Auttakaa kasvissyöjät! Kasvispullareseptiä haen
Meillä on tulossa Yo-juhlat.
Olisiko jollain ehdottaa erityisen maukasta kasvispullareseptiä? Ei tarvitse olla vegaanisia
Kävin kyllä netissä, mutta haluaisin semmoista tosi hyvää. Vieraista vain kaksi syövät näitä, mutta koska muille sukulaisille laitetaan vaikka mitä kalasta ja lihasta, niin haluaisin, että pullat olisivat erityisen maukkaita (ja varmaan sitten maistuvat muillekin)
Kommentit (30)
Riippuu mitä haluaisit laittaa. Olisiko ne soijamuruista tehtyjä vai kasvis, vai sekäettä. Kasvis voi sisältää soseutettua kasvista tai paloja. Perunaa, porkkanaa, paprikaa, vihreää, maissia, korppujauhoa. Sipulia tai ruohosipulia? Entä saako olla kananmunaa vai ei. Yrttiäkö. Ehkä joku kasviskeittokirjan ohje tai netti olisi tarpeen. Entä kurkku tai suolakurkku.
Falafelejä minäkin suosittelen. Katso resepti netistä. Ikean pullatkin on ihan hyviä jos haluat valmiina ostaa.
Kasvispullia (vegaanista) saa helposti siten että korvaa pullataikinan maidon vedellä ja voin kasvimargariinilla.
No jos mä saan päättää, niin ei enää falafelejä, eikä mitään soijamuruja. Mä sain lentokoneessa viimeksi siinä alkupalaosuudella mahtavaa selleripyrettä, voiko jotain selleripyöryköitä tehdä?
Ja siis ei herneet ja soijarouhe ole ihan poissuljettuja
Meillä syödään yleensä liharuokaa ja kasvikset ovat lisänä raasteena, salaattina tai höyrytettyinä, sen takia olen näin avuton tässä. Anteeksi
Ap
Pitää varautua siihen, että lähes kaikki vieraat haluavat niitä maistella, ja sitten sille kasvissyöjälle ei ehkä jää kuin murujaa tarjottimelle.
Niin kävi meidän gluteenittomalle kakulle.
Lihan syöjänäkin tykkään näistä kasvispullista
Anteeksi,
Ei tullut mieleen, että joku ajattelee makeaa kun puhun kasvispullista, tarkoitin siis kasvispyöryköitä (tämä on varmaan parempi sana)
ap
Syökää riisikakkuja ja juomaksi kraanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varautua siihen, että lähes kaikki vieraat haluavat niitä maistella, ja sitten sille kasvissyöjälle ei ehkä jää kuin murujaa tarjottimelle.
Niin kävi meidän gluteenittomalle kakulle.
Juu, ajattelinkin, että jos löydän hyvän reseptin, niin laitan niitä ison annoksen
Ap
Mites joku kasvisterriini, vai onko "pakko" olla tuollainen tikkunaposteltava vaihtoehto? Niissä on kanssa moneen makuun vaihtoehtoja ja ovat näyttäviä kun kasaa värit kerroksittain.
Jos viitsit tinkiä koostumuksesta ja panostaa makuun niin käytä härkäpapua pohjana. Siis liotettu ja keitetty ja muussattu kun tahnaa tuskin löytyy. Paljon tuoretta hyvin hienoa persiljaa ja suolaa ja pippuria arkailematta. Paista reilussa voissa valuraudalla. Tuunaa makusi mukaan.
Ja vielä, mulla ei ole mitään falafelejä vastaan, mutta tein niitä jo yli kaksikymmentä vuotta sitten juhliin ja tiedän, että monet syövät näitä arkenakin nykyään.
Näin nämä ei tunnu kovin juhlavalta tarjottavalta kun haluaisin antaa näille vieraille myös makuelämyksiä
ap
Vierailija kirjoitti:
Mites joku kasvisterriini, vai onko "pakko" olla tuollainen tikkunaposteltava vaihtoehto? Niissä on kanssa moneen makuun vaihtoehtoja ja ovat näyttäviä kun kasaa värit kerroksittain.
Ei ole mikään pakko olla. Onko tuollainen terriini susta oikeasti hyvä? Olisiko laittaa mitään linkkiä herkulliseen ohjeeseen? Kiva idea
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsit tinkiä koostumuksesta ja panostaa makuun niin käytä härkäpapua pohjana. Siis liotettu ja keitetty ja muussattu kun tahnaa tuskin löytyy. Paljon tuoretta hyvin hienoa persiljaa ja suolaa ja pippuria arkailematta. Paista reilussa voissa valuraudalla. Tuunaa makusi mukaan.
Miten sä tuunaat ne?
Juustoiset artisokka-riisipihvit
4 säilöttyä artisokansydäntä hyvin valutettuna
4 rkl voita
1 sipuli hienonnettuna
1-2 valkosipulinkynttä hienonnettuna
125 g pitkäjyväistä riisiä
4,5 dl kasvislientä
50 g parmanjuustoa raasteena
150 g manchegojuustoa pieneksi hienonnettuna
3-4 rkl maissijauhoa
Merisuolaa, mustapippuria
Oliiviöljyä
Koristeeksi silopersiljaa
- Hienonna artisokansydämet. Kuumenna voi kasarissa ja kuullota siinä artisokkaa, sipulia ja valkosipulia 5 minuuttia.
- Sekoita joukkoon riisit, kypsennä noin minuutti.
- Lisää seokseen kasvislientä (tai vesi + kasvisfondiannos) vähitellen, sitä mukaan kun sitä imeytyy riisiin, kunnes riisi on kypsää (noin 15 min).
- Mausta seos suolalla ja mustapippurilla. Sekoita joukkoon raastettu parmesanjuusto.
- Kaada seos kulhoon jäähtymään peitettynä vähintään 2 tunniksi (voi tehdä myös ed. päivänä tähän asti)
- Pullien valmistus: ota ruokalusikallinen täytettä toiseen kämmeneen, muotoile litteäksi, ja pane keskelle hieman manchegojuustoa. Käännä massan reunat juuston peitteeksi niin että muodostuu pallo. Paina kevyesti litteäksi, paksuksi pihviksi. Pyörittele maissijauhoissa. Muotoile massasta 12 pihviä. Kypsennä oliiviöljyssä 4-5 minuuttia eli kunnes ovat rapeita ja kullanruskeita (käännä puolivälissä). Nosta paperipyyhkeelle valumaan.
- Tarjoa persiljalla koristeltuna.
Tästä vielä muunnelmia, joita olen tehnyt ja ovat myös herkullisia:
- Käytä manchegon sijaan mozzarellaa, niin saat miedomman makuisia pihvejä
- Korvaa manchego raastetulla savujuustolla, jos haluat savun makuisia pihvejä
- Korvaa artisokat noin 10 paloitellulla vihreällä parsalla.
Entä samosia filotaikinasta? Perunaherne+muut asiaan kuuluvat maut, helppo tehdä täyte ja uunissa kypsyvät kun voitelee ne. Niiden kanssa minttujogurttidippi.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, mulla ei ole mitään falafelejä vastaan, mutta tein niitä jo yli kaksikymmentä vuotta sitten juhliin ja tiedän, että monet syövät näitä arkenakin nykyään.
Näin nämä ei tunnu kovin juhlavalta tarjottavalta kun haluaisin antaa näille vieraille myös makuelämyksiä
ap
Kasvispihvit ei yleensä ole itsessään mitään valtavia makuelämyksiä. Ne voivat olla kuitenkin osa juhlavaa ja kokonaisuutena erittäin maistuvaa ateriakokonaisuutta. Jos sen itse pihvin pitäisi olla tosi maukasta, niin sitten, kun kerran vegaanista ei tarvi olla, niin juustoa sisältävät on varmaan paras vaihtoehto.
Siis suolaisia? Yleensä falafelit (löytyy paljon versioita, katsele itse mikä vaikuttaa hyvältä. Jätä kuitenkin korianteri pois, sillä pilaa ruuan kun ruuan..) tekevät aika hyvin kauppansa, myös sekasyöjille. Mitään soijarouhepyöryköitä ei kannata alkaa väsäömään, ne maistuvat näin kasvissyöjän suuhunkin lähinnä sahajauholta.