oletteko tarvinneet yläasteen yhtälö matikkaa missään vaiheessa elämäänne?
Kommentit (129)
Kyllä, lähes joka päivä. Olen asiantuntijatehtävissä ja ihan perusasioita nuo ovat. Lukion derivointia ei juuri ole tarvinnut.
Kyllä, aika usein. Ainahan siinä jotain yhtälöä pyöritellään, jos vähänkin pitää pohtia ja laskea asioita.
Tekisi hyvää kerrata palstan sijoitusguruillekin.
Hirvittävät tuotot, vaikka tilille ei tule pennin jeesusta :D
En ikinä. Kaupan ala, firman johtoryhmän jäsen.
Olen, viime viikolla viimeksi verrantoa laskiessani lomaosakemökin osakkeiden arvoa kun osakkeita on X määrä joilla saa haltuunsa 3 viikkoa vuodesta kun osakkeita on Y määrä ja verottaja kysyy osakeomistuksen arvoa yhtiöstä varainsiirtoveroa varten, sitä ennen kesällä laskiessani kaksitahtiöljyn määrää kaksitahtibensan sekaan kun laitan bensaa siimaleikkuriin 0,7 litraa ja öljyä pitää olla 2,5%.
Vain ja ainoastaan opinnoissa. En ikinä arjessa tai työelämässä.
En ole koskaan tarvinnut. Puhumattakaan, että lukion lyhyestä matikasta olisi ollut mitään hyötyä. Eipä ole tarvinnut derivoida. Ajan hukkaa oli koko matikka seiskalta eteenpäin - ainakin minulle. Siihen mennessä oli ollut esimerkiksi pinta-alat, prosenttilaskut yms. Niiden jälkeen ei tullut mitään, millä olisi ollut käyttöä. Minusta tuli sitten äikänope.
Mutta toki voi ajatella, että aivot saivat harjoitusta ja uusia hermoyhteyksiä syntyi...
Kyllä sitä lähes päivittäin törmää erilaisiin kaavoihin ja pitää yhtälöitä osata laskea. Myös integrointi ja derivointi ovat myös kummasti muistunut mieleen. Välillä kun on pakko "käsin" noita kaavoja soveltaa.
Olen. Myös lukion ja yliopiston matikkaa.
Aika monestikin. Ruotsia en ole tarvinnut vielä kertaakaan.
Yhtälölaskentaa kyllä aika säännöllisesti - derivointia ja intergrointia en sitten enää yliopisto-opintojen jälkeen. Lääketeollisuudessa työskentelen.
Yhtälöitä tarvitsee laskeskella lähes joka kuukausi, ihan vapaallakin.
Olen nelissäkymmenissä, akateeminen, asiantuntijatehtävissä. Olen pärjännyt tähän asti yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskulla. Yksinkertaisia prosentti- ja todennäköisyyslaskelmia myös. Kaikenmaailman derivaatat, funktiot ja käppyrät olleet täysin turhia minun kohdallani.
Pakkoruotsista jaksetaan valittaa, mutta kukaan ei koskaan sano mitään pakkomatematiikasta. Miten paljon sitä joutuikaan opiskelemaan! Reippaasti yliarvostettu oppiaine peruskoulussa.
Mitä järkeä on muuten alapeukuttaa sitä, jos joku ei ole tarvinnut yhtälöitä? Pitäisikö tässä valehdella, että on ollut käyttöä? Harmittaako jotakuta, että läheskään kaikki eivät yhtälöitä arjessa ratko? Minkä sille voi, että ei ole niitä tarvinnut? Pitäisikö tässä oikein lähteä etsimään tilanteita, joissa saisi yhtälöitä ratkoa?
Saa toki alapeukuttaa, mutta rupesi vain ihmetyttämään. Luulisi, että ap kuitenkin oli aidosti kiinnostunut siitä, miten asia ihan oikeasti on. Ja itse en siis ole tarvinnut. Sori siitä🤣.
Jatkuvasti. En tosin pysty erottamaan yläasteen opintoja myöhemmistä.
Kyllä, olen rakennusalan insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelissäkymmenissä, akateeminen, asiantuntijatehtävissä. Olen pärjännyt tähän asti yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskulla. Yksinkertaisia prosentti- ja todennäköisyyslaskelmia myös. Kaikenmaailman derivaatat, funktiot ja käppyrät olleet täysin turhia minun kohdallani.
Pakkoruotsista jaksetaan valittaa, mutta kukaan ei koskaan sano mitään pakkomatematiikasta. Miten paljon sitä joutuikaan opiskelemaan! Reippaasti yliarvostettu oppiaine peruskoulussa.
Perusmatematiikan taito on yleissivistystä. Harva sitä paitsi yläkoulussa ainakaan vielä tietää ettei tule sitä tarvitsemaan ikinä. Matematiikka opettaa myös loogista ajattelua siinä sivussa eli vaikka ei niitä yhtälöitä jne. tarvitsisikaan, loogiseen ajatteluun kyllä törmää.
olen nyt siis käymässä ysiä uudelleen matikan takia, kun omasta mielestä turhaa.. olen siis 04 eli amislainen kuuluisi mun olla :) jos viittisitte myös kertoa mitä teette työksenne? olis kiva katsoa missä tarvitaan vähiten
-x+4=5x tms tehtäviä, sillä mun keskittyminen ei tuollaisiin matikan tehtäviin riitä. plus, kerto, jako ja miinus laskut menee :) -ap
No jatko-opinnoissa oli kyllä hyödyllistä, että on pohjatiedot yhtälöiden ratkaisuista.