Ensin valitetaan että mies ei tee kotitöitä, sitten kun tekee niin tekee väärin ja valitetaan siitäkin
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin työkaveriltani (mies), että se päättää, joka tekee. On hyvä ohje mielestäni. Toimii moneen.
Kotitöitä ei voi tehdä tuolla asenteella. Paitsi tietenkin jos sitten tosiaan tekee kaiken. Muussa tapauksessa pitää kyetä näkemään myös se toinen ja pitää kyetä yhteistyöhön.
Miksi ei voi?
Koska sen huushollin pitää pyöriäkin. Jos se "tekijä" esimerkiksi jatkuvasti pakkaa tavarat/vaatteet/lääkkeet/työkalut minne sattuu, koko muu porukka joutuu pyörimään sen "tekijän" ympärillä ja etsimään koko ajan jotain.
Kuvasit hienosti tavaroita oikeille paikoilleen laittavan naisen.
Mitään ei ole mahdollista löytää kohtuullisessa ajassa ja vaikkapa oven saranoiden öljyämiseen menee helposti 45 minuutti. Näistä 40 menee öljyn etsimiseen, 4 kahvin keittoon ja 1 öljyämiseen.
Miten noin yksinkertainen asia voi kestää noin kauan?!
No haista nyt kuule ihan ite vaan, senkin tavaroita piilotteleva kotinoita.
Kyse ei varmaankaan ole siitä, että mies tekee ne työt väärin, vaan siitä, että ne tehdään HUONOSTI.
Ja jos joku tekee työn huonosti, se on silloin sama, kuin jos ei tee ollenkaan, kun toinen joutuu kuitenkin tekemään sen saman homman uudelleen. Pakkohan siitä on sanoa ja neuvoa, jos haluaa, että hommat alkaa sujumaan. Ei se sillä parane, että mies on vähän siivoavinaan ja nainen siivoa perästä. Parasta se on aikuisten ihmisten kanssa puhua asiat halki. Siivoamaan kyllä oppii jokainen, kun vain tarpeeksi kauan opettelee. Rakettitiedettä siivoaminen ei ole, eikä huonosti siivotusta ei ole hyötyä kenellekään.
Huonosti tehty työ on huonosti tehtyä, oli kyse sitten siivoamisesta tai mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensin mies ei tee kotitöitä, joten nainen oikeutetusti valittaa. Joten mies tekee kotityön, mutta tahallaan aivan päin p*rsettä, jotta nainen turhautuisi ja tekisi ne itse. Tämä on julmaa, henkistä väkivalta, tällainen tahallinen avuttomuus. Miehet tekevät tätä ihan laskelmoidusti.
Valittaako miehesi sinulle jos et tee kotitöitä? Jos ei valita, miksi koet että sinulla on oikeus valittaa hänelle?
Valittaminen jälkeenmainitsemassani skenaariossa on henkistä väkivaltaa.
On olemassa ihmisiä jotka ei koskaan siivoa. Tunnen eräänkin vanhemman herran, jonka luona käydessä vessassa, jos nyt ihan pakko on sitä käyttää, pitää pitää kengät jalassa koska jalat tarttuu pissaiseen lattiaan. Jos asuu tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä odottamaan että sen ihmisen tarve siivoukselle jotenkin heräisi, ei se herää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensin mies ei tee kotitöitä, joten nainen oikeutetusti valittaa. Joten mies tekee kotityön, mutta tahallaan aivan päin p*rsettä, jotta nainen turhautuisi ja tekisi ne itse. Tämä on julmaa, henkistä väkivalta, tällainen tahallinen avuttomuus. Miehet tekevät tätä ihan laskelmoidusti.
Näin juuri. Mies ripusta pyykit pyykkitelineelle kuivumattomiksi möykyksi. Sen seurauksena nainen joutuu silittämään vaatteet kuivana mitä ei muuten joutuisi tekemään. Jne. Paras esimerkki tästä oli täällä joku aika sitten kun sinisilmäinen nainen naureskeli miehensä avuttomuutta. Että miten se onnistuikin tuomaan synnärille vauvalle lähtövaatteiksi sen kaikkein kulahtaneimman kierrätysbodyn kaikkien niiden uusien ja puhtaiden bodyjen takaa. Niin mitenköhän. Siinä mies valmisteli maaperää tulevalle, jossa hän voi hyvällä omallatunnolla laistaa kaikesta sohvalla maaten koska "vaimo ei anna hoitaa".
Miksi tollanen vaate sitten ylipäätäään on käytössä, jos se ei neidille kelpaa? Miehet ei tuota henkistä väkivaltaa harrasta siinä määrinä, mitä se naisten elämässä on ihan arkisessa elämässä hyväksytysti mukana.
Ihan vaikka siksi, että voi tulla tilanne, jossa vatasynnyttänyt nainen ei ehdi/jaksa/kykene pesemään pyykkiä ja eikä miestäkään pyykkääminen huvita.
Eli jo etukäteen tiedät, että olet mieslapsen valinnut lapsesi isäksi ja sitten alat hänestä koulia kunnon miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Mies ripusta pyykit pyykkitelineelle kuivumattomiksi möykyksi. Sen seurauksena nainen joutuu silittämään vaatteet kuivana mitä ei muuten joutuisi tekemään. Jne. Paras esimerkki tästä oli täällä joku aika sitten kun sinisilmäinen nainen naureskeli miehensä avuttomuutta. Että miten se onnistuikin tuomaan synnärille vauvalle lähtövaatteiksi sen kaikkein kulahtaneimman kierrätysbodyn kaikkien niiden uusien ja puhtaiden bodyjen takaa. Niin mitenköhän. Siinä mies valmisteli maaperää tulevalle, jossa hän voi hyvällä omallatunnolla laistaa kaikesta sohvalla maaten koska "vaimo ei anna hoitaa".
Miksi tollanen vaate sitten ylipäätäään on käytössä, jos se ei neidille kelpaa? Miehet ei tuota henkistä väkivaltaa harrasta siinä määrinä, mitä se naisten elämässä on ihan arkisessa elämässä hyväksytysti mukana.
Ketjussa onkin jo vastattu miksi tällainen vaate löytyy kaapin perältä. Kerropa sinä miksi mies ohittaa ne kaikki uudet, hienot, puhtaat bodyt jotka on viikkojen ja kuukausien kuluessa todennäköisesti rakkaudella laitettu sinne kaappiin valmiiksi, ja hamuaa kaapin perältä jotain kierrätyskamaa?
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Meillä ristiriidat syntyy toistuvasti siitä, että teen asiat omalla tavallani ja silloin kun minulle sopii. Ei siis ole kyse siitä, että en tekisi kotihommia. Ongelma tulee siitä, että en tee niitä vaimon haluamalla tavalla ja silloin kun hän haluaa. Eli en ole suostunut palvelijan rooliin omassa, itse maksamassani talossa.
Tuhoon tuomittu on sinun parisuhteesi käyttämäsi henkisen ja taloudellisen väkivallan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä sen pitäisi tehdä kotitöitä joka niistä valittaa. Piste.
Eikun niiden, jotka siellä asunnossa asuvat.
Voisitko perustella? Miksi omassa kodissa pitäisi tehdä jotain mitä ei itse halua tehdä? Oma koti on varmaan maailman vapaimpia maita missä voi olla.
Otetaanpa kuvitteellinen tilanne. Toinen puolisoista ei halua tehdä mitään kotitöitä, perhe-elämässä niitä on kuitenkin tehtävä jatkuvasti (ruokaa, pyykkiä, tiskiä, siivousta, lasten asioita). Onko tämä haluamaton mielestäsi hyvä puoliso jättäessään kaiken toiselle - hänkään ei ehkä halua? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko perustella? Miksi omassa kodissa pitäisi tehdä jotain mitä ei itse halua tehdä? Oma koti on varmaan maailman vapaimpia maita missä voi olla.
Joutuuhan siellä kaikki muutkin tekemään myös ei-suosikki-asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
No tee ne hommat paremmin! Loppuu narina.
Tämä. Miksi mies ei tee niitä hommia oikein heti ensimmäisellä kerralla? Tietyt asiat on nyt vaan tehtävä tietyllä tavalla, että ne tulee tehtyä helpoiten, tehokaasti ja hyvin. Estääkö miehillä ego toimimasta ripeästi ja oikein? Vai eikö äiskä ole vaivautunut opettamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka siksi, että voi tulla tilanne, jossa vatasynnyttänyt nainen ei ehdi/jaksa/kykene pesemään pyykkiä ja eikä miestäkään pyykkääminen huvita.
Kuka siitä vaatevalinnasta kärsii?
Ne bodyt jää sitten käyttämättä, kun vauva kasvaa nopeasti. Vaikka ne möisi, niin niistä saa vain hiluja. Oletko sinä niitä ihmisiä, joilla on kaapissa uusia vaatteita, mutta käytät silti vanhoja resuja koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jo etukäteen tiedät, että olet mieslapsen valinnut lapsesi isäksi ja sitten alat hänestä koulia kunnon miestä?
Olen eri kirjoittaja, mutta minulla ei ollut tietoa siitä että kun saamme lapsen, vain toinen meistä kasvaa aikuiseksi sillä sekunnilla kun lapsi lasketaan syliin.
Mulle exä jopa yritti selittää tätä " Kulta jospa sä hoitaisit pyykinpesun ku sä oot niin paljon parempi siinä"......niin, se vaatii suurta harjaantumista ku koneessa on monta nappulaa ja vaatteita niin monenlaista?
ja toinen kysyi mökillä (oltiin n.20v) , että miksen pakannut hälle puhtaita alushousuja mukaan....... :D Onneksi nykyinen omaa silmää ja taitoa arjen askareisiin
Itse EN ymmärrä miksi toisen osapuolen annetaan flipata, ja alkaa määräämään kaikessa, rajojen vetäminen lapsellekin on rakkautta " tuo tapasi puhua minulle ei ole oikein/ minun ei tarvitse sietää tälläistä kohtelua", olen turhan monelta nähnyt, miten synnytys (hormonit?) ajaa sellaiseen "kyllä äiti tietää parhaiten, joten en anna miehen tehdä mitään"- moodiin, mutta onhan tuo kodin siivouksen välttely/vastuun välttely aikuselta naurettavaa!
Tarvitseeko se ulkopuolisen arvion, ja kuukausikohtaisen palaverin, että saavutetaan realistinen näkemys, miten usein, ja millä tavoin "kuuluu" siivota? itsekin mietin, ettei kukaan elämässä oikein opettanut minulle kaiketi, miten kuuluu vaikka kylpyhuone siivota, johan ne ovat 80-/90-luvulta kehittyneetkin. Arviointierot siinä, että mitkä tasot pestään, missä järjestyksessä, millä ja miten usein. Ja toinen on, ai siis nääki pestään? eri rättejä? ei ensin pyttyä ja sit hanaa?
1. Miestä ei kiinnosta kotityöt joten tekee ne aina niin pieleen, että nainen kyllästyy ja ottaa ohjat. Toiminta on tahallista perseilyä tavoitteena tulevaisuudessa laistaa kokonaan kotitöistä.
2. Äänekäs uhriutuminen siitä, että suoritettu työ ei kelpaa. On elämässä tehnyt niin vähän mitään kotitöitä, että ei kertakaikkiaan ole rutiinia eikä osaa. Tähän ei ole lääkkeenä valitus ja luovuttaminen vaan sitä tehdään ENEMMÄN kotitöitä, että ne opitaan! Yllättäen kun asiat todellakin voi tehdä väärin tai oikein. Vaikka suhtautumisesi on väheksyvä kotitöiden suorittamiseen, niin nekin pitää suorittaa oikein jotta ne on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas vaimo tekee juuri noin.
Kun hän on niin uhrautuva ja innokas nainen, että viitsii siirtää likapyykit pyykkikorista pesukoneeseen ja siitä kuivaustelineelle itsenäisesti, lopputulos on se, että suuri osa pyykeistä on kuivunut huonosti, lasten bodyt ovat mutkalla, paidat nurinpäin miten sattuu, housut koppurassa, kuravaatteet toiselta puolelta märkiä jne.
Kun joskus yritin varovasti kyseenalaistaa tätä asiaa, tuli tietenkin hirvittävät p*mppiraget ja uhriutumiset, jotka tietenkin loppuivat fraasiin "jos ei kerran mun tekemiset ikinä kelpaa niin tee itse".
No niin teenkin.
Saan vaatteet kunnolla kuivaksi, siististi viikattua ilman ylimääräisiä silityksiä.
Viikkaan välillä jopa eukon vaatteet sille suoraan kaappiin, muuten ne saattavat jäädä pinoiksi sohvan nurkkaan tai koriin pitkäksi aikaa, ja lapset levittelevät ne ympäriinsä jne. Ja kuulemma teen näin kun ainoastaan haluan katsella hänen alusvaatteitaan (tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä ne hänen pikkarinsa näyttävät, kun pesen ne aina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuhan siellä kaikki muutkin tekemään myös ei-suosikki-asioitaan.
Tämä. Hyvin harvat nauttii esim. Siivoamisesta ja tiskaamisesta, mutta niin vaan joutuu tekemään päivittäin. Pahimmillaan siivottomuus pilaa asunnon rakenteet, houkuttelee tuholaisia ja aiheuttaa terveysriskin.
Mä siivosin 18 vuotta kaiken, koska olin yh, ja lapseni vammainen, joka kyllä pystyi sotkemaan, mutta siivous ei onnistunut. Mieheni tietää tämän, ja on rinnallani hhelpottamasa elämääni, kuten minä hänen, eikä vaikeuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehissä on aina jotain vikaa. Tämä vika on kuitenkin jotenkin autettavissa, jos mies pyydettäessä osallistuu kotitöihin. Se on vähän että minkä vian valitsee. Ottaako mielummin vaikka jonkun joka on huono sängyssä tai joka juo kännit aina vapaapäivänä, tai joka on ulosotossa peliongelman takia... joku ongelma täytyy hyväksyä, ongelmatonta ei ole. Tämä voi hyvällä tuurilla muuttua paremmaksi.
Eri
Kotityötkin pitää tehdä kunnolla. Jos perunat on aina puoli kovia ja laatikkoruoka puoli raakaa, niin kai siitä voi sanoa ja neuvoa? Ja jos siivottu on vain hieman keskilattialta, niin kai siitäkin saa sanoa ja neuvoa? Ja jos vaatteet on pesty väärin ja ne on pilalla, eikö siitä saa sanoa mitään? Tai jos ne on ripustettu kuivumaan yhtenä myttynä, niin kai saa sanoa ja neuvoa, että ne täytyy oikoa narulle? Vai eikö saa?
Jos nainen vaihtaa auton renkaat ja jättää pultit kiristämättä niin eikö siitä saa sanoa? Mies vaan kaikessa hiljaisuudessa korjaa naisen virheet? Eikö vaan ole helpompi sanoa ja toinenkin voi siitä oppia?
Se kumpi nyt sattuu ne hommat paremmin hallitsemaan voi kyllä opettaa toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittaako miehesi sinulle jos et tee kotitöitä? Jos ei valita, miksi koet että sinulla on oikeus valittaa hänelle?
Valittaminen jälkeenmainitsemassani skenaariossa on henkistä väkivaltaa.
On olemassa ihmisiä jotka ei koskaan siivoa. Tunnen eräänkin vanhemman herran, jonka luona käydessä vessassa, jos nyt ihan pakko on sitä käyttää, pitää pitää kengät jalassa koska jalat tarttuu pissaiseen lattiaan. Jos asuu tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä odottamaan että sen ihmisen tarve siivoukselle jotenkin heräisi, ei se herää ikinä.
Eli et edes asu tämän vanhemman herran luona ja yrität kontrolloida hänen kotiaan?
Kuka siitä vaatevalinnasta kärsii?