Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:05"]
Kuulostaa hyvältä ap! Lapsesi tulevat varmasti arvostamaan vaivannäköäsi ja muistamaan ihania lapsuusjouluja lämmöllä.
Sen sijaan todella säälittää näiden kuusimeuhkaajien jälkikasvu: ei ole varmaan helppoa kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi kun vanhemmilta ei löydy ripaustakaan empatiaa tai ymmärrystä. Ja jos nämä arvon rouvat joskus viitsivätkin jonkun rovon lahjoittaa köyhille, se on sitten käytettävä just niin kuin rouva sanoo, eihän nuo köyhät raukat itse mitään ymmärrä. Ja kaikkein tärkeintä joulussa on tietysti lahjat, niitä pitää olla ja paljon! Ja ei sitten mitään hyödyllisiä lahjoja (esim. kenkiä tai vaatteita) vaan kaikkea mahdollisimman turhaa ja tarpeetonta Kiinassa valmistettua, niin oppii lapsetkin mikä on se juttu joulussa.
Niin että paskaa joulua teille, ja surunvalittelut ipanoillenne.
[/quote]
Aivan. Eihän ne lapset olisi arvostaneet missään nimessä hiukan parempaa ruokaa kuin riisipuuroa ja kanelia. Joulupäivänäkin pitäisi jotain syödä.
Mutta kukin tavallaan. Samalla rahalla toiset roikkuu vuosikausia kuilun partaalla, toiset selviää.
Ps. lapsi tarvitsee proteiinia ja vihanneksia, eikä vain riisipuuroa.
Se käy tänä vuonna s-ketjun, k-ketjun ja lidl kauppoihin
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:17"]
Hyvä Joulumieli raha käy vain K-ryhmän ruokakauppoihin ja sillä voi ostaa vain ruokaa!!! T. Yks joka on saanut sen kahdesti (kiitollisena)
[/quote]
Näin se pitäisikin olla. Moni antaa vähästään avustuksen ja jos se menee joulukuuseen, se on todella väärin.
Lapsi nauttisi varmaan myös uusista vaatteista, mitä sillä rahalla saisi.
Mutta kaipa nekin voi sitten kerjätä jostain avustuksesta........
Kolmen lapsen yh panee perheen viimeiset rahat kiskurihintaiseen joulukuuseen...voi pyhä sylvi :DDDDDDD
Onpa taas ahdasmielistä porukkaa. Jos ajattelee että sillä hinnalla saisi kolmelle lapselle kullekin kympin lelun, niin uskon että kuusentuoksu tuo iloa ja tunnelmaa koko perheelle enemmän kuin se roina. Ja onhan jokainen lapsi saamassa jonkun kivan lelun! Tunnelmallista Joulua ap:lle kuusentuoksun keskelle!
Ap vastaa.
Jopas oikea joulukuusi herättää pahastusta. Ihmettelen kovasti, sillä meidän perheessä nautitaan kuusen tuoksusta ja aito kuusi on se asia joka tekee joulun enemmän kuin ruoat ja muut koristelut. Joulukuusen hinta ei ole se oleellisin menoerä. Säästämme paljon euroja jo siinä että leivomme itse kaikki leivät ja piparkakut. Tänä jouluna piparitalon sijasta toteutamme 8v:n suunnitteleman piparkakkuMAJAKAN. :)
Oli aivan ihastuttava idea tuo tikkarinmetsästys karttojen avulla, sen otan ehdottomasti kopiointiin, kiitos vinkistä! :)
Joulupuukeräykseen pääsimme mukaan seurakunnan pitämän yksinhuoltajaillan kautta. Diakoni jakoi siellä keräyskortteja. Oman seurakuntasi nettisivuilta löytynee tietoa, myös kirkkoon kuulumattomat pääsevät mukaan.
Sossusta en hae joulurahaa, olen pistänyt vuoden varrella rahaa säästöön juuri siksi että lapset eivät jäisi paitsi sellaisista asioista kuin jolukuusi ja lahjat.
Ja sähköpostiosoitteen pyytäjälle sydämelliset kiitokset, mutta jätän kuitenkin osoitteen julkaisematta. Meillä on hyvä näin, vaikutat lämpimältä ihmiseltä äja toivotan sinulle kaikkea hyvää ja ihanaa joulunodotusta!
ap
En osta joululahjoja. Ens vuonna alkuvuodesta ostan television, nahkasoffan, hyvän peitteen itselleni, sähkövatkaimen.
Ihan hyvä noin, ei lasten tarvi saada paljoa lahjoja. Tärkeintä on joulumieli, rauhallista yhdessäoloa. Kaikkea hyvää teidän perheelle.
Kyllä minäkin kaikkein mieleiten ostaisin sen joulukuusen. Vaikka ei mihinkään muuhun olisi varaa, niin joulukuusi olis varma merkki siitä että nyt on joulu.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:27"]
Ap vastaa.
Jopas oikea joulukuusi herättää pahastusta. Ihmettelen kovasti, sillä meidän perheessä nautitaan kuusen tuoksusta ja aito kuusi on se asia joka tekee joulun enemmän kuin ruoat ja muut koristelut. Joulukuusen hinta ei ole se oleellisin menoerä. Säästämme paljon euroja jo siinä että leivomme itse kaikki leivät ja piparkakut. Tänä jouluna piparitalon sijasta toteutamme 8v:n suunnitteleman piparkakkuMAJAKAN. :)
Oli aivan ihastuttava idea tuo tikkarinmetsästys karttojen avulla, sen otan ehdottomasti kopiointiin, kiitos vinkistä! :)
Joulupuukeräykseen pääsimme mukaan seurakunnan pitämän yksinhuoltajaillan kautta. Diakoni jakoi siellä keräyskortteja. Oman seurakuntasi nettisivuilta löytynee tietoa, myös kirkkoon kuulumattomat pääsevät mukaan.
Sossusta en hae joulurahaa, olen pistänyt vuoden varrella rahaa säästöön juuri siksi että lapset eivät jäisi paitsi sellaisista asioista kuin jolukuusi ja lahjat.
Ja sähköpostiosoitteen pyytäjälle sydämelliset kiitokset, mutta jätän kuitenkin osoitteen julkaisematta. Meillä on hyvä näin, vaikutat lämpimältä ihmiseltä äja toivotan sinulle kaikkea hyvää ja ihanaa joulunodotusta!
ap
[/quote]
Miksi pummaat seurakunnalta jos sinulla on säästössä rahaa?!
Nuo lahjat mustakin kuulostavat hyviltä ja toivottavasti lapset saavat nuo toivomasi lahjat keräyksen kautta. Itsekin tinkisin kuusesta tilanteessasi mutta ymmärrän, että teille se voi olla tärkeä. Olen maalta ja lapsuudenkodissa kuusi haettiin omasta metsästä ja haetaan tänäkin päivänä mutta anoppilassa, jossa olemme joka toinen joulu tätä nykyä ei koskaan ole kuusta kun asuvat kaupungissa. Itse en ymmärrä miksi ostaa kuusi ja sitten vähän ajan päästä kantaa se roskiin...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:30"]
Kyllä minäkin kaikkein mieleiten ostaisin sen joulukuusen. Vaikka ei mihinkään muuhun olisi varaa, niin joulukuusi olis varma merkki siitä että nyt on joulu.
[/quote]
Nälkä ei sitten ainakaan näköä haittaa...? Vai söisitkö tuon kuusen?
Saisiko normaali työtätekevä perhe noita avustuksia myös? Nimittäin lapsia pari, pieni asunto, ei itään harrastuksia uintia lukuunottamatta ja elämme niin tiukoilla, ettei tulisi kuuloonkaan jotkut 70 euron lahjat per lapsi. Tässä tuloluokassa kun maksetaan kaikesta ja kovimman mukaan (päivähoito jne). Töitä painetaan iltamyöhään ja silti ei enää riitä rahat kun kaikki menee kalliiseen ruokaan, pakolliseen yhteen autoon, vakuutuksiin, lasten vaatteisiin jne. On ollut kiva huomata miten Suomessa "köyhät" ovat rikkaampia kun tavallinen keskiluokka jonka persiistä revitään kaikki! Pitäisi vaan jäädä kotiin kummankin niin kaikki olisi ilmaista ja apua tulisi joka suunnasta. Sen sijaan ollaan päätetty että tehdään nämä kaksi lasta ja koitetaan kasvattaa niistä kunnon kansalaisia ja veronmaksajia. Useampaan lapseen meillä ei ole varaa jos töissä olemme. "Köyhät" sitten voivat hoitaa sen lisääntymisen kun se tuo heille vaan rahaa mukanaan ja kaikki palvelut ilmaisia. Harmi vaan että periyttää "köyhyyden" ja veronmaksajia on turha näistä kupeiden hedelmistä odottaa.
Että hemmetin hyvää joulua vaan kaikille joilla on varaa ostaa lapsilleen lahjoja ja kunnon ruuat pöytään. Ja meillä ei edes tupakoida tai käytetä alkoa.
Hienoa Suomi!
[/quote]
Minä ostaisin vaatteita tai muuta tarpeellisempaa. Mutta sen takia en ole koskaan köyhä ollutkaan, eikä ole tarvinnut kerjätä lahjoja ja rahaa mistään, kun on harkiten käytetty rahaa ja lapsetkin opetettu siihen, että ensin tarpeellinen ja sitten vasta kun on omillaan, niin YLIMÄÄRÄISELLÄ ostetaan muuta hömppää.
Jos ap olisi ostanut lahjat ja kuusen omillaan, asia ok. Mutta kun kerjätään lasten lahjat joulupuukeräyksestä ja rahalajoituksella kuusi, niin en vain ymmärrä
Ja edellinen purkaus ei nyt ollut varsinaisesti ap:lle tarkoitettu vaan yleinen v*tutus tästä asiasta kunn taas tuli huomattua ettei meinaa selvitä joulusta vaikka kaikesta pihistellään. Suututtaa niin pirusti katsoa tota ukkoa joka on ihan paskana ja silmänaluset mustina noista työvuoroista ja silti yrittää jaksaa lapsen kanssa leikkiä heti kun kotiin pääsee. Ja mua auttaa. Mutta käteen ei jää että edes toisillemme saisimme jotain pientä jouluksi. Ja kohta lomautus/irtisanominen.
Kyllä minä hyvin ymmärrän tuon kuusen. Monelle lapsellekin se on se joulun "merkki" ja onhan sen koristelu lapsista hauskaa puuhaa =) Eikä ap:n lapset jää ilman lahjoja sen takia.
Minusta oli hieno huomata että ap oli säästänyt rahaa pitkin vuotta. Tälläkin palstalla tulee monesti vastaan viestejä kun sanotaan, ettei ole rahaa edes yhteen lahjaan. Useasti on ollut tiedossa jo pitkään, että ei ole rahaa järjestää joulua mutta miten ihmeessä siihen havahdutaan vasta kuukausi ennen joulua? Ymmärrän kyllä, jos rahapula iskee akuutisti syystä tai toisesta mutta kun "ongelma" on ollut tiedossa jo kuukausia.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:33"]
[/quote]
Nälkä ei sitten ainakaan näköä haittaa...? Vai söisitkö tuon kuusen?
[/quote]
Puuroriisiä saa kilon alle eurolla, ja maito maksaa 90senttiä. Kattilallinen riisipuuroa maksaa alle euron. Siihen päälle kanelisokerit ja se on siinä.
No onhan se selvää ap, että jättät sen kalliin kuusen ostamatta (jos on tiukkaa).
Panostat lahjapuoleen ja kyllä lapset ymmärtävät, jos tänä jouluna ei oikeaa kuusta ole. Käyt vaikka heti joulupyhien jälkeen dyykkaamassa roskiksesta kuusen (jotkut heittävät sen pois jo tapanin jlk).
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:05"]
Kuulostaa hyvältä ap! Lapsesi tulevat varmasti arvostamaan vaivannäköäsi ja muistamaan ihania lapsuusjouluja lämmöllä.
Sen sijaan todella säälittää näiden kuusimeuhkaajien jälkikasvu: ei ole varmaan helppoa kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi kun vanhemmilta ei löydy ripaustakaan empatiaa tai ymmärrystä. Ja jos nämä arvon rouvat joskus viitsivätkin jonkun rovon lahjoittaa köyhille, se on sitten käytettävä just niin kuin rouva sanoo, eihän nuo köyhät raukat itse mitään ymmärrä. Ja kaikkein tärkeintä joulussa on tietysti lahjat, niitä pitää olla ja paljon! Ja ei sitten mitään hyödyllisiä lahjoja (esim. kenkiä tai vaatteita) vaan kaikkea mahdollisimman turhaa ja tarpeetonta Kiinassa valmistettua, niin oppii lapsetkin mikä on se juttu joulussa.
Niin että paskaa joulua teille, ja surunvalittelut ipanoillenne.
[/quote]
Jaa, ap.ko täällä meuhkaa.
Hohhoijaa......