En osaa enää auttaa lasta läksyjen kanssa. Mitä nyt?
Koulussa ei opeteta, vaan laitetaan oppilat vaan tekemään. Läksyjä aivan jumalattoman paljon ja kaikki pitää kotona opettaa. Kotona ollaan nyt parhaamme mukaan opettaa kaikkia aineita, mutta nyt loppui taito varsinkin matikan kanssa. Ei kertakaikkiaan tajua mitään. Kirjan yksi ainoa esimerkki on aivan surkea. Sitä ei voi soveltaa vaikeampiin laskuihin enää.
Paskan marjat sanon minä. Kaikki kouluaineet aivan turha elämää ajatellen. Itse en ole kertaakaan tarvinnut mitään koulussa opetettuja juttuja. Laskimella lasketaan tai tietokoneohjelma hoitaa sen. Mihin esim yhtälöitä tarvitaan. Asiat voi opettaa aivan toisin.
Jumalauta mulla palaa käämi ton koulun kanssa. Ei mulle mitään palkkaa makseta siitä, että opetan lasta kotona 2-3 tuntia illassa. Koulu ei hoida omaa osuuttaan. Sairas tää nykyajan koulusysteemi
Kommentit (47)
En olekaan mainio vaan poikani, toki kannustan ja motivoin mutta en edes pystyisi opettamaan lukion matematiikkaa ja kieliä.
Ei siinä mitään jos ei opi, mutta toi asenne! Ei niitä taitoja tarvitse?? Olisithan itse nyt tarvinnut lapsesi auttamisessa. Oma lapseni turhautuu koulussa koska aineet ovat liian helppoja. Tasan ei mene joululahjat!
Lapsi tarvitsee tukea kotoa, pelkkä koulun tuki ei riitä. Erityislasten tai oppimisvaikeuksien kanssa painivien lasten huoltajien on tuettava lasta vielä enemmän kuin muiden. Usein käy kuitenkin niin, etteivät huoltajat tätä tee.
Kyseessä lienee aineenopettaja...? Usein yläkoulun puolella ongelma on, että opetus on ollut täysin luokatonta alakoulussa + numerot aivan yläkanttiin. Tottakai se on sen aineenopettajan vika, kun alkaa vaatia osaamista ja 13-vuotiaat ei osaa edes kertotaulua ja muita peruslaskutoimituksia sekä lukusuoraa. Sitten opettaja ei osaa opettaa ja se alakoulun ope oli NIIN hyvä, kun antoi nollaosaamisella ysin kaikille. Valitettavasti jälki siivotaan yläkoulussa, niin osaamisen ongelmat että vääristynyt kuva omasta osaamisesta. Tarkoitus on kuitenkin tarjota riittävät taidot jatko-opintoihin.
Sitä en kiellä, ettei opettajissakin olisi eroa. Onhan se selvä. Ei opettajan duuni sentään niin hieno ja edukas ole, että sinne hakeutuisi kaikki huipputyypit vaan joukossa on ihmisiä laidasta laitaan. Pitää 10-kertaistaa opettajan palkka, niin johan saadaan valita ne Suomen parhaimmat kyvyt peruskoulun opettajiksi. Ei tarvi lähteä energisen ja karismaattisen tyypin enää tavoittelemaan toimarin uraa vaan hakeutuu opeksi!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:27"]
Meille tuli vanhempain illassa yllätyksenä kun puolenkymmentä mammaa alkoi dissata matematiikan opettajaa, joka on kuulema todella huono eikä osaa opettaa. Medän lapsi ei ollu koskaan moittinut tätä opettajaa.
Kotona sitten kysyttiin lapselta että onko matikan opettaja huono, johon lapsi vastasi että opettaja opettaa hyvin, mutta osa ei kuuntele ja on sen lisäksi tyhmiä kuin saapas, vika on oppilaissa, ei opettajassa.
[/quote]
Hmm. Kyllä tuossa voi oikeasti miettiä, josko opettajassakin olisi jotain vikaa. On toki hyvä, että hänen opetuksessaan joku oppiikin. Mutta kyllä opettajan opetustyylin pitäisi sopia suurimmalle osalle oppilaista. Jos luokassa on paljon lapsia, jotka eivät hänen opetuksestaan saa riittävästi irti, niin ei se enää ole pelkästään lasten vika. Opettajan opetustyyli saattaa tuossa tapauksessa olla liian yksipuolinen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:01"]
Onko kenellekään ollut apua sellaisesta kirjasta kuin "Auta lastasi matematiikassa läpi koko peruskoulun ja lukion"? Oma lapsi vasta ekalla ja matematiikka menee hyvin, mutta olen ajatellut, että tilaan tuon kirjan siltä varalta, että joskus tarvitsee apuani.
[/quote]
Meillä on tuo kirja, ja olen löytänyt siitä hyödyllisiä vinkkejä.
Siinä on hyviä ohjeita joiden avulla laskuista saa yksinkertaisempia ja helpommin hahmotettavia. Simppeleitä juttuja ja muistisääntöjä, joista on apua kun harjoittelee uusia asioita.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:38"]
Paskan marjat sanon minä. Kaikki kouluaineet aivan turha elämää ajatellen. Itse en ole kertaakaan tarvinnut mitään koulussa opetettuja juttuja. Laskimella lasketaan tai tietokoneohjelma hoitaa sen. Mihin esim yhtälöitä tarvitaan. Asiat voi opettaa aivan toisin.
[/quote]
Jonkun pitää ne tietokoneohjelmatkin tehdä :)
Ja kyllä itselleni on ainakin kielistä, käsitöistä, kotitaloudesta, äidinkielestä ja yleissivistyksestä (reaaliaineet) ollut hyötyä ihan jo kaupan- ja ravintola-alan hommissa, joita on opintojen ohella ja välivuoten tullut tehtyä. Ja kyseessä on olleet siis ihan luokkaa abc, siwa ja grilli luokkaa olevat hommat.
Koulussa opittu auttaa ymmärtämään tätä mailmaa ja sitä että miten se toimii. Sekä antamaan myös eväitä siihen kuinka itse voi etsiä ja oppia lisää.
Minun mielestäni se että sanoo "en ole ikinä tarvinnut mitään koulussa opittua taitoa elämäni aikana" osoittaa vaan kypsymättömyyttä ja lähes suoranaista tyhmyyttä, kun ei ymmärrä kuinka paljon jo peruskoululla on vaikutusta siihen kuinka "yhteiskuntakelpoinen" yksilöstä tulee.
Eiköhän sieltä koulusta löydy ihan ammattilaisia tätä varten, ettei itse oppimisvaikeuksista kärsineen äidin tarvitse oppimistavoista ym. vastuuta ottaa. Ja lapselle olisi nyt todella tärkeää saada asiantuntevaa tukea, ettei tipahda totaalisesti kärryiltä jo alakoulumatikassa. Eli sinne erityisopeen nyt yhteyttä, että lapsi ja perhe saavat apua tilanteeseen. Serkkutytöt ym. voivat autella sitten, kun koulun tarjoama tuki on riittävällä tasolla.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:54"]
Tärkeää olis sun korjata asennettasi ja keksiä joku tapa auttaa lastasi jos et itse pysty auttamaan. Jos lapsella ei ole isää niin mitä
Jos pyytäisit kummia tai mummia tai serkkutyttöä tms auttamaan vaikka kerran viikossa. Tai etsi itse tietoa/kirjallisuutta mitkä oppimistavat olisi hyviä sellaiselle jolla on matikan oppimisvaikeus.
[/quote]