Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk:ssa sijaisena, kuulteni haukuttiin vanhemmat ja lapset

Vierailija
27.11.2013 |

Olin viikon sijaisena päiväkodissa, jossa kukaan vakituisista ei tuntenut minua entuudestaan. Vietimme tauot yhteisissä tiloissa. Henkilökunta avautui lasten ja heidän vanhempiensa asioista, lähinnä ongelmista, hyvinkin huolella kuulteni. Toki minullakin on salassapitovelvollisuus, mutta tuli mieleen, että joku lapsista tai perheistä voisi olla ystäväni tai sukulaiseni, koska asun tässä kaupungissa. Se ei kai ketään liikuttanut.

Keskustelun taso oli luokkaa "Heidin äiti oli todella paljon lihonut, Kallen isä taisi haista taas viinalle, aina Liisillä on niin likaiset vaatteet, en jaksa katsella tuota Petrusta" esimerkkejä mainitakseni. Ja kaikki neljä hoitajaa olivat samassa virressä mukana, eli se on kai talon tapa. Harmittaa, jos lapsista tai vanhemmista ei haluta edes etsiä mitään hyvää, vaan pelkkää valitusta,kuinka raskasta on työnteko ja kurakelit jne jne. Onneksi lapsia kohdeltiin hyvin, jopa sitä Petrusta. Itselläni ei lapsia ole enkä niitä koskaan saakaan, siksikin tilanne oli surullinen.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kaksi vuotta lastenhoitajan sijaisuuksia vuokrafirman kautta. Sain aika kattavan kuvan kunnallisista päiväkodeista alueellani. Sanoisin, että suuressa osassa päiväkoteja lapsia hoidetaan oikein hyvin, heidän ja koko perheen hyvinvoinnista olla kiinnostuneita ja lapsia eikä vanhempia haukuta. Toki välillä ollaan huolissaan laspen tai perheen tilanteesta jos kaikki ei vaikuta olevan kohdallaan. Näistä huolista voiskin olla hyvä puhua "selän takana" ensin työporukalla (tämän takia jokaisella päiväkotiryhmällä on yleensä viikkoppalaveri, joka pidetään niin että lapset eivät ole kuulemassa) ja pohtia yhdessä ratkaisuja, niin osataan antaa vanhemmillekin parempia neuvoja. Monet vanhemmat hyökkäävät pienestäkin palautteesta, vaikka se olisi asiallistakin. Joskus onkin siksi parempi pohtia miten sanansa asetteelee ja onko huoli muidekin mielestä aiheellista ennen kuin juttelee vanhemman kanssa. Yksi ns. mätä päiväkoti osui kohdalleni noin 30 hyvästä. Siellä tädit olivat mielestäni asiattomia vanhemmille ja lapsille. Tuolla työskentely oli ahdistavaa, tein itse parhaani enkä lähtenyt näiden hoitajien hulluuksiin mukaan ja sanoin suoraan monesti, jos tuntui että lasten tai vanhempien etua ei noudatettu. Ongelma oli, että kun tuolla ei tapahtunut mitään "konkreettista" pahaa (periaatteessa velvollisuudet hoidettiin, mutta lasten kanssa ei esim leikitty, ei luettu kirjoja, ei halailtu jne. paitsi minä) ei oikein asiaan kunnolla pystynyt puuttumaan. Omalle työnantajalleni eli vuokrafirmalle ilmoitin, että hoito ei mielestäni ollut asiallista, en tiedä veivätkö asiaa eteenpäin. (Vuokrafirma siis itse kaupunkien omistama, eli intressejä olisi voinut olla).

Vierailija
22/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla käyttäydytään muissakin naisvaltaisissa työpaikoissa, miksi päivähoito olisi jotenkin poikkeus? Onneksi eivät lasten kuullen juoruilleet ja valittaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan omalta päiväkotiajalta (olin 6 v.) kun hoitajat puhuivat minun kuulleni vanhemmistani pahaa. Ei tuntunut kivalta. Ja todellakin tiesivät minun olevan paikalla, ei ollut mitään kahvituntipuhetta lasten korvien ulottumattomissa.

Vierailija
24/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:20"]

Eihän omat vanhemmatkaan aina pelkästään positiivisesti lapsistaan puhu.

[/quote]

MInä puhun. Ei tulis mieleenkään haukkua tai arvostella lapsiani. Todellakaan.

Vierailija
25/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:19"]

Samalla tavalla käyttäydytään muissakin naisvaltaisissa työpaikoissa, miksi päivähoito olisi jotenkin poikkeus? Onneksi eivät lasten kuullen juoruilleet ja valittaneet.

[/quote]

Jos olet työksesi hakeutunut ihmisiä hoitamaan/auttamaan, EI heitä haukuta/syrjitä, vaikka olisivat minkälaisia tahansa! Silloin olet väärällä alalla. Mieti jos sinua hoitajat haukkuisivat tai läheistäsi, ei vissiin kivalta tuntus.

Vierailija
26/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

J,o, joo, mutta tietäisittepä mitä teistä päikyntädeistä puhutaan perheissä ja vanhempien kesken!

Vierailija
27/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työ hoidetaan muuten asiallissti  niin eikö ole hyvä että ne harmiattavat mietteet käydään työyhteisön sisällä eikä napurille?

Vierailija
28/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijät eivät ole vaitiolovelvollisisa toisilleen ja työharjoittelijoita sitoo vaitiolovelvollisuuslaki.

Ja tuota haukkumista tapahtuu varmasti jokaisessa (ainakin melkein) päiväkodissa ja pphoidossa. 

Kouluissakin luulisin, tietysti siellä nähdään vanhempia harvemmin eivätkä opettajat tunne toisten oppilaita, joten haukkuminen hankalampaa. 

Jos kohdellaan lapsia hyvin, eikä lapset kuule puheita niin mitä sen on sitten väliä vaikka haukutaankin jotain lapsia vanhempia?

Itse en ole pk:ssa töissä eikä lapseni ole koskaan olleet hoidossa eli puolueeton kommentti täältä

Vierailija
29/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen eroa on siinä, juorutaanko ja puhutaanko ihmisistä paskaa päiväkodin kahvihuoneessa vai jonkun muun työpaikan kahvihuoneessa? Ja teillä ei taida olla aavistustakaan, mitä esimerkiksi lääkärit ja hoitajat puhuvat potilaista, kun ne tai omaiset eivät ole kuulemassa?

Vierailija
30/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka alalla haukutaan asiakkaita ja juoruillaan. Ihan jokaisella.

Vierailija
31/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä, että päiväkodissa kasvatetaan lapsia. Lapset eivät ole niin tyhmiä kuin luulette, kyllä he huomaavat hoitajien ilkeyden.

Vierailija
32/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:hän nimenomaan sanoi, että lapsia kohdellaan hyvin.

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:17"]

Niin vanhempana sitä toivoisi saavansa lapsensa päiväkotiin jossa lasta kohdellaan hyvin, mutta tätä se taitaa olla :(.

Mutta lienee hyvä, että sitten kohtelevat hyvin?

[/quote]

Vierailija
33/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sitten liikaa ja mikä ei. Tuollainen silmien pyörittely ja lasten kuullen vanhemmista juoruilu on tietysti sikamaista, mutta ketä ne kahvipöytäjutut haittaa. Työssä on oma paineensa ja parempihan se on siellä töissä purkaa kuin mennä kotiin ja kertoa naapureille samat jutut.

Kertokaapa ammatti, jossa ei "asiakkaista" puhuttaisi! Voi hyvänen aika, jopa lähikaupan kassat juoruaa asiakkaista, mun mies kertoo asiakkaistaan (yritysasiakkaita) kauhujuttuja, hoitajat puhuu hoidettavista, lääkärit potilaistaaan jne. Se on tapa pitää kone käynnissä.

Vierailija
34/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset juoruaa aina työpäivän aikana näkemistään ihmisistä ihan joka työpaikalla.

Vierailija
35/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:25"]

Mitä ihmeen eroa on siinä, juorutaanko ja puhutaanko ihmisistä paskaa päiväkodin kahvihuoneessa vai jonkun muun työpaikan kahvihuoneessa? Ja teillä ei taida olla aavistustakaan, mitä esimerkiksi lääkärit ja hoitajat puhuvat potilaista, kun ne tai omaiset eivät ole kuulemassa?

[/quote]

Juuri niin. Kyllä kuulee paljon törkeyksiä lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan suusta kahvihuoneessa ja pukuhuoneessa.

Vierailija
36/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 17:37"]

Mikä on sitten liikaa ja mikä ei. Tuollainen silmien pyörittely ja lasten kuullen vanhemmista juoruilu on tietysti sikamaista, mutta ketä ne kahvipöytäjutut haittaa. Työssä on oma paineensa ja parempihan se on siellä töissä purkaa kuin mennä kotiin ja kertoa naapureille samat jutut.

Kertokaapa ammatti, jossa ei "asiakkaista" puhuttaisi! Voi hyvänen aika, jopa lähikaupan kassat juoruaa asiakkaista, mun mies kertoo asiakkaistaan (yritysasiakkaita) kauhujuttuja, hoitajat puhuu hoidettavista, lääkärit potilaistaaan jne. Se on tapa pitää kone käynnissä.

[/quote]

Siinä on sävyero kuten joku kirjoittikin, ilkeileekö ja haukkuu vaiko vain purkaa tilanteen raskautta. On ihan ok "huokailla" tilanteen raskautta jos siihen ei liity lapsen taikka vanhemman ( ja nimenomaan lapsen) haukkumista.

"On tämä kyllä kypsyttävää kun eivät tuo niitä vaihto vaateita taikka kunnon kenkiä" on eriasia kun haukkua.

Itseäni ei sinänsä haittaa kritisointi minua kohtaan ja minusta ei tarvitse pitää KUNHAN lapsestani huolehditaan hyvin ja häntä kohdellaan hyvin. Se on hirveintä jos lapseen kostetaan negatiiviset tunteet vanhempaa kohtaan.

Vierailija
37/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin päiväkodissa harjoittelussa, jossa eräs päiväkodin opettaja haukkui minulle ihan jokaisen.. pomon, kolleegansa ja kaikki lapset ja heidän vanhempansa. face to face sitten oltiin niin mielin kielin että oikein oksetti sivusta katsoa. muutenkin kehui, että hän olisi paljon parempi päiväkodinjohtaja! aivan kamala narsistinen tyyppi..

Vierailija
38/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva arvostelu ja muiden haukkuminen kertoo vaan sen että sillä arvostelijoillaan on itsellään se ongelma. Heidän asiat ei ole hyvin siellä yksityiselämässään. 

Vierailija
39/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:20"]

Työntekijät eivät ole vaitiolovelvollisisa toisilleen ja työharjoittelijoita sitoo vaitiolovelvollisuuslaki.

Ja tuota haukkumista tapahtuu varmasti jokaisessa (ainakin melkein) päiväkodissa ja pphoidossa. 

Kouluissakin luulisin, tietysti siellä nähdään vanhempia harvemmin eivätkä opettajat tunne toisten oppilaita, joten haukkuminen hankalampaa. 

Jos kohdellaan lapsia hyvin, eikä lapset kuule puheita niin mitä sen on sitten väliä vaikka haukutaankin jotain lapsia vanhempia?

Itse en ole pk:ssa töissä eikä lapseni ole koskaan olleet hoidossa eli puolueeton kommentti täältä

[/quote]

Vaitiolovelvollisuuslaki??? Oliskohan kuitenkin

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista???

Vierailija
40/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa touhua, mutta en ihmettele. Ajatelkaa, että nämä samat juoruajat sitten pitävät niitä vasu-hetkiä. Niistä kanoista on kyllä ammattimaisuus kaukana. Oma lapseni oli päiväkodissa, jossa oli niin ankara "hoitaja" Pirjo, jota kaikki lapset inhosivat ja pelkäsivät. Pirjo oli sen luonteinen täti, että hänestä olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus, mutta kun ei hoitajista voi, vaan pitäisi tehdä lapsesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän