vaikka muut lapset kyllä saavat.

Vierailija
36/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä turhaa ole todettu että äidin sivistystaso periytyy lapsille...

Vierailija
37/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei kaikki opi kaikkea. Niin se vaan on. Sinäkin olet aikoinasi jäänyt aika ohuille tiedoille, jos nyt jo loppuu oma osaaminen.

Vierailija
38/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli vanhempain illassa yllätyksenä kun puolenkymmentä mammaa alkoi dissata matematiikan opettajaa, joka on kuulema todella huono eikä osaa opettaa. Medän lapsi ei ollu koskaan moittinut tätä opettajaa.

Kotona sitten kysyttiin lapselta että onko matikan opettaja huono, johon lapsi vastasi että opettaja opettaa hyvin, mutta osa ei kuuntele ja on sen lisäksi tyhmiä kuin saapas, vika on oppilaissa, ei opettajassa.

Vierailija
39/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu puuskahdus ap:ltä, ettei mitään kouluoppeja ole tarvinnut elämässä. Kyllä minä olen monesti vaikkapa ihan tuota jakokulmaakin tarvinnut, kun on ollut niin vaativa lasku, ettei ole päässälaskuna taipunut eikä ole ollut laskinta saatavilla. Kätevä ja käyttökelpoinen on jakokulma ollut.

Ja monia muita juttuja on tarvittu, yhtälöitäkin monesti, kun on kiinnostanut se yhden osan suuruus tarkalleen.

Minä veikkaan jonkun muun tavoin, että ap ei käytä koulutaitoja (vaikkapa näitä matemaattisia), koska hän ei oikein hallitse niitä. Siinä kohdin, missä minua kiinnostaa tarkka määrä, paino, tms, niin ap ei ole kiiinnostunut tai hänelle riittää vain jonkinlainen aavistus tai arvio asiasta. Ap ei ehkä myöskään ole kovin kiinnostunut siitä ymmärtävätkö hänen tekstinsä lukijat tekstin oikein vai väärin (äidinkielen taidot). Ja niitä asioita, joita ei saa selville suomen kielellä, ei tarvitse tietää (englannin taidot). Ja niin edelleen.

Minulle koulussa opitut asiat ovat hyödyllisiä ihan päivittäin. Tänään tein pikaista prosenttilaskua kassalla, jotta tiesin millaista summaa olisi realistista tinkiä. En voi mitenkään yhtyä tuohon mielipiteeseen, ettei koulussa opittu olisi oikeassa elämässäkin hyödyllistä.

Vierailija
40/47 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:27"]

Meille tuli vanhempain illassa yllätyksenä kun puolenkymmentä mammaa alkoi dissata matematiikan opettajaa, joka on kuulema todella huono eikä osaa opettaa. Medän lapsi ei ollu koskaan moittinut tätä opettajaa.

Kotona sitten kysyttiin lapselta että onko matikan opettaja huono, johon lapsi vastasi että opettaja opettaa hyvin, mutta osa ei kuuntele ja on sen lisäksi tyhmiä kuin saapas, vika on oppilaissa, ei opettajassa.

[/quote]

Hmm. Kyllä tuossa voi oikeasti miettiä, josko opettajassakin olisi jotain vikaa. On toki hyvä, että hänen opetuksessaan joku oppiikin. Mutta kyllä opettajan opetustyylin pitäisi sopia suurimmalle osalle oppilaista. Jos luokassa on paljon lapsia, jotka eivät hänen opetuksestaan saa riittävästi irti, niin ei se enää ole pelkästään lasten vika. Opettajan opetustyyli saattaa tuossa tapauksessa olla liian yksipuolinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän