Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen

Vierailija
21.09.2020 |

Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2

Kommentit (1199)

Vierailija
781/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla kirjoitettua:

Siskon kuvaus tilanteesta on muuten ainakin täällä nielty varsin hyvin. Poliisi ehtikin jo vihjaista, että kaikki ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista.

Jos maikkarin toimittaja on nähnyt videon jossa lasta potkitaan ja kuristetaan, niin oletettavasti ainakin näin on tapahtunut. En äkkiseltään keksi mitä 11-vuotias olisi ennen videon kuvaamista voinut tehdä, että kyseinen käytös olisi missään määrin oikeutettua.

Kyse onkin lähinnä siitä. mitä on tapahtunut ennen tätä pahoinpitelytapausta - siis kenties tapahtumia, joista ei ole videoita. Toisaalla on kyllä niistäkin kerrottu, mutta kun en tiedä mikä on totuus, en enempiä kommentoi. Meillä on toistaiseksi vain toisen osapuolen kertomuksia tapahtuneesta. Poliisi tutkii, ei Vauva-palstan kommentoijat...

Vierailija
782/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään einoikeuta kuristamiseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poliisi ehtikin jo vihjaista, että kaikki ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista."

Minä poliisina olisin nyt erityisen tarkkana, mitä sammakoita suustani menisin päästämään. Tuossa ollaan jo hyvin lähellä sitä, että poliisi ymmärtää sitä, että joukolla käydään yhden kimppuun...

Todella outo kommentti poliisilta, kyseessä lapsi joka joutui raa’an väkivallan kohteeksi koulussa, niin poliisi horisee ”erimielisyyksistä”, aivan kuin se oikeuttaisi teon. Olen sanaton.

Eivät erimielisyydet oikeuta tekoa.

Poliisit tarkoittavat tässä todennäköisesti sitä että uhri on ollut haluton hyväksymään tekijöitä ystävikseen. Tämähän on täysin väärä tapa ratkoa tilannetta, ennemmin olisi ehkä kannattanut mennä opettajille puhumaan kuin ryhtyä hakkaamaan ignooraajaa.

Vierailija
784/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mikään ystävyys perustu pakottamiseen ja painostamiseen?

Vierailija
785/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen voisiko tätä viedä johonkin EU:n toimielimiin käsiteltäväksi, jos Suomessa ei aleta toimiin turvallisen koulun puolesta? En tiedä yhtään, tuntuu epätoivoiselta umpimähkäiseltä ehdotukselta, mutta eikö tässä jo rikota perustavanlaatuisesti ihmisoikeuksia, kun oppivelvollisuuttaan suorittavat lapset joutuvat hengenvaaraan eikä henkilökunta tee mitään

Vierailija
786/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poliisi ehtikin jo vihjaista, että kaikki ei välttämättä ole ihan noin yksinkertaista."

Minä poliisina olisin nyt erityisen tarkkana, mitä sammakoita suustani menisin päästämään. Tuossa ollaan jo hyvin lähellä sitä, että poliisi ymmärtää sitä, että joukolla käydään yhden kimppuun...

Min mielestä on hyvinkin yksinkertaista että isolla joukolla ei kaadeta ketään maahan ja potkita ja kuristeta tajua pois ja sairaalakuntoon. Ei missään tilanteessa, ei vaikka uhri olisi miten provosoinut.

Tuollainen väkivallan symppaaminen on pelottavaa.

Vierailija
787/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi helvetin enkeliä tulee ympärillesi ja kysyy, ollaanko ystäviä? Löytyykö sitä lompakkoa sieltä? Entä puhelinta?

Mitä vastaat?

Vierailija
788/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viisi helvetin enkeliä tulee ympärillesi ja kysyy, ollaanko ystäviä? Löytyykö sitä lompakkoa sieltä? Entä puhelinta?

Mitä vastaat?"

Vastaan, että ei olla ystäviä. Poliisin tulkinnan mukaan osapuolet ovat tässä tapauksessa erimielisiä ja tuo viisikko voi hakata henkihieveriin kieltäytyjän...

Vierailija
789/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu niin pahalta tuon lapsen puolesta. Voi vaan kuvitella sen hädän jonka keskellä joutuu elämään 😔

Eiiöhän tämäkin pääty taas niin että uhri vaihtaa koulua ja kiusaajat jatkaa.

Millainenkohan tunne tuolle lapselle jää siitä että kukaan koulun aikuinen ei ole pitänyt hänen puoliaan? Voisin kuvitella että on aika vaikea luottaa jatkossa aikuisiin, opettajiin jne tuollaisen jälkeen.

Vierailija
790/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu niin pahalta tuon lapsen puolesta. Voi vaan kuvitella sen hädän jonka keskellä joutuu elämään 😔

Eiiöhän tämäkin pääty taas niin että uhri vaihtaa koulua ja kiusaajat jatkaa.

Millainenkohan tunne tuolle lapselle jää siitä että kukaan koulun aikuinen ei ole pitänyt hänen puoliaan? Voisin kuvitella että on aika vaikea luottaa jatkossa aikuisiin, opettajiin jne tuollaisen jälkeen.

Ei se luotakaan koskaan enää kehenkään ikinä. Tämän tietävät kaikki entiset koulukiusatut.

Vierailija
791/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella outo kommentti poliisilta, kyseessä lapsi joka joutui raa’an väkivallan kohteeksi koulussa, niin poliisi horisee ”erimielisyyksistä”, aivan kuin se oikeuttaisi teon. Olen sanaton.

Poliisit tarkoittavat tässä todennäköisesti sitä että uhri on ollut haluton hyväksymään tekijöitä ystävikseen. Tämähän on täysin väärä tapa ratkoa tilannetta, ennemmin olisi ehkä kannattanut mennä opettajille puhumaan kuin ryhtyä hakkaamaan ignooraajaa.

Äläpä selitä, kun et tiedä. Tuskin tiedät mitä poliisi tarkoitti.

Vierailija
792/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavassa tilanteessa (ma-tu-lapsi kiusasi ja hakkasi lastani) MINÄ tein siitä kiusaajasta lasun , kun rehtori vaan hyssytteli ja sanoi että katsellaan ja seuraillaan.

Lapsi lähti samantien tutkimuksiin ja sairaalakouluun, ja palasi aikanaan sitten eri luokalle.

Tehkää oikeasti näissä tapauksissa rohkeasti sekä lasu että rikosilmoitus poliisille jos kiusaaminen ei meinaa loppua tai jos mukana on väkivaltaa! Rikosilmoitus kannattaa tehdä myös silloin kun lapsi on alle 15v koska sen myötä asia otetaan vakavammin sekä koulussa että lastensuojelussa.

Tähän liittyen vielä, jos lapsi pahoinpidellään niin että tulee jotain jälkiä (esim. mustelmia, verta nenästä, revenneet vaatteet tms) niin viekää lääkäriin ja pyytäkää lausunto ja jälkien kuvaaminen.

Vierailija
793/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta opet ja reksi ovat pääsyylliset tähän erittäin ikävään episodiin. Heidän puuttumattomuutensa epäkohtaan oli vähällä viedä koululaisen hengen.

Eivät vaan nämä törkeään pahoinpitelyyn syyllistyneet tekijät ovat pääsyylliset. Väkivalta on aina tekijän syy.

Vierailija
794/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä joku puhuisi erimielisyyksistä vakavan pahoinpitelyn yhteydessä? Sama kuin puhuisi erimielisyyksistä törkeän raiskauksen yhteydessä. Rivien välistä huokuu asenne että molemmat osapuolet olisivat jotenkin myötävaikuttaneet tapahtumiin.

Vierailija
795/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä joku puhuisi erimielisyyksistä vakavan pahoinpitelyn yhteydessä? Sama kuin puhuisi erimielisyyksistä törkeän raiskauksen yhteydessä. Rivien välistä huokuu asenne että molemmat osapuolet olisivat jotenkin myötävaikuttaneet tapahtumiin.

Siitähän on vihjailtu, mutta kun ei ole varmaa tietoa... Tapahtumat ovat saattaneet kärjistyä ko. pvänä, mutta alkusyy saattaa juontaa juurensa pitemmältä ajalta.

Vierailija
796/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta on kiusattu viimeiset 5 vuotta todella rajusti. Kerran on murtunut nenä, mustelmia on ollut, netissä levitellään lapsesta luokassa kuvattuja kuvia, ja lapselle on tehty deittisivustolle profiili minkä takia lapselle alkoi soitella aikuisia, inhottavia miehiä. Lasta on kosketeltu sopimattomasti koulussa. Olemme vaihtaneet koulua kaksi kertaa, mutta nettikiusaamisen takia kiusaaminen on levinnyt jo ennen muuttoa uuteen kouluun ja kiusaaminen on jatkunut. Olen tehnyt useita rikosilmoituksia, joiden seurauksena ei ole ollut muuta kuin sovittelukeskusteluja. Nenän murtamisesta ei ollut muuta seurauksia kuin anteeksipyyntö ja siinäkin vihjattiin, että minä liioittelisin asiaa ja todellisuudessa lapseni olisi kavereita kiusaajien kanssa. Myöskään nettikiusaamiseen ei ole saatu mitään selvyyttä, koska ei voida todentaa että kiusaajat ovat ne lapset, jotka tekevät lapseni elämästä helvettiä. Lapsi on ollut niin pelokas ja ahdistunut sekä sairastunut pakko-oireiseen häiriöön. Nyt koronakevään jälkeen lapsi on ollut kotiopetuksessa kokonaan, koska oppimistulokset ovat heikenneet niin paljon, enkä enää kestä tilannetta. Puhuttelut ja sovittelut EIVÄT AUTA!

Lapselleni ei taida apua tulla, kun ei voi käyttää poliittista agendaa. Pitäisiköhän valehdella, että tekijät ovat ei-suomalaisia, ja johan alkaisi pörrätä meilläkin iltalehti ja poliisi?

Vierailija
797/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne voi todellakin olla niin että molempien osapuolien toiminta on vaikuttanut tilanteen kehittymiseen tähän pisteeseen. Uhrin isosiskon kommenteista on todellakin jopa luettavissa se että uhri itse oli todennut aiemmin syyllisille ettei halua olla näiden kaveri. Sitähän täällä kukaan ei halua myöntää mutta tuo ei kyllä ole ollut asiallista käytöstä myöskään vaikka edelleenkään ei missään tapauksessa oikeuta myöhemmin tapahtunutta.

Vierailija
798/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden toimittaja Matti Tanner kirjoittaa, että koulukiusaaminen on kuin syöpä. EI OLE. Syövästä on edes mahdollisuus parantua. 

Vierailija
799/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetikö se reksi twiittinsä veke? 

Reksin uhriutumis-twiitti lähti ja sulki koko tilinsä. Alkoi olla rumaa katsottavaa kun ihmiset satapäin huusi sitä eroamaan ja että miten se kehtaa uhriutua. Miten jengi ei osaa hakea kriisiviestintään apua?! Se on todella vaikea laji ja etenkin noissa mielentiloissa. Siihen viestintään saa apua, se maksaa, mutta tulee aina ja joka kerran halvemmaksi kuin just tällainen sekoilu.

Mua vituttaa että tässäkin uhria leikkii jo nekin aikuiset ihmiset, jotka on laiminlyöneet valvontavastuunsa kiusaamisasiassa ja sallineet tuollaisen väkivallan jatkua. Rajusta kiusaamisesta tiedettiin koulussa, miksi rehtori ei ollut aiemmin tehnyt rikosilmoituksia?

Totta helvetissä ihmiset on vihaisia ja ihan syystä. Se lapsi olisi ihan hyvin voinut kuolla ja oireilee varmasti payykkisesti vielä pitkään. Mikään ei ole raukkamaiselpaa kuin aikuinen joka ei suojele lasta.

Minä haluaisin kuulla totuuden siitä, oliko tämä pahoinpidelty poika ollut itse aikaisemmin kiusaaja. Jossain kommentissa näin kerrottiin. Kostolla ei mitään voiteta, mutta kenenkään vieteri ei veny loputtomiin...

Ei ollut.

Oli.

Vierailija
800/1199 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu