Sinä joka olit koulukiusaaja, millä kiusaamisen olisi saanut loppumaan?
Nyt anonyymia avatumista. Ja kiusatut ei nyt tule sörkkimään. Tarkoitus on löytää uusia näkökulmia ja mahdollisesti keinoja puuttua kiusaamiseen. Kuka muu sen voisi paremmin kertoa kuin entinen kiusaaja. Teitä on täällä varmasti.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.
Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."
https://blogit.iltalehti.fi/miika-pettersson/2014/09/08/ala-alistu-kius…
Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista.
Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.
Et nyt tajunnut tuon pointtia näköjään. Kysyttiin mikä saa kiusaajan lopettamaan ja tuossa se vastaus oli, jos osaat lukea. "Väkivalta lopettaa vittuilun". ;)
Mutta jos on viisi yhtä vastaan niin mitä tuo neuvo auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aika sadistinen kiusaaja peruskoulussa. Lukiossa harrastin vain ostrakismia ja manipulaatiota. En oikein tiedä, mikä minut olisi saanut lopettamaan. Jos minut olisi hakattu rajusti, olisin jatkanut mechiavellistisimmillä keinoilla. Nykyään en enää työpaikalla kiusaa, koska saan purettua väkivaltaiset ajatukseni vässyköiden sijaan urheiluun. Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja.
Miksi? Millä sä perustelet itsellesi tämän?
Pelosta siinä on tuolla sadistisella kiusaajallakin kyse. Pelosta herkempää, ujompaa, hiljaisempaa kohtaan. Kukaan ei oikeasti ole pelkästään vahva tai heikko vaan kaikissa ihmisissä on nämä molemmat puolet. Jotkut vahvaksi itseään tituleeraavat ovat sisältä oikeasti tosi pehmoja, mutta kovalla kuorella peitellään sitä sisustaa. Kasvojen menettämisen pelosta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kiusaajat etsi haastetta vaan sadistista ajanvietettä. Minun ohjeeni kaikille kiusatuille on, ”puolusta itseäsi”. Mitkään kampanjat, koulujen toimintamallit tai muut hyvää tarkoittavat toimet eivät koskaan onnistu kitkemään kiusaamista. Kiusaamista on niin kauan kuin on kiusatuksi alistuvia.
Kiusaaminen syntyy minun kokemuksieni mukaan kiusaajan halusta tuntea itsensä ylivertaiseksi, tarpeesta peilata synnyttämäänsä kauhua toisen silmistä. Sitä tarvetta ei hyvällä tahdolla tukahduteta. Sadismiin taipuvainen osaa aina välttää valvovan silmän ruokkiakseen perversiotaan. Se loppuu vain, kun kiusattu kieltäytyy pelkäämästä, lakkaa alistumasta."
https://blogit.iltalehti.fi/miika-pettersson/2014/09/08/ala-alistu-kius…
Ja turhaa tulla mussuttaa, että nyt ollaan kiusaajan puolella, ei olla, vaan kerrankin puhutaan tosiasioista.
Eikös kiusattujen pitänyt pysyä pois ketjusta. Tuollaiset muka hauskat kiusattujen setit ei mihinkään auta. Ei ne kiusaajat ole mitään sadisteja vaan ihan tavallisia nuoria kasvuvaiheessa. Minustakin ja kiusaaja kavereista tuli ihan tavallisia työtätekeviä miehiä.
Et nyt tajunnut tuon pointtia näköjään. Kysyttiin mikä saa kiusaajan lopettamaan ja tuossa se vastaus oli, jos osaat lukea. "Väkivalta lopettaa vittuilun". ;)
Mutta jos on viisi yhtä vastaan niin mitä tuo neuvo auttaa?
Kyllä se auttaa, että edes yrittää. Hoitelee ne sitten vaikka myöhemmin yksitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aika sadistinen kiusaaja peruskoulussa. Lukiossa harrastin vain ostrakismia ja manipulaatiota. En oikein tiedä, mikä minut olisi saanut lopettamaan. Jos minut olisi hakattu rajusti, olisin jatkanut mechiavellistisimmillä keinoilla. Nykyään en enää työpaikalla kiusaa, koska saan purettua väkivaltaiset ajatukseni vässyköiden sijaan urheiluun. Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja.
Miksi? Millä sä perustelet itsellesi tämän?
Pelosta siinä on tuolla sadistisella kiusaajallakin kyse. Pelosta herkempää, ujompaa, hiljaisempaa kohtaan. Kukaan ei oikeasti ole pelkästään vahva tai heikko vaan kaikissa ihmisissä on nämä molemmat puolet. Jotkut vahvaksi itseään tituleeraavat ovat sisältä oikeasti tosi pehmoja, mutta kovalla kuorella peitellään sitä sisustaa. Kasvojen menettämisen pelosta kyse.
Niin, pelosta, sen kiusatun pelosta, siitä se nautinto tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä asetelmassa ilmeisesti näet itsesi vahvana?
Kyllä. Objektiivisestikin tulen stratifikaatiota introspektioimalla samaan tulemaan. Robusti fenotyyppi sekä veitsenterävä kognitiivinen kyvykkyys apunani elämästä nauttiminen ja sekulaari menestyminen on ollut kieltämättä vaivatonta. Millään matematiikan yms. laudatureilla minun ei tarvitse päteä, koska loogis-matemaattista älykkyyttä enemmän minulla on sosiaalista älykkyyttä, joka mahdollistaa vuorovaikutusmanipulaation. Tästä olen kiitollinen. On helppoa luovia, kun näkee toisten motiivit, heikkoudet ja vahvuudet ennalta tai ainakin pikaisen tutustumisen jälkeen. Aggressiivisuus on ainut piirre, josta haluaisin eroon, mutta kuten mainitsin urheilu on siihen parasta lääkettä. T. Saatan olla sinunkin pomosi.
Tyylipuhdas narsisti joka yleensä (valitettavasti) päätyy esimieheksi :D Pitää itseään ylivertaisena. Tarvitsee älyllistä haastetta ja kohdistaa ko energian siihen alistuvaan, kilttiin, hiljaiseen työntekijään eli kiusaa ja saa siitä tyydytystä. Ja narsismi on siis mielenterveyden häiriö.
Yläasteella oleva poikani joutui muutaman samanikäisen nilkin kiusaamaksi. Kiusattiin, hakattiin, haukuttiin, rikottiin tavaroita. Lopulta poika ei enää uskaltanut mennä kouluun.
Vanhempien ja lasten kanssa keskusteltiin asiasta, opettaja oli täysin hukassa tilanteessa ja kiusaajien vanhemmilla oli todella ylimielinen ja väliinpitämätön asenne.
Kun poistuttiin koululta ja käveltiin autolle, mieheni pysäytti kiusaajien vanhemmat, katsoi vanhempia silmiin ja sanoi että ei ole mitään rajaa miten pitkälle hän on valmis menemään, että meidän pojan kiusaaminen loppuu. Poikaa ei enää sen jälkeen kiusattu.
Hän on itse koulukiusattu ja sanoi että kaikki puhe on täysin turhaa, jos vanhemmat eivät kotona kasvata lapsiaan ja saa heitä ymmärtämään teon vakavuutta.
Kun joku miettii parannuskeinoja pahuuteen, itse mietin aina psykopatiaa ja miten paljon psykopaatteja yhteiskunnassa on. Jopa prosentti väestöstä. Psykopaatit ovat julmia, kyvyttömiä tuntemaan myötätuntoa ja mm. kiduttavat eläimiä. Ja tuollaisia siis on yksi sadasta ihmisestä. Se on ihan helvetin paljon. Eikä lääketiede tunne parannuskeinoa psykopatiaan. Esim. 300 oppilaan koulussa voi siis olla kolme oppilasta jotka nauttivat muiden kiusaamisesta eikä mikään muuta heitä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Yksi tapaus oli sellainen, että tutun poikaa kiusattiin ja tuttu oli erään moottoripyöräkerhon jäsen; siis paikallisen tavallisista veronmaksajista koostuvien harrastajien kerhon eikä poliisille tutun kerhon.
Joku koulupäivä nämä pyöräilijät karauttivat siihen koulun lähistölle niin, että kiusaaja tai kiusaajatkin näkivät heidät, osasivat yhdistää kerholaiset tähän kiusattuun ja sen jälkeen kiusaaminenkin loppui.
Tämäkin on todiste siitä että kiusaajakin on pelkuri ja odottaa että joku laittaa rajat typerälle käytökselle. Rajojen laitto toimii.
Olin kiusattu, mutta vastaan silti. Kiusaaminen loppui, kun annoin pataan kiusaajaporukan pomolle. Loppukouluaikana olin ilmaa heille, mutta se oli paljon parempi kuin jatkuva haukkuminen, tavaroiden tuhoaminen ja varastelu. Vihaan niitä ihmispaskoja edelleen ja toivon että olisin piessyt sen yhden vielä pahemmin. Puhuttelut tuli, mutta siihen aikaan ei vielä onneksi ollut internettiä tai somea. Valitettavasti siis oman kokemuksen kautta sanoisin, että kiusaamisen lopettaa vain väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Olin kiusattu, mutta vastaan silti. Kiusaaminen loppui, kun annoin pataan kiusaajaporukan pomolle. Loppukouluaikana olin ilmaa heille, mutta se oli paljon parempi kuin jatkuva haukkuminen, tavaroiden tuhoaminen ja varastelu. Vihaan niitä ihmispaskoja edelleen ja toivon että olisin piessyt sen yhden vielä pahemmin. Puhuttelut tuli, mutta siihen aikaan ei vielä onneksi ollut internettiä tai somea. Valitettavasti siis oman kokemuksen kautta sanoisin, että kiusaamisen lopettaa vain väkivalta.
Lopettiko? Vai siirtyikö muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettiko? Vai siirtyikö muualle?
Lopetti tietääkseni. Meillä oli pieni kyläkoulu, jossa ei ollut paljon oppilaita. Yläasteelle siirryttäessä ei oltu enää samassa luokassa, joten en tiedä, jatkoiko.
Isäni kertoi, että heidän koulussaan oli rajua kiusaamista 70-luvulla ja eräänä syksynä yksi kiusaajista jäi auton alle matkalla treeneistä kotiin, oli pyöräillyt suoralla valaistulla tiellä tien laitaa, joku ajanut takaa päälle ja paennut paikalta. Pyöräilijä kuoli. Tekijä ei jäänyt koskaan kiinni. Liikkeellä oli huhu, että kiusatun lapsen vanhempi olisi ollut kuljettaja. Lapsen kiusaaminen loppui siihen.
"Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja."
Mielenkiintoista. Kovin mielenkiintoista.
"Kiusaamisen lopettaa vain väkivalta."
Hurja johtopäätös. Tuo tuomitsee meidät ihmiset ikuiseen väkivallan kierteeseen.
"Kiusatun pelosta se nautinto tulee."
Voi kauhea...
Vierailija kirjoitti:
"Ajatusmaailma on toki edelleen sama: vahvoilla on oikeus sorsia heikkoja."
Mielenkiintoista. Kovin mielenkiintoista.
Täällä ollut vain yksi psyko (tai trolli), joka on ollut tätä mieltä, ei kukaan muu. Luetunymmärtäminen heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
"Kiusaamisen lopettaa vain väkivalta."
Hurja johtopäätös. Tuo tuomitsee meidät ihmiset ikuiseen väkivallan kierteeseen.
Kerrohan sitten parempi, toimivaksi todettu tapa.
"Suurin osa aikuisista osaa ihan itse järkeillä ettei kannata kiusata, ei ole moraalisesti oikein eikä siitä saa kukaan mitään hyötyä."
Valitettavasti tuohon eivät kaikki kykene.
Vierailija kirjoitti:
"Kiusatun pelosta se nautinto tulee."
Voi kauhea...
Niin, siis kuinka naiivi joku voi olla, jos ei tätä ymmärrä.
Älkää olko niin saakelin alistuvia, that's it.