Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen

Vierailija
21.09.2020 |

Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2

Kommentit (1199)

Vierailija
801/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden toimittaja Matti Tanner kirjoittaa, että koulukiusaaminen on kuin syöpä. EI OLE. Syövästä on edes mahdollisuus parantua. 

Koulukiusaaminen jää taakse sillä hetkellä kun koulu päättyy. Koulukiusaaminen ei tapa. En väheksy ongelmaa mutta haluan että se laitetaan oikeisiin mittasuhteisiin.

Vierailija
802/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden toimittaja Matti Tanner kirjoittaa, että koulukiusaaminen on kuin syöpä. EI OLE. Syövästä on edes mahdollisuus parantua. 

Koulukiusaaminen jää taakse sillä hetkellä kun koulu päättyy. Koulukiusaaminen ei tapa. En väheksy ongelmaa mutta haluan että se laitetaan oikeisiin mittasuhteisiin.

Moni kiusattu kärsii mt-ongelmista loppuelämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näitä katuvia entisiä kiusaajia on. Kiusaajan on mahdollista päästä elämässä uudelle tielle. 

Vierailija
804/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Väkivaltaan pitää aina vastata väkivallalla."

Hammurabin laki luotiin Babyloniassa noin 1760 eaa. Lain perusajatukseksi on sanottu periaatetta "silmä silmästä, hammas hampaasta".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hammurabin_laki

4000 vuoden jälkeenkin olemme samassa pisteessä. Kehtaako joku väittää meidän jotenkin sivistyneen tässä välissä?

Hammurabin laki oli itse asiassa harppaus eteenpäin. Sitä ennen sanottiin, että jos joku puhkaisee sinulta silmän, tapa se ja koko sen suku ja polta niiden kylä.

Hammurabin laki oli siis valtava harppaus taaksepäin, kohti epäoikeudenmukaisuutta. Ei nimittäin ole mitään järkeä, että alkuperäisen rikollisen ja hyökkääjän rangaistus on tasan sama kuin viattoman uhrin. Vaatii vakavaa vasemmistolaisuutta nähdä Hammurabin lakia oikeudenmukaisena, saati julmana.

Vierailija
805/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poliisi ehtikin jo vihjaista, että kaikki ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista."

Minä poliisina olisin nyt erityisen tarkkana, mitä sammakoita suustani menisin päästämään. Tuossa ollaan jo hyvin lähellä sitä, että poliisi ymmärtää sitä, että joukolla käydään yhden kimppuun...

Todella outo kommentti poliisilta, kyseessä lapsi joka joutui raa’an väkivallan kohteeksi koulussa, niin poliisi horisee ”erimielisyyksistä”, aivan kuin se oikeuttaisi teon. Olen sanaton.

Eivät erimielisyydet oikeuta tekoa.

Poliisit tarkoittavat tässä todennäköisesti sitä että uhri on ollut haluton hyväksymään tekijöitä ystävikseen. Tämähän on täysin väärä tapa ratkoa tilannetta, ennemmin olisi ehkä kannattanut mennä opettajille puhumaan kuin ryhtyä hakkaamaan ignooraajaa.

Äläpä selitä, kun et tiedä. Tuskin tiedät mitä poliisi tarkoitti.

Miksi ylipäänsä joku puhuisi erimielisyyksistä vakavan pahoinpitelyn yhteydessä? Sama kuin puhuisi erimielisyyksistä törkeän raiskauksen yhteydessä. Rivien välistä huokuu asenne että molemmat osapuolet olisivat jotenkin myötävaikuttaneet tapahtumiin.

Tilanne voi todellakin olla niin että molempien osapuolien toiminta on vaikuttanut tilanteen kehittymiseen tähän pisteeseen. Uhrin isosiskon kommenteista on todellakin jopa luettavissa se että uhri itse oli todennut aiemmin syyllisille ettei halua olla näiden kaveri. Sitähän täällä kukaan ei halua myöntää mutta tuo ei kyllä ole ollut asiallista käytöstä myöskään vaikka edelleenkään ei missään tapauksessa oikeuta myöhemmin tapahtunutta.

On kerrottu myös muunlaista tietoa tapahtumaan johtaneista taustatekijöistä... Ei pelkästään siskon totuus. 

Vierailija
806/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näitä katuvia entisiä kiusaajia on. Kiusaajan on mahdollista päästä elämässä uudelle tielle. 

Aika usein se rikosilmoitus-lasu-combo voi myös olls pelastus sille kiusaajalle, jos taustalla on hoitamattomia psykiatrisia ongelmia tai ongelmia kotona. Siinäkin mielessä ihmettelen että kouluissa vältellään lasujen tekemistä kiusaamistapauksissa, kun niitä nykyään tehdään varsin herkästi paljon pienemmästäkin.

Vierailija
807/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kiusaajat sukua Kaivohuoneella tapahtuneeseen ta pa jille?

Mikseivät ilmoittaudu poliisille? Raukat. Yhteisö tietää keitä nämä ovat.

Rikolliset yleensäkin ilmoittautuvat poliisille vai?

Vierailija
808/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä laajempi juttu on Vantaan koulussa.Välituntivalvojat,muut oppilaat siis satoja ulkona tekemässä jotakin...Toivottavasti rehtori saa enemmän kuin huomautuksen ja luokan opettaja.Perheelle toivon että saatte oikeutta täällä Suomessa.Kiusaajat julkaistava vaan kaikille tiedoksi naamalla, joukkoon mahtuu monen näköistä sankaria varmasti. Kuri puuttuu Suomesta lainsäädännön takia ,, kasvatus mennyt hellan lettas sentään tasolle.Tsemppiä perheelle ja ennenkaikkea pojalle kaikki mahdollinen apu niin pääsee elämässä eteenpäin.

Koulukiusattu 9v

Vierailija
809/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kiusattu kärsii mt-ongelmista loppuelämänsä.

Tai fyysisistä ongelmista.

t. nimimerkki murtunut jalkani ei ole parantunut koskaan

Vierailija
810/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatte siis tosissanne, ettei kiusaamista ollut ennen vanhaan, vaan se on ihan uusi ilmiö? Kiva. Minäkin varmaan kuvittelen tulleeni kiusatuksi niin että olin lähellä kuolla, 80-luvun lopussa. Eihän silloin kiusattu, kun kouluissa oli vain suomalaisia.

Vierailija
811/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lasta on kiusattu viimeiset 5 vuotta todella rajusti. Kerran on murtunut nenä, mustelmia on ollut, netissä levitellään lapsesta luokassa kuvattuja kuvia, ja lapselle on tehty deittisivustolle profiili minkä takia lapselle alkoi soitella aikuisia, inhottavia miehiä. Lasta on kosketeltu sopimattomasti koulussa. Olemme vaihtaneet koulua kaksi kertaa, mutta nettikiusaamisen takia kiusaaminen on levinnyt jo ennen muuttoa uuteen kouluun ja kiusaaminen on jatkunut. Olen tehnyt useita rikosilmoituksia, joiden seurauksena ei ole ollut muuta kuin sovittelukeskusteluja. Nenän murtamisesta ei ollut muuta seurauksia kuin anteeksipyyntö ja siinäkin vihjattiin, että minä liioittelisin asiaa ja todellisuudessa lapseni olisi kavereita kiusaajien kanssa. Myöskään nettikiusaamiseen ei ole saatu mitään selvyyttä, koska ei voida todentaa että kiusaajat ovat ne lapset, jotka tekevät lapseni elämästä helvettiä. Lapsi on ollut niin pelokas ja ahdistunut sekä sairastunut pakko-oireiseen häiriöön. Nyt koronakevään jälkeen lapsi on ollut kotiopetuksessa kokonaan, koska oppimistulokset ovat heikenneet niin paljon, enkä enää kestä tilannetta. Puhuttelut ja sovittelut EIVÄT AUTA!

Lapselleni ei taida apua tulla, kun ei voi käyttää poliittista agendaa. Pitäisiköhän valehdella, että tekijät ovat ei-suomalaisia, ja johan alkaisi pörrätä meilläkin iltalehti ja poliisi?

Olen todella pahoillani ja surullinen lukiessani kirjoitustasi. Onko todella niin, että kiusaaminen ei kiinnosta ketään, ellei siitä saada poliittista keppihevosta? Minusta kuulostaa tosi loukkaavalta kiusattua kohtaan, että pitäisi osallistua johonkin sovitteluun kiusaajien kanssa. En ymmärrä mitä hyvää siitä voi seurata, ja uhri varmasti vain traumatisoituu enemmän.

Vierailija
812/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poliisi ehtikin jo vihjaista, että kaikki ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista."

Minä poliisina olisin nyt erityisen tarkkana, mitä sammakoita suustani menisin päästämään. Tuossa ollaan jo hyvin lähellä sitä, että poliisi ymmärtää sitä, että joukolla käydään yhden kimppuun...

Todella outo kommentti poliisilta, kyseessä lapsi joka joutui raa’an väkivallan kohteeksi koulussa, niin poliisi horisee ”erimielisyyksistä”, aivan kuin se oikeuttaisi teon. Olen sanaton.

Missä poliisi muka noin on sanonut, linkki?

Iltalehti

Vierailija
813/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatte siis tosissanne, ettei kiusaamista ollut ennen vanhaan, vaan se on ihan uusi ilmiö? Kiva. Minäkin varmaan kuvittelen tulleeni kiusatuksi niin että olin lähellä kuolla, 80-luvun lopussa. Eihän silloin kiusattu, kun kouluissa oli vain suomalaisia.

Kiusattiin jo 50-luvulla kun mun isoveli oli alakoulussa.

Mutta se on muuttunut että näihin kiusaajiin ei enää edes yritetä saada kuria. Jopa Sauli yhtyi lässyttämään.

Vierailija
814/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiusattiin jo 50-luvulla kun mun isoveli oli alakoulussa.

Mutta se on muuttunut että näihin kiusaajiin ei enää edes yritetä saada kuria."

Näin se on.

Vierailija
815/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti

Linkki?

Vierailija
816/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät erimielisyydet oikeuta tekoa.

Poliisit tarkoittavat tässä todennäköisesti sitä että uhri on ollut haluton hyväksymään tekijöitä ystävikseen. Tämähän on täysin väärä tapa ratkoa tilannetta, ennemmin olisi ehkä kannattanut mennä opettajille puhumaan kuin ryhtyä hakkaamaan ignooraajaa.

Poliisi nimenomaan vähättelee lausunnollaan tekoa, viitaten, ettei ota kantaa kiusaamiseen, mutta erimielisyyttä on ollut, aivan kuin se olisi lieventävä asianhaara tapauksessa. Olisi pitänyt kokonaan oikeuden olla kommentoimatta mitään tässä vaiheessa, vedoten tutkinnallisiin syihin.

Vierailija
817/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kyllä taas saa olla kiitollinen, että asutaan maalla ja lapset saa käydä koulua oikeasti turvallisessa 100 oppilaan kyläkoulussa. Kunpa kaikilla olisi tällainen mahdollisuus. Täällä ei todellakaan ketään kiusata, siihen puututaan välittömästi, on kokemusta.

Vierailija
818/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo poliisin kommentit voi tulkita myös niin, että kiusaamista on ollut jo pidempään, ja nyt se sitten eskaloitui tähän.

Vierailija
819/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jumaliste, että tämmöinen pistää raivostuttamaan. Koulu on pakollinen kaikille, siellä pitää turvata kaikille sellainen ympäristö, ettei kenenkään tarvitse pelätä.

Aivan älytöntä ettei tuon ikäisiä lapsia saada muka kuriin. Kuinka heiveröinen aikuinen täytyy olla, ettei uskalla mennä ala-asteikäisten tappeluun väliin? Nehän on tosi pieniä vielä, kutosellakin. Kuka voi ylipäätään olla välittämättä, kun lasta satutetaan? En ole opettaja, mutta taatusti puuttuisin, jos jossain näkisin lapsen kiusaamista.

Saati sitten jos se kiusaaja on oma lapsi. Jos tämä on jatkunut jo pidempään, niin varmasti vanhemmat ovat tienneet. Kyllä saisi oma lapsi kuulla kunniansa, jos käyttäytyisi näin. Menisin vaikka sinne hemmetin koululle valvomaan viereen, jos ei muuten saada kuriin.

Tekisi mieli halata tuota kiusattua poikaa niin kovasti. Itku tulee kun ajattelee toisen ahdinkoa.

Vierailija
820/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti

Linkki?

Hae itse linkkisi, jos niitä kyselet ja kaipaat. Jos et osaa googlettaa

-Iltalehti- en voi auttaa.