Pk:ssa sijaisena, kuulteni haukuttiin vanhemmat ja lapset
Olin viikon sijaisena päiväkodissa, jossa kukaan vakituisista ei tuntenut minua entuudestaan. Vietimme tauot yhteisissä tiloissa. Henkilökunta avautui lasten ja heidän vanhempiensa asioista, lähinnä ongelmista, hyvinkin huolella kuulteni. Toki minullakin on salassapitovelvollisuus, mutta tuli mieleen, että joku lapsista tai perheistä voisi olla ystäväni tai sukulaiseni, koska asun tässä kaupungissa. Se ei kai ketään liikuttanut.
Keskustelun taso oli luokkaa "Heidin äiti oli todella paljon lihonut, Kallen isä taisi haista taas viinalle, aina Liisillä on niin likaiset vaatteet, en jaksa katsella tuota Petrusta" esimerkkejä mainitakseni. Ja kaikki neljä hoitajaa olivat samassa virressä mukana, eli se on kai talon tapa. Harmittaa, jos lapsista tai vanhemmista ei haluta edes etsiä mitään hyvää, vaan pelkkää valitusta,kuinka raskasta on työnteko ja kurakelit jne jne. Onneksi lapsia kohdeltiin hyvin, jopa sitä Petrusta. Itselläni ei lapsia ole enkä niitä koskaan saakaan, siksikin tilanne oli surullinen.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:28"]
Oksettavaa touhua, mutta en ihmettele. Ajatelkaa, että nämä samat juoruajat sitten pitävät niitä vasu-hetkiä. Niistä kanoista on kyllä ammattimaisuus kaukana. Oma lapseni oli päiväkodissa, jossa oli niin ankara "hoitaja" Pirjo, jota kaikki lapset inhosivat ja pelkäsivät. Pirjo oli sen luonteinen täti, että hänestä olisi pitänyt tehdä ls-ilmoitus, mutta kun ei hoitajista voi, vaan pitäisi tehdä lapsesta.
[/quote]
Oliko tuo allergia päiväkoti? Siellä ainakin yksi hoitaja joka kohtelee todella huonosti joitakin lapsia.
Minä olin aikoinani sijaisena useassa päiväkodissa ja ainakin niissä kaikissa oli ihan sama meininki. Pienimpien osastolla sanottiin lapsillekin: "Oot samanlainen tohottaja kuin isäskin" "Sanopa äidille ja isille, että hommaavat sulle pikkusiskon, ennenkuin susta tulee ihan pilallelellitty" "Jahah ei oo taas äitis taas jaksanut pyykätä viikonloppuna" jnejne. Pienet lapsethan ei osaa kertoa mitä heille on sanottu. Jotkut hoitajista olivat lapsille todella kylmäkiskoisia, eivät nyt suorastaan tehneet mitään, mutta mulkoilivat lapsia vihaisesti, tuhahtelivat halveksuvasti, pieniä ei saanut ulkona nostella ylös, etteivät totu siihen jne. Vanhemmille oltiin kyllä niin mielinkielin. Joskus pienimpiä esim. pakotettiin askartelemaan ja kun ei onnistunut, oltiin vihaisia. Oli joukossa tietysti parempiakin hoitajia, mutta kyllä mulle sellainen olo jäi, etten ikinä veisi omia lapsiani päiväkotiin. Enkä ole vienyt.
Uskon vielä kuitenkin, että osa noista puheista ei ole panettelua eikä ilkeilyä, vaan ihmettelyäkin. Ja osa taas ironiaa ja hoitajien mustaa huumoria.
Sitten, kun enää noin usko, on minun paras vaihtaa työtä.
Monella alalla harjoittelijat kauhistelevat aivan turhia asioita. Tiedän kokemuksesta, että monta asiaa katsoo eri näkökulmasta, kun on edes muutaman vuoden tehnyt työtä. Harjoittelu jaksoja koettu: yliopistollisessa sairaalassa, 2eri päiväkodissa ja kyllä jotkin asiat mitä oikeasti harjoittelijana järkytyin (epäinhimillisyyttä) potilaita tai lapsia kohtaan, ovat työtä itse tehneenä muuttuneet ymmärrykseksi. Esim. Päiväkodissa järkytyin juuri tuosta liukuhihnamaisesta tyylistä ja "läsnä" henkisesti pois paikalta todellisuudesta, nyt ymmärrän, että minusta ei oli mitään henkisesti jäljellä jos päiväkodissa hoitaisin samalla sydämellä muiden 15 lasta, kuin kotona omia biologisia lapsiani. Päiväkodissa en ole niiden lasten äiti, eikä sellaista velvollisuutta heittäytyä emotianaaliseksi. Ei voi joka itkuun reagoida kovin suurieleisesti. Harjoittelu viikon vielä voi jaksaa, mutta ajatteleppa 15 lasta, joista osa vaihtuu vuoden aikana, joka päivä 15 lapsen itkut, nuhat, pyyhkimiset yms. Mietip millaista olisi tehdä työtä monta vuotta aina kovin tunteellisena ja kiintyneenä lapsiin.
Teen työtäni, huolehdin lasten perustarpeista päivän aikana, vanhemmat ovat sitävarten, että ovat läheisempiä ja antavat itsestään kaiken. Minun ei kuulukkaan ammatillisesti kiintyä lapsiin, sitä varten heillä on omat läheisensä.
Joo, no kyllä mäkin haukun päiväkodin tätejä jatkuvalla syötöllä.. ja joka paikassa.. Viimeksi tänään kampaajalla.. ;)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:43"]
Joo, no kyllä mäkin haukun päiväkodin tätejä jatkuvalla syötöllä.. ja joka paikassa.. Viimeksi tänään kampaajalla.. ;)
[/quote]
Minä vaihdoin tuossa vaiheessa lapseni hoitopaikan, kun huomasin noin tekeväni.
Aiemmin ainakin päiväkotiin hakeutui ihmisiä jotka eivät muualle päässeet työhön, päiväkodeissa oli aina tarjolla.
Itselläni on sukulainen jolla korkeasti kouluttetu vaimo. No rouva on niin kylmäkiskoinen ja empatiakyvytön kun vai voi olla, kotihommat, lastenhoidon ja kuljetukset, ruuanlaiton on aina hoitanut lääkäri puolisonsa, rouva ei ole juuri lapsiaan sylissä pitänyt.
No, pari vuotta sitten tämä koulutettu kotona oleillut rouva keksi että menee päiväkotiin töihin ja niin meni, tekee pitkiä sijaisuuksia..ja välillä lomailee pitkään.
Meinasin ensin kuolla nauruun, sitten järkytykseen. Tämä lapsista piittaamaton kuvatus muka hoitamassa toisten lapsia, kummasti on siellä työssä. Ja aina kun nähdään haukkuu koko päiväkodin, henkilökunnan, lapset kuin vanhemmatkin miten rakasta ja typerää homma on, luulisin että istuu siellä tumpelona juuri mitään tekemättä. En tiedä päiväkoteja enkä vanhempia enkä lasten nimiä mutta ikävää kuultavaa on. Muka kasvattaja kun ei omiaankaan jaksanut eikä välittänyt.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:20"]
Eihän omat vanhemmatkaan aina pelkästään positiivisesti lapsistaan puhu.
[/quote]
MInä puhun. Ei tulis mieleenkään haukkua tai arvostella lapsiani. Todellakaan.
[/quote]
Curling curling curling... Eihän sinun lapsissasi olekaan koskaan mitään vikaa vikaa vikaa!
Olen töissä yläkoulussa ja kyllä sielläkin puhutaan oppilaista ja heidän perheistään paljon - toisinaan vähän vitsaillen. Oppilaisiin suhtaudutaan oikeasti välittäen ja lämmöllä, vaikka väsynyttä vitsiä kollegoille irtoaakin erilaisista arjen tilanteista. Työyhteisössäni olen havainnut, että oppilaista puhutaan enimmäkseen hyvää, jopa niitä hulivileistä.
Vielä kun jaksaisi työpäivän jälkeen omia lapsia...
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:11"]
Henkilökunta avautui lasten ja heidän vanhempiensa asioista, lähinnä ongelmista, hyvinkin huolella kuulteni. Toki minullakin on salassapitovelvollisuus, mutta tuli mieleen, että joku lapsista tai perheistä voisi olla ystäväni tai sukulaiseni, koska asun tässä kaupungissa. Se ei kai ketään liikuttanut.
[/quote]
En oikein ymmärrä tätä kohtaa. Miksi henkilökunnan olisi pitänyt sensuroida puhettaan sinun takiasi? Koska ehkä mahdollisesti saattaisit voisit tuntea jonkun heidän juoruiluinsa kohteen? Päiväkodissa on varmasti usein väliaikaisia työntekijöitä jotka tuntevat ties keitä, ja henkilökunnalla täytyy olla tästä huolimatta oikeus puhua kaikista asiakkaistaan. En ota kantaa henkilökunnan puheiden asiallisuuteen, ihmettelen vain näkemystäsi itsestäsi maailman napana.