Kuinka moni teistä ei ota hpv rokotetta tytölle?
Ja miksi? Siis ihan faktatietoja kaipailen, en mitään rokotusinfon linkkejä tms. Vaan tietoa ja linkkejä siihen faktaan miksi rokote on vaarallisempi kuin syöpä.
Kommentit (227)
Wikipedia:
"Rokote (Gardasil) suojaa valmisteyhteenvedon mukaan HPV-tyyppien 6, 11, 16 ja 18 aiheuttamia sairauksia vastaan. Virustyypit 6 ja 11 ovat yhteydessä kondyloomaan ja 16 ja 18 kohdunkaulansyöpään. Nämä neljä virustyyppiä eivät vastaa kuitenkaan kaikista tavattavista kondylooma- ja kohdunkaulan syöpätapauksista: tyypit 6 ja 11 aiheuttavat noin 90 % todetuista kondyloomista ja tyypit 16 ja 18 noin 70 % kohdunkaulansyövistä.
Alatyyppejä 16 ja 18 vastaan rokotteen suojaava vaikutus on valmistajan valitseman tutkimusryhmän tulosten mukaan lähellä sataa prosenttia[1]. Rokotussuoja kestää tutkimusten mukaan ainakin 10 vuotta."
Meillähän ei rokoteta tuolla Gardasililla (kalliimpi?), vaan Cervarixilla, joka suojaa virustyypeiltä 16 ja 18.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:12"]
Burana muuten on epäterveellinen vatsalle runsaasti käytettynä.
[/quote]
OT
Otan tässä kantaa vain pariin asiaan. Kiinnitin huomioni seuraavan tyyppisiin ilmaisuihin:
"HPV:n saamisen riskiä lisäävät sellaiset asiat, jotka eivät ole ongelma minun perhepiirissäni, (tupakointi ja monet seksikumppanit ilman kondomin käyttöä). Jos tyttäreni näitä harrastaisi"...
"Se on eri juttu, jos lapsi tupakoi tai on todennäköistä, että hän tupakoi, on holtiton seksuaalisesti ja suvussa on todettu kyseistä syöpää. Sitten ottaisin sen tyttärelleni."
Näitä vastaavia oli siis useissa kirjoituksissa.
Seksuaalisesta aktiivisuudesta saati mahdollisesta holtittomuudesta vanhemmat eivät yleensä tiedä yhtään mitään. Lukion loppuun mennessä itselläni oli ehtinyt olla parikymmentä seksikumppania; jos vanhempiani olisi pyydetty arvaamaan näiden määrä, veikkaus olisi ollut nollasta kahteen. Olin ihan sellainen stereotyyppinen koulussa pärjäävä ja hyviä harrastuksia omaava perhetyttö. Mitä nyt pinnan alta teininä hieman seksihullu, onneksi myös erittäin tietoinen siitä, miten seksiä harrastetaan mahdollisimman turvallisesti.
Rokotusasia ei varmasti ole helppo päätös perheille, keskustelu siitä jatkukoon. Oman huomioni tuon tähän vain yhtenä tekijänä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:50"]
Otan tässä kantaa vain pariin asiaan. Kiinnitin huomioni seuraavan tyyppisiin ilmaisuihin:
"HPV:n saamisen riskiä lisäävät sellaiset asiat, jotka eivät ole ongelma minun perhepiirissäni, (tupakointi ja monet seksikumppanit ilman kondomin käyttöä). Jos tyttäreni näitä harrastaisi"...
"Se on eri juttu, jos lapsi tupakoi tai on todennäköistä, että hän tupakoi, on holtiton seksuaalisesti ja suvussa on todettu kyseistä syöpää. Sitten ottaisin sen tyttärelleni."
Seksuaalisesta aktiivisuudesta saati mahdollisesta holtittomuudesta vanhemmat eivät yleensä tiedä yhtään mitään. Lukion loppuun mennessä itselläni oli ehtinyt olla parikymmentä seksikumppania; jos vanhempiani olisi pyydetty arvaamaan näiden määrä, veikkaus olisi ollut nollasta kahteen. Olin ihan sellainen stereotyyppinen koulussa pärjäävä ja hyviä harrastuksia omaava perhetyttö. Mitä nyt pinnan alta teininä hieman seksihullu, onneksi myös erittäin tietoinen siitä, miten seksiä harrastetaan mahdollisimman turvallisesti.
Rokotusasia ei varmasti ole helppo päätös perheille, keskustelu siitä jatkukoon. Oman huomioni tuon tähän vain yhtenä tekijänä.
[/quote]Normaaleissa perheissä vanhemmat kyllä tietävät aika paljon lastensa touhuista. Tuskin ne tyttäret nyt sentään lukion käytävillä paneksivat.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:07"]
Missä listat? En ole nähnyt yhtään lähdettä
[/quote]
Mene muualla etsimään ne listasi ja häivy pilaamasta tätä keskustelua!!! Täällä oli ihan fiksua juttua ja näkökulmien vertailua muutaman sivun verran. Nämä sinun naurettavat välikommenttisi eivät tuo mitään lisäarvoa!!!
[/quote]
Mene itse homo!
Ei ihmisten pidä mitään ajatella. Thl tietää mikä on ihmiselle parasta. Turhaa puhutte mitään keskenänne. Puhukaa lääkärille jos on tarvetta tai menkää kelaan puhumaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:52"]
[/quote]Normaaleissa perheissä vanhemmat kyllä tietävät aika paljon lastensa touhuista. Tuskin ne tyttäret nyt sentään lukion käytävillä paneksivat.
[/quote]
Varsin normaali, tylsän turvallisen keskiluokkainen perhe meillä oli. Kaikista muista asioista toki puhuttiin. Piilevästä villiydestäni huolimatta minäkään en paneskellut lukion käytävillä. Mutta normaaleja vapaa-ajan menoja oli helppo venyttää, jos halusi tavata jonkun, harrastuksiin liittyi viikonloppureissuja ja leirejä... Ihan totta, sosiaalisesti lahjakas, kaikkien arvion mukaan kunnollinen tyttö voi halutessaan pitää melkoisenkin seksielämän vanhemmiltaan täysin salassa. Ihan normaalissa perheessä :) Itse en osaa pitää normaalina esim. sitä, jos 17-vee roudataan jokaiselle soittotunnille vanhempien toimesta, ja sen jälkeen kipin kapin takaisin autoon. Normaalit teinit liikkuvat aika paljonkin itsenäisesti.
Mun vanhemmat menivät töihin kasiin. Itse joskus kymmeneenkin. Kaikki teinit eivät nuku niin pitkään kuin mahdollista... *punastuttaa vieläkin*
Olin aika kauhea, joo. Joku muu on sitä tänään, ilman, että äiti tai isä aavistaa mitään.
[/quote]
Opettajat! Opettajat paneksivat hullun lailla!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:11"]
[/quote]
Varsin normaali, tylsän turvallisen keskiluokkainen perhe meillä oli. Kaikista muista asioista toki puhuttiin. Piilevästä villiydestäni huolimatta minäkään en paneskellut lukion käytävillä. Mutta normaaleja vapaa-ajan menoja oli helppo venyttää, jos halusi tavata jonkun, harrastuksiin liittyi viikonloppureissuja ja leirejä... Ihan totta, sosiaalisesti lahjakas, kaikkien arvion mukaan kunnollinen tyttö voi halutessaan pitää melkoisenkin seksielämän vanhemmiltaan täysin salassa. Ihan normaalissa perheessä :) Itse en osaa pitää normaalina esim. sitä, jos 17-vee roudataan jokaiselle soittotunnille vanhempien toimesta, ja sen jälkeen kipin kapin takaisin autoon. Normaalit teinit liikkuvat aika paljonkin itsenäisesti.
Mun vanhemmat menivät töihin kasiin. Itse joskus kymmeneenkin. Kaikki teinit eivät nuku niin pitkään kuin mahdollista... *punastuttaa vieläkin*
Olin aika kauhea, joo. Joku muu on sitä tänään, ilman, että äiti tai isä aavistaa mitään.
[/quote]
Nymfomani?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:00"]
Minusta ei ole mitään järkeä ottaa rokotetta joka ei tarjoa 100 % suojaa niiltä viruksilta jota varten se on kehitetty. Turha ottaa rokote, joka ei suojaa millään tavalla muihin kohdunkaulansyövän esiasteisiin yhdistetyiltä viruksilta. Turha ottaa rokotetta jonka vaikutuksesta syöpien esiintymiseen ei ole mitään näyttöä ja jonka mahdolisia vaikutuksia pitää odottaa 50 vuotta. Turha ottaa rokotetta, joka ei nykytietojen mukaan tarjoa elinikäistä suojaa.[/quote]
Mikään rokote ei anna 100% suojaa, joten tuolla logiikalla mitään rokotteita ei kannata ottaa. Silloin kuitenkin unohtuu se, että suurin osa kuitenkin hyötyy rokotteista. Lisäksi laumaimmuniteetti suojaa niitä, joille rokote ei antanut suojaa, koska taudit eivät pääse leviämään vapaasti, kun suurin osa on rokotteen suojaamia.
[/quote]
Nymfomani?
[/quote]
Nymfomaani, sellaisena kuin se yleistäen käsitetään, ei ihan osu. Mutta selvästi olin seksin "väärinkäyttäjä". En siis huomion tai ihailun, vaan ihan seksin. Sain toisen ihmisen kanssa nautintoa helposti ja nopeasti, ja purin esim. stressiä ja itse asettamiani erilaisia suorituspaineita näin.
Mutta ei enää kuulu rokotuskeskusteluun tämä. Ja tämä entinen teininymfomaanikin lähtee tästä töihin :)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:00"]
Minusta ei ole mitään järkeä ottaa rokotetta joka ei tarjoa 100 % suojaa niiltä viruksilta jota varten se on kehitetty. Turha ottaa rokote, joka ei suojaa millään tavalla muihin kohdunkaulansyövän esiasteisiin yhdistetyiltä viruksilta. Turha ottaa rokotetta jonka vaikutuksesta syöpien esiintymiseen ei ole mitään näyttöä ja jonka mahdolisia vaikutuksia pitää odottaa 50 vuotta. Turha ottaa rokotetta, joka ei nykytietojen mukaan tarjoa elinikäistä suojaa.[/quote]
Mikään rokote ei anna 100% suojaa, joten tuolla logiikalla mitään rokotteita ei kannata ottaa. Silloin kuitenkin unohtuu se, että suurin osa kuitenkin hyötyy rokotteista. Lisäksi laumaimmuniteetti suojaa niitä, joille rokote ei antanut suojaa, koska taudit eivät pääse leviämään vapaasti, kun suurin osa on rokotteen suojaamia.
[/quote]
Siinäs kuulitte!
HPV- rokote tulee ottaa ennen seksielämän aloittamista, tämä siis niille, jotka eivät vielä halua lastaan rokottaa.
Ja ne, jotka ovat sitä mieltä, että rokote edesauttaa seksuaalista holtittomuutta: kuinka teillä käsitellään seksiasiat? Jos nuorella on tarpeeksi tietoa, osaa nuori myös ehkäistä ja sanoa EI.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:59"]Mun tyttö on vasta 4-vuotias, mutta en aio otattaa. Samat vastaukset kuin ylläolevilla. Käsittääkseni rintasyöpä on a) paljon yleisempi ja b) ei vaikuta varsinaisesti oma käyttäytyminen. HPV:n saamisen riskiä lisäävät sellaiset asiat, jotka eivät ole ongelma minun perhepiirissäni, (tupakointi ja monet seksikumppanit ilman kondomin käyttöä). Jos tyttäreni näitä harrastaisi ja saisi tuon syövän (jota ei suvuissaan myöskään ole) niin olisihan se ikävää, mutta en halua olla silti rokotteen koekaniini, koska todennäköisyys sille, että se on turha on vain niin suuri.
[/quote]
Pakko kommentoida tätä, koska monilla on harhakäsitys siitä, että HPV tarttuu vain niihin, joilla on paljon seksikumppaneita. Itse sain HPV:n, vaikka minulla on ollut tasan yksi seksikumppani ja poikaystävä elämäni aikana. Myöskään poikaystävälläni ei ole ollut kuin muutama kumppani ennen minua. Lisäksi 80 prosenttia suomalaisista saa HPV:n elämänsä aikana. Myös pelkkä tartunta ilman syöpää voi stressata ja tuntua ikävälle ja jos tartuntoja saadaan rokotteella vähennettyä, kannatan rokotetta ehdottomasti.
Koulu käsittelee ei vanhemmat! Vanhemmilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:13"]
Emme ota rokotetta, ainakaan vielä.
Asiat, joita olen pohtinut tämän päätöksen taustalle (useat tuotu varmasti esiin aiemminkin, en lukenut koko ketjua. )
1. Käsitykseni mukaan rokotesuojan kestosta ei ole varmuutta.
2. Jotkin maat ovat kieltäneet rokotteen käytön, sitä ei liene tutkittu vielä tarpeeksi?
3. Pelkään, että tällainen rokotus aiheutaa nuorissa vastuutonta käytöstä ja muut sukupuolitaudit lisääntyvät; nuoret saattavat perehtymättömyyttään oikeasti kuvitella, että ovat suojattuja.
[/quote]
Taas tätä.
1. Rokotesuojan kestosta ei ole varmaa tietoa, koska rokote on niin uusi. Rokotteen antama suoja on kuitenkin säilynyt niin hyvänä vuosia sitten rokotetuilla, että todennäköisesti rokotesuoja säilyy loppuiän. Varmaa tietoa saadaan tietysti vasta, kun rokotetta on käytetty vuosikymmeniä.
2. Kieltojen taustoja kannattaa tutkia, eikä luottaa huhupuheisiin. Kiellot eivät liity rokotteen tehoon tai turvallisuuteen, vaan rokottajien toimintatapoihin ja ylireagointiin.
3. Amerikkalaiset pelkäävät, että sukupuolivalistus aikaistaa seksikokeiluja ja altistaa taudeille ja raskaudelle. Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että valistus myöhäistää seksikokeiluja ja vähentää sekä teiniraskauksia että sukupuolitauteja. Rokote suojaa HPV:ltä, eikä suinkaan yllytä kokeiluihin.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:37"]
Koulu käsittelee ei vanhemmat! Vanhemmilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
[/quote]
Sitten kun olet teinivanhemman äiti, niin muista sysätä kaikki vastuu koululle. Opettajat voivat myös mielellään vahtia lasta vuoronperään ja auttaa rahallisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:38"]
Asiat, joita olen pohtinut tämän päätöksen taustalle (useat tuotu varmasti esiin aiemminkin, en lukenut koko ketjua. )
2. Jotkin maat ovat kieltäneet rokotteen käytön, sitä ei liene tutkittu vielä tarpeeksi?
3. Pelkään, että tällainen rokotus aiheutaa nuorissa vastuutonta käytöstä ja muut sukupuolitaudit lisääntyvät; nuoret saattavat perehtymättömyyttään oikeasti kuvitella, että ovat suojattuja.
[/quote]
Taas tätä.
1. Rokotesuojan kestosta ei ole varmaa tietoa, koska rokote on niin uusi. Rokotteen antama suoja on kuitenkin säilynyt niin hyvänä vuosia sitten rokotetuilla, että todennäköisesti rokotesuoja säilyy loppuiän. Varmaa tietoa saadaan tietysti vasta, kun rokotetta on käytetty vuosikymmeniä.
2. Kieltojen taustoja kannattaa tutkia, eikä luottaa huhupuheisiin. Kiellot eivät liity rokotteen tehoon tai turvallisuuteen, vaan rokottajien toimintatapoihin ja ylireagointiin.
3. Amerikkalaiset pelkäävät, että sukupuolivalistus aikaistaa seksikokeiluja ja altistaa taudeille ja raskaudelle. Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että valistus myöhäistää seksikokeiluja ja vähentää sekä teiniraskauksia että sukupuolitauteja. Rokote suojaa HPV:ltä, eikä suinkaan yllytä kokeiluihin.
[/quote]
Mutta entäs kun Pandemrixinkin kanssa meni turvallisuushyssyttelyt pieleen? Miten tähän voi luottaa? Ja kun ei luota, miettii, onko se ehdottoman tärkeä? Ja kun on ennekin eletty ilman, niin eipä kiinnosta ryhtyä taas tähänkin hankkeeseen (ja hömpötykseen?)
Lisäksi mua ainakin korpeaa, että samaan aikaan kun rokote antaisi oikeaa apua kehitysmaissa, niin sinne sitä ei saa, koska se on liian kallis. Kuitenkin rokotefirma vetoaa rokotteen hyödyissä siihen, että erityisen hyödyllinen kehitysmaissa. Just.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:38"]
[/quote]
Taas tätä.
[/quote]
Missä lähteet.....? Ottakaa se rokote niin saatte faktatietoja. Jos otatte rokotteen teistä ei tule ulkopuolisia eikä teitä syrjitä. Ette joudu häpeämään kun naapuri kysyy että tuliko rokote otettua.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:07"]
Missä listat? En ole nähnyt yhtään lähdettä
[/quote]
Mene muualla etsimään ne listasi ja häivy pilaamasta tätä keskustelua!!! Täällä oli ihan fiksua juttua ja näkökulmien vertailua muutaman sivun verran. Nämä sinun naurettavat välikommenttisi eivät tuo mitään lisäarvoa!!!