Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk:ssa sijaisena, kuulteni haukuttiin vanhemmat ja lapset

Vierailija
27.11.2013 |

Olin viikon sijaisena päiväkodissa, jossa kukaan vakituisista ei tuntenut minua entuudestaan. Vietimme tauot yhteisissä tiloissa. Henkilökunta avautui lasten ja heidän vanhempiensa asioista, lähinnä ongelmista, hyvinkin huolella kuulteni. Toki minullakin on salassapitovelvollisuus, mutta tuli mieleen, että joku lapsista tai perheistä voisi olla ystäväni tai sukulaiseni, koska asun tässä kaupungissa. Se ei kai ketään liikuttanut.

Keskustelun taso oli luokkaa "Heidin äiti oli todella paljon lihonut, Kallen isä taisi haista taas viinalle, aina Liisillä on niin likaiset vaatteet, en jaksa katsella tuota Petrusta" esimerkkejä mainitakseni. Ja kaikki neljä hoitajaa olivat samassa virressä mukana, eli se on kai talon tapa. Harmittaa, jos lapsista tai vanhemmista ei haluta edes etsiä mitään hyvää, vaan pelkkää valitusta,kuinka raskasta on työnteko ja kurakelit jne jne. Onneksi lapsia kohdeltiin hyvin, jopa sitä Petrusta. Itselläni ei lapsia ole enkä niitä koskaan saakaan, siksikin tilanne oli surullinen.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä raskasta työtä muuten jaksa, ne lapset on rasittavia etenkin kurakelillä.

Vierailija
2/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vanhempana sitä toivoisi saavansa lapsensa päiväkotiin jossa lasta kohdellaan hyvin, mutta tätä se taitaa olla :(.

Mutta lienee hyvä, että sitten kohtelevat hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän omat vanhemmatkaan aina pelkästään positiivisesti lapsistaan puhu.

Vierailija
4/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työharjoittelussa päiväkodissa pari kuukautta. Tuota se - ikävä kyllä - oli kahvihuoneessa meilläkin. Ei toisaalta mitään radikaalia haukkumista, mutta sellaista juoruilua ja välillä ikävään sävyyn asioiden kertomista. Pihalla sitä ei tehty ääneen, mutta kyllä välillä näki työntekijöiden vaihtavan keskenään "merkitseviä katseita" ja pyörittelevän silmiään.

Itse halusin toki pysyä pois tällaisesta, koska ensinnäkin se ei mielestäni ole kovin ammattimaista enkä halunnut harjoittelijana ottaa osaa mihinkään kanalauman juorukerhoon (anteeksi nyt vaan ilmaisuni). Ymmärrän, että isossa päiväkodissa tulee välillä tuskasteltua asioista ja on tietenkin hyvä, että niistä pääsee puhumaan jollekin, mutta mielestäni ammattimaisuuden ja lapsellisuuden välillä on kuitenkin raja, ja raja piirtyy mm. tavalla puhua asioista. Jos äänensävy on halveksiva, luokkaa "ei jumalauta kun taas töihin tullessa hirveä show, huomaa että lapsi X on palannut lomalta", ei se anna harjoittelijallekaan kovin positiivista kuvaa.

Sen sijaan joku huokaisu "taas on niin rankka päivä kun lapsi Y:llä on ollut huono päivä" kuulostaa mielestäni enemmän sellaiselta toteamukselta eikä turhalta peen jauhannalta.

Kohtelu onneksi oli tuossakin päiväkodissa oikein hyvää, lapsille itselleen ei siis koskaan annettu sellaista kuvaa että joku olisi "rasittava" vaan jokaisesta pidettiin kyllä huolta.

Vierailija
5/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:17"]

Niin vanhempana sitä toivoisi saavansa lapsensa päiväkotiin jossa lasta kohdellaan hyvin, mutta tätä se taitaa olla :(.

Mutta lienee hyvä, että sitten kohtelevat hyvin?

[/quote]

Itsekin opiskelijana tein kaksi harjoittelujaksoa päiväkotiin ja kyllä lapsia hyvin kohdeltiin. Mutta se ärsytti, kun lapsista ja vanhemmista jauhettiin koko ajan paskaa ja juoruiltiin. Oikein kanalaumojen kaakatuspaikkoja

Vierailija
6/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä turrut tuohon kyllä, jos alalle jäät, ja noin 5 vuoden kuluttua olet suurella tod. näköisyydellä virressä mukana...

itse olen vastavalmistunut ope, ja kauhulla olen sijaisuuksia tehdessä tuota p***** opehuoneissa kuunnellut. Auskultoidessa menetin jotenkin yöunenikin sen takia, mutta kyllä se idealismi tässä pikkuhiljaa karisee ja tilalle tulee kyynisyys ja välinpitämättömyys, ei jaksa välittää. Vielä olen itse pysynyt ulkopuolella näistä "sisäpiireistä" mutta voin hyvin kuvitella, että jossain vaiheessa sitä liukuu mukaan ko. touhuun. 

Vierailija
7/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen, toivottavasti sinusta tai kaltaisestasi tulee joskus työkaverini. :) Hyvin kirjoitettu, olet omalla alallasi. Juuri tuota ammattimaisuutta peräänkuulutan. Toki jokaisella on mielipiteensä lapsista sekä aikuisista.

T. ap

Vierailija
8/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aivan samaa kokemusta mutta olin vain sijaisena silloin tällöin.

Kovaa juoruilua oli ja sitä haukkumista, kaiken lisäksi henkilökunta haukkui myös toisiaan kun joku ei ollut läsnä, kateutta ja kaunaa josta en oikein päässyt perille miksi.

Suhtautuminen lapsiin oli etäistä, paikalla muttei oikein läsnä. Vakihenkilöistä huokui tyytymättömyys työhönsä. Kun vanhempia saapui oltiin niin hymy herkässä. Jätinkin sen paikan taakseni. Ymmärrän kyllä että on rasittavaa ja varmaan aika leipäännyttävää se sama meteli vuodesta toiseen mutta ne nuoretkin, sitä en tajunnut. Jotenkin sellainen tehdasmainen vaikutelma, lapset tuli, riisui, aamupala, laitettiin eri leikkeihin eri paikkoihin, joku istui ja katsoi päältä, ulos, vessaan, päikkärit, vessaan, välipala, pukeminen, ulos samaan tahtiin mars. Ei lapsia huonosti kohdeltu ei mutta olivat vaan.

Ei kaduta yhtään ettei ole omia lapsia tarvinnut päiväkotiin viedä, onnellista.

Vierailija
9/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulussa töissä ja juuri tuota silmien pyörittelyä se on. Ruokalan ja välituntien valvojat etenkin kuiskuttelevat ja puhuvat pahaa oppilaista. Itse kun on melko uusi, on hankala olla ottamatta kantaa, varmaan minäkin olen kohta samassa jamassa, tai tulen itse kiusatuksi :(

Vierailija
10/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä koulussa, eikä meilä todellakaan juoruilla lasten vanhemmista tai lapsista, puhutaan toki. Aikaisemmin olen ollut sijaisena koulussa, jossa tätä tapahtui. Eli samankin alan työpaikat voivat olla hyvin erilaisia.

Vierailija
11/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sijaisuuksia olen tehnyt vanhainkodeissa, mtt ja päihdeongelmaisten palvelukodeissa ja nuorten lastenkodissa.. Joka paikassa olen törmännyt siihen että työntekijät haukkuvat omaiset ja asukkaat, eivät tietenkään heidän kuullen. Myös työkaverit haukutaan. Minut myös kun en lähtenyt eräässä paikassa samaan rinkiin mukaan. Missä on hoidettavien arvostus ja kunnioitus? Alalle pääsee paljon vääränlaisia ihmisiä opiskelemaan ja sitä kautta töihin. Olisin minäkin päässyt mutta ei kiitos, tuntui niin pahalta kuinka kuoleva vanhus haukuttiin, toivottiin hänen kuolemaansa ja hyvä kun eivät hurranneet kun aika koitti. Opiskelemaan hakeville tulisi tehdä kunnolliset testit soveltuvatko alalle. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla kuka vaan pääsee alalle.

Vierailija
12/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provopisteytyksellä 1-10, tämä ei yllä edes neloseen : (

Vierailija
13/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisen alan piirteitä pahimmillaan. Päiväkodin tädit ovat matalasti koulutettuja, pienipalkkaisia naisia, joilta puuttuu sekä sydämen sivistys että älyllinen lukeneisuus. Ne ihmiset joilta näitä ominaisuuksia löytyy, hakeutuvat muille aloille joten päiväkodin tädeiksi valikoituu tietynlainen, samantyyppisten naisten joukko. Raskas, sosiaalisesti vaativa matalapalkkatyö vailla mahdollisuuksia etenemiseen ja kas: tällaisessa yhteisössä nuo ihmisluonteen inhottavat piirteet pahan puhuminen, juoruaminen ja mustamaalaus saavat rauhassa kasvaa ja kukoistaa. Osaan hyvin kuvitella kulttuurien törmäyksen, kun joku naiivi yliopistotyttönen menee päiväkotiin harjoitteluun ja törmää katkeroituneeseen tätiarmeijaan.

Vierailija
14/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:53"]

Provopisteytyksellä 1-10, tämä ei yllä edes neloseen : (

[/quote]

Olen aloittaj ja niin tuore palstalla, että en ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan. Ja jos tarkoitat sitä, että kertomani ei ole totta, miten selität sen, että samoja kokemuksia on lähes kaikilla vastanneilla? Ja miksi keksisin tällaisen aloituksen, ketä se palvelisi? Ja miksei se olisi totta? Oletko niin naiivi, ettet voi uskoa, että ihmiset puhuvat toisistaan pahaa oikeasti?

Vierailija
15/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe kuule, kuulisitpa, mitä ukkoni kertoo miesvaltaisen työpaikkansa juoruäijistä ja selkään puukottajista kotona. Juoruilua riittää.

Vierailija
16/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työntekijöillä ei ole tajua, että tuo ei ole ok, niin miten he voivat mihinkään lasten välisiin kiusaamisiin puuttua?

Tuosta silmienpyörittelystä, kyllä sen vanhempikin huomaa jos sitä tehdään. Tuntuu, että jotkut työntekijät pitävät vanhempia idiootteina jotka eivät mitään tajua.

Vierailija
17/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa

Täällä alalle on hakeutunut myös paljon eri päihdeongelmaisia. Eräs tekee pk:ssa sijaisuuksia (ei ole opiskellut alaa päivääkään) ja käyttää eri kolmiolääkkeitä joille ei reseptiä, amfetamiiniä ja alkoholia viikottain. Ja mt- ja päihde alalla juoppoja hoitajia, istuvat kylän kuppiloissa vapaapäivinään. Ei anna heistä luottamuksellista kuvaa saati työnantajasta. Näin meidän pikku kaupungissa.

Vierailija
18/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jossain vaiheessa harjoittelemassa ihanassa kyläkoulussa, jossa lapsista puhuttiin välitunnilla pelkkä hyvää, kaikista häiriköistäkin yritettiin löytää jotain osa-aluetta, joissa he olivat hyviä. Eräällä pojalla oli adhd-lääkitys ja häntä ymmärrettiin ja tuettiin tavalla, johon en ole ennen tai jälkeen törmännyt. Opettajia oli kaksi naista ja kaksi miestä. Olisiko tilanne ollut parempi siksi, että kaikki eivät olleet naisia? Nyt tuokin pikkukoulu on jo lakkautettu, mutta minulle se oli parasa mahdollinen harjoittelupaikka, etenkin asenteiden harjoittelun.

Vierailija
19/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:12"]

Ei sitä raskasta työtä muuten jaksa, ne lapset on rasittavia etenkin kurakelillä.

[/quote]

Mitä tahansa raskasta(kin) ja matalapalkkaista(kin) työtä voi tehdä joko fiksusti ja sivistyneesti, tai sitten... olla tuollainen epäasiallinen typerä kana, joka ei ole lojaali kenellekään tai millekään. Ihan asiatonta käytöstä tuollainen on.

Vierailija
20/50 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:58"]

Voe kuule, kuulisitpa, mitä ukkoni kertoo miesvaltaisen työpaikkansa juoruäijistä ja selkään puukottajista kotona. Juoruilua riittää.

[/quote]

No jonkun metallitakomon tai autokorjaamon ukkojen asiat ei paljoa hetkauta. Juorutkoot ja tapelkoot vaikka kuinka paljon perse kestää. Päiväkoti on vähän asia erikseen, siellä kasvatetaan lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi