Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletteko tarvinneet yläasteen yhtälö matikkaa missään vaiheessa elämäänne?

Vierailija
21.09.2020 |

^^^^

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon täällä on ihmisiä, jotka sanoo sitä matikkaa tarvitsevansa ja käyttävänsä jopa päivittäin. Olisikin mielenkiintoista, jos ihmiset kertoisivat myös ammattinsa ja missä sitä matikkaa oikeasti tarvitsee.

Suurimmalla osalla perusmatematiikka, eli ne prosentti- kerto ym. laskut on varmasti päivittäin käytössä, mutta mihin niitä ns. haastellisempia laskuja ihan oikeasti tarvitsee?

Vierailija
62/129 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polynomilaskenta on rentouttava harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olen talouspäällikkö. Se mitä oikeasti tarvii, on osata Excelin kaavat.

Vierailija
64/129 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Olen talouspäällikkö. Se mitä oikeasti tarvii, on osata Excelin kaavat.

Nimenomaan se pitäisi hallita. Moni ei osaa, selvisi kauan sitten kurssilla. Oikeastaan hyvin harva oli varma siitä kaavastaan, mitä siellä "solussa" piti tehdä:-(

Opettaja ihmetteli kovasti, miten se on mahdollista... Perusasioita!

Vierailija
65/129 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen nyt siis käymässä ysiä uudelleen matikan takia, kun omasta mielestä turhaa.. olen siis 04 eli amislainen kuuluisi mun olla :) jos viittisitte myös kertoa mitä teette työksenne? olis kiva katsoa missä tarvitaan vähiten 

-x+4=5x tms tehtäviä, sillä mun keskittyminen ei tuollaisiin matikan tehtäviin riitä. plus, kerto, jako ja miinus laskut menee :) -ap

Tuossa tehtävässä ei ole kuin plus ja jakolasku.

toi oli ainoastaan esimerkki! mulla vaikeampia laskuja -ap

Vierailija
66/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista!

Vierailija
67/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran juu, esim. rakentaessa on ihan hyvä osata laskea pohjan pinta-ala ja kolmion sivut jne. eikä ole tosiaan haitaksi osata laskea, että montako milliä öljyä on 3 %  5 dl satsista. Väärällä annostuksella menee kone rikki.

Vierailija
68/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, kuin myös yhdyssanoja ja isoja alkukirjaimia.

Vierailija
69/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kiva, jos peruskoulumatikka olisi nykyisen hallituksen ahkerassa käytössä.

Vierailija
70/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen verrantoa ja prosenttilaskua usein.

Fysiikasta tarvitsen kaavaa, jolla lasken, miten meidän 10 ampeerin sulakkeet kestävät.

Tosin en muista kaavaa enää ulkoa.

Vierailija
71/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Integroimalla voi ihan huvikseen osoittaa vaikkapa sen, miksi juoksemalla sateessa autolta kotiovelle ei kastu yhtään sen vähempää kuin kävelemällä saman matkan. 

Vierailija
72/129 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole talouspuolella vaan markkinoinnissa, koska olin huono matikassa ja olisin kaivannut vähän erityylistä opetusta kuin se, mitä yläasteen pikajunamaikka veti. Prosenttilaskut ja muut sen semmoiset normijutut osaan kyllä, mutta edelleen odottelen sitä päivää kun se derivaatta tulee tarpeelliseksi. 

Vierailija
73/129 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VARMASTI!

Vierailija
74/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen ollut vaativissa kehitystehtävissä, mutta olen selvinnyt loistavasti ilman mitään matemaattisia taitoja. En ole tarvinnut myöskään ruotsia kertaakaan. Edes ruotsalaisten kanssa.

Katsopa viimeisin MOT areenalta.

Vierailija
75/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, viime viikolla viimeksi verrantoa laskiessani lomaosakemökin osakkeiden arvoa kun osakkeita on X määrä joilla saa haltuunsa 3 viikkoa vuodesta kun osakkeita on Y määrä ja verottaja kysyy osakeomistuksen arvoa yhtiöstä varainsiirtoveroa varten, sitä ennen kesällä laskiessani kaksitahtiöljyn määrää kaksitahtibensan sekaan kun laitan bensaa siimaleikkuriin 0,7 litraa ja öljyä pitää olla 2,5%.

Juuri näin. Sekä työn että arjen käytännön ongelmanratkaisussa tarvitsen joka päivä tavalla tai toisella tätä logiikkaa ja ajattelutapaa.

Vierailija
76/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen nyt siis käymässä ysiä uudelleen matikan takia, kun omasta mielestä turhaa.. olen siis 04 eli amislainen kuuluisi mun olla :) jos viittisitte myös kertoa mitä teette työksenne? olis kiva katsoa missä tarvitaan vähiten 

-x+4=5x tms tehtäviä, sillä mun keskittyminen ei tuollaisiin matikan tehtäviin riitä. plus, kerto, jako ja miinus laskut menee :) -ap

Tuossa tehtävässä ei ole kuin plus ja jakolasku.

ai? ennen se 5x tarkoitti 5 X x. Kertomerkkipistettä en löytänyt nyt...

Niin? Miten se liittyy siihen että tuossa tehtävässä on ainoat laskutoimitukset yksi yhteenlasku ja yksi jakolasku?

Vierailija
77/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen(heikkovirta) matikassa.

Työelämässä ja nykyään elektroniikkaharrakstuksessa yksinkertaiset yhtälöt, neliöjuuri, potenssiinkorotukset ja pii riittävät.

Ammatissa(maanviljelijä) perusgeometria ja peruslaskutoimitukset sekä prosenttilaskut riittävät.

Vierailija
78/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan työelämässä, tosin myöhemmissä opinnoissa tarvitsin. 

Vierailija
79/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Integroimalla voi ihan huvikseen osoittaa vaikkapa sen, miksi juoksemalla sateessa autolta kotiovelle ei kastu yhtään sen vähempää kuin kävelemällä saman matkan. 

Puolestaan juoksemalla ja kävelemällä voi taas helposti osoittaa että kastuu, ja että miksi yksinkertaistetut mallit eivät yleensä päde tosimaailmassa.

Vierailija
80/129 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsiköhän kaikki nyt edes alkuperäisen kysymyksen. Yläasteen yhtälömatematiikka nyt on ihan perusarjen matikka pyörittelyä. Esim. katson reseptin, vaatidattavat raaka-aineet ja tsekkaan mitä kaapissa on. Tämän pohjalta lasken vaikka kuinka paljon esim. munia tarvitaan lisää. En tietenkään kirjoita tästä yhtälöä, mutta tuntemattoman ratkaisuahan se on. 

Samalla tavalla, jos lasen esim. arvonlisättömän hinnan arvonlisällisestä (tämä on siis ollut työelämässä tyypillinen tilanne, jota kollega ei ole osannut, vaikka ihan peruskoulumatikkaa). 

Toisen asteen yhtälä taas tuli minulle ainakin vasta lukiossa, mutta joillekin se opetetaan jo peruskoulussa. Sitä en muista tarvinneeni. 

Lukiomatikasta hyödyllistä on ollut todennäköisyyslaskenta ja tilastot. Näitä toki sitten tuli korkeakoulumatikassa lisää. Mutta en muista tarvinneeni. 

Yläkoulun matikassa turhaa on ollut lähinnä trigonometria, siis minulle. Ymmärrän kyllä, miksi sitä opetetaan.