Ensin valitetaan että mies ei tee kotitöitä, sitten kun tekee niin tekee väärin ja valitetaan siitäkin
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensin mies ei tee kotitöitä, joten nainen oikeutetusti valittaa. Joten mies tekee kotityön, mutta tahallaan aivan päin p*rsettä, jotta nainen turhautuisi ja tekisi ne itse. Tämä on julmaa, henkistä väkivalta, tällainen tahallinen avuttomuus. Miehet tekevät tätä ihan laskelmoidusti.
Valittaako miehesi sinulle jos et tee kotitöitä? Jos ei valita, miksi koet että sinulla on oikeus valittaa hänelle?
Valittaminen jälkeenmainitsemassani skenaariossa on henkistä väkivaltaa.
On olemassa ihmisiä jotka ei koskaan siivoa. Tunnen eräänkin vanhemman herran, jonka luona käydessä vessassa, jos nyt ihan pakko on sitä käyttää, pitää pitää kengät jalassa koska jalat tarttuu pissaiseen lattiaan. Jos asuu tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä odottamaan että sen ihmisen tarve siivoukselle jotenkin heräisi, ei se herää ikinä.
No eikö se ole näitä elämän valintoja, jos alkaa tällaisen ihmisen kanssa parisuhteeseen? Kuvitteletko, että hän sitten rakkauden voimasta muuttuu toisenlaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensin mies ei tee kotitöitä, joten nainen oikeutetusti valittaa. Joten mies tekee kotityön, mutta tahallaan aivan päin p*rsettä, jotta nainen turhautuisi ja tekisi ne itse. Tämä on julmaa, henkistä väkivalta, tällainen tahallinen avuttomuus. Miehet tekevät tätä ihan laskelmoidusti.
Näin juuri. Mies ripusta pyykit pyykkitelineelle kuivumattomiksi möykyksi. Sen seurauksena nainen joutuu silittämään vaatteet kuivana mitä ei muuten joutuisi tekemään. Jne. Paras esimerkki tästä oli täällä joku aika sitten kun sinisilmäinen nainen naureskeli miehensä avuttomuutta. Että miten se onnistuikin tuomaan synnärille vauvalle lähtövaatteiksi sen kaikkein kulahtaneimman kierrätysbodyn kaikkien niiden uusien ja puhtaiden bodyjen takaa. Niin mitenköhän. Siinä mies valmisteli maaperää tulevalle, jossa hän voi hyvällä omallatunnolla laistaa kaikesta sohvalla maaten koska "vaimo ei anna hoitaa".
Meillä taas vaimo tekee juuri noin.
Kun hän on niin uhrautuva ja innokas nainen, että viitsii siirtää likapyykit pyykkikorista pesukoneeseen ja siitä kuivaustelineelle itsenäisesti, lopputulos on se, että suuri osa pyykeistä on kuivunut huonosti, lasten bodyt ovat mutkalla, paidat nurinpäin miten sattuu, housut koppurassa, kuravaatteet toiselta puolelta märkiä jne.
Kun joskus yritin varovasti kyseenalaistaa tätä asiaa, tuli tietenkin hirvittävät p*mppiraget ja uhriutumiset, jotka tietenkin loppuivat fraasiin "jos ei kerran mun tekemiset ikinä kelpaa niin tee itse".
No niin teenkin.
Saan vaatteet kunnolla kuivaksi, siististi viikattua ilman ylimääräisiä silityksiä.
Viikkaan välillä jopa eukon vaatteet sille suoraan kaappiin, muuten ne saattavat jäädä pinoiksi sohvan nurkkaan tai koriin pitkäksi aikaa, ja lapset levittelevät ne ympäriinsä jne. Ja kuulemma teen näin kun ainoastaan haluan katsella hänen alusvaatteitaan (tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä ne hänen pikkarinsa näyttävät, kun pesen ne aina).
Itse olet muijasi valinnut. Mutta hänellä on tainnut jäädä kotikasvatus vähän heikoksi kun ei pyykinhuoltoa ole opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä sen pitäisi tehdä kotitöitä joka niistä valittaa. Piste.
Eikun niiden, jotka siellä asunnossa asuvat.
Voisitko perustella? Miksi omassa kodissa pitäisi tehdä jotain mitä ei itse halua tehdä? Oma koti on varmaan maailman vapaimpia maita missä voi olla.
Joutuuhan siellä kaikki muutkin tekemään myös ei-suosikki-asioitaan.
Kuten mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Mies ripusta pyykit pyykkitelineelle kuivumattomiksi möykyksi. Sen seurauksena nainen joutuu silittämään vaatteet kuivana mitä ei muuten joutuisi tekemään. Jne. Paras esimerkki tästä oli täällä joku aika sitten kun sinisilmäinen nainen naureskeli miehensä avuttomuutta. Että miten se onnistuikin tuomaan synnärille vauvalle lähtövaatteiksi sen kaikkein kulahtaneimman kierrätysbodyn kaikkien niiden uusien ja puhtaiden bodyjen takaa. Niin mitenköhän. Siinä mies valmisteli maaperää tulevalle, jossa hän voi hyvällä omallatunnolla laistaa kaikesta sohvalla maaten koska "vaimo ei anna hoitaa".
Miksi tollanen vaate sitten ylipäätäään on käytössä, jos se ei neidille kelpaa? Miehet ei tuota henkistä väkivaltaa harrasta siinä määrinä, mitä se naisten elämässä on ihan arkisessa elämässä hyväksytysti mukana.
Ihan vaikka siksi, että voi tulla tilanne, jossa vatasynnyttänyt nainen ei ehdi/jaksa/kykene pesemään pyykkiä ja eikä miestäkään pyykkääminen huvita.
Eli jo etukäteen tiedät, että olet mieslapsen valinnut lapsesi isäksi ja sitten alat hänestä koulia kunnon miestä?
Minä nyt en osannut ennen ensimmäisen lapsen syntymää ajatella ihan jokaista asiaa, mitä voisi tulla vastaan. Yksi näistä oli miehen hyvän ystävän avioero, johon hän tarvitsi miehen tukea. Miehelle taisi tulla joku pakokauhu ja siihen kun lisäsi poikamiehen päiville päässyt kaveri, niin olihan se kivempi olla muualla kuin kotona itkevän vaimon ja vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tollanen vaate sitten ylipäätäään on käytössä, jos se ei neidille kelpaa? Miehet ei tuota henkistä väkivaltaa harrasta siinä määrinä, mitä se naisten elämässä on ihan arkisessa elämässä hyväksytysti mukana.
Ihan vaikka siksi, että voi tulla tilanne, jossa vatasynnyttänyt nainen ei ehdi/jaksa/kykene pesemään pyykkiä ja eikä miestäkään pyykkääminen huvita.
Kuka siitä vaatevalinnasta kärsii?
Ne bodyt jää sitten käyttämättä, kun vauva kasvaa nopeasti. Vaikka ne möisi, niin niistä saa vain hiluja. Oletko sinä niitä ihmisiä, joilla on kaapissa uusia vaatteita, mutta käytät silti vanhoja resuja koko ajan?
Siis jos käytät yhden kerran jotain vaatetta, niin sen takia muut vaatteet tulee käyttökelvottomiksi ja arvottomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittaako miehesi sinulle jos et tee kotitöitä? Jos ei valita, miksi koet että sinulla on oikeus valittaa hänelle?
On olemassa ihmisiä jotka ei koskaan siivoa. Tunnen eräänkin vanhemman herran, jonka luona käydessä vessassa, jos nyt ihan pakko on sitä käyttää, pitää pitää kengät jalassa koska jalat tarttuu pissaiseen lattiaan. Jos asuu tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä odottamaan että sen ihmisen tarve siivoukselle jotenkin heräisi, ei se herää ikinä.
Eli et edes asu tämän vanhemman herran luona ja yrität kontrolloida hänen kotiaan?
Jäikö äidinkielentunnit käymättä? Lukemisen ymmärtäminen hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee ne hommat paremmin! Loppuu narina.
Eli jos mies tekee jonkin asian eri tavalla kuin nainen, se on automaattisesti väärin? Miksi nainen haluaa että mies tekee kotitöitä jos mies ei naisen mielestä kuitenkaan osaa? Ei kuulosta kovin tasa-arvoiselta. Ap
Siivous ei ole asia, jossa voisi vapaasti toimia "eri tavalla"ilman seuraamuksia. Vessanpytty on pestävä omilla välineillään eikä tiskiharjalla. Lattiaa ei pestä tiskirätillä. Jos mies on niin puusilmä ettei tajua vaan vänkää kuin kaksivuotias niin pellolle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko perustella? Miksi omassa kodissa pitäisi tehdä jotain mitä ei itse halua tehdä? Oma koti on varmaan maailman vapaimpia maita missä voi olla.
Kuten mitä?
Wau, nyt löytyi henkilö, jonka mielestä vessapesu ja lattiakaivojen putsaaminen on ihan parasta kotihommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän aikuisuus on? Vastuuta ja ns. pakollisten asioiden tekemistä, vaikka ne ei olisi kiwoja? Tietää että aamulla on aikainen herätys, niin menee nukkumaan, ei syödä pizzaa joka päivä, ja ylläpitää siisteystasoa x, jotta olisi kaikkien kivempi asua yhdessä? nuorempana, vastuuttomampana sitä jättää kaatuneen maidon myöhemmin pyyhittäväksi, roskat pöydälle, pyykit koneeseen, jääkaapin tyhjäksi, laskut maksamatta
Ja jos olis miesparka tuonut uudet bodyt siitä päällimmäisestä kasasta niin voi mikä nalkutus oliskaan alkanut, että "pitikö ne uudet ottaa, kun siellä oli niitä vanhojakin. Nyt on kaikki pilalla, kun uudet bodyt on otettu ihan väärään tarkotukseen, kun niitä erityisesti säästettiin tarkotukseen x."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hyvin harvat nauttii esim. Siivoamisesta ja tiskaamisesta, mutta niin vaan joutuu tekemään päivittäin. Pahimmillaan siivottomuus pilaa asunnon rakenteet, houkuttelee tuholaisia ja aiheuttaa terveysriskin.
Voisitko kertoa yhdenkin tapauksen jossa ei ole siivottu yhteen päivään ja tästä syystä on tapahtunut mainitsemisia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä?
NO NIITÄ KOTITÖITÄ! Ja sitä Wilman paskaa ja neuvolan tyhjänpäiväisyyksiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on yksi mies itseasiassa sanonut, ei siivoukseen liittyen, vaan whatsappviesteihin vastaamattomuuteen, että ei vastaile, niin kukaan ei edes oleta hänen vastaavaan. Mielestäni on tunnustanut jossain muussakin asiassa heittäytyvänsä tyhmäksi ihan vain siksi, ettei häneltä kukaan edes vaatisi jonkin asian tekemistä.
Että kyllä se osalla voi olla ihan tarkoituksenmukaistakin, jotenkin en usko, ettei mies osaisi edes vaatteita ripustaa kunnolla kuivumaan, joko on todella uusavuton (vaikkei olisi koskaan vaatteita ripustanutkaan, niin varmasti on ainakin nähnyt vaatteita kuivumassa ja tietää siksi miten ne tulisi laittaa) tai sitten laiska ja tarkoituksella tekee huonosti, että välttyisi jatkossa tekemästä.
Jos henkilö kuitenkin on kyennyt oppimaan tekemään muunlaisia askareita, niin se on ihan paskapuhetta, ettei muka oppisi siivoamaankin, mikä nyt ei todellakaan mitään rakettitiedettä ole.
Toisaalta on myös naisia, joiden mielestä kaikki pitäisi tehdä juuri heidän tavallaan ja kaikki muu on väärin. Täytyy myös kestää sitä, ettei toinen ole välttämättä ihan yhtä tarkka kuin itse on, eli tässäkin asiassa kannattaa vähän miettiä sitä omaakin toimintaa, että kuinka herkästi on valittamassa toisen työn jäljestä.
Jep, esim. pyykkiesimerkissä voi olla kyse ainakin kahdesta asiasta:
1. Mies on oikeasti ripustanut pyykit tuhannen ruttuun, ei ole lainkaan asetellut niitä.
Tai
2. Mies on asetellut pyykit, mutta parista paidasta on hiha jäänyt myttyn ja joku muukin vaate on vähän jostain rytyssä, eikä täysin suorassa.
Ensimmäisen on mies tehnyt luultavasti tahallaan, ettei tarvisi enää ripustella pyykkejä, jälkimmäisessä taas nainen on tarkka ja haluaa täydellistä jälkeä ja naputtaa siis täysin turhaan, koska toinen on tehnyt asiat omalla tavallaan, ehkä vähän hutiloiden, mutta riittävän hyvin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole näitä elämän valintoja, jos alkaa tällaisen ihmisen kanssa parisuhteeseen? Kuvitteletko, että hän sitten rakkauden voimasta muuttuu toisenlaiseksi?
Näissä tilanteissa on ihan ymmärrettävää että toinen käskyttää. Jos se toinen tykkää mielummin elää itsekseen lian keskellä, niin voihan hänkin siitä erota.
Lukekaapa naiset noita ketjuja kodihoidosta täällä. Eri naisilla ihan erilaiset tavat siivota, jyrkästi pitävät kiinni omista vaatteiden pesulämpötiloista ainoana oikeana (toiset korostavat ekologisuutta, toiset korkean lämpötilan "bakteerien tappavuutta"). Jos omasta mielestään täydelliset kodinhoitajat eivät kykene päättämään mikä ainoa oikea tapa tehdä kotitöitä miten se olisi selvä miehelle? Kyllä koti, lapset ja arki näyttää monessa perheessä muodostuvan naisen kontrollikentäksi jossa yhden ihmisen säännöt ja monta niistä kärsijää, niin mies kuin lapset.
Ex-vaimoni sanoi, että ripustan väärin pyykit kuivumaan.
Totesin siihen, että ei ole yksikään vaatekappale märäksi jäänyt. Ei jatkanut keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
En ole itsekään oppinut lapsena siivoamaan kunnolla. Olen nainen. Mutta aikuisena voi opetella! Suosittelen tutustumaan Marttojen nettimateriaaliin! Siellä on hyvin selkeät ohjeet siivoukseen. On päivittäin toistuvat siivousrutiinit, viikosiivous ja kuukausittain tehtävät asiat.
Mutta onko naiselle tärkeämpää se millanen ote on mopin varresta kuin se, millanen on lopputulos?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olis miesparka tuonut uudet bodyt siitä päällimmäisestä kasasta niin voi mikä nalkutus oliskaan alkanut, että "pitikö ne uudet ottaa, kun siellä oli niitä vanhojakin. Nyt on kaikki pilalla, kun uudet bodyt on otettu ihan väärään tarkotukseen, kun niitä erityisesti säästettiin tarkotukseen x."
Älä jaksa olla lapsellinen aikuinen mies. Mutta niinhän te olette.
Imuroinnin tarkoitus on poistaa imurilla irtoroska lattioilta. Mikäli irtoroskaa jää lattioille, niin imurointi on tehyt huonosti. Lattioiden moppaamisen tarkoitus on poistaa se pöly ja lika joka ei imuroinnilla lähde lattiasta. Mikäli pesun jälkeen tätä likaa on edelleen lattioissa, on pesu tehty huonosti. Tiskaamisen idea on se että astiat tulevat puhtaaksi. Pöydän pyyhkimisen idea on siinä että pöytä on pyyhkimisen jälkeen puhdas. Tämä siivoushomma on oikeastaan aika helppoa, ja on helposti määriteltävissä ja ihan aistinvaraisesti huomattavissa milloin siivoaminen on tehty oikein, ja milloin väärin, jolloin asia täytyy korjata.
Miten joku voi saada näin helposta, ja helposti todettavissa olevasta asiasta noin vaikeaa?
En ole itsekään oppinut lapsena siivoamaan kunnolla. Olen nainen. Mutta aikuisena voi opetella! Suosittelen tutustumaan Marttojen nettimateriaaliin! Siellä on hyvin selkeät ohjeet siivoukseen. On päivittäin toistuvat siivousrutiinit, viikosiivous ja kuukausittain tehtävät asiat.