Miehen työn perässä muutto pohjoiseen
Mulla kauhea ahdistus päällä... Mieheni sai erittäin hyvän työtarjouksen toiselle puolelle Suomea (pääsisi yrityksen uuden toimipisteen johtajaksi) ja nyt pitäisi päättää muutammeko vai emme. Olemme molemmat kotoisin pk-seudulta, täällä molempien vanhemmat, sukulaiset ja ystävät. Mulla hyvä alan duuni, meillä kiva asunto (oma), lapset (3v. ja 6v.) viihtyvät päiväkodissa ym. Mies haluaisi tietysti ottaa paikan vastaan (saisi osakkuuden firmassa) ja haaveilee jo omakotitalosta järven rannalla, mutta ymmärtää myös kantani asiaan. Itse en osaa suhtautua asiaan millään muotoa positiivisesti..... Pelkään, että minusta tulee katkeroitunut, yksinäinen kotiäiti.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Myisittekö kämpän, irtisanoisitte duunistanne ja muuttaisitte toiselle puolelle Suomea? Mitä muita vaihtoehtoja meillä voisi olla?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:31"]
Mä oon mieheeni rakastuessani 8v sitten jo ilmoittanut, että muuttaisin hänen perässään vaikka Turkuun! Ihan mieluusti myös Lappiin. Olis kyllä syytä löytyä mullekin sitten hyviä töitä, mutta kun samalla alalla ollaan, niin luulis onnistuvan. Me ollaan molemmat muualta pääkaupunkiseudulle muuttaneita ja kumpaakin houkuttaa maalle muutto eläkepäivinä viimeistään. Iso lottovoitto voisi edesauttaa haaveen toteutumisessa jo aikaisemmin. Miehen aikuiset lapset on kyllä täällä pääkaupunkiseudulla syntyneitä, eivätkä varmaan osaisi itse ajatella muualla asuvansa.
[/quote]
No mikäs nyt Turussa olisi asuessa? Meillä käy monet Helsingissä Turusta töissä päivittäin. Minusta ei olisi mikään ongelma muuttaa Helsinki-Tampere-Turku -kolmion sisällä. Mutta sen ulkopuolelle muuttaminen olisikin jo ongelmallisempaa.
[/quote]
Turku on Suomen perse. Lappiin muuttaisin paaaaljon mieluummin.
[/quote]
Älä jaksa. Jos nyt pysyttäisiin asiassa.
Mua kiehtoisi jotenkin Lappi ja Rovaniemi. Olen ollut pitkään ulkomailla ja nuo ovat lähinnä ne ainoat paikat jotka Suomessa erottuvat edukseen. Helsingin ja Tampereen tapaisia paikkoja löytää muualtakin. Ja ei, en ole Lapista kotoisin. :) Lähtisin kokeilemaan jos olisin AP.
Mietin itsekin tuota vaihtoehtoa, että mieheni muuttaisi Rovaniemelle yksin, ainakin alkuun. Hän luultavasti voisi edellyttää sopimukseensa työsuhdeasunnon, eli asuminen hoituisi sillä. Kumpaakaan meistä ei tosin houkuta ajatus, että pyörittäisin arkea täällä yksin, emmekä haluaisi asua erillämme... Tämä tuntuu vähän pattitilanteelta, yhtään "hyvää" ratkaisua ei ole, on vain niitä vähemmän huonoja...
En halua tänne sähköpostiosoitettani laittaa, mutta jos jollain Rovaniemen tuntevalla on aikaa, olisin tosi kiitollinen jos tähän voisi jotain "plussia ja miinuksia" tai kivoja asuinalueita laittaa ! -ap
7vuotta sitten muutimme miehen työn perässä Siilinjärvelle ja alkuun tuntui etten sopeudu mutta nyt en muuttaisi pois.
Lapset viihtyvät täällä ja minulla on ystäviä, jopa isäni muutti lähelle meitä...
Jos se on kamala ajatus, niin miksi edes ajattelet sitä? Jos et pysty ajattelemaan asiaa positiivisellä mielellä, älä ihmeessä lähde tuollaista kokeilemaan, se epäonnistuu!
Mutta jos sulla on positiivinen asenne, että kaikki järjestyy, ota juttu haasteena vastaan ja muuttakaa.
Tee päätös harkiten.
Voinjeesus mikä ongelma, oikeesti. Rovaniemi on paljon parempi paika kun joku hikinen Helsinki. Menoksi jo!
No ok. Laitan sulle tähän jotain.
Rovaniemellä on n. 60 000 asukasta eli pieni paikka. Jakaantuu keskustaan, korkalovaaraan, ounasrinteeseen, viirinkankaaseen, pöykkölään. Saarenkylä ja nivavaara tulevat hiukan erilleen joen toiselle puolelle.
Jos haluatte asua keskustassa, niin sinne rakennetaan nyt koko ajan uusia taloja. Voit kyllä pettyä keskustaan, koska se on todella pieni. Jos etsitte asuntoa (taloa) rauhallisempaa seutua, niin Viirinkangas ja Rantavitikka on sellaista seutua. Ei korkalovaaraan, eikä ounasrinteelle. Pöykkölässä myös paljon omakotitaloja, mutta bussiyhteydet huonot.
Ounasvaaralle vedetään talveksi hyvät ladut. Kesällä loistavat maastopyöräilymaastot ja pururadat. Urheiluopistolla juoksuradat, hyvä kuntosali (saleja löytyy paljon kaupungista), uimahalli ja paljon muutakin toimintaa.
Kaupungista löytyy perusharrastukset lapsille käsittääkseni balettiopistosta taipumattomien liikuntakerhoihin. Taidepuoltakin on.
Kaupungista löytyy steinerkoulu, mutta myös ihan hyvät alakoulut kunnalliseltakin puolelta. Koska kaupunki on maalaiskaupunki, niin meno on suht rauhallista kouluissa. Koviksetkin on aika "lälläreitä"
Teatteri, elokuviateatteri, korundi konsertteihin, lappiareena.
Mitä muuta haluat tietää, voin kertoa enemmän
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:39"]
No ok. Laitan sulle tähän jotain.
Rovaniemellä on n. 60 000 asukasta eli pieni paikka. Jakaantuu keskustaan, korkalovaaraan, ounasrinteeseen, viirinkankaaseen, pöykkölään. Saarenkylä ja nivavaara tulevat hiukan erilleen joen toiselle puolelle.
Jos haluatte asua keskustassa, niin sinne rakennetaan nyt koko ajan uusia taloja. Voit kyllä pettyä keskustaan, koska se on todella pieni. Jos etsitte asuntoa (taloa) rauhallisempaa seutua, niin Viirinkangas ja Rantavitikka on sellaista seutua. Ei korkalovaaraan, eikä ounasrinteelle. Pöykkölässä myös paljon omakotitaloja, mutta bussiyhteydet huonot.
Ounasvaaralle vedetään talveksi hyvät ladut. Kesällä loistavat maastopyöräilymaastot ja pururadat. Urheiluopistolla juoksuradat, hyvä kuntosali (saleja löytyy paljon kaupungista), uimahalli ja paljon muutakin toimintaa.
Kaupungista löytyy perusharrastukset lapsille käsittääkseni balettiopistosta taipumattomien liikuntakerhoihin. Taidepuoltakin on.
Kaupungista löytyy steinerkoulu, mutta myös ihan hyvät alakoulut kunnalliseltakin puolelta. Koska kaupunki on maalaiskaupunki, niin meno on suht rauhallista kouluissa. Koviksetkin on aika "lälläreitä"
Teatteri, elokuviateatteri, korundi konsertteihin, lappiareena.
Mitä muuta haluat tietää, voin kertoa enemmän
[/quote]
Ja jos muutat ja tarvitset "sisäänajokaveria" kaupunkiin, laita sitten se s.postiosoite, niin voin sinua tutustuaa kaupunkiin enemmän :)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:32"]
Mietin itsekin tuota vaihtoehtoa, että mieheni muuttaisi Rovaniemelle yksin, ainakin alkuun. Hän luultavasti voisi edellyttää sopimukseensa työsuhdeasunnon, eli asuminen hoituisi sillä. Kumpaakaan meistä ei tosin houkuta ajatus, että pyörittäisin arkea täällä yksin, emmekä haluaisi asua erillämme... Tämä tuntuu vähän pattitilanteelta, yhtään "hyvää" ratkaisua ei ole, on vain niitä vähemmän huonoja...
En halua tänne sähköpostiosoitettani laittaa, mutta jos jollain Rovaniemen tuntevalla on aikaa, olisin tosi kiitollinen jos tähän voisi jotain "plussia ja miinuksia" tai kivoja asuinalueita laittaa ! -ap
[/quote]en ole tuo, joka sp-osoitetta pyysi, mutta laita jokin feikkinimellä oleva ilmainen sp-osoite. ties, vaikka saisit jo valmiiksi uuden ystävän tuolta paikkakunnalta, jos nyt päätättekin muuttaa.
Mä en muuttaisi. Olen pk-seudulta kotoisin, perhe, tukiverkosto ja ystävät ovat täällä sekä oma työ ja mulla on myös jonkintapainen "ura", eli työ ei ole ihan se ja sama. Ikävä kyllä olen näin itsekäs. Ymmärrän kyllä, että päätökseni olisi miehelle kurja. Mutta tuo olisi minulle ns. dealbreaker, en voisi toimia itseäni vastaan noin perusteellisesti. Onneksi mies on myös kotoisin täältä eikä muuttaisi myöskään.
Ja ei todellakaan ole sama, asuuko Helsingissä vai maaseudulla/pienessä kaupungissa. Totta kai Helsinki on pikkukylä verrattuna oikeisiin suurkaupunkeihin, mutta silti olosuhteissa on ihan ratkaisevia eroja. Joidenkin mielestä Helsingin eduksi, joidenkin mielestä maaseudun, mutta eroja todellakin on.
Tein itse s.postiosoitteen, jos haluat kysyä enemmän jos mietit muuttoa. En jaksa kovin päivystää jotain foorumiketjua, joten jos oikeasti tulee jotain kysyttävää, voin vastata yksityisesti.
13, laittakaa iso asuntonne vuokralle, miehesi muuttaa sinne pohjoiseen ja sinä jäät lasten kanssa etelään, mutta muutatte vuokralle. Tehkää määräaikaiset sopparit vuokra-asumisista. Mies ottaa sitten sieltä Rovaniemeltä vuokra-asunnon itselleen. Käytte siellä viikonloppuisin. Rovaniemellehän lentää Helsingistä nopeasti. Katsotte, miten homma siellä toimii, ja teette lopullisia päätöksiä sitten ihan ajan kanssa. Ymmärrän sinua, rakastan oopperaa, taidenäyttelyitä jne ja paras tarjonta on Helsingissä, pohjoisessa minulle ei olisi mitään. Minua ei saisi kirveelläkään minnekään jänkhälle vaeltamaan.
Jos koko elämä tätä miehen uutta mahdollista työtä lukuunottamatta on pääkaupunkiseudulla, niin vaikeaa tulee sopeutuminen olemaan. Ei kai toki mahdotonta.
Minulla on kokemusta muuttamisesta etelän kotiseudulta itäsuomalaiseen pikkukaupunkiin, ja se oli aivan hirveää. Puolitoista vuotta sinniteltiin ennen palaamista.
Onko asuinpaikka sinulle aviomiestäsi tärkeämpi?
Nyt lisäksi hyvä sauma muuttaa kuin lapsesi eivät ole vielä koulussa. Sitten ensi vuonna esikoisesi pääsee uuteen kouluun, jossa aloittaa muutkin ykköset. Sitä paitsi pohjoisessa varmasti mukavampi käydä koulut kuin Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 16:07"]
Onko asuinpaikka sinulle aviomiestäsi tärkeämpi?
[/quote]
Onko työ miehelle aviovaimoaan tärkeämpi?
Ap voisi parantaa asennettaan ja miettiä mitä hyviä puolia olisi muutossa. Onko Helsinki esim lapsille kovin hyvä paikka asua.
Missään nimessä ei kannata alkaa asua kahdessa eri osoitteessa. Siitä tulee pitemmän päälle 99% varmasti avioero ja pettämistä sun muuta.
Rovaniemi on kokoisekseen yllättävän vireä ja kansainvälinen paikka. Ok, ulkkarit ovat turisteja ja niistäkin suuri osa venäläisiä. Itse voisin hyvinkin muuttaa sinne.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:31"]
Mä oon mieheeni rakastuessani 8v sitten jo ilmoittanut, että muuttaisin hänen perässään vaikka Turkuun! Ihan mieluusti myös Lappiin. Olis kyllä syytä löytyä mullekin sitten hyviä töitä, mutta kun samalla alalla ollaan, niin luulis onnistuvan. Me ollaan molemmat muualta pääkaupunkiseudulle muuttaneita ja kumpaakin houkuttaa maalle muutto eläkepäivinä viimeistään. Iso lottovoitto voisi edesauttaa haaveen toteutumisessa jo aikaisemmin. Miehen aikuiset lapset on kyllä täällä pääkaupunkiseudulla syntyneitä, eivätkä varmaan osaisi itse ajatella muualla asuvansa.
[/quote]
:D tätä on tosirakkaus :D "vaikka Turkuun"
Asuinympäristö vaikuttaa ihmisen onnellisuuteen huomattavasti. On tärkeää tuntea itsensä tässä.
Luottaisin omaan intuitioon siitä viihtyisinkö uudessa paikassa. Jos alusta asti tuntuu vastenmieliseltä muuttaa, niin ei se siitä miksikään riemuksi muutu. Lisäksi se omien töiden löytyminen olisi myös tärkeää.