Miehen työn perässä muutto pohjoiseen
Mulla kauhea ahdistus päällä... Mieheni sai erittäin hyvän työtarjouksen toiselle puolelle Suomea (pääsisi yrityksen uuden toimipisteen johtajaksi) ja nyt pitäisi päättää muutammeko vai emme. Olemme molemmat kotoisin pk-seudulta, täällä molempien vanhemmat, sukulaiset ja ystävät. Mulla hyvä alan duuni, meillä kiva asunto (oma), lapset (3v. ja 6v.) viihtyvät päiväkodissa ym. Mies haluaisi tietysti ottaa paikan vastaan (saisi osakkuuden firmassa) ja haaveilee jo omakotitalosta järven rannalla, mutta ymmärtää myös kantani asiaan. Itse en osaa suhtautua asiaan millään muotoa positiivisesti..... Pelkään, että minusta tulee katkeroitunut, yksinäinen kotiäiti.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Myisittekö kämpän, irtisanoisitte duunistanne ja muuttaisitte toiselle puolelle Suomea? Mitä muita vaihtoehtoja meillä voisi olla?
Kommentit (85)
Vahvistiko ap jossain, että uusi paikkakunta olisi nimenomaan Rovaniemi...? Sorry, jos näin teki, missasin.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 16:21"]
Ottaisin koko jutun haasteena vastaan, karistaisin enakkoluulot - ei kun menoks!
[/quote]
Ei se ole ennakkoluuloisuutta, jos tietää viihtyvänsä paremmin etelän isossa kaupungissa kuin pohjoissuomalaisessa kylässä. Se on itsetuntemusta.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 16:27"]
Vahvistiko ap jossain, että uusi paikkakunta olisi nimenomaan Rovaniemi...? Sorry, jos näin teki, missasin.
[/quote]
Vahvisti kyllä.
Olisi edes Oulu (joka sentään on meren rannalla), mutta että Rovaniemi!
Kiitos teille kaikille vastauksistanne (erityisesti sinulle, rupuposti, joka kirjoitit hieman Rovaniemestä-palaan asiaan) ! Emme ole mieheni kanssa kertoneet vielä muulle lähipiirille tilanteestamme, sillä ajattelimme, että pohdimme tätä ensin kaksin, jotta muiden mielipiteet eivät vaikuttaisi liikaa. Tuntuikin helpottavalta avautua näin anonyymisti ...
Tiedän hyvin, että omassa asenteessani on (paljon) parantamisen varaa ja vaikutan tämän ketjun perusteella itsekkäältä ihmiseltä, mutta en voi tunteilleni mitään. En ollut varautunut tällaiseen tilanteeseen yhtään ja tuntuu jotenkin rehellisesti sanottuna aivan kamalalta ajatukselta tuo muutto!
Järkevintä olisi varmaan lähteä paikan päälle katsomaan ja kiertelemään ennakkoluulottomasti. Katsoa vaikka muutama kivan oloinen asunto ja käydä näytöissä... Sitten miettiä, millainen fiilis. -ap
Niin, jos vuori ei mene Muhammedin luo, niin Muhammed menee vuoren luo, eli vaihtoehtoja löytyy. Ei kait vaan mies ole rajana?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:04"]
Kiitos teille kaikille vastauksistanne (erityisesti sinulle, rupuposti, joka kirjoitit hieman Rovaniemestä-palaan asiaan) ! Emme ole mieheni kanssa kertoneet vielä muulle lähipiirille tilanteestamme, sillä ajattelimme, että pohdimme tätä ensin kaksin, jotta muiden mielipiteet eivät vaikuttaisi liikaa. Tuntuikin helpottavalta avautua näin anonyymisti ...
Tiedän hyvin, että omassa asenteessani on (paljon) parantamisen varaa ja vaikutan tämän ketjun perusteella itsekkäältä ihmiseltä, mutta en voi tunteilleni mitään. En ollut varautunut tällaiseen tilanteeseen yhtään ja tuntuu jotenkin rehellisesti sanottuna aivan kamalalta ajatukselta tuo muutto!
Järkevintä olisi varmaan lähteä paikan päälle katsomaan ja kiertelemään ennakkoluulottomasti. Katsoa vaikka muutama kivan oloinen asunto ja käydä näytöissä... Sitten miettiä, millainen fiilis. -ap
[/quote]
Ok, jos tulee kysyttävää, niin pane s.postiin. Ja jos muutatte, niin ilmoittele. Voin olla apuna sopeutumassa elämään kaupungissa ja näyttää paikkoja yms. Pääsisitte siten alkuun ja löytäisit kavereita ja pääsisit kotiutumaan.
Mutta jos päädytte toiseen ratkaisuun, niin hyvä niinkin. Mutta tiedät, mistä kysyä, jos apua tarvitset.
se rupuposti :)
En muuttaisi mistään hinnasta,mun elämä on täällä.
+Lapsesi ovat siinä iässä että muutto olisi vielä helppoa ennen kuin koulu alkaa ja lapsesi pääsisi heti juurtumaan ekalle luokalle
+Rovaniemeltä pääsee aika nopeasti lentokoneella Helsinkiin (n.1h 15min)
+Lapin hiihtokeskukset lähellä...jos ne kiinnostavat
+Itse voisin muuttaa jos miehen palkka olisi selkeästi parempi mitä ennen
-Jos inhoat talvea niin tuolla pohjoisissa se talvi vasta kylmältä, kamalalta sekä pimeältä tuntuukin...:(
-Myös kesät pohjoisessa huonommat ja kylmemmät mitä etelä-suomessa...!
-Töiden saanti voi olla hankalaa..
-Itse kaipaisin ostoskeskuksia ja PK-seudun mahdollisuuksia
Itseä nuo erilaiset sääolosuhteet jo ahdistavat sen verran että voi olla että jättäisin homman sikseen.
Muista että kuitenkin avioliitto on tärkeämpi....jos muutto tuntuu todella ikävältä kannattaa ehkä unohtaa koko juttu. Joillekin perheille sopii myös sellainen malli että isä asuu työpaikkakunnalla, menee esim ma-aamulla töihin ja palaa esim to-illalla kotiin ja pitää aina etäpäiviä kun voi. Viikot menee kuitenkin todella nopeasti. Tietysti tämäkin malli pidemmän päälle raskas. Summa summarum..fiilikseni on, että et välttämättä tulisi viihtymään...se ei ole helppo rasti etelän ihmisenä sopeutua lappiin.
En mielellään muuttaisi. Ehkä silleen voisin vuodeksi lähteä asumaan, mutta en mistään hinnasta kokonaan muuttaisi sinne. Liian kaukana kaikista huvituksista.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:09"]
Ei Rovaniemelle. Kokoomusvoittoinen kaupunki, mikä on kuolemassa ja et viihtyisi siellä, koska siellä ei ole yhtään mitään.
Ihmiset puhuvat mie ja sie ja saattavat tulla bussissa juttelemaan. Junttia sakkia.
En ikinä muuttaisi
[/quote]
"saattavat tulla bussissa juttelemaan. Junttia sakkia."
reps.
(häpeän helsinkiläisiä, jotka elää pienessä kuplassa kehä kolmosen sisäpuolella)
Olen asunut Rovaniemellä pari vuotta, ja en lähtisi takaisin. Kaupunki on ihan ok, vaikka aika pieni onkin.
Mutta sitä talvea ei vaan kestä. Kylmää ja pimeää, ja oikeesti molempia tosi kauan. Itse tarvitsen enemmän valoa ympärilleni, ja ei pää kestä kun aurinko ei pahimmillaan edes nouse juuri ollenkaan. Kesä on sitten valoisa, mutta on onnettoman lyhyt.
Kannattaa miettiä tosi tarkkaan että lähteekö sinne, varsinkaan jos ei edes yhtään tunnu siltä että kiinnostaisi.
Samaa ajattelin kuin aikaisempikin kommentoi... luvassa vilua ja pimeytta...en muuttaisi itse ellei ko paikkoja fanittaisi
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:04"]+Lapsesi ovat siinä iässä että muutto olisi vielä helppoa ennen kuin koulu alkaa ja lapsesi pääsisi heti juurtumaan ekalle luokalle
+Rovaniemeltä pääsee aika nopeasti lentokoneella Helsinkiin (n.1h 15min)
+Lapin hiihtokeskukset lähellä...jos ne kiinnostavat
+Itse voisin muuttaa jos miehen palkka olisi selkeästi parempi mitä ennen
-Jos inhoat talvea niin tuolla pohjoisissa se talvi vasta kylmältä, kamalalta sekä pimeältä tuntuukin...:(
-Myös kesät pohjoisessa huonommat ja kylmemmät mitä etelä-suomessa...!
-Töiden saanti voi olla hankalaa..
-Itse kaipaisin ostoskeskuksia ja PK-seudun mahdollisuuksia
Itseä nuo erilaiset sääolosuhteet jo ahdistavat sen verran että voi olla että jättäisin homman sikseen.
[/quote]
Päinvastoin täällä "pohjoisessa" talvi on paljon etelän talvea mukavampi, kauniita pakkassäitä, hankikantoa ja revontulia ihan keskustassakin koettavissa, eikä mitään loskaa harmautta kuten etelän talvet liian usein kokemukseni mukaan. Mutta kesän ilmastossa ei ole mitään kovin radikaalia muutosta vielä näillä leveysasteilla.
Ja toki täältä kauppakeskuksia löytyy, yhä vaan laajenevat :D sekä monipuolisesti harrastusmahdollisuuksia, tavisten lisäksi pohjoista extremeä.
Tämä ei muuten ole mikään kokoomusalue, mitä joku aiempi kommentoija ehdotti, vaan vahvasti keskustan kannattaja voittoinen. Myös turhaan dissataan asuinalueita korkalovaara ja erityisesti ounasrinne, mukavampia omakotitalopaikkoja saa hakea. Kertostaloon ette ilmeisesti oleet muuttamassa, me on asia erikseen.
Ainoa mikä ärsyttää, on ruma arkkitehtuuri keskustassa. Kauniita vanhoja taloja ei ole sotien jäljiltä sääsynyt, eikä niitä näköjään osata enää rakentaa..
Älä muuta ennen kuin löydät itsellesi mieluisan työn! Oikeasti voi olla kova paikka olla kotiäitinä, jos olet työorientoitunut ihminen. Lähtisin ehkä itse sun tapauksessa, jos saisin mieluisan työpaikan ensin. Voisitko päästä miehen firmaan töihin? Tai oletko jopa niin taitava, että nykyinen firmasi haluaisi perustaa uuden toimipisteen Rovaniemelle? :D
Jos päädytte muuttamaan ja teillä jää välirahaa asunnosta, niin miksette ostaisi pientä asuntoa Helsingin keskustasta, jossa voisitte majoittua aina silloin, kun käytte Helsingissä. Silloin teillä olisi tukikohta ja Helsinki tuntuisi enemmän "omalta kakkoskaupungilta".
Mulla vaikuttaisi varmaan myös se, miten paljon enemmän mies alkaisi tienata. Eli onko teillä sitten varaa käydä Helsingissä, kun haluatte, palkata mahdollista kotiapua jne.
Minusta Turku on Suomen hienoin kaupunki. Asuin siellä yli 10 vuotta. Alunperin olen kotoisin Lapista. Helsinkiä en voi sietää. Ahdistun jo rautatieasemalla. :D Tampereesta pidän myös. Muuttaisin mieluummin esim. Köpenhaminaan kuin Helsinkiin. En tiedä, mikä siinä on.
Itse muutin aikoinaan Vaasaan ja seki oli liian pohjoinen jo minulle etelän ihmiselle...saati Rovaniemi. Kuka mistäkin tykkää, mutta etelän ihmisenä rakastan sitä kun joka paikkaan on LYHYT matka....eteläsuomessa on helpompi mennä muksujen kanssa kesällä esim puuhamaat, muumimaailmat...laivareissut...ulkomaanmatkat.....reissaamiset ylipäätään paljon helpompia kun ei se siirtyminen vie tuntitolkulla aikaa.......Rovaniemellä tuntisin oloni että olisin todella kaukana kaikesta ja jotenkin jumissa siellä. Tätä ei pohjoisessa kasvaneet ihmiset varmasti ymmärrä, kun ovat tottuneet siellä asumaan eikä välttämättä ihmiset siellä kaipaa samalla tavalla aktiviteetteja. Vaasassakin jo ahdisti ja tunsin olevani kaukana kaikesta. Nyt asun HKI-TRE-TKU linjalla ja ihanaa kun joka paikkaan voi lähteä paljon helpommin..
Ja kyllä valitsen mieluummin etelän sääolosuhteet kuin pohjoisen...totta on että pohjoisessa talvet on kunnollisempia, mutta myös kylmempiä ja etenkin kesät ikävän lyhyitä. Kevättä saa todellakin odotella ja kauan...kun helsingissä jo nurmikot vihertää voi Rovaniemellä olla vielä lunta....näin se vaan on...!
Mikäli olet erittäin talvi-ihminen sekä rakastat luontoa voi Rovaniemi olla kiva mahdollisuus...hiihtokeskukset ja hiihtomahdollisuudet lähellä ja muutenkin pohjoisen paikoissa on varmasti kiva reissailla. Jos tuo pesti olisi joku muutaman vuoden juttu maksimissaan voisin vaihtelun halusta olla kiinnostunut lähtemään. mutta loppuelämän projekti kuulostaa aika isolta muutokselta...
Minä muutin miehen perässä tampereelta rovaniemelle. Viiden vuoden päästä muutimme takaisin tampereelle jossa mies työskenteli 3 vuotta.
Kun miestä pyydettiin takaisin rovaniemelle, mietimme pitkään ja teimme ratkaisun. Mies lähti, minä ja lapset jäimme. Mies reissaa tätä väliä, on puolet kuusta kotona ja puolet rovaniemellä.
Itse koin rovaniemen ahdistavana ja pimeänä paikkana enkä suostuisi enää muuttamaan sinne.
Jotenkin liikuttavaa kun Helsingin kokoisessa Euroopan peräkylässä syntynyt miettii voiko muuttaa toiselle paikkakunnalle kun mies on saanut hyvän työtarjouksen:D Herää jo todellisuuteen Helsinki on vain keskikokoinen tuppukylä joka tarjoaa vain suuren kaupungin hinnat sekä muut haitat:D Tavalliselle keskiverrolla pääkaupunkiseudulla asuvalla perheellä ei ole muuta kuin kämppä jostain rapistuvasta kerrostalosta, pari käytettyä autoa ja ehkä kesämökki jossa ei ole edes sisä vessaa.
Elämän piiri pääkaupuki seudulla on lopulta aika suppea vähääkään aktiivisemmalle ihmiselle. Ja mitä siihen "hyvään duuniisi" tulee niin epäilen että miehesi tuloilla teillä valtaosa perheen menoista nytkin maksetaan.
Minä muutin miehen perässä tampereelta rovaniemelle. Viiden vuoden päästä muutimme takaisin tampereelle jossa mies työskenteli 3 vuotta.
Kun miestä pyydettiin takaisin rovaniemelle, mietimme pitkään ja teimme ratkaisun. Mies lähti, minä ja lapset jäimme. Mies reissaa tätä väliä, on puolet kuusta kotona ja puolet rovaniemellä.
Itse koin rovaniemen ahdistavana ja pimeänä paikkana enkä suostuisi enää muuttamaan sinne.
Ottaisin koko jutun haasteena vastaan, karistaisin enakkoluulot - ei kun menoks!