Lausutankoo ceasar-salaatti "keasar" vai "seaser"?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaiser".
t. Turun yliopisto
Onpas yliopistolla tietämättömiä ihmisiä!
Millä perusteella äännettäisiin muka noin?
Kyse on muinaislatinasta, jonka ääntämys oli erilaista kuin nykylatinan, joka polveutuu keskiajan kirkkolatinasta. Toki kukaan ei voi 100% varmuudella tietää, miten latinaa Caesarin aikana äännettiin, mutta "kaisar" on tutkijoiden arvio.
Mä sanon seessar, ihan vaan siksi kun se tuntuu olevan yleisemmin käytetty.
T: lukemattomia salaattitilauksia vastaanottanut
Jeesus keessar salaatin tilaan aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaiser".
t. Turun yliopisto
Onpas yliopistolla tietämättömiä ihmisiä!
Millä perusteella äännettäisiin muka noin?Kyse on muinaislatinasta, jonka ääntämys oli erilaista kuin nykylatinan, joka polveutuu keskiajan kirkkolatinasta. Toki kukaan ei voi 100% varmuudella tietää, miten latinaa Caesarin aikana äännettiin, mutta "kaisar" on tutkijoiden arvio.
Höpö höpö.
Siisar sanon minä. Seessar kuulostaisi liian ralli-englannilta ja amerikkalaisena ruokana tätä pidän.
Vierailija kirjoitti:
Cisar vaikka tuskin on oiken
Siis äännettynä "kisar" vai "sisar"?
Jos puhuisin englantia, niin siisör, mutta jos suomea, niin keessar.
Euroopassa se lausutaan "kaisar" sillä sana on litinan kielistä alkuperää, mutta Amerikassa se lausutaan väärin "siisar" koska ovat siellä vammaisia.
Keisarinleikkaus kaikilla mausteilla kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Latinaksi se on ”keesar”. Mutta koska salaatti tulee Jenkeistä, se kai pitäisi sanoa ”siisör”. ja oikeinkirjoitus tosiaan on ”Caesar”, niin kuin Julius.
Tietämätön ei tiedä että se ei tule. Caesar salaatin alkuperä on yksinkertainen italialainen alkusalaatti. Salaatin kehitteli nykymuotoonsa kuitenkin italialainen ravintolakokki Caesar Cardini joka asui MEKSIKOSSA. Salaatti on sittemmin nimetty Cardinin mukaan.
Mulle latinan opettaja opetti, että ääntämyksessä on kaksi koulukuntaa, eli Keesar ja Seesar ovat molemmat oikein. Kikero koitti kelloa yai Sisero soitti selloa. Tämän esimerkin hän antoi.
Caesarsalaatti ei tule Jenkeistä vaan Meksikosta. Salaatin kehittänyt kokki Caesar Cardini tosin tuli Italiasta.
Latinassa c lausutaan aina k:na ja "ae" lausutaan "ee". Näillä ohjeilla latinankielinen ääntämys olisi keesar, mutta tuo tieto että salaatin nimi tulee jostain muusta kielestä kyllä sekoittaa kivasti pakkaa. Nyt joku toimittaja asialle ja selvittämään perusteellisesti ääntämys.
Tuo ruokalaji tuli Meksikosta ja ne sanoo siellä siisar salad :)
Seesarinsalaatti sanotaan suomeksi.
Mun lempparisalaatti, ja sanon aina tilatessa "seesar-salaatti kiitos". Sitten tarjoilija kysyy että saako olla seesar-kastikkeella. Englannissa asuessani tilasin "siisö-säläd pliis". Tosin kauniisti äännettynä :D
Terfar