Uskovaiset hei
Miten tämä asia nyt oikein menee? Kun ei ymmärrä vähäjärkinen itse tätä asiaa. En siis kuulu kirkkoon. Erosin siitä monta kymmentä vuotta sitten. Ajatuksissa on joskus käynyt että pitäisikö liittyä uudestaan. Huomasin täältä palstakeskustelusta että siitä saattaisi syntyä ongelmia. Saattaisin olla hyvin huono ihminen siis syntinen ihminen jota en ole tällä hetkellä. Tuleeko kirkkoon liittymisen myötä syntiseksi sekä onnettomaksi? Voiko alkaa epäillä itsensä syntiseksi ja elämän laatu laskee? Uskovaisilla on paljon rajoituksia mihin en pysty. Monesti olen huomannut että esimerkiksi vaihtoehtohoidot ovat pahasta. Jos joku täällä kysyy vaihtoehtohoidoista kysymyksiä niin uskovaiset ovat joukolla heti kivittämässä. Mitä ne ovat? Jutut ovat aika outoja ja rankkoja. Ovatko he aivan normaali uskovaisia vai ääripään "hulluja jotka eivät mahtuneet hoitoon"? Eli kysymys kuuluu; Olisinko syntinen ihminen jos käyttäisin vaikkapa kaikkia vaihtoehtohoitoja mitä löytyy?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 05:13"]
tarviiko evlutkirkkoon kuulua jos uskoo?
[/quote]
Moi! Pointti ei ehkä ole, että "tarviiko?", vaan se, että mikä on tarkoituksenmukaista ja hyväksi :) Eli kyllä kristitylle eli Kristukseen uskovalle on hyväksi ja tarkoitus, että hänellä olisi yhteisö, jossa voisi kasvaa kristittynä ja ihmisenä. Sinäkin olet ainutlaatuinen ja rakas ihminen, jota kukaan ei voi korvata! Ja siksi sinulle on myös oma paikkasi seurakunnassa. Lisäksi voisi sanoa, että sekä kristittyjen kokemukset ja Raamatun kirjoitukset kertovat samasta: Jumala, Kristus on lupauksensa mukaan läsnä kristittyjen ihmisten keskellä eli seurakunnassa pelastaen, koskettaen, parantaen ja johdattaen ihmisiä. Toki Hän on läsnä kaikkialla, koska Hän rakastaa tätä maailmaa ja sen jokaista ihmistä, siis täysin varmasti sinuakin, joka luet tätä :) Hän etsii sinua ja odottaa, että antaisit Hänelle luvan lähestyä sinua ja pelastaa sinut; rakastaa ja auttaa sinua kaikessa. Tämän pienen rukouksen kautta voit "avata oven" Kristukselle niin, että tämä kaikki hyvä voisi alkaa tapahtua elämässäsi - älä pelkää! http://vod.tv7.fi/vod2/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
[/quote]
Parempi liittyä meihin ateisteihin, meille jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja arvokas vaikkei kuuluisi mihinkään uskontokuntaan. Emme tuomitse ihmistä uskonsa vaan tekojensa mukaan emmekä koskaan tarkoituksellisesti syrji tai vihaa ihmisiä vaikkapa vääräuskoisuuden tai homouden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 23:42"]
[/quote]
Jokainen ateisti on paha, jopa pieni lapsi jos ei ole kastettu ja vanhemmat eivät ole kristittyjä. Toisaalta pahinkin murhamies ja raiskaaja on vain ja ainoastaan hyvä ja synnitön kunhan sanoo rakastavansa jeesusta.[/quote]
HUOM! Älkää nyt kukaan uskoko tätä ylläolevaa lainausta: se ei todellakaan ole tasapainoisen kristillisen ajattelun ja uskon mukaista! Tällaiset liioittelevat vääristelyt ovat ikävä kyllä suosittuja ateistien sekä muidenkin keskuudessa, joilla on jokin henkilökohtaisen tai muun tason ongelma kristillisyyden suhteen. Kuitenkaan harva ateisti tai ehkä kristittykään on varsinaisesti kokenut, että rakkaus on kristinuskon ydin; ei suinkaan tuomitseminen: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:51"]
Parempi liittyä meihin ateisteihin, meille jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja arvokas vaikkei kuuluisi mihinkään uskontokuntaan. Emme tuomitse ihmistä uskonsa vaan tekojensa mukaan emmekä koskaan tarkoituksellisesti syrji tai vihaa ihmisiä vaikkapa vääräuskoisuuden tai homouden vuoksi.
[/quote]
Aavistuksen propagandistinen kommenttisi on nykyään läntisessä maailmassa aika tavalla vanhentunut: suvaitsevaisuutta on jo runsaasti seurakunnissa ja aivan samoin kristinuskossa ihminen on arvokas ja ainutlaatuinen vaikka ei täyttäisi ulkoisia odotuksia - itse asiassa tämä suorituksista vapaa ihmisarvo on kristinuskon vahvinta ja alkuperäisintä sisältöä. Mutta silti valitsisin olla kristitty, koska ateistilla ei ole pelastusta ja Jumalan anteeksiantoa, luottamusta Jumalan, Kristuksen rakkautta eikä toivoa tai rauhaa, joka ylittää ihmisen oman toiveikkuuden tai rauhallisuuden. En halua TIETOISESTI itse sulkea itseäni kaiken tämän HYVÄN ulkopuolelle, esimerkiksi siksi olen kristitty :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:47"]
Onko pahoja ihmisiä olemassa? Joka persoonaalisesti paha? Jos on niin joutuu / alkaako niitä pelkäämään?
[/quote]
Jokainen ateisti on paha, jopa pieni lapsi jos ei ole kastettu ja vanhemmat eivät ole kristittyjä. Toisaalta pahinkin murhamies ja raiskaaja on vain ja ainoastaan hyvä ja synnitön kunhan sanoo rakastavansa jeesusta.
[/quote]
Tämähän on aika hämmentävä ajatus. Että pieni lapsi voisi olla paha mutta murhamies uskossa ok. Olen myös vartti rasisti. En kokonaan koska arvostan kaikkia ihmisiä paitsi romanian romaaneita joita en pysty luokittelemaan saman arvoisiksi kuin mitä itse olen ja sama koskee myös juutalaisia. En tiedä mitä heistä oikein ajattelen mutta en kovinkaan hyvää. Onko se ristiriitaista? Pitäisikö juutalaisia sietää jos tulee uskoon?
Jos tulen uskoon rupeanko automaattisesti ajattelemaan huonoja ajatuksia ei kristityistä?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:05"]
Tämähän on aika hämmentävä ajatus. Että pieni lapsi voisi olla paha mutta murhamies uskossa ok.
[/quote]
Nämä asiat voivat toki olla hämmentäviä, mutta niitä on mahdollista ymmärtää :) Eli ei murhamies ole siksi "ok", että hän olisi esim. päättänyt alkaa uskovaiseksi, vaan kyseessä on Jumalan RAKKAUS ja ANTEEKSIANTO aivan jokaista ihmistä kohtaan, joka vain ymmärtää tarvitsevansa Jumalan, Kristuksen anteeksiantoa ja parantavaa kosketusta vääriin, itsekkäisiin, haavoittaviin tms. tekoihinsa ja asenteihinsa. Anteeksianto ja siis pelastus koskee aivan jokaista ihmistä, joka sitä pyytää ja ottaa omakohtaisesti vastaan. Ei siis ihmisen oletettu hyvyys tai pahuus, vaan Jumalan hyvyys, rakkaus ja anteeksianto ihmistä kohtaan :) Hyvin selitetty ja kuvailtu esim. tässä: http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:11"]
Jos tulen uskoon rupeanko automaattisesti ajattelemaan huonoja ajatuksia ei kristityistä?
[/quote]
Ehkä sun kannattaa kokeilla uskoon tulemista - ainakaan et voi mitään hävitä; tiesitkö muuten, että voit myös itse olla aloitteellinen ja "avata elämäsi ovea" uskolle/Jumalalle? Sitten voit tunnustella ja katsoa, että koetko jotain ja tapahtuuko mielessäsi tai elämässäsi jotain uutta :) Tämä video, jossa on mukana pieni rukous, on mielestäni kaunis ja hyvä tutustua uskon merkitykseen, suosittelen http://vod-2.tv7.fi/vod2/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
Mitä enemmän luen uskovaisten ylimielisiä ja tuomitsevia viestejä sitä iloisempi olen omasta ateismistani. En voi käsittää tuota että minä olisin jollain tavoin vähemmän hyvä kuin uskovainen murhaaja tai pedofiili vaikken ole koskaan satuttanut toista ihmistä vaan pyrkinyt aina hyvään.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:37"]
Mitä enemmän luen uskovaisten ylimielisiä ja tuomitsevia viestejä sitä iloisempi olen omasta ateismistani.
[/quote] Missä kohtaa tätä ketjua on uskovaisten tuomitsevia tai ylimielisiä viestejä? Ei mun mielestäni ole juuri ollenkaan tai ei ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:37"]
Mitä enemmän luen uskovaisten ylimielisiä ja tuomitsevia viestejä sitä iloisempi olen omasta ateismistani.
[/quote] Missä kohtaa tätä ketjua on uskovaisten tuomitsevia tai ylimielisiä viestejä? Ei mun mielestäni ole juuri ollenkaan tai ei ollenkaan.
[/quote]
Omasta puolestani kiitän teitä kaikkia. Toivottavasti kysymykset eivät loukanneet ketään. Hyvä puoli lutherilaisessa kirkossa ja uskonnossa on se että siihen voi ryhtyä heti (esim. ortodoksiksi ei pääse millään ilveellä). Ja varmasti luth. on koko elämänaikaista opiskelua. Mitä tässä tuli esille niin tietyt uskovaiset kuuluvat ääriuskovaisiin joihin huomaan etten tunne niin kovaa vetoa. Mutta se muoto joka ei mullista maailman kuvaa liikaa voisi olla ihan vartenotettavaa. Buddhalaisuus on sinäsä hyvin lähellä sydäntä koska olen kovasti sen mielinen. Sen uskonnon piirissä ei tarvitse pelätä ja kaikki hyväksytään jopa heille vääräuskoiset. Harmi vaan kun meillä olisi paikallinen uskonto täällä josta saisi vain rusinat pullasta.
Onko pahoja ihmisiä olemassa? Joka persoonaalisesti paha? Jos on niin joutuu / alkaako niitä pelkäämään?
[/quote]
Jokainen ateisti on paha, jopa pieni lapsi jos ei ole kastettu ja vanhemmat eivät ole kristittyjä. Toisaalta pahinkin murhamies ja raiskaaja on vain ja ainoastaan hyvä ja synnitön kunhan sanoo rakastavansa jeesusta.