Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen työn perässä muutto pohjoiseen

Vierailija
25.11.2013 |

Mulla kauhea ahdistus päällä... Mieheni sai erittäin hyvän työtarjouksen toiselle puolelle Suomea (pääsisi yrityksen uuden toimipisteen johtajaksi) ja nyt pitäisi päättää muutammeko vai emme. Olemme molemmat kotoisin pk-seudulta, täällä molempien vanhemmat, sukulaiset ja ystävät. Mulla hyvä alan duuni, meillä kiva asunto (oma),  lapset (3v. ja 6v.) viihtyvät päiväkodissa ym. Mies haluaisi tietysti ottaa paikan vastaan (saisi osakkuuden firmassa) ja haaveilee jo omakotitalosta järven rannalla, mutta ymmärtää myös kantani asiaan. Itse en osaa suhtautua asiaan millään muotoa positiivisesti..... Pelkään, että minusta tulee katkeroitunut, yksinäinen kotiäiti.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Myisittekö kämpän, irtisanoisitte duunistanne ja muuttaisitte toiselle puolelle Suomea? Mitä muita vaihtoehtoja meillä voisi olla?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

65, minulle olisi voittamaton asia se, etten näkisi kieloja, valko- ja sinivuokkoja, syreenejä, piooneja jne kukkia, joita rakastan. En myöskään kestäisi pitkiä ja pimeitä talvia, enkä lyhyitä kesiä, koska olen kesäihminen. Ja meri, sitä kaipaisin niin, että tulisin sairaaksi. Koska en hiihdä metriäkään tai laskettele, ei minulle olisi pohjoisessa juuri mitään.

Vierailija
2/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vittu pohjoiseen haluaa Helsingistä muuttaa. Juntteja ja sääskiä ja kaamosta. Hyi yök yök yök.

Täällä on kulttuuria ja kaikkea ihanaa. Junttilaan ei kukaan halua lähteä ahdistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemellä samalla rahalla saa enemmän. Omakotitalot ei maksa juuri mitään verrattuna pks-hintoihin. 

Vierailija
4/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 16:08"]

Rovaniemellä samalla rahalla saa enemmän. Omakotitalot ei maksa juuri mitään verrattuna pks-hintoihin. 

[/quote]

Se ei ainakaan minulle riittäisi elämäni sisällöksi. Ensinnäkään en halua omakotitaloon, ja toisekseen asun mielummin ahtaammin etelässä kuin väljästi pohjoisessa.

Vierailija
5/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 16:08"]

[/quote]

Se onkin hyvä, sillä pohjoisessa kotona istuminen on ainoa aktiviteetti. Helsingissä kaupungista saa helposti kotinsa jatkeen.

Vierailija
6/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi.

Pluspuolella olisi oikeastaan vain miehen työ ja halvempi asuminen.

Miinuspuolella olisi

- sinun työpaikkasi menetys ja uuden saannin vaikeus

- kummankin työpaikkamahdollisuudet jatkossa (mitä jos miehen Rovaniemen-haarakonttori ei otakaan ns. tuulta alleen ja hommat loppuvat?)

- paluu pk-seudulle olisi vaikeaa, jos ehditte pistää sikäläisen kämpän myynnistä saadun voiton menemään ja asunto palatessa pitäisi rahoittaa vain Rollon-asunnosta saaduilla rahoilla, tai vaihtoehto: otatte lisää lainaa

- teidän molempien perheet, suvut, kaverit, ystäväpiiri 

- lasten koulut, kaverit ja harrastukset

- omat harrastukset

- pohjoisesta sijainnista johtuva pitkä ja pimeä talvi

Vierailija
7/85 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin jonkin aikaa, ei löytynyt töitä (kk-tutkinto, oli työkokemusta vuosia), hirmu pimeää ja kylmää. Kaupunki ei ole tosiaan mitenkään kaunis, välimatkat pitkät. Palvelu oli kyllä hyvää poikkeuksetta joka paikassa. En viihtynyt, muutamia ihania ystäviä tosin löysin, nekin kyllä muualta Suomesta kotoisin.. ( osa paikallisista vaikutti aika junteilta, saatettiin tuijottaa ihan estotta esimerkiksi kaupassa, mihin en edes pienemmällä kotipaikkakunnallanikaan ollut vielä törmännyt.. :) :)

Vierailija
8/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu vähän, onko muutto Ouluun vai Utsjoelle.

Vierailija
9/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamala ajatus! Onneksi en ole itse saman ongelman edessä, me varmaankin päätyisimme avioeroon jos joutuisin muuttamaan pohjoiseen.

(Anteeksi, etten pysty olemaan kannustavampi. Näen varmaan painajaisia ongelmastasi ensi yönä.)

Vierailija
10/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin ja muutinkin.

Ollaan viihdytty paremminkin kuin hyvin.

Omasta itsestähän kaikki on kiinni.

Sun asenteella se varmasti on kamala veto.

Vierailija
11/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö löytäisi työtä uudelta paikkakunnalta? 

Vierailija
12/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eri asia (ja hintasta) asua Oulujärven rannalla kuin Pyykösjärven rannalla. Riippuu paikkakunnasta ja järvestä ja firmasta. Mä muuttasin Ouluun ja Rovaniemelle, ehkä vielä Kemiin tai Tornioon, mutta en Inarinjärven rannalle. Kajjaani olis siinä ja siinä. Etelän Vetelät tarkottaa pohojesella aika eri asioita, oisko Jyväskylä jo pohjoista?

Vierailija
13/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaupungista on kyse ?

Esim muutama tuttuni muutti aikoinaan Nokian perässä Ouluun ja eivät suostu muuttamaan ikinä takaisin. Kaikki palvelut löytyy, lyhyet matkat joka paikkaan ja edulliset asunnot.

Taas joku pieni, muuttotappiollinen kylä voisi olla aivan hirveä paikka.

Vierailija
14/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:22"]

Aivan kamala ajatus! Onneksi en ole itse saman ongelman edessä, me varmaankin päätyisimme avioeroon jos joutuisin muuttamaan pohjoiseen.

(Anteeksi, etten pysty olemaan kannustavampi. Näen varmaan painajaisia ongelmastasi ensi yönä.)

[/quote]

Ota kuitenkin huomioon, että jo Suomen pk-seutu on Euroopan - saatikka maailman - mitassa niin järkyttävän pohjoisessa, että tänne muuttaminen olisi monille täysin mahdoton ajatus. On enää aste-ero, asuuko Oulunkylässä vai Oulunsalossa.

Vierailija
15/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas moni perhe tekee tuon reissun just toiseen suuntaa, mukaanlukien me. Miehen perässä on aina muutettu, hän on se joka meillä tienaa.

Riippuu tosiaan aika paljon minne muutatte. Jos esim. Ouluun tai Rovaniemelle niin kyllä siellä ihmisiäkin näkee. Jos Vuotsoon tai Naruskalle niin siellä voi olla vähän hiljaisempaa =)

Vierailija
16/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon mieheeni rakastuessani 8v sitten jo ilmoittanut, että muuttaisin hänen perässään vaikka Turkuun! Ihan mieluusti myös Lappiin. Olis kyllä syytä löytyä mullekin sitten hyviä töitä, mutta kun samalla alalla ollaan, niin luulis onnistuvan. Me ollaan molemmat muualta pääkaupunkiseudulle muuttaneita ja kumpaakin houkuttaa maalle muutto eläkepäivinä viimeistään. Iso lottovoitto voisi edesauttaa haaveen toteutumisessa jo aikaisemmin. Miehen aikuiset lapset on kyllä täällä pääkaupunkiseudulla syntyneitä, eivätkä varmaan osaisi itse ajatella muualla asuvansa.

Vierailija
17/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti etsit itsekin töitä uudelta seudulta, ettei tarvitse jäädä kotiäidiksi. Ja isona plussana ota tosiaan huomioon tuo asunto: pohjoisempana saat pk-seudun hinnalla ja jopa halvemmalla isomman okt:n sieltä järven rannalta. Jos kerran asuntonne nyt on oma, saattaa teille muutossa jäädä "käyttörahaa" jopa. Lisäksi eläminen on monesti ylipäätään halvempaa. Ei se maailman kehälle lopu, kun vain uskaltaa rohkeasti katsoa tuttuuden ulkopuolelle!

Samaa kuin edelliset: onko se pohjoinen oikeasti pohjoinen vai "tampereen korkeus"? Samanlaisia ne on isot kaupungit muuallakin kuin Helsinki, esim Jyväskylä, Vaasa, Tampere, Rovaniemi jne... On täällä muuallakin elämää.

Vierailija
18/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa muuttaisi Helsingistä maalle. Helsingin kantakaupunki on likimain ainoa kaupunkimainen ympäristö Suomessa. Omakotitalo järven rannalla jossakin kaukana pohjoisessa on lähinnä kauhistus. Amsterdamiin, Tukholmaan tai Berliiniin voisin muuttaakin.

Vierailija
19/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pohdittu tuota samaa asiaa. Mies työssä firmassa, jonka pääpaikka Pohjanmaalla aika pienellä paikkakunnalla (ei mikään tyyliin Vaasa). Jos hän tässä firmassa vielä ylenisi, ei olisi enää muita vaihtoehtoja kuin muuttaa tuonne "kauas".

Mies on itse sanonut, että ei lähtisi. Mutta itse luulen, että jos sille tulisi hyvä työtarjous ja tosi kova palkka, lähtisi kiljuen. Mä en oikein tiedä... Mulle ei olisi siellä mitään, ei ainakaan oman alan työpaikkaa. Ei oikein mitään tekemistäkään vapaa-ajan mielessä.

Ehkä voisin lähteä koemielellä... Ottaa töistä jonkun sapattivapaan. Mutta tiedän, että mies olisi heti katsomassa jotain huippuisoa tonttia jostain metsänreunasta.

Hm. Viettäkää pitkä viikonloppu siellä paikkakunnalla. Mitä siellä on sulle ja lapsille? Millaiset koulut? Olisiko ratkaisu lopullinen vai voisiko mies esim- 5 vuoden päästä sitten pk-seudulla saada vielä kovemman paikan tuolla kokemuksella? Voisitko ajatella elämänmuutosta ja keskittyä vaikka harrastamaan marttakerhoa?

Vierailija
20/85 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemi olisi paikkakunta... Kyllähän sieltä varmasti löytäisin työtä (olemme molemmat kaupallisella alalla), mutta jotenkin olin niin suunnitellut eteneväni nykyisessä työpaikassani. Rakastan miestäni ja parisuhteemme on hyvä ja tasapainoinen ja tiedän, että hän ei halua muuttaa, jos minä en siihen suostu. Haluaisin olla mieheni tukena, mutta tässä kohtaa huutaa kyllä oma tahtoni lujaa, että en halua... Puhuimme, että mieheni voisi luultavasti sopia tuon työsuhteensa määräaikaiseksi (hoitaa toimipisteen liiketoiminnan alkuun), mutta sekin olisi varmaankin joku noin 5 vuoden pesti.   -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi