oletteko tarvinneet yläasteen yhtälö matikkaa missään vaiheessa elämäänne?
Kommentit (129)
Tarvitsen paraikaa yrittäessäni auttaa nyt omia lapsiani siinä samaisessa yläasteen matikassa :D
Tarvitsen toisinaan sekä työ- että harrastusasioissa.
Usein myös lukiomatematiikkaa.
Olen ohjelmistosuunnittelija. Harrastuksiani en erittele.
Suurin osa ihmisistä vaikuttaa selviävän elämästä ja jopa johtotason töistä ilman aivoja, ihan vaan vaiston varassa. Ehkä Suomella menisi paremmi n jos ihmiset osaisi edes "peruskoulun yhtälölaskuja".
Matematiikka tarvitsen jatkuvasti. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan mihinkään.
Pitkä matematiika yläasteella 10. Tarvinnut olen ainoastaan yhteen- ja vähennyslaskua, kerto- ja jakolaskua sekä prosenttilaskua, ja satunnaisesti jotain kaavoja esim. pinta-alan laskemiseksi. Differentiaali- ja integraalilaskenta yms. olen tarvinnut vain jatko-opinnoissa, en muussa elämässä.
Miksi sun kuuluis olla amislainen kun muut 04 ovat just lukiossa. Sinut on duunari vanhemmat ilmesesti aivopesseet ettet opi mitään. Se on kuule vain laiskuutta.
Olen tarvinnut rakennustöissä usein.
Mulla ei ole yhtään matikkapäätä. Säälivitosia sain koko koulu-uran, myös lukion lyhyessä matikassa. Hyvin olen elämässä pärjännyt ihan simppeleillä plus-miinus ja kerto-jako laskuilla.
Tarvitsin auttavaa laskutaitoa kun jouduin vahingossa rahoitusalalle humanisyin tutkinnolla.
Korkolaskut menee kyllä muutamalla peruskaavalla ja excelistä ne numerot saa ja jopa sofistikoidummista jörjestelmistä, mutta kun ne joskus laskee väärin. Korkolaskuissa on eri sijoitistuotteissa eri määrä päiviä, vaikka 30/360 tai todelliset päivät.
Sitten on erikseen johdannaistuotteet joihin oma omat sangen mutkikkaan näköiset kaavansa joissa on paljon kreikkalaisia kirjaimia mutta jotka kuitenki aukeaa lukiomatikallaki. Kertaamaan on kuitenkin joutunut..
Vierailija kirjoitti:
Teen paljon käsitöitä ja harrastan taidetta joten aika paljon tulee lukion matikkaa käytettyä ihan vapaa-ajallakin. Töissä perusyhtälöt on usein käytössä kun pitää rakennella exceleitä.
Mutta päässälaskua en osaa ikävä kyllä vieläkään :D
Ala-asteella 5-6-luokilla opettaja piti meille jatkuvasti päässälaskua. Tykkäsin siitä ja olin siinä ihan hyvä. Siinä vaiheessa, kun me suunniteltiin toisen lapsen hankkimista, niin kerran iltakävelyllä laskin päässäni mitä äitiyspäiväraha tulee olemaan ja vertailin kahden eri vuoden palkkakertymällä. Yllättävän hyvin sain laskettua oikean summan. Piti vähän miettiä, missä vaiheessa lasta voisi ruveta yrittämään.
Jatkuvasti. T. suunnitteluinsinööri talotekniikan alalla.
Mä olen kyllä ihan omassa arkielämässäkin käyttänyt, kun nyt alan tarkemmin miettiä.
En. Olen ollut vaativissa kehitystehtävissä, mutta olen selvinnyt loistavasti ilman mitään matemaattisia taitoja. En ole tarvinnut myöskään ruotsia kertaakaan. Edes ruotsalaisten kanssa.
En. Kai se on yleistietoa, mutta omalla kohdallani ihan turhaa. Olisin tarvinnut enemmänkin henkilökohtaisen taloudenhoidon matikkaa, kuinka vertailet eri tavoin ilmoitettuja lainoja ja muuta. No, nykyään netissä on laskurit kaikelle. Pitkä matikka on ihmeellistä lukujen vääntelyä muodosta toiseen.
No enpä kyllä, korkeintaan yliopistossa (tekniikan) alalla tarvi. Työelämässä en muita kuin perus plus,miinu, kerto ja jakolaskuja sekä prosenttilaskuja. Hieman tilastotiedettä.
T. Erityisasiantuntijan kaivosteollisuudessa 10v, nykyään päällikkötason työ samaisella alalla
Vierailija kirjoitti:
Olen nelissäkymmenissä, akateeminen, asiantuntijatehtävissä. Olen pärjännyt tähän asti yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskulla. Yksinkertaisia prosentti- ja todennäköisyyslaskelmia myös. Kaikenmaailman derivaatat, funktiot ja käppyrät olleet täysin turhia minun kohdallani.
Pakkoruotsista jaksetaan valittaa, mutta kukaan ei koskaan sano mitään pakkomatematiikasta. Miten paljon sitä joutuikaan opiskelemaan! Reippaasti yliarvostettu oppiaine peruskoulussa.
Ovatko nämä niinkutsutut asiantuntijatehtävät niitä kun istutaan toimistossa tietokoneen ääressä tärkeän näköisenä ja lirkutellaan ja käydään välillä mansikkaskumpalla työkavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä vaikuttaa selviävän elämästä ja jopa johtotason töistä ilman aivoja, ihan vaan vaiston varassa. Ehkä Suomella menisi paremmin jos ihmiset osaisi edes "peruskoulun yhtälölaskuja".
Olen toteuttanut tuota käytännössä niin, että un tiedän, että listassa ylinnä on joku, jota on eniten, listassa alinna on se, mitä on vähiten, mut on kuitenkin.
Paljonko tuossa esimerkiksi on kasviöljyjä, kun osa on koodattu? Minkälaisen reseptin siitä tekisit, jos haluaisit siitä syötävää? Kuinka paljon sokeria - sun mielestä?
"Ainesosaluettelo
Vehnäjauho, vesi, sokeri, rypsiöljy, hiiva, kananmuna, jodioitu suola, emulgointiaineet (E481, E472e), kardemumma, pintakäsittelyaine (E904) ja maitoproteiini."
Vierailija kirjoitti:
olen nyt siis käymässä ysiä uudelleen matikan takia, kun omasta mielestä turhaa.. olen siis 04 eli amislainen kuuluisi mun olla :) jos viittisitte myös kertoa mitä teette työksenne? olis kiva katsoa missä tarvitaan vähiten
-x+4=5x tms tehtäviä, sillä mun keskittyminen ei tuollaisiin matikan tehtäviin riitä. plus, kerto, jako ja miinus laskut menee :) -ap
Tuossa tehtävässä ei ole kuin plus ja jakolasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen nyt siis käymässä ysiä uudelleen matikan takia, kun omasta mielestä turhaa.. olen siis 04 eli amislainen kuuluisi mun olla :) jos viittisitte myös kertoa mitä teette työksenne? olis kiva katsoa missä tarvitaan vähiten
-x+4=5x tms tehtäviä, sillä mun keskittyminen ei tuollaisiin matikan tehtäviin riitä. plus, kerto, jako ja miinus laskut menee :) -ap
Tuossa tehtävässä ei ole kuin plus ja jakolasku.
ai? ennen se 5x tarkoitti 5 X x. Kertomerkkipistettä en löytänyt nyt...
https://yle.fi/uutiset/3-9818124
pistäpä tuosta jakoon, kun on selvästi joku väärinkäsitys tullut laskelmissa.