Uskovaiset hei
Miten tämä asia nyt oikein menee? Kun ei ymmärrä vähäjärkinen itse tätä asiaa. En siis kuulu kirkkoon. Erosin siitä monta kymmentä vuotta sitten. Ajatuksissa on joskus käynyt että pitäisikö liittyä uudestaan. Huomasin täältä palstakeskustelusta että siitä saattaisi syntyä ongelmia. Saattaisin olla hyvin huono ihminen siis syntinen ihminen jota en ole tällä hetkellä. Tuleeko kirkkoon liittymisen myötä syntiseksi sekä onnettomaksi? Voiko alkaa epäillä itsensä syntiseksi ja elämän laatu laskee? Uskovaisilla on paljon rajoituksia mihin en pysty. Monesti olen huomannut että esimerkiksi vaihtoehtohoidot ovat pahasta. Jos joku täällä kysyy vaihtoehtohoidoista kysymyksiä niin uskovaiset ovat joukolla heti kivittämässä. Mitä ne ovat? Jutut ovat aika outoja ja rankkoja. Ovatko he aivan normaali uskovaisia vai ääripään "hulluja jotka eivät mahtuneet hoitoon"? Eli kysymys kuuluu; Olisinko syntinen ihminen jos käyttäisin vaikkapa kaikkia vaihtoehtohoitoja mitä löytyy?
Kommentit (51)
Siis kirkkoon kuuluminenhan on pelkkä virastotoimenpide. Voit kuulua tai olla kuulumatta, ainoa ero on että jos kuulut, saat sen seurakuntasi lehden. Jos sitten haluat toimintaan mukaan voit mennä. Ei siellä ole pakko keskustella mistään mikä on sinulle arka paikka. Tai jos keskustellaan jossain, niin voit lähteä pois. Kirkko on aika turvallinen siinä mielessä ainakin isoissa kaupungeissa, kovin hörhöksi homma ei pääse menemään.
ihminen on aina syntinen, siihen ei vaikuta se kuuluuko kirkkoon vai ei tai se onko uskossa vai ei, ainoa synnitön oli Jeesus.
kyllä parannuksenteko (kääntyminen pois synnistä) saa ihmisen tekemään enemmän hyvää kuin hän aiemmin teki eli elämään paremmin, rakastamaan lähimmäistään enemmän. ei voi kuitenkaan sanoa että ihminen olisi huonompi tai parempi, Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä yhtälailla joten kaikki ovat ihan samanarvoisia.
niiden rajoitusten pitäminen (eli synnin välttäminen) on kaikille vaikeaa, eikä ihminen omin voimin niitä pystykään pitämään. vain Jeesukseen uskominen ja Hänen seuraaminen antaa voiman välttää syntiä, ja se voima on lähtöisin Jumalasta.
Jumalan seurakunta tarkoittaa Jeesukseen uskovia eikä sitä että virallisesti kuuluu kirkkoon. eikä kirkkoon kuuluminen pelasta, vaan ainoostaan Jeesus pelastaa.
t.yks uskova
Ei kirkkoon kuuluminen ole merkki uskosta. Itse kyllä kuulun kirkkoon, mutta ihan yhtä hyvin voisin olla kuulumatta. Silti omaan sydämen uskon, voisin joskus ajatella liittyväni vaikka johonkin vapaaseen seurakuntaan esim. helluntailaisiin, vapaakirkkoon tms.
Jumala kyllä tietää ajatuksesi ja tekosi, kuulut sitten kirkkoon tai et.
ainiin ja minusta vaihtoehtohoidot ovat syntiä, koska niissä ollaan tekemisissä henkivaltojen kanssa ja se on syntiä.
esim.näissä vaihtoehtohoidoissa käyminen siis on synnin tekemistä, ihmisen syntisyyden ilmentymää.
t.yks uskova
Vaihtoehtohoidot eivät ole syntiä vaan tyhmyyttä. Ainakin jos korvaa tarpeellisen lääketieteellisen hoidon niillä. Oikean hoidon rinnalla niistä onneksi harvemmin on haittaakaan.
Kylläpä taivallat syvällä synnin ja moraalin suossa. En ole koskaan kuullutkaan moisista jutuista. Tällä palstalla nyt kirjoitetaan vähän mitä sattuu. Kriittinen suhtautuminen on hyväksi. Eihän siihen kirkkon liittymiseen tarvita muuta kuin ilmoitus, että liityt. Ei siellä kukaan kuulustele syntejä tai mittaa sitä, kuka on syntisempi, kuka taas ei.
Kiitos vastauksista! Sain vastauksen kysymyksiin. Eli jos liityn kirkkoon niin olisin syntinen ihminen jotka muut vähäksyisivät sekä itse olisin todella kurjassa kunnossa. En saisi olla enää oma itseni koska uskon akupunktioon, homeopatiaan yms. Mitä luultavammin buddhalaisuus on kait se oikea juttu minulle. Kiitos kaikille valaistuksesta!
No ei se niin mene, että muut väheksyisivät. Ideahan on just nimenomaan samalla viivalla seisominen.
Eikös Jeesus sanonut,uskokaa Häneen,niin te pelastutte.Tarkoitti Jumalaa eikä itseään...
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 19:58"]
Kiitos vastauksista! Sain vastauksen kysymyksiin. Eli jos liityn kirkkoon niin olisin syntinen ihminen jotka muut vähäksyisivät sekä itse olisin todella kurjassa kunnossa. En saisi olla enää oma itseni koska uskon akupunktioon, homeopatiaan yms. Mitä luultavammin buddhalaisuus on kait se oikea juttu minulle. Kiitos kaikille valaistuksesta!
[/quote]
Olennaista on se, että onko Jeesus Kristus sinun Vapahtajasi.
Viime peleissä eli viimeisellä tuomiolla se on ainoa, mikä merkitsee. Kirkkoon kuulumista ei siellä kysellä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:03"]
Eikös Jeesus sanonut,uskokaa Häneen,niin te pelastutte.Tarkoitti Jumalaa eikä itseään...
[/quote]
Jeesus on Jumala. Tämä on kristinuskon näkemys Jumalasta.
Niin mutta joutuisin luopumaan vaihtoehtohoidoista joka olisi minulle liian haastava paikka. En syö normaalilääkkeitä koska mielestäni ne eivät auta (jos niihin ei usko) ja jotka usein huonontavat tilannetta. Moni kyllä vastasi että oma on asiasi mutta niin moni sanoi että se olisi suuri synti. Mikä tekee siitä syntiä? Vai kuulutteko eri uskovaisryhmiin?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 19:58"]
[/quote]
Jos annat Jeesuksen tulla sydämeesi, hän kyllä näyttää sinulle, mikä on oikein ja väärin. Silloin ihminen jättää ihan omasta vapaasta tahdostaan pois sen, mikä ei ole hyväksi . Älä murehdi etukäteen siitä, että menetät jotain, jos annat elämäsi Jeesukselle. Hän haluaa sinulle vain hyvää. Lue Raamattua. Aloita Uudesta Testamentista.
En käsitä, miten kirkkoa, Jumalaa tai seurakuntalaisia VOISI kiinnostaa sinun akupunktiosi.
Nimim. Uskova riviluterilainen.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:13"]
Niin mutta joutuisin luopumaan vaihtoehtohoidoista joka olisi minulle liian haastava paikka. En syö normaalilääkkeitä koska mielestäni ne eivät auta (jos niihin ei usko) ja jotka usein huonontavat tilannetta. Moni kyllä vastasi että oma on asiasi mutta niin moni sanoi että se olisi suuri synti. Mikä tekee siitä syntiä? Vai kuulutteko eri uskovaisryhmiin?
[/quote]
Haluatko sinä ottaa Jeesuksen sydämeesi? Se on olennainen kysmys.
Niin mutta tuleeko minusta äärijyrkkä joka mollaa muita? Onko sellaista vaaraa olemassa vai onko se ääriuskovaisten hommia? Miten kauan menee ennenkuin on sinut asian kanssa mitä syntiä ja mitä ei?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:17"]
Niin mutta tuleeko minusta äärijyrkkä joka mollaa muita? Onko sellaista vaaraa olemassa vai onko se ääriuskovaisten hommia? Miten kauan menee ennenkuin on sinut asian kanssa mitä syntiä ja mitä ei?
[/quote]
Kokeile, niin sitten tiedät :). Uskoontulon suurin haitta on se, että saa iankaikkisen elämän :). Se ei kuulosta kovin pahalta.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:17"]
[/quote]
Jeesus haluaa armahtaa synneistä. Uskova ei tule ikinä kelpaamaan Jumalalle teoillaan tai tekemättä jättämisillään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:13"]
[/quote]
Haluatko sinä ottaa Jeesuksen sydämeesi? Se on olennainen kysmys.
[/quote
Tottakai haluaisin! Mutta pelottaa joidenkin uskovaisten rankat puheet. En ole jyrkkä ihminen ja varmasti pimahtaisin jos minusta pitäisi sellaista tulla sitäpaitsi luulen että jyrkyys on ihmiselle hyvin huonokin asia. Joten kuinka voi tietää sen että mitä tapahtuu sen jälkeen kun on tullut uskoon?
Ensinnäkin: luterilainen kirkko on hemmetin vapaamielinen, eli ei kyllä aseta minkäänlaisia velvotteita, paitsi ettet ole liian "hihhuli". Toinen juttu on se, että tärkeintä ei ole kirkkoon kuuluminen vaan usko. Uskossa voi olla myös kuulumatta kirkkoon, tosin joku yhteisö/uskova kaveripiiri olisi hyvä. Syntinen sinä olet ihan varmasti tälläkin hetkellä ja tarvitset pelastusta. Vaihtoehtohoidot voivat olla pahasta, jos ne ovat selvästi jonkun muun jumaluuden tai "voimien" kutsumista kuin Jumalan. Kyllä niitä muuten voi käyttää, minusta ainakin. Jotkut haluavat olla varovaisempia, olematta silti mitään hulluja.