Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olit koulukiusaaja, millä kiusaamisen olisi saanut loppumaan?

Vierailija
22.09.2020 |

Nyt anonyymia avatumista. Ja kiusatut ei nyt tule sörkkimään. Tarkoitus on löytää uusia näkökulmia ja mahdollisesti keinoja puuttua kiusaamiseen. Kuka muu sen voisi paremmin kertoa kuin entinen kiusaaja. Teitä on täällä varmasti.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus kiusaaja, joskus kiusattu. Olen vielä näin aikuisenakin sitä mieltä, että en varsinaisesti kiusannut ketään. Ne, joiden kiusaamisesta minua syytettiin olivat vain herkkänahkaisia. Omalla kohdallani mikään ei olisi voinut muuttaa asiaa. Olin ja olen vain sellainen. Suorapuheinen totuudentorvi.

Sinä olet väärässä. Olet ilkeä, et suorapuheinen. Nämä kaksi asiaa menevät Suomessa harmittavan usein sekaisin nimenomaan näillä ilkeillä ihmisillä.

Vierailija
82/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus kiusaaja, joskus kiusattu. Olen vielä näin aikuisenakin sitä mieltä, että en varsinaisesti kiusannut ketään. Ne, joiden kiusaamisesta minua syytettiin olivat vain herkkänahkaisia. Omalla kohdallani mikään ei olisi voinut muuttaa asiaa. Olin ja olen vain sellainen. Suorapuheinen totuudentorvi.

Aiheetonta muiden arvostelua harrastavista moni pitää itseään juurikin totuuden torvena, vaikka totuuden nimissä voisikin pitää pelkkänä torvena. Aiheellinenkin kritiikki tuppaa menemään sitä heikommin perille, mitä negatiivisempaan sävyyn asia on esitetty. Lähes poikkeuksetta ilkeämielisesti lausutut sanat aiheuttavat kohteessaan vähintään vastareaktion. Herkemmin kokevissa seurauksien kirjo voi liikkua ahdistuksesta itsetuhoon, varsinkin, kun puhutaan lapsista ja nuorista.

Onko tällaisen totuuden torven "tavoitteena" ikäänkuin esittää ympäristössään kehityksen paikkoja? Peilikuvasta ei niitä ilmeisesti löydy, kun nyt toteaa "vain olevansa sellainen", kuin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin yläasteella. En vuoteen uskaltanut kertoa kenellekään. Naapurissa asui kesäisin venäläisiä/latvialaisia/virolaisia työmiehiä ja olin heille sellainen kiva naapurinpoika, jonka kanssa pelasivat jalkapalloa, käytiin uimassa jne. Sitten yhtenä päivänä syksyllä ennenkuin he lähtivät taas takaisin kotiin, yksi heistä oli kauppareissulla nähnyt kuinka minua tönittiin ja heitettiin maahan välitunnilla. Koulun jälkeen "Vladimir" tuli sanomaan, että he näkivät mitä tapahtui, viedään sut huomenna kouluun.

Yleensä kiusaajat odottivat jo yhden ison kiven luona, että saivat ennen koulun alkua kiusata, mutta nyt tulinkin Vladimirin, Slavan ja Ilyan kanssa kouluun. Voitte kuvitella miten ne tyypit katsoivat kun "Vladimir" nappasi sen isoimman kiusaajan niska-perse-otteella sinne Volvon takapenkille ja ovi kiinni. Se tuli minuutin päästä ihan kalpeana sieltä ulos ja juoksi mitään sanomatta pakoon. Sen jälkeen minua ei enää kiusattu. Ei tosin otettu mihinkään mukaankaan, mutta sain olla rauhassa. 

Vierailija
84/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aika sadistinen kiusaaja peruskoulussa. Lukiossa harrastin vain ostrakismia ja manipulaatiota. En oikein tiedä, mikä minut olisi saanut lopettamaan. Jos minut olisi hakattu rajusti, olisin jatkanut mechiavellistisimmillä keinoilla. Nykyään en enää työpaikalla kiusaa, koska saan purettua väkivaltaiset ajatukseni vässyköiden sijaan urheiluun. Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja.

Tässä asetelmassa ilmeisesti näet itsesi vahvana?

Kyllä. Objektiivisestikin tulen stratifikaatiota introspektioimalla samaan tulemaan. Robusti fenotyyppi sekä veitsenterävä kognitiivinen kyvykkyys apunani elämästä nauttiminen ja sekulaari menestyminen on ollut kieltämättä vaivatonta. Millään matematiikan yms. laudatureilla minun ei tarvitse päteä, koska loogis-matemaattista älykkyyttä enemmän minulla on sosiaalista älykkyyttä, joka mahdollistaa vuorovaikutusmanipulaation. Tästä olen kiitollinen. On helppoa luovia, kun näkee toisten motiivit, heikkoudet ja vahvuudet ennalta tai ainakin pikaisen tutustumisen jälkeen. Aggressiivisuus on ainut piirre, josta haluaisin eroon, mutta kuten mainitsin urheilu on siihen parasta lääkettä. T. Saatan olla sinunkin pomosi.

Vinkki sinulle: vähän pienemmällä määrällä sivistyssanoja olisit paljon uskottavampi.

Vierailija
85/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.

Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."

https://blogit.iltalehti.fi/miika-pettersson/2014/09/08/ala-alistu-kius…

Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista. 

Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.

En ole koskaan ollut kiusattu. Vedin turpaan heti, jos joku yritti, ja saman neuvon annan muillekin. Ei ollut mikään "hauska setti", taidat olla melko urpo, jos sen tuosta ymmärsit.

Kerrotko vielä, miten paljon pienempi tyttö voi vetää turpaan isompia poikia?

Vierailija
86/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TURPIIN! Keino joka tehoaa, mutta jostain syystä tehokkaat menetelmät ovat kiellettyjä.

Niin, sehän se on aina maailmanhistoriassa ollut paras tapa, vai mites se menikään?

Turpiin vetäminen on loputon suo ja satavarmasti tulee takaisin, jos kykenet kiusaajaasi pataan vetämään. Jos turpiin vedetty kiusaaja ei pysty kavereineen kostamaan, niin sieltä tulee kimppuusi isoveli, tai jopa isä ja edessä on loputon kostonkierre.

Paskapuhetta. Väkivalta auttaa.

Sopii tulla koittamaan

Vierailija
87/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin yläasteella. En vuoteen uskaltanut kertoa kenellekään. Naapurissa asui kesäisin venäläisiä/latvialaisia/virolaisia työmiehiä ja olin heille sellainen kiva naapurinpoika, jonka kanssa pelasivat jalkapalloa, käytiin uimassa jne. Sitten yhtenä päivänä syksyllä ennenkuin he lähtivät taas takaisin kotiin, yksi heistä oli kauppareissulla nähnyt kuinka minua tönittiin ja heitettiin maahan välitunnilla. Koulun jälkeen "Vladimir" tuli sanomaan, että he näkivät mitä tapahtui, viedään sut huomenna kouluun.

Yleensä kiusaajat odottivat jo yhden ison kiven luona, että saivat ennen koulun alkua kiusata, mutta nyt tulinkin Vladimirin, Slavan ja Ilyan kanssa kouluun. Voitte kuvitella miten ne tyypit katsoivat kun "Vladimir" nappasi sen isoimman kiusaajan niska-perse-otteella sinne Volvon takapenkille ja ovi kiinni. Se tuli minuutin päästä ihan kalpeana sieltä ulos ja juoksi mitään sanomatta pakoon. Sen jälkeen minua ei enää kiusattu. Ei tosin otettu mihinkään mukaankaan, mutta sain olla rauhassa. 

Niin, esim. Virossa tämä on enemmän tapana. Mutta koska olen nainen ja naimisissa suomalaisen kanssa, joutuisin itse jotenkin hoitamaan tämän, jos lapsiani alettaisiin kiusaamaan. En tiedä miten, mutta sen verran hullu akka olen, että varmasti hoitaisin, tavalla tai toisella. Olen nuorempana liikkunut aika kovissa piireissä ja itselläni yksi pahoinpitelytuomio takana, vedin siis erästä äijää turpaan, joka oli itse tulossa kohti. Kättä pidempää siinä joutui käyttää, pienempi kun olin. Mutta uhria minusta ei tule, eikä lapsistani. 

Vierailija
88/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.

Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."

Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista. 

Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.

Et nyt tajunnut tuon pointtia näköjään. Kysyttiin mikä saa kiusaajan lopettamaan ja tuossa se vastaus oli, jos osaat lukea. "Väkivalta lopettaa vittuilun". ;) 

Olen eri jolle vastasit. Minäkin suunnittelin ihan kunnon kouluis kua, kun en pienikokoisena tyttönä saanut lopetettua poikien harjoittamaa fyysistä väk ivaltaa.

Vierailija
89/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs poika yläasteella kiusasi, haukkui ja huuteli minulle välituntisin lähes joka päivä. Kerran näin kuinka hän oli pissannut housuihinsa. Keräsin rohkeutta monta kuukautta. Kun erään kerran kiusaaja taas poikajoukon kanssa huuteli minulle, huusin takaisin "pää kiinni kusihousu". Siihen loppui kiusaaminen.

Kiusaaminen loppuu tasan siihen että kiusaaja/kiusaaminen koetaan tyhmäksi tai kiusaaja jätetään yksin tai nolataan perinpohjaisesti. Kun kiusaajalta otetaan valta pois (opettajat/vanhemmat/kaverit) niin kiusaajan kiusaaminen ei enää onnistu.

Yksi minun kiusaajistani yritti it saria. Kerran kun taas huuteli minulle, niin kerrankin vastasin samalla mitalla: "Oisit tap panu ittes kunnolla." Kiusaaminen yltyi, siihen osallistui paljon enemmän ihmisiä ja opettajat meinasivat antaa minulle jälki-istuntoa, kun eihän noin saa kenellekään sanoa, ja jouduin itse pyytämään kiusaajalta anteeksi...

Vierailija
90/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt tajunnut tuon pointtia näköjään. Kysyttiin mikä saa kiusaajan lopettamaan ja tuossa se vastaus oli, jos osaat lukea. "Väkivalta lopettaa vittuilun". ;) 

Mutta jos on viisi yhtä vastaan niin mitä tuo neuvo auttaa?

Kyllä se auttaa, että edes yrittää. Hoitelee ne sitten vaikka myöhemmin yksitellen. 

Meillä yksi poika löi yhdeltä kiusaajalta silmän mustaksi. Kiusaaminen jatkui kahta kauheampana.

Vierailija
91/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut kiusattu. Vedin turpaan heti, jos joku yritti, ja saman neuvon annan muillekin. Ei ollut mikään "hauska setti", taidat olla melko urpo, jos sen tuosta ymmärsit.

Kerrotko vielä, miten paljon pienempi tyttö voi vetää turpaan isompia poikia?

Olin pienehkö tyttö ja vedin sekä ala- että yläasteella paria "kovista" turpaan. Juoksin takaapäin, kaadoin maahan, kuristin, samalla tuijotin silmiin ja sanoin, että mä v i t t u t a p a n sut nyt, ja sinä hetkenä tarkoitin sitä. Jätkä oli niin yllättynyt, ettei tajunnut tehdä mitään, kunnes ope tuli väliin. Toisen kaadoin maahan pulpettien väliin, otin tukea pulpeteista ja hypin tasajalkaa vatsan päällä. Myös siis yllätin hänet. Kyllä pärjää, jos keksii. Siinä on nimenomaan oltava se yllätysmomentti, niin ehtii tekemään paljon. Kumpikaan ei koskaan kiusannut enää.

Vierailija
92/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tähän ei voi vastata mitään yleispätevää keinoa, koska on eri tyyppistä kiusaamista ja erilaisia kiusaajia.

Yleisesti tehokkainta olisi tietysti saada kiusaaminen näyttämään nololta, tässäkin on riskinä se, että kiusaamattomuudesta tulee kiusaamisen väline- joten ei ole helppoa.

Silloin voitaisiin keskittyä niihin (kiusattuihinkin) kiusaajiin tehokkaammin- joko ymmärtävällä otteella tai tiukemmilla sanktioilla.

Tärkeintä on kuitenkin se miten me aikuiset käyttäydymme toisiamme kohtaan ja miten puhumme lapsillemme toista, erityisesti näiden koulukaverista ja heidän vanhemmistaan. Eritisesti tämä on sellainen asia, jonka monet ylipääsemättömän vaikeaksi ja merkityksettömäksi.

Vierailija
93/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paskapuhetta. Väkivalta auttaa."

No, saako käyttää kättä pitempää?

Mihin asetat tältä osin rajat?

Mulle ainakin tuli hyvä mieli tuosta mahdollisesta kiusatun isän yli ajamasta kiusaajasta. Eli ei siinä ole mitään rajaa. Ymmärrän kyllä täysin koulusurmaajiakin. Se heidän rajansa on ylittynyt jo aikaa sitten. Mihin asetat kiusaamisessa rajat?

Vierailija
94/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, esim. Virossa tämä on enemmän tapana. Mutta koska olen nainen ja naimisissa suomalaisen kanssa, joutuisin itse jotenkin hoitamaan tämän, jos lapsiani alettaisiin kiusaamaan. En tiedä miten, mutta sen verran hullu akka olen, että varmasti hoitaisin, tavalla tai toisella. Olen nuorempana liikkunut aika kovissa piireissä ja itselläni yksi pahoinpitelytuomio takana, vedin siis erästä äijää turpaan, joka oli itse tulossa kohti. Kättä pidempää siinä joutui käyttää, pienempi kun olin. Mutta uhria minusta ei tule, eikä lapsistani. 

Kunhan katsot ettei tule myöskään kiusaajaa.

Vierailija
95/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TURPIIN! Keino joka tehoaa, mutta jostain syystä tehokkaat menetelmät ovat kiellettyjä.

Niin, sehän se on aina maailmanhistoriassa ollut paras tapa, vai mites se menikään?

Turpiin vetäminen on loputon suo ja satavarmasti tulee takaisin, jos kykenet kiusaajaasi pataan vetämään. Jos turpiin vedetty kiusaaja ei pysty kavereineen kostamaan, niin sieltä tulee kimppuusi isoveli, tai jopa isä ja edessä on loputon kostonkierre.

Niin, näinhän se loputon suo juuri alkaa. Siellä vastapuolellahan ollaan tismalleen samaa mieltä. Täytyy olla todella naiivi jamppa, jos kuvittelee että kun tipauttaa kiusaajansa polvilleen, niin kiusaaja lopettaisi siihen. Se voi onnistua vain siten, että sinulla on niin ylivoimainen kiusaajien armeija takanasi, että vastustaja jää apuvoimineenkin kakkoseksi.

Eli ennen kuin edes harkitset kiusaajasi turpiin vetämistä, niin sinun täytyy varmistaa ainakin kaksi asiaa: a) sinä todella kykenet fyysisesti voittamaan kiusaajasi. Jos näin jo lähtökohtaisesti olisi, niin sinä tuskin edes olisit kiusattu, koska kiusaaja kiusaa vain itseään fyysisesti heikompia. b) selvitä kiusaajan taustat, eli minkälainen jengi sieltä tulee kostamaan ja samalla tietenkin pidät huolta siitä, että omat taustajoukkosi ovat vahvempia.

Toki sekään ei takaa vielä mitään, nimittäin tarvittaessa ne taustajoukot paisuu paisumistaan. Etenkään erään kulmahousuheimon vesojen pataan vetämistä en suosittele, nimittäin silloin saat koko heimon kimppuusi.

Vierailija
96/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tajusin vasta jälkeenpäin olleeni kiusaaja- yksi luokan tyttö jätettiin aika kylmästi ulkopuolelle kaikesta ja ainakin selän takana sille naureskeltiin ja puhuttiin ilkeitä juttuja. Mitään varsinaista aktiivista kiusaamista ei ollut, oltiin näennäisen kohteliaita hänelle kyllä. Kyseinen tyttö oli vaikeista oloista, tuli luokalle kesken lukuvuoden ja oli ehkä hieman yksinkertainen tai ainakin se jutut tuntui meistä oudoille, eikä sekään kovasta yrityksestä huolimatta tajunnut meidän juttuja oikein. Se tuntui meistä teini-ikäisistä tosi rasittavalta eikä kukaan olisi jaksanut kuunnella, pian siis alettiin vältellä häntä. Hän myös herkästi ripustautui keneen tahansa, joka alkoi enemmän jutella hänen kanssaan, joten ei huvittanut.

Miten tuon olisi voinut saada loppumaan? Varmaan ihan sillä, että aikuinen olisi puuttunut asiaan. Tosin teinin mieli saattaa siinä kohtaa kääntyä kapinaan ja tilanne vaan pahenee, mutta toisaalta ei meidän ollut tarkoitus kiusata ketään.

Yhteistä tekemistä välitunnille ohjatusti. Ja itse tuollaisena ulkopuolisena olleena olisin toivonut että ryhmätöitö ei aloiteta niin että ”valitkaa ryhmänne itse” vaan jaettu ryhmiin opettajan toimesta. Jessus se oli raskasta kun ei kuulunut mihinkään ryhmään.

Vierailija
97/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näinhän se loputon suo juuri alkaa. Siellä vastapuolellahan ollaan tismalleen samaa mieltä. Täytyy olla todella naiivi jamppa, jos kuvittelee että kun tipauttaa kiusaajansa polvilleen, niin kiusaaja lopettaisi siihen. Se voi onnistua vain siten, että sinulla on niin ylivoimainen kiusaajien armeija takanasi, että vastustaja jää apuvoimineenkin kakkoseksi.

Eli ennen kuin edes harkitset kiusaajasi turpiin vetämistä, niin sinun täytyy varmistaa ainakin kaksi asiaa: a) sinä todella kykenet fyysisesti voittamaan kiusaajasi. Jos näin jo lähtökohtaisesti olisi, niin sinä tuskin edes olisit kiusattu, koska kiusaaja kiusaa vain itseään fyysisesti heikompia. b) selvitä kiusaajan taustat, eli minkälainen jengi sieltä tulee kostamaan ja samalla tietenkin pidät huolta siitä, että omat taustajoukkosi ovat vahvempia.

Toki sekään ei takaa vielä mitään, nimittäin tarvittaessa ne taustajoukot paisuu paisumistaan. Etenkään erään kulmahousuheimon vesojen pataan vetämistä en suosittele, nimittäin silloin saat koko heimon kimppuusi.

Kyllä ne omassa lapsuudessa ainakin oli nuo kulmahousuisten lapset joita kiusattiin kaikkein rankiten. Heitä oli aina koulussa se yksi tai kaksi ja ilman kavereita. Jopa mustalaistyttöjä pojat pahoinpitelivät. Tuntuu traumaattiselta muistella näitä vaikka oli vain sivusta katsoja. Ei ihme että monella heistä jäi koulu kesken.

Vierailija
98/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin ajateltuna kaikki koulukiusatut ovat indusoineet neurotyypillisten primitiivisiä vaistoja omalla viestinnällään. On luonnollista tuntea katumusta kun prefrontaalikorteksi on kypsynyt

Vierailija
99/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkeenpäin ajateltuna kaikki koulukiusatut ovat indusoineet neurotyypillisten primitiivisiä vaistoja omalla viestinnällään. On luonnollista tuntea katumusta kun prefrontaalikorteksi on kypsynyt

V e dä nyt vaikka k ä teen, senkin a u tis ti.

Vierailija
100/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten kiusaajat saa lopettamaan kun heidät suljetaan joukosta pois ja muut kiusaavat hetken ajan heitä. Sitten kun kiusaaja tajuaa miltä se tuntuu niin monesti ei enää jatka. Kotioloista ja kasvatuksesta johtuu varmaan lähes aina se että joku rupeaa kiusaajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi